ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

جعبه ابزار: اپلیکیشن های شبیه ساز کنسول های قدیمی در موبایل و تبلت

NES، سوپر نینتندو، سگا جنسیس، گیمبوی، نینتندو 64 و پلی استیشن، کنسول هایی هستند که بخش بزرگی از خاطرات خوش کودکی مان را به آنها و سرگرمی فوق العاده ای که برایمان فراهم می کردند مدیونیم. زمانی برای ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

NES، سوپر نینتندو، سگا جنسیس، گیمبوی، نینتندو 64 و پلی استیشن، کنسول هایی هستند که بخش بزرگی از خاطرات خوش کودکی مان را به آنها و سرگرمی فوق العاده ای که برایمان فراهم می کردند مدیونیم.

زمانی برای بازی کردن تمام مواردی که گفتیم، نیاز به یک کنسول تقریبا سنگین، یک جفت کنترلر، تلویزیون و همچنین کارتریج یا سی دی بازی داشتیم. اما امروزه در کمال ناباوری، یک تلفن هوشمند کوچک می تواند یک تنه از پس اجرای تمام بازی های کنسول های قدیمی بربیاید.

دوباره این اپلیکیشن ها هستند که قدرت انجام این کار را به تلفن های هوشمند می دهند و ما در جعبه ابزار این هفته قصد داریم تا برترین نمونه هایشان را به شما معرفی کنیم.

در ادامه با دیجیاتو و جعبه ابزار این هفته همراه باشید. 

VBA 8

VBA8 1

روزگاری که هنوز پای سونی به دنیای کنسول های دستی باز نشده بود، نینتندو با گیم بوی ادونس پادشاهی می کرد. VBA8 شبیه ساز این کنسول دستی فوق العاده برای ویندوزفون است که البته توانایی اجرای بازی های گیم بوی کالر و گیم بوی ارجینال را هم دارد.

از قابلیت های این شبیه ساز می توان به ذخیره خودکار بازی ها، پشتیبان گیری از سیوها در وان‌درایو، لینک شدن با رایانه و موبایل های دیگر از طریق وای‌فای، پشتیبانی از کنترلر خارجی، پشتیبانی از کدهای تقلب و حالت توربوی دکمه زنی اشاره کرد.

این شبیه ساز در خود ROM های آماده ندارد و می بایست آنها را به طور جداگانه دانلود کنید.

VBA8

VBA8

سازنده: WP8Emu قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: ویندوزفون حجم: 6 مگابایت زبان:

EmiPSX

EmiPSX 1

پلی‌استیشن با عرضه در سال 1994، انقلابی در صنعت بازی های رایانه ای به پا کرد و در مدت زمانی کوتاه، به محبوبیتی باورنکردنی رسید. EmiPSX شبیه ساز اولین کنسول انقلابی سونی است و می تواند بازی های خاطره انگیز آن همچون کرش را به نرمی روی موبایل های ویندوزفونی اجرا کند.

EmiPSX رایگان نیست و برای استفاده از آن می بایست هزینه دو و نیم دلاری اش را بپردازید، با این حال پشتیبانی از کنترلرهای موگا، بازی در حالت عمودی و افقی و ذخیره خودکار بازی ها قابلیت هایی هستند که مطمئنا ارزش پرداخت چنین هزینه ای را خواهند داشت.

برای اجرای بازی های پی اس وان در EmiPSX، می بایست فایل ایمیج بازی مورد نظر را از سی دی اریجینالش تهیه کرده و در اپ اجرا نمائید.

EmiPSX

EmiPSX

سازنده: Andre Botelho قیمت: 2.49 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: ویندوزفون حجم: 2 مگابایت زبان:

Snes8x

Snes8x 1

سوپر نینتندو یا سوپر فامیکام، برنده نسل کنسول های 16-بیتی و شاهکار طراحی نینتندو بود که هنوز هم بازی های آن طرفدار دارد. Snes8x می تواند کلیه بازی های خاطره انگیز این کنسول کلاسیک را در ویندوزفون اجرا کند.

از قابلیت های این اپ می توان به ذخیره خودکار، تهیه نسخه پشتیبان از سیوها در وان‌درایو، پشتیبانی از کنترلرهای موگا، اتصال بازی ها به صفحه استارت و حالت توربو اشاره کرد.

این شبیه ساز هم در خود فایل ROM ندارد و می بایست آنها را به طور جداگانه دانلود کرده و از طریق اپ بارگذاری نمایید. اگر خواستار تجدید خاطرات با عناوینی مثل سوپر ماریو ورلد، استریت فایتر و دانکی کونگ هستید، به هیچ وجه دانلود آن را از دست ندهید.

Snes8x

Snes8x

سازنده: WP8Emu قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: ویندوزفون حجم: 5 مگابایت زبان:

پلی استیشن

toolfa.android.sega3

در مورد عملکرد اپ ایرانی پلی استیشن، کلمه ای به غیر از "معرکه" نمی توان گفت. شبیه ساز استودیوی تولفا قادر است بازی های سگا، آتاری، میکرو، سوپر نینتندو، نینتندو 64، پلی استیشن، گیم بوی کالر و گیم بوی ادونس را به نرمی روی گجت های اندرویدی اجرا کند.

برای اجرای بازی ها در آن، احتیاجی به دانلود فایل های ROM از منابع متفرقه ندارید و با پرداخت هزینه ای اندک (از هزار تا چهار هزار تومان)، از درون برنامه قادر به انجام این کار هستید. بسته مخصوص هر کنسول را که بخرید، دیگر احتیاجی به پرداخت هزینه برای بازی ها ندارید و تمام آنها برای دانلود آزاد خواهند شد.

پشتیبانی از کنترلرهای خارجی (حتی کنترلرهای دونفره)، امکان ذخیره خودکار و بازیابی بازی ها و تنظیمات فراوان برای کنترل، تصویر و صدا از دیگر قابلیت های این شبیه ساز حرفه ای هستند.

پلی استیشن

پلی استیشن

سازنده: تولفا قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 6.5 مگابایت زبان:

RetroArch

retro_arch-640x640

RetroArch نمونه خارجی اپ پلی استیشن است که از پس اجرای تعداد فراوانی از بازی های کنسول های کلاسیک بر می آید. سوپر نینتندو، نینتندو NES، سگا جنسیس، نینتندو 64 و پلی استیشن بعضی از این موارد هستند.

ROM ها را می بایست برای این شبیه ساز از منابع متفرقه دانلود کنید و از درون اپ آنها را بارگذاری نمایید. رتروآرک کاملا رایگان است و به هیچ عنوان در آن تبلیغاتی مشاهده نخواهید کرد.

البته عملکرد RetroArch را در اجرای بازی های پی اس وان و نینتندو 64، هنوز نمی توان بی نقص توصیف کرد و ممکن است که همه گجت ها نتوانند آنها را به نحو احسن اجرا کنند.

RetroArch

RetroArch

سازنده: Libretro قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 51 مگابایت زبان:

Nostalgia.NES

111

اولین کنسول خانگی نینتندو NES (که در ژاپن آن را به نام فامیکام می شناسند)، کنسولی 8-بیتی و زادگاه عناوین بزرگی مثل دانکی کانگ، زلدا، متروید و ماریو بود.

Nostalgia.NES شبیه ساز اختصاصی این کنسول افسانه ای است و قابلیت های جالبی برای اجرای بازی های NES در خود دارد. یکی از جالب ترین آنها، امکان بازگرداندن زمان در بازی هاست که مطمئنا در کنسول اصلی نمی توانستید آن را انجام دهید.

از دیگر قابلیت های ویژه این اپ رایگان می توان به پشتیبانی از کنترلرهای وایرلس، شبیه ساز تفنگ نوری Zapper، پشتیبانی از کیبورد خارجی و گرفتن اسکرین شات از بازی اشاره کرد که البته به بعضی از این قابلیت ها تنها در حالت آنلاین دسترسی خواهید داشت.

برای این شبیه ساز هم می بایست فایل های ROM را به طور جداگانه دانلود کنید.

Nostalgia.NES

Nostalgia.NES

سازنده: Nostalgia Emulators قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 2.3 مگابایت زبان:

Mega N64

megan64-640x640

منتقدین همواره The Legend of Zelda: Ocarina of Time را یکی از برترین بازی های تاریخ می دانند. اگر تاکنون آن را تجربه نکرده اید و یا دوست دارید که با لینک سبز پوش و دوست داشتنی تجدید دیدار کنید، Mega N64 یکی از بهترین شبیه سازهاست.

بر خلاف سایر شبیه سازی های کنسول 64-بیتی نینتندو که یا دارای باگ بوده و یا قادر به اجرای برخی بازی ها نیستند، Mega N64 به خوبی از پس اجرای بیشتر آنها برمی آید و شاید تجربه ای به مراتب بهتر از کنسول اصلی را برایتان به ارمغان آورد.

فایل های ROM را برای Mega N64 می بایست به طور جداگانه دانلود کرده و توجه داشته باشید که حتما آنها را از حافظه SD بارگذاری نمایید.

MegaN64

MegaN64

سازنده: Fastest Game Emulators for Android قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 13 مگابایت زبان:

GENPlusDroid

genplusdroid-640x640

سگا جنسیس یا مگا درایو، شاید نتوانست از لحاظ فروش به خوبی در برابر رقیب سرسختش سوپر نینتندو قد علم کند، اما حداقل در میان ما ایرانی ها محبوبیت فوق العاده ای داشت.

GENPlusDroid رایگان است و برای اجرا به گجت روت شده احتیاج ندارد و از قابلیت های آن می توان بازگرداندن زمان، فست فوروارد، پشتیبانی از دو بازیکن، پشتیبانی از مالتی تاچ و توانایی تنظیم جایگاه دکمه ها در صفحه را نام برد.

ROM های این شبیه ساز را هم می بایست به طور جداگانه دانلود کنید. از قابلیت های خوب GENPlusDroid این است که برای بارگذاری فایل های ROM، احتیاجی به خارج کردن آنها از حالت زیپ یا فشرده نخواهید داشت.

GENPlusDroid

GENPlusDroid

سازنده: Halsafar قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 2.2 مگابایت زبان:

Reicast - Dreamcast emulator

reicast-640x640

شکی نیست که Dreamcast، بزرگترین شکست تاریخ کمپانی سگا بود؛ طوری که بعد از عملکرد ناامیدکننده اش، شرکت مذکور هرگز کنسول دیگری نساخت. با این وجود، بازی های ارزشمندی در بستر آن متولد شدند که از میانشان می توان به Shenmue و Crazy Taxi اشاره کرد.

Reicast شبیه ساز بازی های خلاقانه دریم کست سگاست که در بستر سیستم عامل اندروید اجرا می شود. البته نباید از آن انتظار اجرای تمامی بازی های دریم کست را داشت، با این حال عملکرد قابل قبولی را در اجرای بازی های پشتیبانی شده در آن شاهد خواهید بود.

برای اجرای Reicast به گجت تقریبا قدرتمندی احتیاج خواهید داشت و ROM های بازی را می بایست از منابع متفرقه به طور جداگانه دانلود کنید.

Reicast - Dreamcast emulator

Reicast - Dreamcast emulator

سازنده: NILLWARE قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 1.9 مگابایت زبان:

سعی کردیم در هر پلتفرم، برترین اپلیکیشن های شبیه ساز را به شما معرفی کنیم. در مورد پلتفرم iOS می توان گفت که تقریبا بدون جیلبریک کردن دستگاه، نمی توانید از اپلیکیشن های شبیه ساز کنسول های قدیمی استفاده کنید.

با این حال، به زودی و در مقاله ای جداگانه، به شیوه اجرای بازی های کنسول های کلاسیک در iOS خواهیم پرداخت.

برای اکثر شبیه سازهایی که معرفی کردیم، می بایست فایل ROM (فایل اجرایی بازی ها) را به طور جداگانه و از منابع مختلف اینترنتی دانلود کنید. توصیه می کنیم برای این کار، به وبسایت هایی نظیر Free ROMs، Cool ROM و Rom-World مراجعه نمایید.

پس از دانلود فایل های ROM، کافیست آنها را به حافظه داخلی یا SD گجت خود منتقل کرده و از طریق اپلیکیشن شبیه ساز، آنها را بارگذاری کنید.

در انتها از شما دعوت می کنیم اگر از اپلیکیشن خاصی بدین منظور استفاده می کنید که جایش در فهرست این هفته خالی بوده، حتما آن را با ما و سایر کاربران دیجیاتو در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • حسین
    حسین | ۳ آذر ۱۳۹۴

    سلام هم پلی استیشن و هم کلوپ پر از مشکل هستند و هردو نمونه به اندروید 5 در اجرای بازی پلی استیشن در گوشی ها مشکل دارند

  • AMir
    AMir | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    عجیبه، برنامه کولوپ فوق العاده از پلی استیشن بهتره، من تعجب می کنم اسمی ازش برده نشده اینجا!!!

    قابلیت انتخاب کارت حافظه! دانلود منیجر فوق العاده، بازی های خیلی بیشتر و کنسول psp و قابلیت ارسال بازی ها برای دوستان!
    اینا چیزای کمی نیستن!!
    پلی استیشن هیچ کودوم اینارو نداره

  • سعيد
    سعيد | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    DrasticDS بهترين اموليتور نينتدو دي اس براي اندرويد

  • ravi
    ravi | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بحث ویندوز شد و منم با ویندوز 3.1 و NT و حتی قبلش با DOS کار میکردم و یادش بخیر ویندوز با فلاپی نصب میکردیم و چند درصد نصب میشد باید فلاپی عوض میکردی!

    قدیم PC واقعا کار کردن باهاش پیچیده بود و مثلا تو DOS یه فایل میخواستی اجرا کنی کلی دستور باید میدادی!

    راستی ما که آیفون بازیم تکلیفمون چیه؟
    :-(

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

      آخر مطلب اشاره کردم، برای اجرای بازی های قدیمی روی iOS به زودی یه مطلب کار میکنیم :)

      • Envy
        Envy | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

        امین جان فوق العاده بود مرسی
        همیشه دوست داشتم این زلدا رو تجربه کنم

  • Ali Gap
    Ali Gap | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    کاش COMODOR 64 و AMIGA 500 رو هم میذاشتید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی