ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دی جی های سیلیکون ولی، صنعت موسیقی را متحول می کنند

سال ها قبل از این که سیلیکون ولی حتی برنامه ای برای سازماندهی شرکت ها داشته باشد و قبل از شکل گیری حباب اینترنت که به سرعت باعث پیشرفت فناوری شد، ریچارد کوایِتویش (Richard Quitevis) ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۱۵

سال ها قبل از این که سیلیکون ولی حتی برنامه ای برای سازماندهی شرکت ها داشته باشد و قبل از شکل گیری حباب اینترنت که به سرعت باعث پیشرفت فناوری شد، ریچارد کوایِتویش (Richard Quitevis) و ریچی دسواچیدو (Ritche Desuasido) ضمن این که در حال تشکیل تیم خود بودند، صفحه های صنعت DJ را می گرداندند. همزمان با آن ها، QBert و Yogafrog که از دی جی های نامی هستند، در اوایل دهه 80 میلادی به خلیج سان فرانسیسکو (Bay Area) رفتند. نهایتاً این دی جی ها کنار هم جمع شدند و در سال 1996، شرکت خودشان را به نام Thud Rumble تشکیل دادند.

هدف آن ها این بود که این صنعت را با ساختن ابزاری کارآمد به دست دی جی ها، و برای خود دی جی ها به پیش ببرند. شرکت تاد رامبل از همان سال های نخست با عرضه قطعات موسیقی بی نظیر تا به امروز که به کمک اینتل، میکسرهایی با کمترین تأخیر صوتی برای بزرگترین افراد حوزه موسیقی می سازد، تأخیر عظیمی روی فناوری های دنیای DJ داشته است.

با این حال، طبیعی است که نامش را نشنیده باشید. تاد رامبل در این سال ها زیر سایه شرکت های بزرگتر سیلیکون ولی زندگی می کرده است تا این که در نمایشگاه Maker Faire در Bay Area توانست فرصتی برای دیده شدن پیدا کند. رامبلی ها در غرفه اینتل چادر زده بودند و با محصولاتشان توجه همه را جلب کردند. بچه ها و بزرگسال ها همه دور میزهای تاد رامبل جمع شده بودند تا بلکه فرصتی برای زدن آن هدفون ها به گوششان پیدا کنند و از ابزار موسیقی تاد رامبل سر در بیاورند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این 3 ساز که روی میزها قرار داشتند، بر پایه چیپ ادیسون اینتل توسعه یافته اند: ماشین درام (Drum machine)، یک کیبورد و میکسری که به صفحه گردان دی جی وصل شده بود. مردم با ریتم بازی می کردند، آهنگ ها را دستکاری می کردند و قطعاتی را که روی پیانو بلد بودند، آنجا می نواختند. اما نکته ای که احتمالاً اکثر بازدیدکنندگان متوجه نشدند این بود که همه این دستگاه ها صدا را با تأخیر بسیار ناچیز 0.5 میلی ثانیه منتقل می کردند. شگفت انگیز است!

چیپ ادیسون در میکسر Thud Rumble
چیپ ادیسون در میکسر Thud Rumble

خوب، اصلاً تأخیر صدا چیست؟ تأخیر صدا اختلاف زمان بین فشردن یک کلید (یا شروع چرخش دیسک صوتی) تا شنیدن صدای آن از بلندگو است. حالا به موضوع قبلی برگردیم؛ تأخیر 0.5 میلی ثانیه.

بگذارید مسأله را قابل درک تر کنیم؛ اگر شما روی یک کامپیوتر عادی با یک کارت صدای معمولی درایور صدای حرفه ای ASIO را نصب کنید، می توانید در بهترین حالت، تأخیر صدا را به 113 میلی ثانیه برسانید. یعنی صدایی خروجی از کارت صدایتان در بهترین شرایط با 113 میلی ثانیه تأخیر به گوشتان می رسد. البته شاید در حالت عادی چندان محسوس نباشد، اما وقتی پای موسیقی به وسط می آید، اوضاع خیلی فرق می دارد.

تأخیر صدا، چیزی است که موزیسین ها را موقع نواختن با سازهای دیجیتالی وابسته به کامپیوتر مثل کیبوردهای MIDI، عذاب می دهد. در حال حاضر، دی جی ها توانسته اند با تنظیمات دستی و دشواری بسیار، میزان تأخیر صدا را به 2.7 میلی ثانیه برسانند که ناپایدار است. کافیست حین چرخاندن دیسک، فقط چند میلی ثانیه عقب و جلو شود تا تنظیمات و ریتم موسیقی به هم بریزد. به همین دلیل است که اکثر حرفه ای ها وقتی به سرعت عمل نیاز دارند، به سراغ سیستم های آنالوگ می روند؛ به سیستم دیجیتال و تأخیرش اطمینانی نیست.

کار رامبلی ها این است که سیستم های دیجیتال را دوباره به صحنه برگردانند اما این بار به شکلی پایدار، کارآمد و درست. چرا که سادگی کاربری و امکانات فراوان آن ها را نمی توان انکار کرد.

0526_thudrumble-1

همه انسان ها عاشق موسیقی هستند. کافیست یک ساز جلوی مردم بگذارید تا شروع کنند به نواختن با آن. هر کسی - حتی اگر از موسیقی در نیاورد - سعی می کند چیزی بنوازد. بزرگترها زودتر دست می کشند اما بچه ها نه.

ریچی دسواچیدو می گوید: «ما می خوایم تمرکز کار را به طور جدی روی کودکان بگذاریم. می خواهیم بیشتر رویش کار کنیم تا بچه ها هم بتوانند درگیرش شوند.» و کوایتویش در فروشگاه ساده و بی آلایش شرکتشان در کالیفرنیا اشاره می کند: «آن هم با قیمتی بسیار کم.»

فضای دفتر تاد رامبل به خودی خود بیانگر آرمان های این امپراتوری است: فضا پر شده از عشق به دستگاه ها و سخت افزارهایی که امروزه در بیشتر کلوپ ها و کنسرت ها، همگی با یک اپلیکیشن جایگزین شده اند. صفحه های گردان، میکسرها، کیبوردها و ماشین های درام تمام در و دیوارها را پوشانده اند. و همه افرادی که در دفتر حضور دارند، علاوه بر شغلشان در شرکت، دی جی هم هستند. ریچ جانسون (DJ Hard Rich) که توسعه دهنده ارشد شرکت است، با میکسر مبتنی بر چیپ ادیسون شرکتشان دمویی را اجرا می کند. می توان عشق او به کارش را احساس کرد. علاقه او به DJ از کودکی و شغل فعلی اش در راستای هم شکل گرفته اند.

میکسر تاد رامبل مدل TR-1S
میکسر تاد رامبل مدل TR-1S

این تیم از همان اول می دانستند می خواهند چه کنند. آن ها می خواهند آن عشق به موسیقی را در کودکان دوباره متولد کنند. البته آدم بزرگ های موزیسین و مخصوصاً DJ ها هم به خاطر اجرا و ذخیره سازی آهنگ های خود در دستگاهی با تأخیر صوتی ناچیز، کلی سر ذوق می آیند. این سیستم نیازی به نصب و تنظیم ندارد و خیلی راحت قابل استفاده خواهد بود. تاد رامبل اکنون در حال مذاکره با سازندگان است تا روی میکسرشان یک نمایشگر برای شبیه سازی رابط کاربری مانند آنچه که اپلیکیشن های DJ دیده اید، نصب کنند.

این یعنی دیگر دوران آوردن لپ تاپ به کنسرت ها و وصل کردن کلی ابزار جانبی به دستگاه میکسر به پایان خواهد رسید. آهنگ ها روی میکسر ذخیره می شوند، از روی نمایشگر کنترل می شوند و اگر چند دی جی در یک مراسم اجرا داشته باشند، کافیست هر یک تنها درایو فلش USB یا دیسک خود را همراهش بیاورد.

ساختار صفحه های دی جی مثل گرامافون است. عمل چرخاندن دیسک Scratch نام دارد.
ساختار صفحه های دی جی مثل گرامافون است. عمل چرخاندن دیسک Scratch نام دارد.

چارلز اسپِنسر، مدیر عامل ThinkLive هم مثل افراد تیم Thud Rumble، یک دی جی است و البته یک توسعه دهنده سخت افزار. او پتنت یک صفحه گردان را ثبت کرده که در آن، دیسک چرخان، صفحه و گرداننده آن دارای حسگرهایی هستند. این سیستم، قابلیت اجرا و ویرایش قطعات موسیقی دارای «کد زمانی» را بدون نیاز به تعامل با سیستم صوتی دیجیتال فراهم می کند.

انواع کد زمانی
انواع کد زمانی

کد زمانی، نوعی آدرس دهی برای یک نقطه مشخص از صدا یا ویدیو است و در تهیه و ویرایش آن ها به کار می رود. کد زمانی هم به صورت زمان، و هم به صورت کدهای باینری (صفر و یک) به کار می رود.

صفحه چرخان اسپنسر می تواند با هر نوع دیسکی کار کند، چه دیسک های عادی و چه دیسک های دارای قطعات به شکل کد زمانی. اما مهم ترین ویژگی آن در حقیقت چگونگی خواندن این دیسک ها است.

این سیستم تمامی بخش ها را با تأخیر بسیار کمی پردازش می کند و به طور تقریباً همزمان یک خروجی دیجیتالی از امواج آن می دهد. سپس می توان با دستکاری این امواج، سمپل ها و فیلترهای گوناگونی را به صدا اضافه کرد. این قابلیت برای DJ ها بسیار مفید خواهد بود و اگر به میکسر تاد رامبل اضافه شود، اتفاقات هیجان انگیزی می افتد. کافیست دی جی ها میکسر تاد رامبل را که به نمایشگر مجهز شده به صفحه دی جی وصل کنند و بدون نیاز به سوییچ کردن روی کامپیوتر [که تأخیر صوتی زیادی دارند]، روی همان صفحه دی جی و میکسر، با امواج صوتی بازی کنند.

0526_thudrumble-42

این فناوری به قدری با اهمیت است که وقتی اسپنسر از ThinkLive، داشت به QBert از تیم Thud Rumble در نمایشگاه NAMM (بزرگترین نمایشگاه تجهیزات صوتی دیجیتال) فناوری هایش را با ارائه پاورپوینت شرح می داد، کوایتویش پرید وسط حرفش و گفت: «این آینده صعنت دی جی است.»

در صنعت دی جی، اگر قرار باشد تغییری رخ دهد، ابتدا از دیسک چرخان شروع می شود. تاد رامبل ابتدا دیسک های دارای سمپل را عرضه کرد و سپس، دیسک های غیرقابل پرش را ساخت. یعنی اگر در حین کار، سوزن از روی دیسک بلند شود و دوباره آن را سر جایش بگذارید، موسیقی دوباره از همان جا ادامه پیدا می کند. در حقیقت این قابلیت باعث می شود قطعات به صورت خودکار هماهنگ شوند و نیازی به تنظیمات دستی فراوان نباشد.

سپس دسواچیدو و کوایتویش با شرکت ژاپنی Vestax همکاری کردند. دسواچیدو می گوید: «همان موقع بود که ما شروع به ساختن ابزار برای یک شرکت بزرگ DJ کردیم و در نهایت به تبدیل شدن آن به اصلی ترین شرکت DJ در دهه 90 و چند سال پس از 2000 منجر شد.» تاد رامبل میکسرهای PMC-05 و مدل های بعد از آن یعنی PMC-06 و 07 را طراحی کرد که استانداردهای این صنعت را بازتعریف کردند. همچنین صفحه گردان PDX-2000 را ساخت که آن هم پرچمدار این صنعت شد.

turntable

نهایتا کار به جایی رسید که تاد رامبل شروع به طراحی و ساخت تجهیزات برای Casio، Ortofon، Native Instruments، Pioneer و دیگر شرکت های بزرگ این حوزه کرد. QBert هم علاوه بر کارهایش در تاد رامبل، یک مدرسه آنلاین DJ به نام QBert Skratch University راه انداخته است.

تاد رامبل در حال آماده شدن برای عرضه میکسری با برند خودش و همکاری شرکت DJ Tech Pro است. این مدل که TRX نام دارد، از تیرماه در ThudRumble.com و آمازون عرضه می شود. 4 اپلیکیشن مرتبط با DJ این شرکت نیز در گوگل پلی و اپ استور عرضه شده اند. QBert هم که از دی جی های فعال این شرکت است، به تازگی آلبوم موسیقی اش را به تهیه کنندگی دوست و همکارش در تاد رامبل، Yogafrog عرضه کرده است.

چه قدر زیبا تجارت و اشتیاق به هنر دست به دست هم داده اند و این چیزی است که نمونه اش نه تنها در سیلیکون ولی، بلکه در همه جای دنیا کم پیدا می شود. و ایده های آن ها فقط صنعت DJ را در بر نمی گیرد. دسواچیدو  می گوید: «ما می خواهیم این کار را با همه سازهای موسیقی انجام دهیم، جدی. خیلی چیزها هنوز دست نخورده باقی مانده اند.»

زمانی تغییر سبک بود که موسیقی را متحول می کرد. پس از آن با ورود سینتی سایزرها و موسیقی الکترونیک موسیقی منقلب شد و حالا به نظر می رسد انقلاب بعدی موسیقی را مهندسی صدا رقم بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Milad
    Milad | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    بن شدم يا ميلم حك شده ؟! به هر حال خداحافظ خوش باشين و خوب كه فقط خوبي خواهد ماند

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    خیلی مطلب جالبی بود.... چاق بود!... ممنون...
    دی جِی ها هم دنیای متفاوتی دارن..

  • JimLi
    JimLi | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    دقت کردین همه چیز از حالت مکانیکی و آنالوگی در حال تبدیل شدن به حالت دیجیتالیه؟
    ساعت ها، ماشین ها، حتی بعضی از موارد گوشی ها . . .

    • TROOL
      TROOL | ۸ خرداد ۱۳۹۴

      من نه متاسفانه تا الان دقت نکردمم

      • maket_bivatan
        maket_bivatan | ۸ خرداد ۱۳۹۴

        به قول همکارم نصپ عمرت در پناست

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۸ خرداد ۱۳۹۴

    عاشق dj های مراسم مایکروسافتم ، همیشه خاصن هم لوازمشون هم کارکردشون
    برای نمونه ماله build 2015
    https://instagram.com/p/2H8ROdRVQN/?taken-by=divangreedy8

مطالب پیشنهادی