ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققین در رعد و برق، پادماده یافته اند

تیمی از دانشمندان بلندپرواز تصور می کنند که بسته های پادماده را درون توفان رعد و برق یافته اند. همانند بسیاری از قصه های علمی-تخیلی، توفان شدیدی در گرفته بود و هواپیمای جوزف دووایر نیز ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

تیمی از دانشمندان بلندپرواز تصور می کنند که بسته های پادماده را درون توفان رعد و برق یافته اند.

همانند بسیاری از قصه های علمی-تخیلی، توفان شدیدی در گرفته بود و هواپیمای جوزف دووایر نیز مستقیما به سمت سیگنالی رادیویی حرکت می کرد که آن ها فکر می کردند از ساحل جورجیا می آید.

دووایر، فیزیکدان جوی دانشگاه نیو همپشایر می گوید: "در عوض، این سیگنال رادیویی، خطوط رعد و برق بودند و ما هم مستقیما درون آن حرکت می کردیم."

شرایط به قدری فاجعه بار بود که هواپیما با توفانی برخورد کرد و به یک باره با شیب بسیاری به سمت زمین سقوط کرد. دووایر می گوید در آن شرایط تصورم بر این بود که دیگر خواهم مرد. در این حادثه نه هواپیما سقوط کرد و نه بلایی سر مسافران آمد، بلکه منجر به کشفی تازه شد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در سال 2009، هواپیمای تیم تحقیقاتی دانشگاه همپشایر برای پژوهش پیرامون اشعه های گاما و تشعشعات الکترومغناطیسی با فرکانس بالا به پرواز درآمد. حین توفان، دستگاه ها، 3 نقطه اوج برای تشعشعات گاما یافتند که انرژی ای معادل 511 کیلوالکترون ولت داشتند. این میزان انرژی دقیقا معادل انرژی پوزیترون و نابودی الکترون جهت تولید انرژی خالص به صورت پرتوهای گاما است.

در اصل، گیرنده های دووایر، سیگنال های پوزیترون، پاد ماده ی الکترون را دریافت می کردند. پوزیترون هم جرم الکترون است اما بار آن دقیقا برعکس الکتورن است. دووایر می گوید هواپیمای شان از درون ابر کوچک پوزیترونی رد شده.

15003256820_79d4274357_k

دووایر به نیچر می گوید: "آنقدر عجیب بود که چندین سال به مطالعه در مورد آن پرداختیم." در نهایت، چند ماه پیش، دووایر و تیم اش فرصتی پیدا کردند تا در مجمع پاییزی جئوفیزیک آمریکا به ارائه پژوهش خود بپردازند.

به دلایل نامعلومی، پادماده بسیار نایاب است و همانند موادی که از آن ساخته شده ایم یا پیرامون مان وجود دارد فراوانی ندارند. در حقیقت اگر با مواد عادی در تماس قرار بگیرد به طور کل متلاشی می شود، بنابراین پیدا کردن آن حداقل روی کره زمین بسیار کار سختی است.

در مقابل، ستاره شناسان و کیهان شناسان با پادماده بسیار سر و کار دارند. در مورد سیاهچاله ها و و تشعشعاتی که از آن ها خارج می شود چندی پیش خواندید و پادماده ها در این قسمت بسیار فعال اند. بنابراین تا به الان متوجه شده اید که چرا حضور پادماده در کره زمین، حتی در خطرناک ترین نقاط آن تا این حد برای دانشمندان حائز اهمیت است.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی سبب به وجود آمدن پادذرات در این فضا شده. یکی از فرضیه ها این است که الکترون ها با سرعتی نزدیک به سرعت نور از رعد و برق به بیرون پرتاب می شوند و الکترون در این شرایط برای از دست دادن انرژی، دو پرتو گاما منتشر می کند.

اگر این دو پرتو به هسته یک اتم برخورد کنند، نتیجه این می شود که دو موج پر انرژی به یک ماده و یک پادماده تبدیل می شوند، یعنی یک الکترون و یک پوزیترون.

پرتوهای اندکی تا به حال شناسایی شده اند که قادر به تولید پوزیترون و الکترون باشند، اما در هر صورت برای باور این تئوری کافی هستند.

lightning-22

احتمال دیگری که وجود دارد این است که همه چیز تصادفی رخ داده باشد و پوزیترون ها از خارج جو زمین وارد شده باشند و دست بر قضا از همان مسیری که هواپیمای تحقیقاتی گذر می کرده به جو زمین رسیده است.

طبیعتا دانشمندان ترجیح می دهند تئوری اول را جدی تر بگیرند تا اینکه همه چیز را به دست قضا و قدر بسپرند.

دووایر با مطالعات بیشتر روی رعد و برق ها امیدوار است که پوزیترون های بیشتری بیابد. البته این بار شاید دووایر نخواهد مستقیم به قلب یک توفان سهمناک برود و ترجیح می دهد راهکارهای دیگری را پیش بگیرد.

وی شناساگرها را به بالن هایی متصل می کند و به آسمان می فرستد. امیدواریم نتیجه تحقیقات وی همانطور که فکر می کند مثبت باشد و پادماده هم درون جو زمین یافت شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • alireza
    alireza | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    تو قرآن هم در مورد پادماده هم نوشته.

  • xoder
    xoder | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اگه پادماده با ماده برخورد کنه چی میشه !؟ : دی
    از بین میرن هر دو ؟ منفی یک به اضافه یک میشه صفر خب !؟
    ولی قانون نیوتن چی میشه این وسط؟ مگه قرار نیست که ماده و انرژی که هر دو دو روی یک چیزی هستن نمیتونن از بین برن و فقط میتونن از یک حالتی به حالت دیگه تبدیل شن پس چرا بشر میترسه از اینکه برخورد این دو باعث از بین رفتن بشه و مخوف به نظر بیاد ؟
    واقعاً برام سواله آیا تا الان در این مورد نظریه هایی رو ارائه کردن ؟
    از برخورد پادماده با ماده ؟

  • ariya
    ariya | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    چیزی که من فهمیدم این بود که انرزی حاصل از رعد برق باعث کندن الکترون از یه اتم میشه ک دارای انرژی بسیار زیادی هستش و وقتی به یه اتم دیگه برخورد کنه باعث میشه اون اتم به یه اتم دیگه تبدیل بشه ک همراه با تولید انرژی بسیار زیادی خواهد بود
    نتیچه گیری خودم دی!!!!
    حالا اگه ما بتونبم پدیده ای رو کشف کنیم که انقد انرژی داشته باشه و بتونه یه پروتون و یه الکترون از یه اتم چدا کنه اونوقت کارمون حل میشه!!به همین سادگی! مثلا مس رو در معرض اون پدیده قرار بدیم و طلا برداشت کنیم.
    فک کنم یه خورده مطلب سنگین بوده توهم زدم :-p

  • mrmrn
    mrmrn | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من متن اصلی رو خوندم.
    اینا نیومدن بگن ظرف چه مدتی این ۳تا پوزیترون رو دیدن، یعنی چه مقدار طول کشیده تا این ۳ تا رو ثبت کنن؟
    نکته بعدی اینه که اگر این فرضیه که تو ابرها انبوهی پوزیترون وجود داشته باشه پس در کسری از ثانیه باید انبوهی انرژی گاما اونم با اون انرژی خفن آزاد شه که همه چیز رو داغون کنه.
    نکته بعدی اینه که ممکنه ۴ تا نوترون یا آلفا یا ذرات کیهانی که تعدادشونم کم نیست اونجا برهمکنش هسته ای بدن و حاصلش بشه همین پوزیترون ها.
    یه ایده ابتدایی اینه که این ابرها از جایی رد شده باشن که مثلا مقدار اندکی بور داشته باشن.
    همین مقدار کم میتونه با نوترونها برهمکنش بده و تولید پوزیترون کنه.
    در کل مقاله علمی اونم تو بیزینس اینسایدر که یهویی تبدیل به داستان شد رو جدی نگیرین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی