ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی کیومری؛ پلتفرم آنلاین میزبانی و پخش ویدئو با امکاناتی ویژه

در زمانی نه چندان دور، آن دورانی که از اینترنت دایال آپ استفاده می کردیم، مشاهده ویدئو از اینترنت در حد یک رویا بود. سرعت بسیار پایین و هزینه های بالا موجب میشد که نهایت ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

در زمانی نه چندان دور، آن دورانی که از اینترنت دایال آپ استفاده می کردیم، مشاهده ویدئو از اینترنت در حد یک رویا بود. سرعت بسیار پایین و هزینه های بالا موجب میشد که نهایت کاربرد اینترنت در زندگی ما، خواندن متن و جستجوی تصاویر در گوگل باشد.

اما اوضاع به همین شکل باقی نماند و با ورود اینترنت پر سرعت به خانه های مردم، نحوه بهره گیری از خدمات دنیای وب دگرگون شد؛ سرعت تبادل اطلاعات به طرز سرسام آوری بالا رفت، کاربران نت و شرکت های ارائه خدمات اینترنتی چند برابر شدند و مشاهده ویدئو به یک امر بسیار عادی و روزمره تبدیل شد.

با وجود رشد و توسعه چشمگیر اینترنت در سال های اخیر، بحث ویدئو کماکان با مشکلاتی روبروست و هنوز هم نمی توان تجربه مشاهده محتوای ویدئویی در اینترنت ایران را با سایر نقاط دنیا مقایسه کرد.

سرعت پایین و پهنای باند ناکافی، از جمله دلایل عدم افزایش تولید محتوای ویدئویی در اینترنت کشور هستند. همین مشکلات باعث شد که سرویس های میزبانی ویدئو تحت عنوان OVP ها (Online Video Platform) پا به عرصه ظهور بگذارند و با در اختیار قرار دادن سرورهای قدرتمند خود به کاربر، مشکل سرعت پایین و هزینه های بالای نگهداری و ارائه محتوای ویدئویی را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

کیومری یکی از این سرویس های میزبانی ویدئو است که در ادامه به بررسی امکانات آن خواهیم پرداخت.

با دیجیاتو همراه باشید. 

12

پیش از پرداخت به امکانات کیومری، بهتر است تعریف مشخصی از یک OVP داشته باشیم. یک پلتفرم آنلاین ویدئویی یا بهتر بگوییم سرویس میزبانی ویدئو، می تواند محتوای ویدئویی را در سرورهایش بارگذاری کرده و آن را به صورت خدمات ابری، برای نمایش در سطح اینترنت (از جمله وبسایت های شخصی) و گجت های مختلف در اختیار کاربر قرار دهد.

با این اوصاف، باید میان سرویس های اشتراک گذاری ویدئو همچون یوتوب و آپارات با سرویس های میزبانی آن تفاوت قائل شویم. معمولا مشتریان اصلی سرویس های میزبانی ویدئو، شرکت ها و مجموعه هایی هستند که در زمینه تولید محتوای ویدئویی فعالیت داشته و نیازمند خدماتی مطمئن برای نگهداری و ارائه آنها در سطح وب هستند.

کیومری به عنوان یک پلتفرم میزبانی ویدئو، می تواند شرکت شما را از دردسرهایی مثل اشغال حجم زیاد سرور توسط فایل های ویدئویی، مصرف بالای پهنای باند، عدم پخش ویدئو در مرورگرهای مختلف و دیده نشدنشان در موبایل و تبلت خلاص کند.

با استفاده از سرویس های میزبانی ویدئو، هم از دردسرهایی که گفتیم رها می شوید و هم بدون نیاز به سرورهای مجزا، هزینه هایتان را به طرز چشمگیری کاهش خواهید داد.

با این مقدمه تقریبا طولانی، وقت آن رسیده که به معرفی امکانات کیومری بپردازیم.

قابلیت های کیومری را می توان در 4 دسته آپلود، افزونه، گزارشات و آمار و خدمات ویژه و به شکل زیر خلاصه نمود:

آپلود:

  • آپلود ویدئو از طریق اینترنت (آپارات و سایر نمونه های مشابه)  یا به طور مستقیم از رایانه
  •  پشتیبانی از طیف مناسبی از فرمت های ویدئویی
  • امکان ارسال فایل های ویدئویی حجیم به دفتر کیومری و سپردن فرآیند آپلود به آنها

افزونه:

  • درج لوگوی اختصاصی شرکت شما روی ویدئوها از طریق ادیتور کیومری
  • درج متن و عکس روی ویدئوها
  • افزودن زیرنویس به ویدئوها

گزارش و آمار: 

خدمات ویژه: 

خدمات ویژه کیومری شامل موارد زیر هستند:

  • میزبانی ویدئو: میزبانی فایل ها، تأمین پهنای باند و امنیت سرور
  • اپلیکیشن اندروید: به منظور مشاهده ویدئوهای کانال شما در موبایل و تبلت
  • درآمدزائی از ویدئو: با درج تبلیغات روی ویدئو از طریق وارد نمودن کد تبلیغ
  • API (واسط برنامه نویسی) کیومری: برای دسترسی برنامه نویسان به امکانات کیومری و بهینه سازی آن در وبسایت های شخصی

بخشی از این امکانات رایگان هستند، اما برای بهره گیری از خدمات کامل نیاز به پرداخت هزینه های ماهیانه یا شارژ حساب کاربری خود هستید. بسته های متنوعی در کیومری قابل خریداری هستند که می بایست با توجه به میزان مصرف، از میان آنها مناسب ترین را برگزینید.

Qmery 2

پیش از شروع به استفاده از امکانات کیومری، باید در آن ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را بسازید. خوشبختانه این کار به سادگی و طی چند ثانیه انجام می گیرد و پس از ساخت حساب، حالا شما از یک فضای ابری رایگان با حجم 200 مگابایت (به عنوان بسته شروع) برای ذخیره سازی ویدئو برخوردار خواهید شد.

برای آغاز استفاده از کیومری، می بایست وارد پنل کاربری خود شوید. اینجاست که با رابط کاربری ساده و ابتدایی آن مواجه خواهید شد؛ رابطی که مشخص است فاصله زیادی تا رسیدن به ثبات و پایداری پیش رو دارد و بسیاری از مشکلات کیومری به همین ناپایداری رابط کاربری باز می گردد.

به غیر از محیط خشک و فونت نه چندان مناسب، سرعت بارگذاری منوها در پنل کاربری کیومری چندان جالب نیست و هر از گاهی ممکن است در آن با ارورهای لودینگ صفحه و یا تأخیر در جابجایی میان بخش های مختلف هم مواجه شوید.

Qmery 5

ضمن این که فضاهای خالی بسیار زیاد و بلا استفاده ای در منوها مشاهده می کنید که ظاهر پنل کاربری کیومری را شبیه وبسایت های نیمه کاره کرده است. از این رو بهینه سازی، طراحی مجدد و رفع مشکلات رابط کاربری می بایست در اولویت های استارتاپ کیومری قرار بگیرند.

در هر صورت، در پنل کاربری کیومری می توانید کارهایی از قبیل آپلود ویدئو از رایانه، آپلود از اینترنت، ایجاد دسته بندی های مختلف برای نظم بخشی به ویدئوهای آپلودی، تنظیم لوگوی شخصی برای قرارگیری در ویدئو، دریافت کدهای اشتراک گذاری (مثلا برای وبسایت شخصی)، دریافت لینک دانلود، مشاهده آمار ویدئو و حذفشان از سرور را انجام دهید.

در ظاهر به نظر می رسد که آپلود ویدئو در سرویس مورد بحث کار آسانی باشد، اما حقیقت طور دیگری است. برای تست کیومری، از ویدئوی فینال مسابقه برنامه نویسی بیان با فرمت mp4 و حجم 38.7 مگابایت استفاده کردیم و به دو شیوه (هم از روی رایانه و هم مستقیما از آپارات) آن را روی کیومری آپلود نمودیم.

Qmery 7

آپلود از طریق رایانه، زمانی بیش از ده دقیقه از ما وقت گرفت که البته بخش اعظم آن به سرعت آپلود ISP مورد استفاده مان باز می گشت. با این حال، آپلود این ویدئوی حدودا 40 مگابایتی از طریق لینک آپارات هم، حدودا 5 دقیقه به طول انجامید (یعنی چیزی در حدود 8 مگابایت در دقیقه). این راندمان آپلود، شاید برای ویدئوهای حجیم عدد مناسبی به نظر نرسد، اما برای ویدئوهای کم حجم می توان آن را قابل قبول در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که کلیه تلاش های ما برای آپلود مستقیم ویدئو از یوتوب (به دلیل محدودیت های فنی) در کیومری به در بسته خورد و نتوانستیم عملکرد سرویس را در این زمینه بسنجیم.

هنگام آپلود ویدئوها می توان به آنها متن یا لوگو اضافه کرد. متأسفانه این کار دو مشکل اساسی دارد، یکی این که کارهای ویرایشی را حتما باید از منوی آپلود نه چندان راحت کیومری انجام دهید و این امر بدین معناست که امکان ویرایش ویدئوها را پس از آپلود نخواهید داشت.

Qmery 10

مشکل دیگر، ادیتور نامناسبی به حساب می آید که برای افزودن آیتم (لوگو، عکس و متن) به ویدئو در نظر گرفته شده، طوری که به دلیل طراحی نه چندان خوشایند رابط کاربری، هنگام کار با آن اصلا راحت نیستید و نمی توانید پیش نمایش مناسبی از اعمال ویرایشی خود روی ویدئو داشته باشید.

در هر حال، پس از اعمال تغییرات باید منتظر انکود شدن و تبدیل ویدئو بنشینید تا به طور کامل روی سرور بارگذاری شود. اکنون و پس از تکمیل فرآیند آپلود، می توانید از طریق بخش اقدام های ویدئو به گزینه هایی همچون دریافت لینک دانلود و کد اشتراک گذاری، توضیحات ویدئو، و موارد دیگری از این دست دسترسی داشته باشید که البته همگی آنها کار نمی کنند.

Qmery 11

یکی از مواردی که نبودش در کیومری به شدت احساس می شود، وجود یک راهنمای تصویری مناسب برای آپلود ویدئوهاست؛ طوری که در اثر گیج کنندگی این فرآیند، برای آپلود صحیح ناچار شدیم تا با پشتیبانی کیومری تماس بگیریم.

برای آپلود یک ویدئو از اینترنت (به طور مثال آپارات) می بایست لینک "دانلود" ویدئو را در فیلد نشانی کیومری بگذارید، نه لینک صفحه ای که ویدئو در آن قرار داده شده. ضمنا هنوز امکان آپلود ویدئوهایی با فرمت 3gp میسر نشده و این از مواردی است که در هیچ قسمتی از وبسایت کیومری به آنها اشاره ای نشده. بنابراین تهیه و تنظیم یک فایل راهنمای کامل برای کاربران ضرورت دارد.

البته احتمال می رود که عملکرد کیومری در بسته های پولی به مراتب بهتر از بسته رایگان باشد، با این وجود در تستی که ما انجام دادیم مشکلات ریز و درشت فراوانی را مشاهده کردیم که بخش اعظمشان به رابط کاربری نامناسب این وبسایت باز می گردد.

یکی دیگر از خدمات ویژه کیومری، پشتیبانی از Live Stream یا پخش زنده است. این قابلیت برای کسانی که خواستار ارسال تصاویر زنده به وبسایت خود هستند بسیار ارزشمند خواهد بود و مطمئنا در پوشش زنده کنفرانس های خبری بسیار مفید ظاهر خواهد شد. برای استفاده از این امکان و مطلع شدن از جزئیات باید با پشتیبانی استارتاپ کیومری تماس حاصل نمائید.

به طور کلی و در جمع بندی می توان گفت که کیومری هنوز در زمینه فنی به بلوغ کامل نرسیده و در آن با مشکلات ریز و درشت فراوانی در زمینه آپلود ویدئو مواجه هستید. عمده این مشکلات به رابط کاربری و کدنویسی وبسایت باز می گردد و بعید به نظر می رسد که سرورهای کیومری با مشکلی مواجه باشند. شاید یک رابط کاربری بهتر بتواند عملکرد سرویس مورد بحث را در زمینه آپلود ویدئو زیر و رو کند.

با همه این تفاسیر، راه اندازی سرویس میزبانی ویدئوی مذکور در ایران نوید روزهای خوبی را در آینده می دهد. کیومری در صورت رفع مشکلات کنونی، می تواند در آینده ای نزدیک یکی از پیشگامان برتر میزبانی ویدئو در کشور باشد و بار بزرگی از دوش افرادی بردارد که نیازمند یک محل مناسب برای نگهداری فایل های ویدئویی خود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Parsa_Amin
    Parsa_Amin | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به نظر منم داستان اینا بحث سرور تنها نیست این سرویس ها فراتر از هاستینگ ویدئو هست و البته با همین قیمت هم به نظرم یه دو دو تا چهار تا بکنیم با توجه به خدماتی که میدن قیمتی که برای بسته به قول خودشون سازمانی گذاشتن برای پروژه های سنگین به نظر می رسه ولی مزایاشو که نگاه میکنی خوبه ...

    البته سرویسشون هنوز جای کار داره . در حد یه استارتاپ که تازه شروع به کار کرده بد نیست ولی جای پیشرفت داره.

    برام خیلی جالب شده که با توجه به سرویس های رایگانی که هست چرا باید برم سراغ اینطور سرویس ها به خاطر همین رفتم یه سری به سایتشون زدم و این مطلب رو پیدا کردم
    http://blog.qmery.com/?p=151

    پس کلا سرویس کیومری با youtube ، vimeo و آپارات فرق میکنه...

  • انوش
    انوش | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به نظر من باید هزینه دیتاسنتر و ترافیک رو هم در نظر گرفت.
    فکر می کنم پلن 4 میلیونی مربوط به شرکت های بزرگ هستش که ترافیک بالای 30-40 ترابایت در ماه دارن.
    همین الان اگر بخاهید در افرانت یک سرور با چنین ترافیکی داشته باشید باید حداقل حدود 3-2 میلیون تومن هزینه کنید.
    این ترافیک رو مسلماً با یک سرور 4 میلیونی نمیشه هندل کرد. ضمن اینکه سرورهای بک آپ و بقیه مسائل مربوط به نگهداری سرور هم هزینه خواهد داشت .

    در نظر بگیر که یک شرکت برای نگهداری چنین سروری باید حداقل یک نفر سیس ادمین بزاره. و خب خیلی از شرکتها ترجیح میدن خودشون رو درگیر این موضوعات فنّی نکنن.

    تازه همه اینا یعنی فقط یک سرور داشتن. سرویس هایی مثل کانورت ویدئو، پلیر، آمار و تحلیل و ... هم میتونه ارزشمند باشه و اگه بخواهیم خودمون دولوپ کنیم نمی صرفه.

  • Firefox forever
    Firefox forever | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    youtube تو آینه هم هیچ رقیبی نمیبینه
    باید با تلسکوپ پشتشو نگاه کنه شاید vimeo رو ببینه
    .
    .
    .
    حالا این کیومری چه مزیتی نسبت به آپارات و سرویس های مشابه داره ؟
    چه چیز خاصی داره که بخاطرش منِ نوعی قید سرویس قبلی رو بزنم ؟

  • _Alish_
    _Alish_ | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اون پلن ماهانه 4 میلیونش تو حلقم! با ماهی چهار میلیون میتونی واسه خودت یه سرور وحشتناک بخری!
    یادمه یه سروری تو حدود 12 ترا بایت هارد و سی پی یو زئون و پهنای باند 10 گیگ و 128 گیگ رم حدود 800 پوند بود! پول چیو این داره میگیره؟
    جنگه مگه؟

    • eternity
      eternity | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

      آره کلن هاستا تو ایران خیلی گرونه . ادم بهتره بزاره خارج سرورشو. الان یه سروربخای بزاری تو افرانت مثلن و ماهی 30-40 ترابایت ترافیک داشته باشی بعید می دونم کمتر از ماهی 2-3 تومن ازت بگیره.

  • شهریار
    شهریار | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    تا زمانی که محدودیت های ترافیکی عصر حجری بر روی اشتراک های اینترنت وجود دارد استفاده از ویدئو بیشتر تفننی است و خیلی سرویس ها مانند آموزش مجازی و موارد دیگه که بر بستر ویدئو هستند فراگیر نمی شوند.

    محدودیت ترافیکی اینترنت من برای یک ماه با سرعت فعلی در حدود ۲۰ دقیقه در صورت استفاده مداوم و دانلود تمام می شود. با این وضع بیشتر در حد همون سایت های متنی فقط قابل استفاده معقول می باشند.

مطالب پیشنهادی