ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زیست شناسان اولین ماهی خونگرم اقیانوسی را یافتند

اوپا، یک گونه ماهی اقیانوسی بسیار بزرگ است که بدنی پهن و پف کرده با باله هایی بلند دارد. این موجود دو متری ظاهر جذابی دارد که در برخورد اول، نگاه هر کسی را به ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

اوپا، یک گونه ماهی اقیانوسی بسیار بزرگ است که بدنی پهن و پف کرده با باله هایی بلند دارد. این موجود دو متری ظاهر جذابی دارد که در برخورد اول، نگاه هر کسی را به سوی خود جلب می کند و برخی را هم به خنده وا می دارد. اما جدا از همه این موارد، یک مسئله ناشناخته در مورد اوپا وجود داشته که زیست شناسان اخیرا متوجه آن شده اند.

اوپا تنها ماهی خون گرمی است که تا به حال یافت شده و منظور از خون گرم بودن این است که دمای بدن اش 5 درجه سانتی گراد از محیط اطرافش گرم تر است.

به طور کلی، ماهی ها دمای بدن خود را با محیط اقیانوس، دریا و هر محیط آبی دیگری که در آن زندگی می کنند تطابق می دهند. البته استثناهایی هم وجود دارد. برخی از شناگران ماهر و شکارچیان اقیانوس ها می توانند به صورت موقتی برخی از اجزای بدن خود را گرم تر کنند اما اگر به دنبال شناگری می گردید که تمام بدن اش گرم تر از محیط آبی باشد، اوپا اولین نمونه یافت شده است.

ماهی ها عموما قادر به گرم کردن قلب و مغز خود نیستند اما اوپا از پس این کار هم بر می آید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نتیجه کشف اخیر محققین که براساس یک حادثه بود، امروز در Science منتشر شد. نیکولاس وگنر، زیست شناس اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا به National Geographic گفت که در طی پژوهش های برنامه ریزی شده، به گروهی از اوپاها برخوردند و تصمیم گرفتند که تحقیقات بیشتری در مورد شان انجام دهند.

پس از تشریح، وگنر متوجه شد آبشش های ماهی ها دقیقا همان مدل از شبکه رگ های خونی قرمز و آبی که رتیا میرابیلیا نام دارد و در کوسه ها یافت می شود را دارند. اما تفاوتی که اوپا با کوسه یا ماهی تن دارد این است که رگ های مورد نظر درون آبشش ها قرار گرفته اند و نه در عضلات شنایی.

wegner5HR.0

زمانی که اوپا باله های سینه ای خود را حرکت می دهد، خون گرم به تمام بافت های بدن اش وارد می شود. این اتفاق درست زمانی رخ می دهد که خون هنوز به آبشش ها نرسیده تا در تماس با آب خنک قرار بگیرد و دما از دست دهد.

زمانی که خون وارد آبشش می رسد، غنی از اکسیژن می شود و سپس به جریان می افتد تا بافت ها را اکسیژن رسانی کند. فرآیند از دست دادن اکسیژن توسط سلول های خونی ایجاد گرما می کند. اجتناب ناپذیر است که آبشش های اوپا نسبت به دیگر قسمت های بدن اش سردتر باشند اما دمای پایین تر این ناحیه، آسیبی به گرمای مورد نیاز بخش هایی چون قلب، مغز و ماهیچه های ماهی وارد نمی کند.

هیچ ماهی دیگری نمی تواند قلب خود را گرم تر از دیگر نقاط بدن اش نگه دارد. حداقل دانش کنونی زیست شناسان که اینگونه می گوید.

تا همینجای کار هم اوپا منجر به کشف بزرگی برای وگنر و تیم اش شده اما باز هم نکاتی وجود دارد. به علت سایز بزرگ و شکل و شمایل خاص، وگنر بر این باور بود که احتمالا اوپا شناگر کندی باشد، اما وی سخت در اشتباه بود.

با اتصال سنسور به چند ماهی از این گونه، محققین دریافتند که اوپاها در مدت زمان اندکی، هزاران کیلومتر شنا کرده اند. وگنر می گوید: "همه شواهد اعلام می کند که این ماهی بسیار سریع و شکارچی فعالی است."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • علی
    علی | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مسینکه ماهیه از اون اختلاص کناس !! :D
    خوب ساخته بش چاق شده ...

  • amin
    amin | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    البته لفظ خونگرنم کاملا درست نیست ، در واقع به جای خونگرم باید بگوییم اندوترم یعنی گرمای شان از درون بدن خود تامین می کنند .
    و به جای خونسرد هم بگوییم اکتوترم یعنی گرمایشان از محیط بیرونی تامین می کنند ( مثل مارمولک که حمام آفتاب می گیرد)

  • سعید
    سعید | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    هههه
    ماهي صبور كه خوراك خوزستاني هاست خونگرم...اينا كجااان!!!!

  • حسین
    حسین | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    کامنتها از خود مطلب بهتر بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی