ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پوست خاص اختاپوس یکی از بهترین ابزارهای استتاری در طبیعت است

اختاپوس ها موجودات عجیب و غریبی هستند. اصلا همین که 8 پای بلند و مکنده دارند کافی است تا از آن ها بترسیم. اما عجیب ترین مسئله در مورد آن ها، داشتن هشت پا و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

اختاپوس ها موجودات عجیب و غریبی هستند. اصلا همین که 8 پای بلند و مکنده دارند کافی است تا از آن ها بترسیم. اما عجیب ترین مسئله در مورد آن ها، داشتن هشت پا و یا پخش ماده ای جوهر مانند برای فرار کردن از دست شکارچیان نیست. پوست آن ها قابلیت تغییر رنگ دارد و می توانند رنگ محیط را به خود بگیرند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سلول های پوستی اختاپوس ها شامل رنگدانه هایی است که در شرایط مختلف می توانند فعال و غیر فعال شده و ظاهر دیگری به خود بگیرد. وقتی اختاپوس قصد انجام این کار را دارد، از چشم های فوق العاده قوی خود کمک می گیرد و فرامینی به مغز و سپس پوست خود ارسال می کند. به طور کل تغییر رنگ فرآیند پیچیده ای است.

اما دانشمندان اخیرا متوجه شده اند که اختاپوس ها فقط و فقط از طریق چشم و مغز خود این اطلاعات را به پوست نمی فرستند، بلکه پوست آن ها به تنهایی قادر به جذب طیف های نوری مختلف است، به بیان دیگر، پوست اختاپوس ها نور را احساس می کند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، کشف کردند که اختاپوس ها از طریق پوست خود می توانند متوجه نور شوند، به گونه ای که لازم نباشد مغز آن ها کار کرده و سیستم عصبی فرمانی دهد. تیم دانشگاه UCSB خانواده ای از پروتئین ها را با نام اوپسین یافته اند که مسبب این اتفاق هستند.

اوپسین ها، پروتئین های گیرنده نوری هستند که معمولا در سلول های گیرنده نوری شبکیه چشم پیدا می شوند.

دزموند رامیرز، دانشجوی دکترای بخش اکولوژی، تکامل و علوم زیست دریای دانشگاه سانتا باربارا می گوید: "پوست اختاپوس نور را با جزئیاتی که چشم و مغز حیوانات دیگر حس نمی کند. اما می تواند تغییر نور یا افزایش آن را احساس کند. پوست شان توانایی تشخیص کنتراست و لبه ها را ندارد اما میزان روشنایی را تشخیص می دهند.

123

رامیرز با تاباندن نور به قسمت خاصی از پوست اختاپوس ها متوجه افزایش حجم کروماتوفورها و تغییر رنگشان شد، آن هم بدون اینکه نوری به چشم تابانده شود. وقتی چراغ خاموش می شود، کروماتوفورها دوباره به حالت قبل باز می گردند. رامیرز نورهای رنگی مختلفی را آزمود و در نهایت متوجه شد که نور آبی سریعترین واکنش را ایجاد می کند.

مطالعات بیشتر روی پوست اختاپوس می تواند منجر به کشف راز چگونگی استتار این جانور شود و شاید روزی بتوان این سلول های زیستی و پروتئین ها را در اندام های دیگر و جانورهای دیگر به کار گرفت. برای مثال تصور کنید پوست بدن تان قابلیت تغییر رنگ دارد و می تواند همه رنگی به خود بگیرد.

بیش از اینکه مسئله فوق تجربه خنده دار و یا جالبی باشد، می تواند نتیجه های کاربردی در پی داشته باشد و همچنین در علم تکامل و دیرینه شناسی مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲ خرداد ۱۳۹۴

    سلام
    من یکی از کاربرای قدیمی شما هستم که از اوایل نارنجی مطالب شما رو میخوندم
    به اندازه کافی ادامی رنگی تو جامعه هستند دیگه نیازی به رنگ عوض کردن پوستشون نیست

  • علی
    علی | ۲ خرداد ۱۳۹۴

    با توجه به اینکه دیدم خیلی از بچه ها توی پست تحریم فیسبوک در مورد رتبه بندی ارتش های جهان با هم بحث داشتن و با توجه به اینکه احتمال می دادم که کسی دیگه اون پستو نخونه تو این قسمت معتبرترین سایت رو تو این زمینه معرفی می کنم واقعا سایت بی نظیریه و تمام جزئیات آماری توش ذکر شده امیدوارم راضی باشید
    http://www.globalfirepower.com/

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی