ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: پنجمین جشنواره فاوا

پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امروز با تقدیر از برگزیدگان در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات به کار خود پایان داد. این جشنواره با هدف توسعه ICT در کشور و جلب ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امروز با تقدیر از برگزیدگان در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات به کار خود پایان داد.

این جشنواره با هدف توسعه ICT در کشور و جلب توجه مردم و مسئولان برای فعالیت در این بخش، از 27 اردیبهشت ۱۳۹۰، هر ساله و همزمان با روز جهانی ارتباطات برگزار می گردد. البته مراسم امسال برخلاف سال های قبل یک روز دیرتر و به جای سالن اجلاس سران، در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

فاوا در اصل جایگزین کوتاه یا مخفف فناوری اطلاعات و ارتباطات است که می تواند معادل فارسی عبارت ICT در نظر گرفته شود. ضمن اینکه کاربرد این کلمه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هر روز افزایش می یابد.

در این مراسم علاوه بر حضور مسئولان و دست اندرکاران حوزه فاوا، معاون اول رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات دو موضوع مهم در دستور کار دولت قرار دارد. نخست اینکه دولت بزرگ و کم‌تحرک است که باید هوشمند سازی و چابک‌ سازی فعالیت‌ های این نهاد برای ارتقای بهره‌ وری و همچنین کاهش هزینه و زمان ارائه خدماتش را با استفاده از فاوا ضروری دانست.

او افزود: دوم این که توسعه IT به عنوان زیرساخت و توانمندسازی همه بخش‌ های کشور مد نظر قرار گرفته.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

13940228135732822_PhotoL

معاون اول رئیس جمهوری توضیح داد: در آغاز به کار دولت، چند شاخص اصلی از جمله اقتصاد کشور، بازگشت قانون، مبارزه با فساد، برخورد با ویژه‌خواری و کاهش آثار مختلف تحریم‌ ها بر نظام اقتصادی کشور در اولویت قرار گرفت که برای دستیابی به این چهار هدف باید در به کارگیری فناوری اطلاعات متمرکز شویم.

وی اضافه کرد: در گذشته بسیاری از مردم اعلام می‌کردند که اگر نیروی کار ساده خارجی از ایران اخراج شود کار برای نیروی ایرانی فراهم می‌ شود، اما اکنون نیروی تحصیل کرده ایرانی کار متناسب با شرایط خود را از دولت مطالبه می‌ کند.

جهانگیری افزود: اکنون شاهدیم وزارتخانه‌ ای که زمانی دغدغه ادغام در یک وزارتخانه اجرایی را داشت (اشاره به دوران ادغام وزارت ارتباطات با وزارت های راه و مسکن)، وظیفه خود را به خوبی درک کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری: خوشبختانه شورای عالی فناوری اطلاعات نیز به عنوان نهاد هماهنگ کننده بین دستگاه‌های مختلف احیا شده که یکی از نتایج آن توسعه پهنای باند بوده است.

جهانگیری: اولین برنامه منسجم توسعه پهنای باند

این عضو کابینه یازدهم گفت: برای اولین بار در کشور یک برنامه منسجم به منظور توسعه پهنای باند وجود دارد که توسط وزیر ارتباطات ارائه گشته و اجرایی می شود. در این برنامه نقش شرکت‌ های خصوصی برای توسعه پهنای باند و اجرای اینترنت باند پهن مشخص شده است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ ای با حضور وزیر ارتباطات محورهای کلیدی توسعه پهنای باند به ویژه برای خدمت رسانی به روستاها تبیین شد و طبق گفته وزیر برای تحقق این هدف 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری لازم است که دو سوم این مبلغ را بخش خصوصی باید تامین نماید.

اسحاق جهانگیری تصریح کرد: راهی جز استقرار و روی آوردن به دولت الکترونیک نداریم که با توجه به عرضه اینترنت 3G و 4G در کشور، ارائه دولت همراه توجیه‌ پذیر شده است. وقتی مردم با استفاده از یک تلفن موبایل می توانند به تمامی خدمات دسترسی پیدا کنند، چرا این کار انجام نشود.

13940228135730685_PhotoL

جهانگیری: مبارزه با فساد، بدون فناوری اطاعات ممکن نیست

معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: یکی از مسایلی که هر انسان علاقمند به این آب و خاک را رنج می‌دهد مفاسدی است که در سیستم نهادینه شده و مبارزه با این مفاسد، بدون استفاده از فناوری اطلاعات ممکن نیست.

او بیان کرد: اگر وعده وزیر ارتباطات برای ایجاد 100 هزار شغل عملی گردد، کار بسیار بزرگی صورت گرفته و باید به وی خدا قوت گفت، ضمن اینکه لازم است در این راستا همه دستگاه‌ های کشور به او در موارد مورد نیاز کمک نمایند.

وزیر ارتباطات: تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت به کار می گیریم

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با اشاره به اهداف دولت در حوزه فاوا تاکید کرد: تمامی تلاش‌های خود را برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور به کار گرفتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به وقفه 6 ساله در برگزاری جلسات شورای عالی فناوری اطلاعات، اظهار نمود: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، جلسات این شورا شکل رسمی به خود گرفت و دستاوردهای خوبی نیز داشته.

وی اعلام کرد: تا پایان سال ۹۳ حدود ۲۰۰ شهر کشور تحت پوشش نسل سوم موبایل و ۷۰ شهر تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه قرار گرفت. هم اکنون حدود 27.5 میلیون تلفن هوشمند در سراسر کشور وجود دارد و 71 میلیون نفر در ایران از موبایل استفاده می نمایند.

13940228135715474_PhotoL

واعظی اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم شمار مشترکان اینترنت پرسرعت 3 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده بود که هم‌اکنون این تعداد به ۹ میلیون مشترک ADSL افزایش یافته است. (توجه داشته باشید که هر اشتراک می تواند تعدادی کاربر را به شبکه متصل نماید) در حال حاضر نیز ۹ میلیون نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌ کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش 3 برابری شبکه انتقال دیتا در یک سال گذشته و افزایش چهار برابری پهنای باند داخلی خبر داد و گفت: سال پیش برای اولین بار در کشور با توجه به امکانات راه اندازی شده، شرکت پست به سوددهی رسید.

وی ادامه داد: همچنین سازمان فضایی ایران با همکاری پژوهشگاه فضایی، موفق به پرتاب ماهواره فجر شدند و این نشان می‌دهد که دولت در این زمینه اهمیت زیادی قائل است.

واعظی برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۴ را پیرو چهار محور «دولت الکترونیک»، «توسعه کسب و کار»، «اشتغال دانش بنیان» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» عنوان کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود خدمات دولتی، چابک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌ها را از جمله مزایای پیاده‌سازی دولت الکترونیک در کشور برشمرد و اعلام کرد: هم‌اکنون ۱۴ خوشه خدمات دستگاه‌های دولتی، برای ارائه به صورت الکترونیک و همراه شناسایی و در ۳۱ کارگروه استانی ارائه شده است.

واعظی: 80 درصد مردم تا پایان 94 تحت پوشش 3G و 4G

واعظی ادامه داد: همچنین آیین‌ نامه‌ های این موضوع نیز در شورای عالی فناوری اطلاعات به تصویب رسیده تا بتوانیم امسال دولت الکترونیک را در کشور اجرایی کنیم. از طرف دیگر با توسعه شبکه های 3G و 4G، پیش‌بینی می‌شود ۸۰ درصد مردم تا پایان امسال تحت پوشش نسل‌ های جدید تلفن همراه قرار گیرند و با این وجود بتوانیم دولت موبایل را جایگزین دولت الکترونیک کنیم.

واعظی در مورد توسعه کسب و کار در این بخش نیز گفت: دولت به دنبال تصدی‌ گری نیست و زیرساخت‌ ها را برای بخش خصوصی فراهم می‌کند. ارزش بازار فناوری اطلاعات در ایران ۲۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم قابل گسترش تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

13940228135709655_PhotoL

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان در قالب وام وجوه اداره شده (وامی که به کسب و کارهای نوپا و بخش های تولیدی فعال در صنف ICT توسط وزارت ارائه می گردد) به بخش خصوصی اختصاص پیدا کرد و امسال نیز ۱۲۰ میلیارد تومان در قالب این وام به این بخش اعتبارات تعلق می‌ گیرد که تاکنون ۲۸۷ شرکت در فراخوان دریافتش حضور به هم رسانده اند.

وزیر ارتباطات: ایجاد شغل برای 100 هزار نفر در فاوا

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای دولت یازدهم تنها ۱۰ درصد محتوای فضای مجازی از داخل تامین می‌شد، گفت: امسال این رقم به ۳۶ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در آینده ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مورد استفاده کاربران ایرانی از داخل کشور تامین شود.

محمود واعظی با بیان اینکه طی سال جاری 7 پروانه در حوزه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات صادر می‌ گردد، گفت:‌ برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل نیز انجام شده و تاکنون بخش خصوصی 7 تا 8 هزار میلیارد تومان در فاوا سرمایه گذاری کرده است.

1394022813571916_PhotoL

اسامی بزگزیدگان پنجمین دوره جشنواره فاوا

بخش شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات

  • برگزیده  بخش  پشتیبانی: شرکت ایرانیان رایان شرق
  • برگزیده  بخش فنی مهندسی: شرکت میکروموج
  • برگزیده  بخش ترانزیت و ارتباطات بین الملل: در این بخش شرکت کننده ای وجود نداشت
  • برگزیده بخش ایجاد و ارائه خدمات مراکز داده: شرکت آریا گستر اسپادانا

بخش اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات

  • اپراتورهای تلفن همراه سراسری: در این بخش هیچ شرکت کننده ای حائز شرایط نشد
  • تلفن ثابت استانی دارای مراکز SC: شرکت مخابرات استان اصفهان
  •  تلفن ثابت استانی دارای مراکز PC: شرکت مخابرات استان قم
  • تلفن ثابت منطقه ای: در این بخش هیچ شرکت کننده ای حائز شرایط نشد
  • ارائه دهندگان اینترنت ADSL: شرکت شاتل
  • شرکت های SAP: گروه ماهواره‌ای سامان
  • ارائه دهندگان اینترنت WIMAX: شرکت مبین نت

محور دولت الکترونیکی

  • برگزیده بخش پنجره واحد خدمات: سازمان تامین اجتماعی
  • برگزیده بخش دستگاههای ملی و استانی برتر: در این بخش هیچ شرکت کننده ای حائز شرایط نشد

محور ارائه محتوا و خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات

  • برگزیده بخش APP های تلفن همراه: شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
  • برگزیده بخش ایجاد کنندگان بستر مدیریت، تولید و انتشار محتوای ایرانی – اسلامی : دکتر محمد کافی از دانشگاه فردوسی مشهد
  • برگزیده بخش خدمات الکترونیکی تجاری شده: نیما نورمحمدی از شرکت بازارکار آنلاین پونیشا
  • برگزیده بخش نرم افزارهای های ویژه فارسی در عرصه دیجیتال و تولید کنندگان محتوای ایرانی اسلامی: شرکت عصر گویش پرداز

13940228135725584_PhotoL

محور توسعه خدمات روستایی و مناطق محروم

  • برگزیده بخش نوآوری در ارائه خدمات: شرکت پارس آتنا دژ

محور پژوهش ، نوآوری، صنعت و تجاری سازی

  • برگزیده بخش پژوهشهای برتر:— پژوهشگر برتر: دکتر ماهرخ غنی شایسته   —رساله برتر: بهزاد ابراهیمی   تالیف برتر: دراین بخش هیچ شرکت کننده ای حائز شرایط نشد
  • برگزیده بخش تولید تجهیزات برتر : شرکت پرتو تماس نوین
  • برگزیده بخش نرم افزارهای  ثبت شده و ثبت اختراع: شرکت پالار صنایع
  • برگزیده بخش صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی: شرکت پایا
  • برگزیده بخش نرم افزار ها و تجهیزات، ویژه افراد کم توان و دارای معلولیت: شرکت گیتی افزار تابان (گاتا)

13940228135727237_PhotoL

محور اطلاع رسانی و رسانه های نوین

  •  برگزیده بخش پایگاه های اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی داخلی:—   عمومی: پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی   — آموزشی: پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه شهید بهشتی
  • برگزیده بخش تولید محتوای خبری در حوزه ICT، (یادداشت ، مصاحبه، گزارش ، خبر)    — رسانه تصویری (گزارش): حسن یوسفی  — رسانه تصویری (برنامه تولیدی): سعید نوری آزاد  — گزارش و اخبار: معصومه بخشی پور

محور توسعه خدمات پستی در کشور

  • برگزیده بخش به کارگیری خدمات پستی در دستگاههای اجرایی:  اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری
  • برگزیده بخش فعالین بخش پست: فروشگاه ماها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مهدیار
    مهدیار | ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

    چه جشنواره جذابی :D

  • az
    az | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    عکس اولی عالیییه

  • مرتضی توسلی
    مرتضی توسلی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    انقدر ازاینا برگزار میشه...سودی هم برای ما حاصل میشه؟

  • abolfazl_eslami
    abolfazl_eslami | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سران .......... خودتون پرش کنید

  • عیسی
    عیسی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    از این جشنواره ها و تقدیرا زیاد بودن ....

    به امید این که یه تکون اساسی بخوره این فناوری اطلاعات و ارتباطات ما

    برگزیده بخش فعالین بخش پست: فروشگاه ماها ؟؟!! سرچ کنید ببینید چی می آد!!!

مطالب پیشنهادی