ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

10 تکنولوژی سبز که می توانند کره زمین را متحول نمایند

در دورانی که خشک سالی موج می زند و مشکلاتی نظیر تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا گریبان بشر را گرفته است، پیشگامان و حامیان محیط زیست به نیروهای دیگر فعال در این حوزه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در دورانی که خشک سالی موج می زند و مشکلاتی نظیر تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا گریبان بشر را گرفته است، پیشگامان و حامیان محیط زیست به نیروهای دیگر فعال در این حوزه پیوسته اند تا به واسطه پیشرفت های تکنولوژیکی حاصله، وخیم ترین مشکلات جهانی را از میان بردارند.

در این مطلب در نظر داریم شما را با ده فناوری مختلفی که از پتانسل کافی برای متحول نمودن این سیاره مصرف گرا برخوردارند آشنا نماییم. برخی از این فناوری ها هم اکنون در دست ساخت قرار دارند و برخی دیگر هم احتمالا جای پای بزرگ تری را در جوامع پیدا خواهند کرد، با این همه، اغلب آنها راهکارهایی قابل توجه برای مقابله با تهدیدات پیش روی جهان هستند.

با دیجیاتو همراه باشید.

 کشاورزی عمودی

r-VERTICAL-FARM-large570

آینده کشاورزی مدرن می تواند در داخل فضاهای بسته شکل بگیرد؛ در چنین آینده ای گیاهان بدون نیاز به خاک و در مقیاس های گسترده در مزارع عمودی کشت می یابند که در واقع ساختمان هایی چند طبقه هستند و نور خود را از منابع مصنوعی دریافت می کنند. در این روش، گیاهان به مراتب سریع تر از روش های طبیعی و به صورت طبقه ای رشد می یابند.

برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند که این تکنولوژی جدید می تواند تا سال 2050 میلادی به امری عادی بدل گردد و در عین حال کشت بذر در مزارع افقی به ندرت رخ خواهد داد و رشد بدون توقف جمعیت نیاز به غذا را بیش از هر زمان دیگری بالا می برد.

مزارع عمودی در کوتاه مدت می توانند تا 100 برابر بهره وری بیشتری در قیاس با زمین های کشاورزی معمولی داشته باشند و باید بدانید که کلیه محصولات این مزارع به خاطر ماهیت محیطی که در آن قرار دارند به صورت کاملا طبیعی پرورش می یابند.

خاکسپاری سبز

r-CEMETERY-GRASS-large570

انسان تا زمانی که زنده است می تواند تا هر اندازه که می خواهد سبز باشد و از محیط زیست خود حفاظت کند اما زمانی که چشم خود را از این دنیا فرو می بندیم و به دنیای دیگری هجرت می کنیم چه؟ دفن ما چه تاثیری بر محیط پیرامونمان خواهد داشت؟

به تازگی بازار جدیدی برای تدفین پایدار شکل گرفته که با روش های مرسوم مملو از تصاعدات کربنی و شیمیایی به مقابله می پردازد و از مواد تازه ای در آن بهره گرفته می شود که تدریجا به طور کامل تجزیه می شوند.

سیستم های روشنایی بهتر

r-LED-LIGHTING-large570

در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در سیستم های روشنایی ساخت بشر رخ داده است. برای نمونه دولت ایالات متحده آمریکا استفاده از لامپ های پرمصرف را از ابتدای سال 2014 میلادی ممنوع اعلام کرد و در عوض شهروندان خود را به استفاده از LEDهای فلورسنت جمع و جور تشویق نمود.

اما نکته جالب و البته هیجان انگیز در رابطه با این لامپ ها موارد استفاده از آنهاست. در مناطق رو به توسعه آفریقا، از لامپ های LED به عنوان ابزاری بالقوه برای مبارزه با بیماری مرگبار مالاریا استفاده می شود. نسل تازه فناوری های LED همچنین در کشاورزی عمودی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپوست گسترده

r-COMPOSTING-large570

حجم موادی که همه ساله توسط آمریکایی ها دور ریخته می شود بسیار بالاست و در این کشور، هر فرد به طور متوسط در حدود 2 کیلو گرم زباله در روز تولید می کند که تنها یک سوم این میزبان بازیافت می گردد.

اما سازمان حفاظت از محیط زیست این کشور برآورد کرده که دست کم 75 درصد از این زباله ها قابلیت بازیافت و استفاده در تاسیسات ساخت کمپوست (ترکیبی از ضایعات مواد خوراکی و زباله هایی است که از راه تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید دگرگون می گردند) را دارند و برای این منظور لازم است که آزادی عمل مردم در دور ریختن مواد مختلف تا حدود زیادی کم شود.

در همین راستا شهرهای مختلف این کشور برنامه های بلند مدتی را برای بازیافت و ساخت کمپوست تعریف کرده اند تا از حجم مواد زاید تولیدی خود بکاهند و بقایای مواد غذایی خود را از مناطق مسکونی دور نگه دارند. برای نمونه اوایل امسال بود که ریختن غذا و مواد غذایی در سطل های زباله سیاتل ممنوع اعلام گردید.

باتری ها

r-TESLA-BATTERIES-large570

ایلان ماسک مدیر عامل تسلا چندی پیش از طرح های این شرکت برای ساخت یک کارخانه عظیم الجثه تولید باتری در سال 2017 میلادی خبر داد که قرار است برای ماشین های برقی باتری های لیتیومی یونی بسازد (تا 500 هزار عدد در سال).

این شرکت همچنین از راه اندازی خط تولید جدید باتری های قابل شارژ خود خبر داد که انرژی های خورشیدی را برای استفاده در منازل و محیط های کاری در خود ذخیره خواهند کرد و برخی آنها را آی پد صنعت ذخیره سازی انرژی خوانده اند.

انرژی های تجدیدپذیر در منازل

<> on February 26, 2015 in San Rafael, California.

زمانی که حرف از انرژی های تجدیدپذیر به میان می آید بسیاری به یاد انرژی خورشیدی می افتند که هزینه تهیه آن روز به روز کمتر می شود و نصب پنل های دریافت آن روی سقف منازل این روزها ارزان تر از هر زمان دیگری است.

گفتنی است که از سال 1970 میلادی تا کنون هزینه استفاده از انرژی خورشیدی از 150 دلار بابت هر وات به کمتر از 60 سنت برای هر وات رسیده.

اما ایالات متحده آمریکا هنوز هم از لحاظ پیشرفت در این زمینه پشت سر دیگر کشورها قرار دارد. تا کنون 600 هزار خانه و شرکت در این کشور اقدام به نصب پنل های خورشیدی کرده اند اما کشورهایی نظیر آلمان پوشش دهی بهتری از این لحاظ دارند. این کشور در سال گذشته میلادی به نقطه ای رسید که در حدود 75 درصد از کل میزان انرژی مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر تهیه کرد.

تولید برق از طریق بادگیرهای کنار دریا

Offshore Wind

یکی از منابع مهم تامین انرژی های تجدیدپذیر بادی است که در مناطق ساحلی می وزد؛ توربین هایی که درست در کنار دریاها نصب می گردند قادرند برق را به شیوه ای سبز و کاملا سازگار با محیط زیست تولید کنند.

نخستین توربین های بادی در قالب پروژه Cape Wind در مناطق ساحلی ایالات متحده آمریکا نصب شدند. اما این پروژه چند میلیارد دلاری با مشکلات زیادی برای تامین بودجه روبرو بود و آینده آن هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این حوزه نیز کشورهای دیگر عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند و اسکاتلند یکی از پیشرو ترینشان است.

راکت های چند بار مصرف

US-SPACE-SPACEX

اسپیس اکس یکی دیگر از شرکت های تحت مدیریت ایلان ماسک است که با ساخت راکت های چند بار مصرف توانست اکتشافات فضایی را وارد مرحله تازه ای از پیشرفت کند.

راکت هایی که برای انجام ماموریت های فضایی مورد استفاده قرار می گیرند بیش از اندازه گران هستند و مدت هاست که ماسک ایده استفاده از انواع چندبار مصرف آنها را مطرح کرده و مدعی شده که ساخت این راکت ها می تواند هزینه سفرهای فضایی را به یک صدم میزان فعلی کاهش دهد.

این شرکت در سه پرواز آزمایشی نخست خود با مشکلاتی روبرو بود اما تردیدی نیست که با گذشت زمان از حجم مشکلات پیش روی آن کاسته شده و موفقیت های بیشتری در این حوزه حاصل می گردد.

کشت گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی

Ethanol Corn Shortage

خشکسالی در بخش هایی از ایالات متحده آمریکا از جمله کالیفرنیا ادامه دارد و بسیاری از کشاورزان نگران آینده مبهم مزارع آبی شان هستند. همین مساله مقامات آمریکایی را بر آن داشت تا از حجم جیره تعیین شده برای خانوارها بکاهند اما حتی اقداماتی از این دست هم نتوانست تاثیری قابل توجه بر صنعت کشاورزی این کشور و کم شدن اثرات زیان بار خشکسالی بگذارد.

خودروهای سبز

US-JAPAN-ABE-TESLA

بسیاری دوست دارند که به جای ماشین های بنزین سوز، سوار یکی از خودروهای مدل اس تسلا شوند. اما برچسب قیمت 70 هزار دلاری این اتومبیل خیلی ها را از فکر کردن در این رابطه منصرف می کند.

در همین راستا این شرکت در ماه می فروش خودروهای الکتریکی کار کرده را آغاز کرد تا خرید آن برای علاقمندان آسان تر شود و کمپانی های دیگر نیز اعلام کرده اند که به زودی به این طرح می پیوندند.

تسلا اعلام کرده که امکان دسترسی شرکت های دیگر به پتنت های خود را فراهم خواهد کرد تا اتومبیل های سازگار با محیط زیست بیشتری ساخته شوند و شرکت BMW نیز اظهار داشته که کار ساخت ماشین های برقی با قیمت پایه 30 هزار دلار را آغاز کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    هزینه ی نصب پنل خورشیدی برای تامین برق خونه چقدره؟تو ایران کسی یا شرکتی هست که این کار رو انجام بده؟

    • سیدحمید
      سیدحمید | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

      بله هست . یه سرچ بزن پیدا میشه.
      برای یه خونه مسکونی 12- 13 میلیون در میاد

    • Hassan Alavi
      Hassan Alavi | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

      این هزینه کاملا بستگی به مقدار برق مصرفی خونه شما داره.
      ما یه بحث کوچیک و یه تحقیق سرانگشتی در مورد هزینه ی نصب پنل خورشیدی کردیم که میتونین نتیجه ی این بحث رو اینجا ببنید:
      http://padpors.com/t/4649

  • عیسی
    عیسی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    { تو این سرزمین فقط با سَــر زمین می خوریم }

    پ.ن : ســـَر استعاره از مغز ( اگر مغز داشتیم به دست خودمون زمین رو نابود نمی کردیم)

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    کره زمین... ....
    خیلی دنیا کوچیکه... روی توپ.. نسشتیم ازش میکَنیم میخوریم.. حالا زیاد خوردیم داره خراب میشه.... :|
    .....
    یکی از بهتریناشون کِشت عمودیه...
    یه شهرک غذایی.. واقعا عالیه...
    بحرانِ آب و غذا واقعا فراگیر میشه با این رشد جمعیت...

  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    تسلا خودش یه تنه سردم دار تکنولوژی خودروی سبزه.

    • SAEED DASTMARD
      SAEED DASTMARD | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      اپل صنایع خودروسازی.

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      نه بابا.... خودرو های برقی هنوز خیلی محدودیت دارن..... باتریشون..که اصا تمام بدبختی ها زیر سر همیناس... قیمتشون... و قدرتشون... و از همه مهم تر صداشون... مگه میشه ماشین صدا نده؟ اصا کیف رانندگی و ماشین به سر و صداشه.....

      • SAEED DASTMARD
        SAEED DASTMARD | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

        یه کامپیوتر داخلش انواع صدا رو میتونی رو خودروت بزاری از اونتادور گرفته تا کرایسلر رولزرویس.

        • Siamak Gol
          Siamak Gol | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

          فقط که صداش نیست...
          دنده نداره.... نمیتونی بزنی یک گاز بدی....
          ..
          مثلا حسی رو میده‌ که الان تو یه چلنجر نشستی؟ یا یه کاپریس..؟... یا موستانگ.؟.. یا کامارو؟... یا هامر... ؟ یا.... وانت مزدا۲۰۰۰؟! ... :D
          نمیده دیگه....نمیده...

          • SAEED DASTMARD
            SAEED DASTMARD | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

            اون حس طبیعی رو مطمئنا نمیده ولی مصنوعیش رو میتونه ایجاد کنه من بشخصه یکی از طرفداراشم.

          • maket_bivatan
            maket_bivatan | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

            باورکن یه روز وقتی با خانم بچه هات داری با ماشین برقیت تو جاده های سر سبز اهواز باسرعت سرسام آور میتازی رو به بچهات میکنی ومیگی:قدیما ماشینا صدا میدادن چه دورانی بود!اصلن ما چرا سوار کاپریس میشدیم قدیما!
            اصلن کاپریس ندیدم :-D

          • Siamak Gol
            Siamak Gol | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

            خخخخخ
            آقا تنوع شکلکای دیجی خیلی کمه!!
            الان به یه قش خنده نیاز داشتم.. و این :|
            .
            کاپریس ندیدی؟ (شکلکِ تعجب)
            خب برو سرچ‌کن (این شکلک » :| )
            فقط اینو بدون که صبح ساعت شیش با یه استارت میتونه تمام خانواده و بعضی همسایه ها رو بیدار کنه.. (شکلکِ سوت)
            حالا کاپریس کم هست...
            تا دلت بخاد اهواز پر شده از موستانگ و چلنجر..... شده بهشت... (شکلکِ عینک دودی)
            آقا راستی میخام تو اهواز سیلیکون علی بسازم.. کی پایه اس؟

      • samsungmobile
        samsungmobile | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

        خودروهای تسلا خیلی بهینن و واسه تو شهر عالین! حتی واسه مسافرتای نه چندان مسافت دور هم میشه روش حساب کرد!
        مدل اس که از نیاز یک روزم یشتره!
        http://www.axgig.com/images/82025856661599545801.jpg
        البته واسه جایی که انرژی برقش از انرژی پاک مثه خورشیدی یا توربین بادی بدست میاره نه جایی که مازوت میسوزونن واسه تولید برق!

      • BOZORG#
        BOZORG# | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

        شما از عوامل سایت شیکسون هستی :D حیا کن :D

        • Siamak Gol
          Siamak Gol | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

          وای دیدی؟
          خیلی زشت بود..... حرکت شیکسونی ها... کاملا حمله کردن...... آخه یکی نیست بگه اومدی بین جمعیت کامنت‌باز .. کامنت تقلبی میدی؟ خیلی غیر حرفه ای بود..بیچاره ها تضعیف روحیه شده بودن.... :D چقدم ضایع!!! واقعا مسخره بود....
          البته شایدم کار مانی بوده!!! میخاسته اسپانسراش ناراحت نشن....

مطالب پیشنهادی