ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک و دو راهی سخت انتخاب میان تسلا و SpaceX

تسلا و SpaceX اگرچه تبدیل به دو شرکت آرمانی و مهم در دنیای تکنولوژی امروز شده‌اند اما شاید ندانید در سال ۲۰۰۸، هر دوی آنها تقریبا با ورشکستگی رو به رو بوده‌اند. در آن زمان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

تسلا و SpaceX اگرچه تبدیل به دو شرکت آرمانی و مهم در دنیای تکنولوژی امروز شده‌اند اما شاید ندانید در سال ۲۰۰۸، هر دوی آنها تقریبا با ورشکستگی رو به رو بوده‌اند. در آن زمان هیچ کدام از کمپانی‌ها، هنوز محصولاتی آماده برای سودآوری نداشتند و نقدینگی بسیار کمی نیز در حساب بانکی ایلان ماسک باقی مانده بود.

نویسنده ای به نام Ashlee Vance در حال نگارش کتابی جدید در خصوص ایلان ماسک است؛ کتابی با عنوان: «ایلان ماسک: تسلا، اسپیس اکس، و جستجوی آینده‌ای ایده آل».

وب سایت بلومبرگ پیش از عرضه کتاب، توانسته به بخش‌هایی از آن دسترسی پیدا کند و اذعان داشته که در آن زمان، اوضاع تا چه حد برای ایلان ماسک وخیم بوده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

یا مجبور بودم SpaceX را نجات دهم و یا تسلا را. انتخاب سوم البته تقسیم باقی مانده پولم در میان هر دو کمپانی بود؛ اگر پول را بین هر دو کمپانی تقسیم می کردم، شاید هر دوی آنها به نتیجه نمی‌رسیدند. اگر نقدینگی‌ام را صرف فقط یکی از آنها می‌کردم، احتمال به ثمر نشستن آن کمپانی بسیار بیشتر می‌شد اما در نهایت مرگ شرکت دیگر قطعی بود.

آنچنان که Bloomberg می نویسد، ماسک تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند برای شرکت‌هایش سرمایه جذب کند. در نهایت نیز SpaceX توانست با ناسا قراردادی امضا کند، و سرمایه گذاران تسلا نیز حاضر شدند پول های بیشتری را برای توسعه خودروهای الکتریکی صرف کنند.

قرارداد ۱.۶ میلیارد دلاری با ناسا، خیال ماسک را به شکل کامل از جانب SpaceX راحت کرد و از آن طرف نیز سرمایه گذاران حاضر شدند ۴۰ میلیون دلار در تسلا سرمایه‌گذاری کنند؛ پولی که شب کریسمس و پیش از خرج شدن «آخرین ۱۰۰ هزار دلار ایلان ماسک» به دستش رسید.

در اوج نا امیدی و عدم قدرت تصمیم گیری برای نجات کمپانی‌ها، ایلان ماسک در حال جدا شدن از همسر خود نیز بود که به شکل عمومی و در رسانه‌ها، وی را تحقیر می‌کرد. همین موضوع باعث می شد تا فشارهای روحی بیشتری به ماسک وارد شود. او در این خصوص می‌گوید: «در چنین شرایطی، شک‌های بسیاری به قدرت خود خواهید کرد؛ از یک طرف زندگیتان در حال فروپاشی است، خودروهایتان به مرحله تولید نمی‌رسند، در حال طلاق گرفتن هستید و... احساس بسیار بدی داشتم به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم مشکلات حل شوند.»

هر دو کمپانی امروز تبدیل به مهم‌ترین شرکت‌های دنیای تکنولوژی شده‌اند، در حالی که چند سال پیش فاصله ای اندک با ورشکستگی داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    smart people don’t think others are stupid.
    صاحب حرف خودش برش میداره.

  • آریا
    آریا | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    ایلان مرد بزرگیه. در آینده عظمتش رو بیشتر خواهیم شناخت. از اون اسمهای بزرگ میشه کناز جابز و بیل گیتز و فورد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی