ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جمع بندی کنفرانس Google I/O 2015: پانزده مورد از مهم ترین خبرهای مراسم شب گذشته

Google I/O کنفرانسی سالانه است که با تمرکز روی توسعه دهندگان نرم افزاری از سوی غول دنیای جستجو در سانفراننسیسکوی کالیفرنیا برگزار می گردد. این کنفرانس در برگیرنده بخش های فنی و همراه با جزئیات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۹:۳۰

Google I/O کنفرانسی سالانه است که با تمرکز روی توسعه دهندگان نرم افزاری از سوی غول دنیای جستجو در سانفراننسیسکوی کالیفرنیا برگزار می گردد.

این کنفرانس در برگیرنده بخش های فنی و همراه با جزئیات فراوان در رابطه با ساخت وب، موبایل، اپلیکیشن ها و فناوری های اپن سورس از قبیل اندروید، مرورگر کروم، سیستم عامل کروم، APIهای گوگل، کیت ابزارهای گوگل و بسیاری موارد دیگر است.

نخستین کنفرانس Google I/O در سال 2008 برگزار شد؛ در مورد دو حرف «I» و «O» نیز باید بگوییم که از دو عبارت Input/Output و Innovation in the Open به معنای نوآوری در فضای باز، گرفته شده است.

با ذکر چکیده ای کوتاه در مورد این مراسم بهتر است که به رویداد امسال بپردازیم که طبق سنوات گذشته دیشب در سانفرانسیسکو برگزار شد و خبرهای مهمی در آن به سمع و نظر حاضرین رسید و به صورت لحظه به لحظه نیز به اقصی نقاط دنیا مخابره شد. در این بخش در نظر داریم خلاصله ای از مهم ترین رویدادهای کنفرانس روز گذشته این کمپانی را از نظر بگذرانیم. با دیجیاتو همراه باشید.

1- Android M

این نسخه از اندروید طبق اعلام ساندار پیچای با در نظر داشتن اصول اولیه طراحی شده و در عین حال از ایده های سازندگان محصولات موبایلی نیز برای ساخت آن الهام گرفته شده است. یکی از مهم ترین قابلیت های این سیتسم عامل مجوز دهی به اپلیکیشن هاست که از این پس به صورت خودکار و جداگانه نیاز خود به مجوز را اعلام خواهند کرد.

2- Now On Tap

گوگل ناؤ هر روز هوشمندتر از گذشته می شود. روز گذشته در نطق I/O 2015، گوگل از قابلیت جدیدی صحبت کرد که به دستیار شخصی اندروید اجازه می دهد اتفاقاتی که در تلفن همراه رخ می دهد را بررسی کرده و متناسب با آن تصمیم بگیرد.

برای مثال، وقتی که موسیقی در حال پخش شدن بود از دستیار شخصی پرسیده شد که «نام او چیست؟» و گوگل ناؤ متوجه شد که منظور از او، خواننده آن قطعه موسیقی است.

3- پشتیبانی دستگاه های اندرویدی از Android Pay

google-io-android-m-6

نکته دیگر در رابطه با این نسخه از اندروید پشتیبانی آن از سیستم پرداخت جدیدی به نام Android Pay است که از NFC و استفاده می کند و جایگزین گوگل ولت خواهد شد. به لطف این سرویس پرداخت ها و خریدهای درون اپ نیز از طریق اندروید Pay صورت می گیرد.

4- Doze

قابلیت مهم دیگر اندروید M، امکانی به نام Doze است که با استفاده از حسگرهای متعدد، وضعیت تلفن همراه را تشخیص داده و در صورتی که مورد استفاده نباشد، اپلیکیشن های در حال اجرا را غیر فعال می کند. این ویژگی برای مصرف بهینه انرژی در نظر گرفته شده و می تواند بر روی عمر باتری محصولات اندرویدی، تاثیر مثبتی بگذارد.

5- پشتیبانی اسمارت فون های اندرویدی از USB Type-C

این نوع پورت هم اکنون در مک بوک و کروم بوک جدید Pixel 2 وجود دارد و و از مزای مهم آن می توان به تبادل سریع تر اطلاعات، شارژ در زمان کوتاه تر و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود که با خبر دیشب گوگل به زودی چنین قابلیت هایی به تلفن های هوشمند اندرویدی خواند آمد.

6- استاندارد سازی سیستم تشخیص اثر انگشت در دستگاه های اندرویدی

با این خبر، دیگر نیازی نخواهد بود که هر شرکت سیستم تشخیص اثر انگشت خود را برای محصولاتش در نظر بگیرد و همه دستگاه های مبتنی بر اندورید، از یک سیستم واحد بهره مند خواهند شد. این یعنی توسعه دهندگان می توانند قابلیت هایی از جمله پرداخت با Google Pay، پرداخت در گوگل پلی و قابلیت های دیگری را که از سیستم امنیتی برخوردارند، در اپلیکیشن های خود پیاده کنند و کاربران برای استفاده از آن ها کافیست از حسگر اثر انگشت استفاده کنند.

7- معرفی سرویس مستقل Photos

Google-IO-2015-_0911.0.0

گوگل روز گذشته با معرفی اپلیکیشن جدید Photos نشان داد برنامه های زیادی برای عکس های کاربران دارد. نرم افزار فوق فضای ذخیره سازی تصاویر تا رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و ویدئوها را تا ۱۰۸۰p بطور کاملا رایگان به کاربران ارائه می کند که برای بسیاری کافی به نظر می رسد.

اپلیکیشن فوتوز با قابلیت های فراوانش روی iOS، اندروید و وب ارائه خواهد شد. یکی از مهم ترین این قابلیت ها امکان مرتب سازی تصاویر است. این نرم افزار با تحلیل عکس ها آن ها را به گروه های مختلف دسته بندی می کند.

8 -همکاری گوگل با یوداسیتی برای برگزاری دوره های آموزشی مجازی

andfund

روز گذشته و طی کنفرانس I/O اعلام شد که گوگل با Udacity برای برگزاری یک دوره شش مرحله ای آموزش برنامه نویسی اندروید همکاری می کند. هدف از این کار، کمک به توسعه دهندگان برای فرا گرفتن شیوه صحیح برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن هاست.

توسعه دهندگان با گذراندن این دوره و کسب nanodegree از یوداسیتی حتی می توانند به استخدام گوگل دربیایند. همانطور که از شواهد پیداست، این دوره آموزشی برای برنامه نویسان مبتدی نبوده و برای توسعه دهندگان حرفه ای در نظر گرفته شده است.

9- پشتیبانی سرویس پیام رسان ابری گوگل از iOS

نوتیفیکیشن هایی که اپلیکیشن های شما در سیستم عامل اندروید دریافت می کنند، از طرف گوگل ارسال می شوند. این همان سیستم پیام رسانی ابری گوگل است.

دیشب در کنفرانس I/O 2015، گوگل اعلام کرد که این سرویس را برای iOS نیز ارائه خواهد کرد. البته اپل هم سیستم پیام رسانی ابری خودش را دارد اما آن را تنها به دستگاه های خودش محدود کرده است. ارائه این سرویس برای iOS یعنی اپلیکیشن مورد نظر شما تمام نوتیفیکیشن هایش را از یک منبع دریافت می کند و اعلان ها یکپارچه می شوند. بنابراین دیگر اینطور نخواهد بود که یک نوتیفیکیشن را هم در دستگاه اندرویدی خود ببینید و هم در دستگاه iOS. با یک بار دیدن آن، نوتیفیکفیشن محو می شود و دیگر مزاحمتان نخواهد شد.

10- معرفی اپلیکیشن گوگل کاردبورد روی iOS

Capture

گوگل بالاخره اپلیکیشن واقعیت مجازی خود با نام Cardboard را روی سیستم عامل iOS منتشر کرد. این اپلیکیشن جدید به کاربران آیفون اجازه می دهد مناطق شهری و مناظر را به صورت مجازی بازدید کنند. تاکنون اپلیکیشن کاردبورد فقط روی سیستم عامل اندروید موجود بود و در این بازه زمانی بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.

کاردبورد در I/O 2014 معرفی شد و متشکل از چند لنز و یک سوییچ مغناطیسی است که درون یک جعبه مقوایی گنجانده شده اند. هدف گوگل از این کار، ارائه هدست های واقعیت مجازی به قیمت اندک بود و موفق به انجام این امر نیز شد.

11- یافتن محتوی مخصوص کودکان ساده تر شد

در میان انبوه اپلیکیشن ها و سایر محتواهایی که در گوگل پلی قرار دارد، شاید یافتن گزینه های مناسب برای کودکان، کار بسیار سختی باشد.

اکنون گوگل برای اینکه کار والدین را آسان تر سازد، بخشی مخصوص را در گوگل پلی راه اندازی کرده است که با استفاده از آن کاربران می توانند محتوای مناسب برای کودکان را پیدا کنند. این ابزار اپلیکیشن ها، فیلم ها و کتاب ها را برای خردسالان گلچین می کند و آن ها را در یک محیط مجتمع، در اختیار والدین قرار می دهد.

12- رونمایی از پتلفرم جامپ

cardboard-630

گوگل همچنین Jump را معرفی کرد که در واقع همان پلتفرم جدید آن برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوا است. این راهکار در واقع ابزارهایی را برای ایجاد محتوای واقعیت مجازی در اختیار حرفه ای ها و عموم مردم قرار می دهد و به لطف آن هر کسی می تواند ویدئوهای سه بعدی تهیه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارد.

گوگل برای این کار با گو پرو همکاری اش را آغاز کرده و به این شرکت سفارش داده تا نخستین نگهدارنده دوربین های سه بعدی را برای این پلتفرم بسازد.

همانطور که در مراسم امروز گوگل توضیح داده شد، این نرم افزار فریم های مختلف را به شکلی بدون نقص به یکدیگر متصل کرده و یک تجربه عالی از واقعیت مجازی را برای کاربران ایجاد می کند.

13- ارائه ابزارهای جدید به توسعه دهندگان

توسعه دهندگان و برنامه نویس های اندرویدی حالا می توانند تست های متنوعی از کاربران به عمل آورند تا برای مثال متوجه شوند کدامیک از الگوهای قیمت گذاری موفق تر هستند یا مردم جذب کدام مدل لوگوها و رنگ ها می شوند.

همچنین هر توسعه دهنده اندرویدی حالا صفحه مخصوص به خود را خواهد داشت که در این صفحه اپلیکیشن های توسعه داده شده توسط وی نمایش داده می شود.

14- Google Brillo

روز گذشته و در همایش Google I/O این شرکت Brillo را معرفی کرد؛ چیزی که خود شرکت آن را «سیستم عامل اینترنت اشیا» می نامد و نسخه پیش نمایش آن که مختص توسعه دهندگان است در سه ماهه سوم امسال عرضه خواهد شد.

Brillo از اندروید مشتق شده اما تنها برای کار در لایه های زیرین دستکاری شده است.  این سیستم عامل از وای-فای، بلوتوث کم مصرف و سایر قابلیت های اندروید پشتیبانی می کند. علاوه بر خود Brillo گوگل از چیزی به نام Weave‌صحبت می کند. زبان عمومی و مشترکی که قرار است امکان برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف مبتنی بر Brillo، تلفن ها، و هر چیزی روی اینترنت را فراهم کند.

15- Google Maps  آفلاین می شود

گاهی اوقات در حالی که آفلاین هستید هم به سیستم مسیریابی و دریافت اطلاعات مقصد نیاز خواهید داشت. گوگل قصد دارد که با Maps و آن هم در حالت آفلاین این خدمات را برای شما فراهم کند.

حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستید (مثلا زمانی که دستگاه در حالت Airplane Mode قرار دارد) این اپ اطلاعات مقصد یا مکان هایی که جستجو کرده اید را در اختیارتان خواهد گذاشت. در واقع شما می توانید ساعت ها به مرور اطلاعات مربوط به مکان ها و نقد و بررسی آن ها (مثلا در مورد موزه ها) بپردازید. علاوه بر همه این ها راهنمای صوتی (به اصطلاح مسیریابی پیچ به پیچ یا turn-by-turn navigation) نیز برای تمام نقشه هایی که در دستگاه ذخیره کرده باشید در دسترس خواهد بود. متاسفانه اطلاعاتی از زمان دقیق به روز رسانی این سرویس خبری نیست و گوگل تنها وعده «همین امسال» را داده است.

همه این خبرها همانطور که تایید خواهید کرد اهمیت بالایی دارند و می توانند حتی سمت سوی فناوری های موبایلی را دستخوش تغییراتی عظیم کنند. نظر شما چیست؟ گوگل به کدام سو حرکت می کند و چه برنامه هایی برای آینده دستگاه های موبایل دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • مهدی رضایی
    مهدی رضایی | ۹ خرداد ۱۳۹۴

    اقا این قوطی که رونمایی کرده کل صنعت را میگیره به نظرم
    هلولنز که دیگه رته ته
    هیچوقت فکرشو نمی کردم گوشیمو که موقع خواب 5 متر از خودم دور می کنم یا ... را یه روزی بخوام بزارم رو پیشونیم و باش برم تو افق محو شم عاشق این ابتکار شدم فقط بچه های همایش خارزمی یکم تلاش کنند از اینا هم تولید می کنند اخه بیشتر شبیه اختراع های جشنواره خارزمی بود
    هرچی بگم کمه فقط می تونم بگم ای لاویو قوطی :)

  • سپهر پارسی
    سپهر پارسی | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    به نظر من هم گوگل در این کنفرانس خیلی چیز جذاب و جدیدی معرفی نکرد. همه منتظر بودن تا ببینند که گوگل چه چیزی برای ارائه داره که حداق کنفرانسش مثل اپل و مایکی پر شور و اشتیاق باشه.... بعد از این همه سال تازه یاد گرفته که در اندروید جدید مجوز برای نصب برنامه باید محرمانه تر و یا محدود تر بشه. این خیلی فحش بزرگی برای کاربران این سیستم عامل بوده. یعنی تا الان کلی از اطلاعات ملت روی سرور های ابری گوگل بوده و یا توسعه دهندگان...

  • امیر
    امیر | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    الان تو گوشیای هواوی نرم افزاری هست که دسترسی نرم افزارهاروکنترل میکنه.

  • احمدM2
    احمدM2 | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    دوستان یه کم توجه کنید
    به نظرم مهمترین قابلیت معرفی شده به خصوص برای ما سیستم جدید تایید مجوز نرم افزار هاست که فقط نرم افزار وقتی نیاز داشته باشه درخواست مجوز میکنه
    یه نرم افزار جدیدن پیدا کردن که با سیمکارت رو گوشی نصب میشه و کلی مجوز دوربین میکروفن جی پی اس دریافت میکنه حالا اگه سیستم جدید باشه همچین که میخاد به دوربین دسترسی پیدا کنه شما میفهمید و میتونید جلوشو بگیرید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی