ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بینگ؛ موتور جستجویی که می خواهد مخفیانه گوگل را شکست دهد

بر اساس آمار comScore، در ماه مارس و در کشور ایالات متحده، Bing توانسته در میان یکی از پنج موتور جستجوی برتر برای کامپیوترهای شخصی نام خود را به ثبت برساند. از طرف دیگر StatCounter معتقد است موتور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

بر اساس آمار comScore، در ماه مارس و در کشور ایالات متحده، Bing توانسته در میان یکی از پنج موتور جستجوی برتر برای کامپیوترهای شخصی نام خود را به ثبت برساند. از طرف دیگر StatCounter معتقد است موتور جستجو یاد شده، سهمی ۱۲ درصدی از بازار جستجو را در چنگ دارد.

آنچه البته می توان به راحتی در موردش سخن گفت، گرایش کاربران است؛ موتور جستجویی که در خصوصش سخن می گوییم، اکنون در حال فراگیر تر شدن از گذشته بوده و ضریب نفوذ بالایی پیدا کرده.

ذکر این نکته ضروریست که یاهو نیز از الگوریتم بینگ بهره می جوید و سهم خود یاهو نیز اخیرا به عنوان یک موتور جستجو، در میان جستجوهای دسکتاپ افزایش چشمگیری داشته. بر اساس آمار های ارائه شده از سوی comScore، اگر تعداد نتایج جستجو توسط بینگ و یاهو را با هم جمع کنید، نتیجه در میان سه موتور جستجوی برتر ایالات متحده نیز جای می گیرد. اکنون پرسش مهم آن است که بگوییم آیا گوگل روزی را خواهد دید که در صدر نباشد؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در یک سال اخیر، سهم بینگ از بازار جستجو ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد؛ این روزها خرید های اینترنتی بیشتر از طریق موبایل و تبلت صورت می گیرند تا کامپیوترهای شخصی. همین امر سبب می گردد تا فکر کنید بیشتر کاربرانی که آشنایی کمتری از فضای مجازی دارند به همراه کاربران سازمانی از اینترنت اکسپلورر استفاده کرده و نتیجه رشد بینگ در این اواخر نیز به همین علت است. داده ها البته حکایت از رشد گوگل کروم دارند و این در حالیست که از همان طرف، استفاده از بینگ در اینترنت اکسپلورر دچار کاهش بوده است. [کاربران در مرورگر کروم از بینگ بهره می جویند.]

statcounter-browser-us-monthly-201403-201504-854x500

نکته جالب توجه در نمودار فوق، پیشی گرفتن اینترنت اکسپلورر از کروم در جولای و دسامبر سال ۲۰۱۴ است که می توان از آنها به عنوان فصل بازگشت به مدارس و همچنین فصل خرید در تعطیلات نام برد. برخی اعتقاد دارند علت این موضوع به خاطر استفاده کاربران از دستگاه های جدید، و نیاز به اینترنت اکسپلورر برای دانلود و دریافت مرورگری جدید بوده است.

statcounter-os-us-monthly-201403-201504-854x500

در ویندوز ۸.۱، مایکروسافت از الگوریتم  Bing Smart Search در هسته ویندوز نیز استفاده نموده و آن را مستقیما به دسکتاپ شما آورده است. شرکت نرم افزاری همچنین نسخه ای ارزان قیمت تر از ویندز ۸.۱ را در اختیار سازندگانی که مایل به کاهش هزینه های خود بودند قرار داد. داستان چنین بود که در این نسخه، سازندگان پی سی های یکپارچه و از پیش اسمبل شده و لپ تاپ ها قادر نبودند مرورگر دیگری را به جز اینترنت اکسپلورر، بر روی محصول خود به عنوان مرورگر پیش فرض قرار دهند. البته ناگفته نماند که این معامله ای بود که با سازندگان صورت گرفته بود و ربطی به کاربر نهایی نداشت. کاربران به راحتی می توانستند از انتخاب خود بهره جویند اما در هر صورت، در ابتدای کار یک با لپ تاپ جدید، این بینگ بود که همه جوره در برابر چشمان خریدار قرار می گرفت.

ویندوز ۸.۱ چندان هم پرطرفدار نیست

با تمام این تفاسیر، ویندوز ۸.۱ دلیل اصلی رشد بینگ نبوده است. دامنه فراگیری این نسخه از ویندوز در همه جهان همانند آمار مربوط به ایالات متحده هستند و در این کارزار گوگل است که همچنان با ضریب نفوذی حدودا ۸۸ درصدی همواره سلطه خود را حفظ کرده. در همین حال استفاده از الگوریتم بینگ (که شامل جستجوهای یاهو نیز می گردد) از ۷.۶ به ۸.۳ درصد رشد نموده. مهم تر آنکه رشد بینگ از اوایل سال ۲۰۱۳ شروع شد؛ در آن زمان خبری از ویندوز ۸.۱ نبود.

آخرین و شاید بتوان گفت مهمترین موردی شک برانگیز در مورد رشد موتور جستجوی مذکور، برنامه Bing Rewards است. مایکروسافت به کاربران وفادار خود جوایز نقدی و غیر نقدی نظیر گیفت کارت و یا ۱۰۰ گیگابایت فضای ابری در وان درایو اهدا می کند و این افراد می توانند از سرویس های ویژه این کمپانی بهره جویند. پروژه Bing Rewards حال صرفا در ایالات متحده موجود است و رشد این موتور جستجو در همین کشور را نیز به خوبی توجیه می کند. این برنامه از سال ۲۰۱۰ آغاز به کار نمود اما در ابتدا، کاربران توجه چندانی به آن نشان نداند. حال اما با توجه به تبلیغات گسترده و صرف هزینه های بیشتر، مایکروسافت در حال بالا کشیدن موتور جستجوی خود است.

bingpredictions-640x640

در کنار همه این مسائل، بینگ در ایالات متحده از یک بازاریابی مناسب برخوردار بوده. از سال ۲۰۱۳ نیز این موتور جستجو با Bing Predicts پیشبینی های صحیحی را در خصوص برندگان اسکار از خود نشان داد؛ به عنوان یک موتور جستجو، بینگ اطلاعات بسیاری در خصوص مد، انواع غذاها، تکنولوژی و سفر دارد و از پس پیشبینی های ورزشی نیز به خوبی بر می آید. سال پیش حتی کورتانا به درستی شرکت کنندگان در فینال جام جهانی را حدس زده بود و جالب اینکه از اکتبر گذشته، بینگ شروع به پیشبینی نتایج انتخاباتی نیز نموده است.

موتور جستجویی که خود را در سایر ابزارها مخفی کرده است

مایکروسافت قصد ندارد وارد جنگ «جستجوی خالص» با گوگل شود.

همانگونه که در فوق خواندید، یاهو از الگوریتم بینگ استفاده کرده و نکته نیز در آن است که یاهو، خود موتور جستجوی اصلی فایرفاکس محسوب می گردد. از طرف دیگر مرورگر Silk آمازون نیز (که آن را در کیندل می توان یافت) از الگوریتم بینگ استفاده می کند.اپل هم در سال ۲۰۱۳ برای نتایج جستجوهای صوتی کاربران با سیری به سراغ الگوریتم بینگ رفت و حتی سیستم جستجوی دسکتاپ این شرکت به نام Spotlight نیز از همین الگورتیم بهره می جوید. این در حالیست که گوگل، به عنوان موتور جستجوی پیش فرض سافاری و البته کروم مشغول به کار بوده و با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

تاثیر بینگ و همچنین محبوبیتش، کم کم در حال نمودار شدن است اما همانگونه که Stefan Weitz، مدیر جستجوی مایکروسافت می گوید، این شرکت قصد ندارد وارد جنگ «جستجوی خالص» با گوگل شود. ردموندی ها می خواهند بر یادگیری ماشینی، زبان جستجوی طبیعی و در پشت تکنولوژی هایی که مردم به شکل عادی و روزانه از آنها استفاده می کنند، قرار گیرند.

کورتانا، بینگ را موفق تر از هر زمان دیگری می کند

شاید مایکروسافت دیر وارد بازی دستیار های صوتی شده باشد اما به خوبی تا به اینجای کار توانسته خود را به شکل پنهانی در لابه لای سایر تکنولوژی های مورد استفاده ی کاربران قرار دهد.

windows-phone-8-1-cortana-640x640

کورتانا آمده تا نحوه تعامل کاربران با موتورهای جستجو را دگرگون کند.

در ویندوز ۱۰، جستجو به یک فاکتور اساسی بدل شده؛ می توانید به راحتی در نوار ابزار پایین صفحه کلمه ای را تایپ نموده و یا به آسانی کورتانا را فراخوانده و از او بخواهید برایتان به جستجو بپردازد. اساسا مایکروسافت کورتانا را در ویندوز قرار داده تا نحوه تعامل ما با موتورهای جستجو را متحول کند. چه کسی خواهد خواست مرورگر ویندوز را گشوده و سپس به گوگل وارد شده و جستجو کند در حالی که به سادگی می تواند عبارت «Hey Cortana» را به زبان آورد. این دستیار دیجیتالی به زودی فرا-پلتفرمی نیز خواهد شد و به اندروید و iOS هم راه خواهد یافت.

مدیر پروژه بینگ، Ryan Gavin در مصاحبه با مجله تایم گفته بود: «ما باور داریم زمانی خواهد رسید که کاربران دیگر تمایلی گشودن مرورگر و تایپ عبارتی در یک باکس کوچک برای جستجو نخواهند داشت. مایکروسافت چنین رویکردی را با Bing و کورتانا در اختیار کاربران قرار خواهد داد.»

ریسک های گوگل در اروپا

درحالی که بینگ شهرتی برای خود و دست و پا کرده و در حال گرد هم آوردن طرفداران است، اتحادیه اروپا گوگل را به نقض رقابت عادلانه متهم می کند. اخیرا غول جستجو به انحصار طلبی برای ارائه سرویس های خود به کاربران محکوم شده بود. جدا از بحث رسانه ای، عواقب این اتهام می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی درآمد های گوگل بگذارد، بخصوص که ۹۱ درصد از کاربران اینترنت ساکن اروپا، از موتور جستجوی این شرکت بهره می جویند.

browser-ballot-799x339

در سال ۲۰۱۰ چنین اتهاماتی به مایکروسافت نیز وارد شد؛ اتهامی که در آن گفته شده بود ارائه ویندوز اکسپلورر به شکل از پیش نصب شده در نسخه های ویندوز، باعث عدم رقابت عادلانه می گردد. در نهایت نیز ماکروسافت مجبور شد تا به کاربران حق انتخاب اولیه مرورگر را بدهد و پس از این موضوع نیز شاهد سقوط سهم بازار اینترنت اکسپلورر در قاره اروپا بودیم.

با وجود حضور مرورگر جدید مایکروسافت به نام Edge در ویندوز ۱۰ و همچنین دستیار صوتی این شرکت که هر دو به شکل پیش فرض از الگوریتم جستجوی بینگ بهره می گیرند، می توان در آینده ای نزدیک شاهد رشد بسیار بیشتر این موتور جستجو در بیشتر مناطق جهان بود؛ نباید فراموش کرد که یک و نیم میلیارد کاربر ویندوز دعوت شده اند تا به رایگان و برای مدت یک سال، سیستم عامل خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • Ali
    Ali | ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    عزیزان،لطفا به این نکته هم یه دقت بکنین که مایکروسافت کار اصلیش نرم افزاره و گوگل کار اصلیش آی تی.اگه گوگل تو موتور جستجوش ضعیف باشه دیگه انگار نه انگار شرکتیه که تخصصش آی تیه یعنی هیچی به هیچی.همینطور مایکروسافت در حوضه ی نرم افزار.بینگ و گوگل هر دو خوبن ولی به خاطر حرف بالا گوگل باید بهتر باشه چون کار گوگل آی تیه.تو مطلب هم که گفته شده،مایکروسافت قصد ندارد وارد جنگ«جستجوی خالص»وارد شود.در این باره هم که میگین مایکروسافت تحمیل میکنه،آیا گوگل تحمیل نمیکنه؟در اندروید باید جیمیل داشته باشی،همه چی بر اساس گوگله،غیر از اینه.البته طبیعیه،سیستم عامل خودشه و باید خدمات خودش باشه.

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    چرا این دوستان انقد خودشونو اذیت میکنن که بینگ فارسی خوب پشتیبانی نمیکنه و ...
    جمعیت ایران 1 درصد جمعیت کل زمینه حالا اگه همه ایران بیان از بینگ استفاده کنن 12 درصد بینگ میشه 13 درصد که زیاد واسه مایکرو استفاده ای نداره نه ضرر واسه گوگل
    هم مایکرو هم گوگل میخوان جهانی خودشونو بالا بکشن نه صرفا تو یه کشور جهان سومی
    بینگ داره هم امکاناتش هم الگوریتمش رشد میکنه کاری به زبانش ندارم
    ولی گوگل تقریبا الگوریتمش به کمال رسیده و بیشتر روی امکانات کار میکنه
    زمان زیادی طول نمیکشه که بینگ الگوریتمش تکمیل بشه و امکاناتش هم که روز به روز پیشرفت میکنه و شاید یه روزی رقابتشون جدی تر و دیدنی تر شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی