ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابداع روشی جدید برای شناسایی مصرف کنندگان کوکائین

براساس کشفی جدید، اثر انگشت انسان می تواند حاوی نشانه هایی از مصرف کوکائین باشد. تجزیه مواد مخدر، نشانه های شیمایی مشخصی را در بدن ایجاد می کند که به گفته محققین دانشگاه سوری، از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

براساس کشفی جدید، اثر انگشت انسان می تواند حاوی نشانه هایی از مصرف کوکائین باشد. تجزیه مواد مخدر، نشانه های شیمایی مشخصی را در بدن ایجاد می کند که به گفته محققین دانشگاه سوری، از طریق اثر انگشت قابل تشخیص هستند.

این گروه از پژوهشگران اعلام کرده اند که با دریافت و تحلیل اثر انگشت مظنونین می توانند با سرعتی به مراتب بیشتر از قبل تشخیص دهند که آیا یک فرد به تازگی کوکائین مصرف کرده یا خیر و برای این منظور دیگر نیازی به دریافت خون فرد یا هرگونه مایع دیگر از بدن وی ندارند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

مدت هاست که پژوهشگران به دنبال یافتن راه های جدید برای غلبه بر مشکلاتی هستند که در آزمایشات سنتی نمونه خون وجود دارد و رسیدن به نتیجه را برای آنها دشوار نموده. نکته دیگر اینکه برای آزمایش خون فرد مظنون به تیم کاملی از کارشناسان نیاز خواهد بود و فرایند دریافت نمونه نیز می تواند برای فرد بسیار آزار دهنده باشد.

اما به واسطه یافته های تازه دانشمندان دانشگاه سوری، بخش اعظمی از این مشکلات برطرف شده و در کنار آن، مساله پایین بودن دقت روش های تست سنتی نیز حل شده است.

تست اثرانگشت افراد مظنون به مصرف کوکائین بدان معنا خواهد بود که اطلاعات هویتی آنها نیز همراه با نمونه تسلیم مراجع مرتبط می شود. به این ترتیب امکان دستکاری نتایج به کمترین میزان ممکن می رسد (در حال حاضر افراد می توانند نمونه خونی فرد دیگری را به جای نمونه خونی خودشان ارائه نمایند).

در این تکنینک جدید، پژوهشگران ترکیبی از متانول و آب را روی نمونه اثر انگشت فرد می ریزند. این ترکیب به دنبال دو ماده شیمیایی می گردد که عبارتند از benzoylecgonine و methylecgonine. این دو ماده زمانی که کوکائین در بدن تجزیه می شود آزاد می گردند و سپس به صورت عرق از آن خارج می شوند.

دانشمندان برای بررسی نمونه دریافتی از فرد از یک اسپکترومتر استفاده می کنند که می تواند با بررسی ابعاد اتمی مواد شیمیایی، آنها را تشخیص دهد و به همین طریق دو ماده شیمیایی یاد شده روی اثر انگشت افراد را شناسایی کند.

دستگاه های اسپکترومتر در حال حاضر صدها هزار پوند قیمت دارند و همین مساله است که انجام چنین تستی را گران می کند. اما امید می رود که تکنولوژی یاد شده عاقبت در قالب کیت های کوچک و ساده ارائه گردد و کارشناسان قضایی بتوانند آنها را در هرجا که نیاز است (از دادگاه ها گرفته تا زندان ها و حتی محیط های کاری) با خود همراه داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mr.M
    Mr.M | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    ٤روز ديگه با يك اثر انگشت كل شخصيت و زندگيت رو ميشه !!! بگو چرا اپل رفت سمت اثر انگشت !! فردا سيري مياد ميگه چيكار كني بهتره ! چون از روي اثر انگشت به نوع شخصيت پي برده !!!

  • سوتابایت منتظر...
    سوتابایت منتظر... | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دیروز یه برنامه می دیدم از پشت و روی گوشی با یه دستمال نمونه برداری می کرد و می گفت با چه ماده ایی تماس داشته و مصرف کرده!! آب روغن قاطی کردم!!

    • Mr.M
      Mr.M | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      گفته بودي قبلا ! كه اير ٢ خوبه يا نه ! بستكي داره چقدر به باتري اهميت ميدهيد باتري اير يك ٨ ساعت و نيم هست در شرايط معمول ولي اير ٢ ميشود كاركرد باتري ٧ ساعت !! ولي براي وبگردي بيشتره و به ١٠ ساعت هم ميرسد
      در كل اصلا متنفر شدم از سري اير آيپد ! كاشكي يك مدل غير اير هم ميساختن !! مثلا وزن ٥٥٠ گرم و باتري ١٠ هزار ميلي آمپري !
      من دارم ميرم از زور عصبانيت آيپد رتينا ميخرم ! آيپد ٤ منظورمه ... هم ios6 عزيز را دارم و هم باتري بزرگ !!

  • ali
    ali | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    و همانا شاهد باشید که روزی اعضای بدنتان علیه شما شهادت بدهند ، این نامردا رو باید کرد تو اسید تا انقد دهن لق نباشن

مطالب پیشنهادی