ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت توربین های بادی بدون تیغه که با لرزش انرژی تولید می کنند

در کشورهایی که از نیروی باد برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند، توربین های عظیم بادی صحنه ای بسیار آشنا هستند که در سفرهای طولانی بین شهری هر چشمی به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

در کشورهایی که از نیروی باد برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند، توربین های عظیم بادی صحنه ای بسیار آشنا هستند که در سفرهای طولانی بین شهری هر چشمی به دیدنشان عادت دارد.

اما اگر برای دریافت انرژی باد روش دیگری وجود داشته باشد چه؟ استارتاپی اسپانیایی به نام Vortex Bladeless مشغول کار روی ایده مبتکرانه ای برای این منظور است و در همین راستا توربین هایی را ساخته که ظاهری شبیه به ساقه بدون برگ گیاهان دارند و از زمین سر برآورده اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این توربین ها فاقد هرگونه تیغه یا پره هستند و صرفا از یک بخش ستون مانند تشکیل شده اند که با استفاده از جریان های هوایی پیرامون خود به سمت جلو و عقب حرکت می کنند.

همانطور که احتمالا می دانید مهندسان ساختمان همواره سعی دارند خانه ها را طوری طراحی کنند که در برابر نیروی وارده از حرکت هوا مقاومت کرده و دچار چنین لرزش هایی نشوند، اما توربین های Vortex از چنین پدیده ای بهره می گیرند و می توانند از طریق آن انرژی تولید کنند.

به طور معمول یک سازه می تواند به گونه ای بهینه سازی شود که تنها در برخی فرکانس های مشخص باد با سرعت های معین دچار حرکات نوسانی شود اما این شرکت اعلام داشته که با استفاده از آهنربا حرکت توربین های خود را بهینه سازی می کند تا بیشترین بهره را از باد ببرند.

بلافاصله پس از آنکه این سازه ها شروع به لرزش می کنند، نوعی دستگاه تناوبگر حرکات مکانیکی آن را به الکتریسیته تبدیل می کند.

اما مشکل توربین های سنتی چیست که کارشناسان را بر آن داشته تا به دنبال طراحی تازه ای برای آنها بگردند؟ کمپانی ورتکس ادعا می کند که انرژی تولید شده توسط توربین های آن تا 40 درصد ارزان تر از انرژی ایجاد شده از طریق توربین های بادی رایج تمام می شود.

بخش اعظمی از این کاهش هزینه به فرایند تعمیر و نگهداری مربوط می شود چراکه توربین های ورتکس فاقد هرگونه بخش متحرک هستند و به همین دلیل احتمالا عمر طولانی تری دارند و از طرف دیگر نیازی به روغن کاری مستمر و دوره ای شان هم نیست.

همچنی ساده تر بودن طراحی این توربین ها بدان معناست که هزینه تولید آنها در حدود نصف انواع مرسوم است (تیغه های غول پیکر و متحرک توربین های بادی معمولی بسیار گران تمام می شوند).

ورتکس اعلام کرده که توربین های مبتکرانه اش 30 درصد انرژی کمتری در قیاس با انواع معمولی ایجاد می کنند با این حال خاطر نشان کرده که به خاطر طراحی خاصشان می توان تعداد بیشتری از آنها را در یک فضای معین کار گذاشت و نکته مثبت دیگر در رابطه با این سازه ها آنکه عمکردشان کاملا بی صداست.

شرکت سازنده مشغول طراحی اندازه های مختلفی از این توربین هاست: نخست مدل مینی که 12.4 متر ارتفاع دارد و احتمالا از سال آینده میلادی به صورت تجاری در می آید. مدل بزرگ تری از این توربین ها نیز در دست ساخت است که تا سال 2018 میلادی آماده می شود و اگر همه برنامه ریزی ها درست پیش برود، مزارع بادی در سال های آینده شکلی متفاوت از ظاهر امروزی شان خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • ناشناس
    ناشناس | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از اینجور مطالب بازم بزارید

  • رهگذر
    رهگذر | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اگر شکلشون همینی باشه که در عکس هست شاید بشه با کمی دست کاری به عنوان دکل مخابراتی یا رادیویی هم ازشون استفاده کرد.

  • Mr.M
    Mr.M | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    در حقيقت خوبي اين روش اين هست كه در فضاي شهري هم بسيار قابل استفاده هست و ميتونه در بالاي ساختمونها باشه و خطري هم براي هيشكي نداره ! البته جاگزاريش بالاي ساختمون ممكنه براي خود بنا خطرناك باشه به علت لرزش ! باز هم به اين نتيجه ميرسيم كه بهترين راه همون تستفاده از انرژي خورشيدي هست كه كمترين دردسر را از هر نظر دارد

  • Mr.M
    Mr.M | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من به شخصه حتي حركت تورينها را هم دوست دارم !
    يك سري ستون وسط بيابون يك مقدار برام غممكين هست ياد شهرهاي نابود شده به خير !!!
    ستونها عين سنگ غبر شدند اون وسط بيابون
    ولي خوب كه دارم فكر ميكنم ميبينم اكر وسط اتوبان ! بين دو مسير رفت و برگشت باشه خيلي خوبه ! البته اگر مثل آلمان درخت نباشه بينشون !!

  • مهدیار
    مهدیار | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فناوری به کجا رسیده :/

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی