ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

منظور از نمایشگرهای 2.5D چیست؟

چندی است که شرکت های تولید کننده ابزارهای الکترونیکی گرایش بالایی به استفاده از نمایشگرهای 2.5D پیدا کرده اند. اما چطور ممکن است که چیزی بین فضای دو و سه بعدی وجود داشته باشد؟ حقیقت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

چندی است که شرکت های تولید کننده ابزارهای الکترونیکی گرایش بالایی به استفاده از نمایشگرهای 2.5D پیدا کرده اند. اما چطور ممکن است که چیزی بین فضای دو و سه بعدی وجود داشته باشد؟ حقیقت آنجاست که این اصطلاح حقیقتا به یک خصوصیت طراحی مربوط می شود و صرفا برای فروختن محافط های تقریبا به درد نخور مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در حقیقت 2.5D به انحنای اندکی اشاره دارد که در لبه های یک نمایشگر وجود دارد که یک اسم رسمی در حوزه تکنولوژی هم نیست با این حال برای اشاره به این نوع طراحی به صورت معمول و مرسوم مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که در برخی از تلفن های هوشمند به سختی می توان متوجه این انحنا شد اما در دستگاه هایی که صفحه نمایش بالاتر از باقی بدنه قرار دارد و پشت حاشیه آن محصور نشده، به سادگی می توان این نوع طراحی را تشخیص داد.

در سال های اخیر تلفن های هوشمند مختلفی همراه با این نوع نمایشگر ارائه شده اند، اما چندی است که با تلاش شرکت ها برای متمایز ساختن محصولاتشان به لحاظ طراحی و زیبایی ظاهری، این عبارت نیز به ابزاری برای بازاریابی و فروش محصولات موبایل بدل شده است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

نکسوس 6 گوگل، Mi Note شیائومی و اخیرا آیفون 6 از آن دست محصولاتی هستند که همراه با این نوع نمایشگرها عرضه شده اند.

آیا نمایشگرهای 2.5D خمیده هستند؟

خمیدگی این نوع نمایشگرها به راحتی قابل تشخیص و رویت نیست، با این حال منظور از این نام، گردی لبه های یک صفحه نمایش فلت همسو با محور Z است که خمیدگی مختصری را به آن اضافه کرده و چنانچه این پنل ها را با انواع تخت مقایسه نمایید به سادگی می توانید به تفاوت میانشان پی ببرید.

اگر با این توضیحات به تفاوت میان این نوع نمایشگرها و انواع تخت پی نبردید بهتر است که توجه شما را به یک تصویر تبلیغاتی جلب کنیم که شیائومی برای رونمایی از Mi Note منتشر نمود.

Untitled

این نمایشگرها چگونه ساخته می شوند؟

ساخت نمایشگرها 2.5D با جنجال های خبری بسیاری همراه بود، با این همه، هیچ نکته یا ویژگی خاصی در مورد نحوه طراحی و تولید آنها وجود ندارد. هیچکدام از قطعات الکترونیکی به کار رفته در داخل نمایشگرهای 2.5D برخلاف انواع منعطف انحنا ندارند به همین دلیل تقریبا به همان شیوه پنل های مسطح و فلت تولید می شوند و تنها زمانی که قرار است نمایشگر به ابعاد اصلی اش در بیاید، فرایندهای معینی برای شکل دهی به آنها صورت می گیرد.

خوشبختانه این بدان معناست که در فرایند تولید نمایشگرهای 2.5D می توان از همان تکنولوژی های تولیدی قدیمی برای مستحکم نمودن و تقویت صفحه نمایش (نظیر همان فرایندهایی که توسط شرکت Corning برای تولید پنل های Gorilla Glass مورد استفاده قرار می گیرد) بهر گرفت.

نمایشگرهای مورد بحث از یک صفحه اصلی بزرگ تر تهیه می شوند و در نهایت برای باریک کردن و نرم نمودن لبه های آنها فرایندهایی رویشان صورت می پذیرد. این فرایندها اندکی نسبت به مراحل تولید نمایشگرهای معمولی گران تر تمام می شوند، با این همه، می تواند ظاهری عالی تر و بهتر را به یک نمایشگر بدهند.

Xiaomi-Mi-Note-3-710x473

در مرحله بعدی، شیشه شکل داده شده را با گرم کردن آن در محلولی از نمک های ذوب شده در دماهای بسیار بالا سخت و محکم می کنند و سپس برای آنکه شیشه را فشرده نمایند آن را با سرعت زیادی سرد می کنند.

فرایند شکل دهی و سخت شدن شیشه با این ترتیب انجام می شود تا مجبور نباشند کمی مانده به پایان فرایند تولید، شکل آن را تغییر داده و از این طریق یکپارچگی ساختاری شیشه محکم شده را به خطر بیاندازند.

برای آنکه درک بهتری در این رابطه داشته باشید لازم است یادآور شویم که برای تولید یک نمایشگر کاملا خمیده مانند G Flex 2 الجی یا Galaxy S6 Edge لازم است که برد ترانزیستورهای نمایشگر و عوامل نوری مدار مانند پیکسل های LED و LCD نیز با خمیدگی صفحه نمایش مطابقت داده شوند.

تولید مدارهای الکترونیکی منعطف از این دست حتی از این هم پیچیده تر و گران تر است و ساختشان از قطعات خود شیشه های خمیده هم هزینه بر تر است.

مزایای این نمایشگرها چیست؟

مهم ترین مزیت نمایشگرهای 2.5D ارگونومیک بودن و زیبایی شان است. در محصولاتی که نمایشگرهای تاچ دارند، بسیار مهم است که همه سطوحی که قرار است انگشت کاربر با آن برخورد داشته باشد صیقلی و صاف باشند. تردیدی نیست که هیچ کسی دوست ندارد انگشت خود را روی گوشه های تیز نمایشگرها بکشد.

جالب است بدانید که پنل های 2.5D حتی در محصولاتی که لبه های نمایشگرشان از جنس شیشه نیست هم مورد استفاده قرار می گیرند علت هم آن است که با این کار لبه ها از انگشتان کاربر دور می ماند.

samsung-galaxy-note-4-first-look-aa-4-of-19-710x399

 

استفاده از نمایشگرهای 2.5 در تلفن های هوشمند به مراتب بهتر از قرار گرفتن حاشیه روی پنل است و با این کار، شرکت های سازنده می توانند مطمئن شوند که شیشه کاملا در بدنه موبایل جای می گیرد.

در مورد استحکام و مقاومت این نمایشگرها در برابر خط و خش هم باید بگوییم که این دو فاکتور به نوع تکنیک های تولید بستگی دارند تا 2.5D بودن نمایشگر.

حتما مشاهده کرده اید که برخی از تلفن های هوشمند دارای نمایشگر Gorilla Glass از نوع 2.5D هستند اما به یاد داشته باشید که این دو، کاملا جدای از هم هستند.

علاوه بر این، نمی توان گفت که این نمایشگرها از انواع فلت محکم تر یا ضعیف تر هستند و در نهایت این لبه های نمایشگر است که باعث تمایز آنها از یکدیگر می شود. البته نباید از یاد برد که پنل های 2.5D با استفاده از فرایندهای متفاوتی تولید می شوند و در نتیجه سطوح متفاوتی از استحکام را در خود دارند.

تنها مشکلی که در رابطه با این نوع نمایشگرها وجود دارد این است که آن دسته از کاربران علاقمند به استفاده از محافظ صفحه نمایش شاید نتوانند به راحتی محصولی را در بازار بیابند که به خوبی روی لبه های خمیده سطح روی موبایلشان بنشیند.

علت هم آن است که این نوع محافظ ها باید به گونه ای تولید شده باشند که قابلیت استفاده روی لبه های خمیده را داشته باشند که این نیز مستلزم به کارگیری فرایندهای هزینه بر و دشوارتری نسبت به انواع مخصوص نمایشگرهای فلت است.

در پایان باید بگوییم که اصطلاح 2.5D کاملا هم بی معنا نیست و از طرفی نمی توان آن را یک دستاورد فنی عمده و علت برتری یافتن یک محصول نسبت به دیگری در نظر گرفت.

نمایشگرهای 2.5D قطعا ظاهر زیباتری به محصولات موبایل می بخشند اما نمی شود این مشخصه را به عنوان اصلی ترین فاکتور در هنگام خرید این دستگاه ها در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • sokot
    sokot | ۹ خرداد ۱۳۹۴

    خیلی دوست دارم این نوع صفحه زود فراگیر بشه

  • سجاد
    سجاد | ۹ خرداد ۱۳۹۴

    واسه اینکه تو آیفون ۶ بتونید حتی رو لبه ها هم محافظ صفحه بچسبونید، از محافظ های Spigrn با Skinomi استفاده کنید.
    برچسب Spigen البته مدل Curved Crystal یه طراحی ای داره که لبه عارو هم میپوشونه.
    برچسب ۳۶۰ درجه اسکینومی هم حتی لبه های پشت و بالا رو هم میگیره. همینطور جلو رو مث اسپبجن میپوشونه.

  • BOZORG# ابدی
    BOZORG# ابدی | ۹ خرداد ۱۳۹۴

    butterfly جز اولین تلفن ها بود که 2/5D بود

  • pooli
    pooli | ۹ خرداد ۱۳۹۴

    گوشی های هوشمند glx هم گوشه هاشون گرد 2.5D هستند
    :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی