ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیشرفته ترین تسلیحات نظامی قرن 21 [قسمت دوم-آخر]

روز گذشته مطلبی را در رابطه با پیشرفته ترین تسلیحات قرن 21 منتشر کردیم که ظرف 15 سال گذشته ساخته شده اند و هم اکنون بسیاری از آنها برای انجام ماموریت های مختلف نظامی در سراسر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

روز گذشته مطلبی را در رابطه با پیشرفته ترین تسلیحات قرن 21 منتشر کردیم که ظرف 15 سال گذشته ساخته شده اند و هم اکنون بسیاری از آنها برای انجام ماموریت های مختلف نظامی در سراسر دنیا به خدمت گرفته می شوند.

در این بخش در نظر داریم شما را با 8 سلاح پیشرفته دیگر این لیست آشنا کنیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

11- استاکس نت

stuxnet

در سال 2010 میلادی، یک برنامه مخرب کامپیوتری به تاسیسات هسته ای ایران راه پیدا کرد. برنامه مخرب یاد شده که استاکس نت نام داشت باعث بروز اختلال در سانتری فیوژهای غنی سازی اورانیوم کشورمان شد و حتی ظرفیت غنی سازی این تاسیسات را تا 20 درصد کاهش داد.

استاکس نت را می توان آغازگر تحولی عظیم در تاریخ جنگ های مدرن خواند. این کرم کامپیوتری که احتمالا توسط ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی ساخته شده بود و با حمایت این دو کشور به تاسیسات هسته ای ایران حمله کرد و آسیب های جدی را به آنها وارد نمود که خوشبختانه با تلاش کارشناسان کشورمان پس از مدتی کوتاه به کلی پاکسازی شد.

استاکس نت انجام حملاک هکی دولت ها علیه یکدیگر را باب کرد و باعث شد که دولت  ها برای ابراز مخالفت های خود علیه یکدیگر به قلمرو سایبری روی بیاورند.

انجام حمله هکی کره شمالی علیه سونی، مهم ترین تهاجم سایبری است که پس از استاکس نت شاهدش بودیم و نشان داد که چگونه کنترل تسلیحات سایبری می تواند به قدری دشوار شود که به بحث روز محافل بین المللی بدل گردد.

12- پرتوهای گرمایی

heat-rays

هم چین و هم ایالات متحده آمریکا سلاحی غیر مرگبار به نام «پرتوهای حرارتی» را طراحی کرده اند که درد شدیدی را در فرد ایجاد کرده و برای کنترل جمعیت های انبوه مورد استفاده قرار می گیرد.

ایده کلی ساخت تسلیحات متصاعد کننده پرتوهای حرارتی این است که آب زیر سطح پوست فرد را به حدی داغ می کنند که باعث ایجاد درد می شود و در نهایت بدون آنکه مرگ یا وارد آمدن جراحات جدی به فرد را در پی داشته باشد، او را وادار می کند که از مخمصه بگریزد.

پرتوهای حرارتی ساخت چین می توانند افراد را تا فاصله 80 متری هدف قرار دهند و زمانی که دستگاه متصاعد کننده آن به یک منبع تغذیه خارجی متصل گردد، پرتوهای آن می توانند اهداف را تا فاصله 0.6 مایلی هدف بگیرند.

نسخه آمریکایی این دستگاه که تحت عنوان سیستم ممانعت فعال (ADS) از آن یاد می شود بردی برابر با 1000 متر دارد و می تواند دمای پوست انسان را تا 130 درجه بالا ببرد، با این همه، این سلاح، به خاطر ابهامات و پرسش هایی که در رابطه با اخلاقی بودن کاربردش مطرح می شد از سوی ارتش این کشور کنار گذاشته شد.

13- گلوله هایی که در حین حرکت تغییر مسیر می دهند

bullets-that-can-change-direction-in-flight

مهمات ویژه انجام ماموریت های با دقت بالا (EXACTO) گلوله هایی هستند که می توانند در حین حرکت مسیر خود را تغییر دهند و از این طریق یا حرکات هدف را اصلاح کرده یا دیگر فاکتورهایی که باعث خارج شدن گلوله از مسیر شده اند را تغییر دهند.

این گلوله ها دارای راس های اپتیکال هستند و می توانند لیزرهای هدایت کننده معطوف شده روی یک هدف را تشخیص دهند. در مرحله بعد، تیغه های باریکی که روی گلوله ها قرار دارند آنها را به سمت آن لیزر هدایت می کنند.

ناگفته نماند که پنتاگون اخیرا این گلوله ها را با موفقیت آزمایش کرده است. نکته پایانی در رابطه با این مهمات اینکه، اگر به صورت درستی به کار گرفته شوند می توانند دقت سربازان ایالات متحده آمریکا را بالا ببرند. این تسلیحات همچنین می توانند خطرات ناشی از شلیک گلوله به سمت نیروهای خودی یا وارد آمدن آسیب به غیرنظامیان را به میزان زیادی کاهش دهند.

14- بسته های خون Golden Hour

the-golden-hour-blood-container

این بسته یک سلاح نیست، با این حال می تواند نقشی بسیار مهم در پیروزی یا شکست یک ارتش ایفا کند.

ساعت طلایی (یا Golden Hour) در سال 2003 میلادی توسط دانشمندان ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شد و به سربازان این کشور کمک می کند که پس از جراحت برداشتن در میادین جنگ، زنده بمانند.

این بسته حرارتیِ جعبه مانند دمای خون های اهدایی را در سطح مناسبی نگه می دارد و از آن در شرایط نامساعد جوی در جنگ هایی نظیر افعانستان و عراق استفاده شد. جعبه مورد بحث برای متعادل نگه داشتن دمای خون نیازی به الکتریسیته، باتری یا یخ ندارد.

به این ترتیب، در مواردی که سربازان در میدان های جنگی دچار جراحت و آسیب دیدگی می شوند، خون اهدایی در بسته های کوچک و قابل حمل فراهم خواهد بود و نیروهای امدادی می توانند فرایند تزریق خون را در کوتاه ترین زمان ممکن برای مجروحان انجام دهند.

ساخت این بسته نشان می دهد که هرگونه پیشرفت در میادین جنگ صرفا به تولید تسلیحات جدید مربوط نمی شود و گاهی اوقات می توان تکنولوژی را در راستای نجات جان انسان ها مورد استفاده قرار داد.

15- ابزارهای منفجره دست ساز

improvised-explosive-devices

در هر دوره ای از جنگ های مدرن، شاهد عرضه تسلیحاتی بوده ایم که فاصله میان ارتش های قدرتمند دنیا و گروه های شبه نظامی غیر دولتی را کم کرده اند.

در جریان جنگ سرد، گروه های شورشی سرتاسر دنیا از نوعی سلاح ارزان قیمت و در دسترس به نام AK-47 برای مبارزه با ارتش های عظیم مقابل به خود استفاده کردند.

بمب های کنار جاده ای همان ابزارهایی هستند که شورشیان عراق و افغانستان برای به زانو در آوردن آمریکای قدرتمند از آن بهره می گیرند. این تسلیحات که تحت عنوان «دستگاه های منفجره دست ساز» از آنها یاد می گردد اغلب در داخل ماشین ها یا چاله ها کار گذاشته می شوند و می توان با استفاده از تلفن های همراه آنها را منفجر نمود.

ساخت این بمب ها همچنین به زمان زیادی نیاز ندارد و بدون نیاز به دانش بالای مهندسی می توان آنها را تولید کرد.

این بمب ها تا کنون جان 3100 سرباز آمریکایی را در جنگ های عراق و افغانستان گرفته اند که دو سوم مجموع تلفات نظامیان این کشور را در جریان جنگ های یاد شده در بر می گیرد.

استفاده شورشیان عراق و افغانستان از این بمب ها، ایالات متحده آمریکا را بر آن داشت تا به دنبال ساخت وسایل تکنولوژیکی جدیدی مانند MRAP باشد و استراتژی مقابله با شورشیان را در هر دوی این کشورها در پیش بگیرد.

تاثیر این سلاح ها بر ارتش ایالات متحده آمریکا و نحوه انجام ماموریت های آن با هیچ سلاح مدرنی قابل مقایسه نیست. بمب های کنار جاده ای نشان دادند که چگونه در قرن 21، یک ارتش کوچک و ابتدائی (به لحاظ تکنولوژی) می تواند ارتشی عظیم تر و مجهزتر مانند ایالات متحده آمریکا را از پای در آورد.

16- خودروهای استتار شونده مقاوم در برابر مین

mine-resistant-ambush-protected-vehicles

سال 2005 میلادی، سالی دشوار برای ایالات متحده آمریکا در خاک عراق بود. جنگی که به سرپرستی آمریکایی ها در حال انجام بود به خاطر بیشتر شدن قدرت شورشیان عراق به سرکردگی القاعده مرتبا دشوارتر می شد.

از سوی دیگر آمار تلفات نظامیان این کشور هم به خاطر استفاده شورشیان از بمب های کنار جاده ای مرتبا بیشتر و بیشتر می شد و این بمب ها حتی ماشین های زرهی آمریکا را نیز در امان نمی گذاشتند.

شورشیان بمب هایی را کار می گذاشتند که درست زیر ماشین های حمل نیروی آمریکا منفجر می شدند؛ ماشین هایی که توان مقاومت در برابر تسلیحات منحصربفرد القاعده را نداشتند.

به همین دلیل ماشین زرهی و فوق محکم MRAP طراحی گردید و فرایند ساخت آن ظرف مدت تنها چند ماه به اتمام رسید تا با بزرگ ترین چالش عملیاتی پیش روی ایالات متحده آمریکا در عراق مقابله کند و تا سال 2009 میلادی، 21000 عدد از آن در خاک عراق به خدمت گرفته شد.

17- عینک دید در شب چهار لوله

four-tube-night-vision-goggles

مت بیسونت یکی از اعضای تیم شش نفره SEAL Team Six در کتاب خود تحت عنوان «روز آسانی نبود» می گوید: به هر کدام از اعضای این تیم نیروی دریایی یک عینک 65000 دلاری داده شد که برای دید در شب مورد استفاده قرار می گرفت و چهار لوله داشت.

برخلاف عینک های معمولی که هر کدام تنها دو لوله دارند، مدل چهار لوله میدان دید بسیار وسیعی به سربازان می دهد.

طبق گزارش Defense One این عینک ها که دیدی پانورامیک را به فرد می دهند توسط واحد Insight شرکت L-3 Warrior Systems ساخته می شوند که دفتر اصلی آن نیز در New Hampshire قرار دارد.

به گزارش سایت Defense One، از سال 2010 تاکنون، پنتاگون دست کم 12.5 میلیون دلار را صرف ساخت این عینک های نظامی پیشرفته کرده است.

18- هاورکرافت گوست

the-ghost-hovercraft

این هاورکرافت که توسط شرکتی به نام سیستم های دریایی جولیت ساخته شد می تواند نامش را به عنوان یکی از کشتی های نظامی آینده به ثبت برساند. طراحی این قایق به گونه ایست که اصطکاک آن با سطح آب را کاسته و ثباتش را افزایش می دهد.

این قایق خاصیت استتاری بسیار بالایی دارد و فاقد خاصیت آهنربایی است و نمی توان آن را از طریق سونار رهگیری کرد؛ به همین دلیل، گزینه ای ایده آل برای نفوذ به آب های دشمن و انجام ماموریت های مراقبتی در آنهاست.

هاور کرافت گوست می تواند طیف گسترده ای از تسلیحات تهاجمی مانند آنچه توسط هلی کوپترهای هجومی مورد استفاده قرار می گیرند را با خود حمل کند و می توان آن را به انواع مسلسل، موشک های گریفینو و انواع راکت مجهز نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • علی
    علی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اقا چرا من هرچی میگردم قسمت اولش نیس؟؟

  • حسن زنگوله چی
    حسن زنگوله چی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    به این میگم پیشرفت .

  • xoder
    xoder | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    تشکر ویژه از خانوم موسوی برای قسمت دوم این مقاله ...

  • Mahdi
    Mahdi | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    در ضمن سایت janes یه مقاله کار کرده بود درباره سلاح های ماهواره ای که روسیه قصد توسعه اش رو داره و همین چند وقت پیش هم یه سری از آزمایشاتش خبر ساز شده بود اگر بتونید اون رو هم ترجمه کنید به نظرم مطلب جالبیه،البته شما در قسمت اول مقاله بهش یه اشاره کوچیک کردید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی