ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک به اندروید M؛ با نسخه جدید سیستم عامل گوگل و تغییرات آن آشنا شوید

گوگل به تازگی تصاویری از پیش نمایش اندروید M منتشر کرده؛ نسخه جدید اندروید که میلیون ها نفر مشتاق استفاده از آنند و انتظارات فراوانی از عملکردش می رود. مطمئنا نسخه نهایی اندروید M (که در ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

گوگل به تازگی تصاویری از پیش نمایش اندروید M منتشر کرده؛ نسخه جدید اندروید که میلیون ها نفر مشتاق استفاده از آنند و انتظارات فراوانی از عملکردش می رود.

مطمئنا نسخه نهایی اندروید M (که در سه ماهه سوم سال جاری عرضه می شود) مانند تصاویری که در ادامه می بینید نخواهد بود، با این وجود در همین عکس ها می توان تغییرات بسیار جالبی را در نسخه جدید مشاهده کرد.

برای دیدن تصاویر و باخبر شدن از تغییرات اندروید جدید با دیجیاتو همراه باشید. 

لانچر جدید اپلیکیشن ها

android-m-launcher-600x356

شاید بارزترین تغییری که با ورود به اندروید M متوجهش می شوید، لانچر جدید اپلیکیشن هایش باشد. با وجود اینکه در این نسخه باز هم از لانچر گوگل ناو استفاده شده، دسته بندی اپلیکیشن ها با تغییراتی مواجه بوده است. در اندروید M بر خلاف نسخه های پیشین، دیگر اپلیکیشن ها در گروه ها و صفحات جداگانه دسته بندی نشده اند و همگی را در یک صفحه مشاهده خواهید کرد.

تنها یک صفحه برای مشاهده اپلیکیشن ها وجود دارد که به صورت عمودی قابل جابجایی است. هنوز هم می توان نام هر اپ را زیر آیکونش ملاحظه نمود، با این وجود در اندروید جدید کلیه آنها طبق حروف الفبا گروه بندی شده و می توان حرف آغازین را در سمت چپ لانچر مشاهده کرد. همچنین در بالای این صفحه نیز آیکن چهار اپلیکیشنی که بیشترین استفاده از آن شده را خواهید دید.

appdrawer.0

ضمنا فیلد جستجو میان اپلیکیشن ها به بخش بالای لانچر منتقل شده. فهرست ویجت ها نیز دستخوش تغییراتی شده و بسته به اپلیکیشن مربوطه، آنها را در منویی عمودی مشاهده می کنید. تفاوت دیگر مربوط به حرکت میان این گروه هاست. برای جستجو میان ویجت های مختلف یک اپلیکیشن می بایست هر گروه را به طور افقی جابجا نمایید.

هر چند که تغییرات زیادی را در این بخش نمی بینیم، اما همین جابجایی های کوچک ممکن است برای کسانی که به شیوه قدیمی عادت کرده اند نامطلوب باشد. البته این تحولات می توانند جزء مواردی باشند که در طول زمان دچار تغییر می شوند.

تغییرات منوی فضای حافظه

android-m-memory-600x356

مصرف باتری و حافظه مواردی بود که در اندرویدهای پیشین دیده بودیم، اما گوگل در اندروید M ابزار مانیتورینگ جدیدی را به مجموعه قبلی افزوده است: میزان مصرف RAM. از این به بعد در اندروید قادر خواهید بود که میزان مصرف رم هر یک از اپلیکیشن ها را مشاهده کرده و ضمنا از میانگین و حداکثر مصرف آنها مطلع شوید.

هر چند که ممکن است این ابزار از چشم بخش اعظمی از کاربران پنهان بماند، با این وجود پاور یوزرها قادرند از طریق دسترسی به تنظیمات مخفی پیشرفته از آن استفاده کنند.

دسترسی اپلیکیشن ها

android-m-perms-600x356

گوگل پیش تر اعلام کرده بود که در اندروید M تسلط بیشتری بر دسترسی اپلیکیشن ها خواهیم داشت و حالا می توانیم آن را در عمل مشاهده کنیم. در اندروید M کاربران قادرند تا تک تک دسترسی های هر اپلیکیشن را به طور جداگانه فعال یا غیر فعال نمایند. این دسترسی های جداگانه شامل مخاطبین، تقویم، میکروفون، پیامک و موارد دیگر می شوند.

برخی از این دسترسی ها با غیر فعال شدن به شما هشدار می دهند و ممکن است با این کار در روند کاری اپلیکیشن اختلا ایجاد کنند. هر چند شما می توانید بدون توجه به هشدار این دسترسی ها را غیر فعال کنید.

اگر به خاطر داشته باشید، گوگل وعده داده بود که در اندروید M نیازی نیست که برای اجرای یک اپلیکیشن تمامی دسترسی ها را فعال کنید و این دسترسی ها فقط زمانی که مورد نیاز باشند از شما برای فعال شدن اجازه خواهند گرفت. با این وجود در نسخه پیش نمایش این وعده محقق نشده و روندی مشابه اندرویدهای پیشین را در نسخه پیش نمایش اندروید M شاهد هستیم.

تغییرات حالت Do Not Disturb

111456

از دیگر تغییرات اندروید M، جمع آوری کلیه عوامل مربوط به حساب کاربری گوگل شما (اپلیکیشن های متصل، امنیت و غیره) در بخش "گوگل" واقع در منوی تنظیمات است و دیگر اپلیکیشن میان بری برای این کار را مشاهده نمی کنید. ضمنا حالت Do Not Disturb که در اندروید پنج معرفی شد، از لحاظ عملکرد بهبود یافته و کار با آن آسان تر شده است.

در واقع طراحی تنظیمات در اندروید M به نحوی صورت گرفته تا کاربر بداند که هر گزینه دقیقا چه تغییری به وجود خواهد آورد تا هنگام کار با سیستم عامل دچار سردرگمی نگردد.

تنظیمات تم های تاریک و روشن

android-m-theme-600x267

این قابلیت می تواند کار در محیط اندروید را برای چشمان شما مناسب تر از گذشته کند. طراحی متریال در اندروید لالی پاپ تم روشن را به دستگاه های اندرویدی آورد، با این حال در اندروید M قادرید برای کار در سیستم عامل تم تاریک تری را برگزینید. به این قابلیت نیز تنها از طریق Developer Options اندروید دسترسی خواهید داشت.

شخصی سازی تنظیمات سریع (Quick Settings)

android-m-tuner-600x267

بالاخره اندروید ابزاری که OEM ها و رام ها سالهاست به کاربران خود ارائه می کنند را در اختیار کاربرانش قرار داد! با ورود به منوی Developer Options گزینه جدیدی تحت عنوان "Show System UI Tuner" را ملاحظه خواهید کرد. با ورود به این منو، تنها یک گزینه می بینید و آن هم Quick Settings است که درونش می توانید پنل مربوط به آن را جابجا کرده یا به طور کامل حذف نمایید.

هر چند که در حال حاضر تنظیمات شخصی سازی متعددی برای System UI نمی بینید، اما باید در آینده انتظار افزوده شدن گزینه های بیشتری به این بخش را داشته باشیم.

uituner.0

این تغییرات مواردی هستند که در نسخه آزمایشی اندروید M مورد بررسی قرار گرفت، با این حال دسترسی به امکاناتی همچون Now on Tap و Android Pay هنوز برای هیچ یک از کاربران میسر نشده است.

با این وجود، یکی از موارد فوق العاده ای که حالا هم می توانید شاهد تغییراتش باشید، Google Photos بوده که توصیه می کنیم حتما آن را امتحان کنید. اندروید M در سه ماهه سوم سال 2015 عرضه می گردد و در آن زمان می توانیم قضاوت بهتری در مورد عملکردش داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • mehdi
    mehdi | ۴ دی ۱۳۹۴

    خیلی عالیههههولی از بالا پایین کردنا توی منو خوشم نیومد...
    ولی اخر این هفته که اپدیت ۶ اومد واسه گوشیم حتما اپدیتش میکنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی