ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

در هنگام جستجو برای شغلی جدید چگونه باید با رئیس کنونی خود برخورد کنیم؟

احتمالاً در طول مدتی که در جایی مشغول به کار بوده اید، برایتان پیش آمده که بنا به دلایلی به دنبال شغل دیگری باشید. مشکل از جایی شروع می شود که رئیس کنونی تان، قبل ...

سهیل امید دزیانی
نوشته شده توسط سهیل امید دزیانی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

احتمالاً در طول مدتی که در جایی مشغول به کار بوده اید، برایتان پیش آمده که بنا به دلایلی به دنبال شغل دیگری باشید. مشکل از جایی شروع می شود که رئیس کنونی تان، قبل از اینکه مستقیماً چیزی به او بگویید، از ماجرا بو ببرد. حال شما هستید و درب اتاق رئیس؛ گفتگوی او با شما اینگونه شروع می شود: " شنیده ام که به دنبال شغل دیگری هستید، حقیقت دارد؟ ".

در ادامه این مطلب شما را با بعضی از روش های ساده ای که سبب می گردند ازین مخمصه جان سالم به در ببرید، آشنا می کنیم.

با دیجیاتو همراه باشید.

گاهی اوقات ممکن است کارمند زیر دست شما، بطور ناگهانی این موضوع را لو بدهد و یا کسی که برای شغل جدید از شما مصاحبه می گیرد، از قضا برادر رئیس فعلی تان باشد( دنیای کوچکی است) و یا حتی ممکن است، فراموش کرده باشید که فرم ارسال رزومه ی خود را از روی چاپگر شرکت بردارید. در هر حال این احتمال وجود دارد که به هر نحو، رئیس تان بفهمد که اخیراً مصاحبه هایی برای تصاحب کردن شغل جدید دیگری داشته اید.

آدریان لارسن، سردبیر یک شرکت کاریابی آمریکایی می گوید: "اگر در چنین مخمصه ای گرفتار شده اید، نگران نباشید، زیرا بیشتر کارمندان بدون اینکه شغل خود را از دست بدهند، از این مهلکه جان سالم به در می برند. درواقع خود من نیز یکی از آنها هستم و در هر دو موردی که این اتفاق برایم افتاد، همه چیز ختم به خیر شد. به یاد داشته باشید که این نوع جلسات، معمولاً بسیار جدی خواهند بود".

صادق باشید

او می گوید، اصلاً دروغ نگویید؛ می توانید از درست جواب دادن طفره بروید یا اینکه در گپ های غیر رسمی خود با همکار فضولی که گرفتارش هستید، بخندید و حواسش را پرت کنید، در واقع اصل ماجرا را بیان نکنید. اما این رفتار در مورد رئیس تان، مناسب نخواهد بود و نباید جواب های سر بالا به او بدهید. مثلاً اینکه: "از چه حرف می زنید؟" یا "من هیچوقت این شرکت را ترک نمی کنم!".

به خاطر داشته باشید شما هیچگاه حیله گر تر از آنچه که فکرش را می کنید نیستید (با عرض پوزش)، مخصوصاً اگر رئیس شرکت متبوعتان فرد زرنگی بوده و قبل از اینکه چیزی به او بگویید، متوجه شده باشد که در سرتان چه نقشه ای کشیده اید.

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که ممکن است بعد از اینکه شرکت را ترک کردید، همچنان بخواهید که با رئیس پیشین خود در ارتباط بمانید، بنابراین باید کاملاً حساب شده و دقیق عمل کنید.

وی در ادامه می گوید، نیازی نیست تمام ماجرا را برای او شرح بدهید، ولی این را هم نگویید که من الان 6 ماه است که به دنبال شغل جدیدی می گردم و تصمیم دارم فردای آن روزی که از این شرکت رفتم، مهمانی برای خداحافظی برگزار کنم، مطمئناً هیچکس از شنیدن چنین پاسخی خوشحال نخواهد شد.

بعد از اینکه رزومه کاری خود را بروز رسانی کردید و یا اینکه در مرحله مصاحبه با شرکت های دیگر بودید، بهترین جمله ای که می توانید به رئیس تان بگویید این است که: " راستش را بخواهید بله، من مدتی است که به دنبال شغل دیگری می گردم ". اما نکته مهم اینجاست قبل از اینکه رئیس تان سوال دیگری بپرسد، پیش دستی کنید و سپس جزئیاتی مختصر را برایش شرح دهید.

تغییر شغل یا محل زندگی

Corbis-42-22843851

آدریان لارسن می گوید: "گفتگوی من با رئیسم، زمانی که برای اولین بار با او در مورد تصمیمم حرف زدم به این شکل بود":

قصد کرده ام که به خاطر یک رابطه ی عاطفی که برایم پیش آمده، از اینجا نقل مکان کنم، به همین دلیل مدتی است که به دنبال کار جدیدی می گردم.

وی در ابتدا مخالفت کرد اما هنگامی که بعد از یک تعطیلات نسبتاً طولانی برگشتم و دوباره موضوع را برایش توضیح دادم، درخواستم را قبول و برایم آرزوی موفقیت نمود. توجه داشته باید که اگر می خواهید شغلتان را عوض کنید، با رئیس خود تعارف نداشته باشید و او را در جریان بگذارید.

البته هیچگاه به او نگویید که این یک مسئله ی شخصی است و به شما ربطی ندارد، زیرا تجربه ثابت کرده که این شیوه چندان مطلوب نیست. مثلاً بگویید، من از این کار، چیزهای زیادی یاد گرفته ام و همکاری با مجموعه ی تحت نظر شما برایم بسیار لذت بخش بوده و هست، اما بنا به دلایلی تصمیم گرفته ام که شغلم را از شاخه ی مالی به بازاریابی تغییر دهم. مطمئن باشید اینگونه حرف زدن، رفتن شما از شرکت را برایش قابل هضم تر می شود.

نگرانی در مورد امنیت شغلی

وی می گوید: "من از این ترفند زیاد استفاده کرده ام، زیرا معمولاً درست از آب در می آید. مثلا بگویید، من از این اختلاف سلیقه ی فاحشی که بین ما وجود دارد، ناراحتم و آرامش شغلی خوبی را مخصوصاً زمانی که موقعیت شرکت تضعیف می شود، ندارم".

اگر به دلیل مشکلاتی نظیر ساعت کار زیاد، بی ثباتی در چارت سازمانی و آشفتگی شرکت، به دنبال شغل جدیدی هستید، سعی کنید که با رئیستان صادق باشید. همه ی چیزها را کنار هم بگذارید و شرایط را به دقت بسنجید که آینده شرکت چگونه خواهد بود، اگر شما شغل خود را دوست داشته باشید ولی به دلیل مشکلات موجود در آن نتوانید خود را کنترل کنید، مطمئناً کارمندی عصبی خواهید شد و حتی ممکن است از کار اخراج شوید؛ بنابراین احساسی عمل نکنید.

سعی نمایید خوشبین باشید، احتمال دارد که رئیستان یک فرصت مجدد برای فکر کردن به شما بدهد و یا اینکه به شما اطمینان خاطر دهد که شغل خود را از دست نخواهید داد و یا حتی جزئیات و خبرهای خوبی را بازگو کند تا شما را نسبت به آینده امیدوارتر نماید.

پیشرفت بیشتر در کار

Corbis-42-21248418

وی می گوید، "یکی از دوستان من برای ارتقای جایگاه شغلی اش، از این روش استفاده کرده بود. او به شرکتش گفته بود که آنها منابع کافی برای ارتقای شغلی، دستمزدش و پیشبرد اهداف شرکت ندارند؛ بنابراین بدیهی است که وی به دنبال شغل دیگری باشد.

چند ماه بعد رئیس از او می پرسد: " آیا به دنبال شغل دیگری هستید؟"، و او صادقانه جواب داد: "بله!". وی آماده شده بود که از شرکت برود، اما ناگهان ورق برگشت و از آنجایی که شرکتش نمی خواست او را از دست بدهد، برای او یک سمت سازمانی جدیدی تعریف کرد و حقوقش را به 10.000دلار افزایش دادند.

اگر به شغلی فعلی خود علاقمند هستید، یک راه بسیار عالی برای اینکه جایگاه خود را در شرکت بهبود ببخشید و به تبع آن دستمزد تان افزایش یابد، استفاده از روشی است که در بالا به آن اشاره شد. مثلاً بگویید: "تصمیم من این است که به دنبال شغلی باشم که به من فرصتی داده شود تا بتوانم یک تیم را مدیریت کنم و من بسیار مشتاقم که این فرصت، در این شرکت به من داده شود و مایل به ادامه همکاری با شما هستم.

بخاطر داشته باشید که چه بتوانید به خواسته های خود برسید، چه نتوانید، در هرصورت شما این فرصت را داشته اید که دلایل جدایی تان را برایشان توضیح دهید.

داشتن فرصت های شغلی جالب

آدریان لارسن می گوید، اگر شما قصد تغییر محل زندگی یا شغل خود را نداشته باشید و تنها بخاطر اینکه از شر رئیس سختگیر خود خلاص شوید، تصمیم به جدایی از شرکت متبوعتان گرفته اید، وضعیت کمی پیچیده تر خواهد بود ولی بازهم می توانید از آن را پشت سر بگذارید. با این جمله شروع کنید:

" حقیقت این است که یکی از دوستان نزدیکم کاری را به من پیشنهاد کرده که برایم بسیار جالب و جذاب است و می توانم چیزهای بیشتری در آنجا یاد بگیرم، اما شغلی فعلی ام برایم رضایت بخش نیست". دقت داشته باشید که نیازی وجود ندارد، رئیس تان بداند که چقدر به گرفتن کار جدید امیدوارید، فقط بگویید این پیشنهاد را نمی توانید رد کنید.

به تعهداتی که دارید عمل کنید

Corbis-42-19847083

بعد از همه ی این نکات، اکنون رئیس شما متوجه شده که می خواهید شرکت را ترک کنید. بهترین چیزی که می توانید به او بگویید این است که از ایشان بخاطر اینکه دست شما را در انتخاب آزادانه ی شغل باز گذاشته، تشکر کنید و به وی اطمینان دهید تا زمانی که آنجا هستید، کماکان با همان احساس مسئولیت همیشگی خود سعی می کنید کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و از همه مهم تر با اینکار خودتان را ثابت می کنید.

زود سر کار حاضر شوید و دیرتر شرکت را ترک کنید. البته ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که ممکن است این راهکار برای همه مفید نباشد. شاید شما در وضعیتی قرار داشته باشید که اصلاً نتوانید خود را با سیاست های شرکت هماهنگ کنید یا اینکه در یک رقابت شدید درون شرکت قرار گرفته باشید؛ در هر صورت مطمئن باشید که صداقت و انعطاف پذیری تان می تواند نتیجه را به نفع شما برگرداند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • مرت
    مرت | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    20 سال درس خوندم مدرک گرفتم حالا زیر دست یکیم ک هیچی بارش نیست دارم کاراشو انجام میدم انقدم
    ماشالا کار ریخته دورو ورمون هر روز میزنم تو سرش که میخام برم اونم هر روز حقوقمومو میبره بالا
    الان تقریبا اندازه بیلگیتس سرمایه دارم
    اگه مثل من تو ی شهر کوچیکین زنو بچه دارین باید بسوزینو بسازین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی