ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات کوچکی که یاد می گیرد پس از آسیب دیدن هم راه برود [تماشا کنید]

این روزها ربات ها به چنان درجه ای از پیشرفت رسیده اند که می توانند مانند یک حیوان از روی موانع بپرند یا اینکه پس از دریافت ضرب نیز همچنان تعادل خود را حفظ کنند. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

این روزها ربات ها به چنان درجه ای از پیشرفت رسیده اند که می توانند مانند یک حیوان از روی موانع بپرند یا اینکه پس از دریافت ضرب نیز همچنان تعادل خود را حفظ کنند. در زمینه حمل بار نیز می توان گفت که عملکردشان در سطح قابل قبولی قرار دارد.

اما سوالی که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده آن است که اگر این ماشین ها یکی از پاها یا دست های خود را از دست بدهند آنگاه چه اتفاقی برایشان می افتد؟ پژوهشگران آمریکایی و فرانسوی در اقدامی جالب، ربات شش پایی را طراحی کرده اند که حتی در صورت از دست دادن دو پایش باز هم بتواند به راه رفتن ادامه دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این تیم در مرحله نخست فرایند راه رفتن ربات بدنبال از دست دادن یک یا دو پایش را شبیه سازی کرده و سپس چنین قابلیتی را به آن اضافه کردند. پس از آنکه برنامه نویسی های لازم برای این منظورز انجام گرفت، دستگاه موفق شد به سرعت گزینه ها را ارزیابی کرده و از موردی که بیشتر در چنین شرایطی به کارش می آید استفاده نماید.

cute-widdle-robot-2015-05-28-02

تیم طراح این ربات، قابلیت یاد شده را «آزمون و خطای هوشمند» خوانده و این برنامه نویسی را تحت عنوان شم رباتی توصیف کرده اند.

طبق گفته آنتونی کالی مولف ارشد مقاله تالیف شده در این رابطه این پیش بینی ها از طریق یک ربات شبیه سازی شده که آسیبی هم ندیده صورت می گیرند و ربات باید دریابد کدامیک از دستورات با در نظر داشتن شرایط واقعی و میزان آسیب هایی که به پیکره اش وارد شده می توانند سودمند واقع شوند.

وی اضافه کرده است که ماشین ها با استفاده از همین الگوریتم خود را با محیط و شرایط تازه وفق خواهند داد. این گروه از پژوهشگران باور دارند که روزی، رباتهای مورد بحث می توانند به عنوان نوعی دستیار شخصی یا یکی از اعضای تیم های نجات مورد استفاده قرار گیرد و حتی انتظار دارند که در آینده شاهد ساخته شدن ربات هایی باشند که می توانند خود را با شرایط نامساعد وفق داده و حتی خودشان را تعمیر کنند. برای نمونه ناسا احتمالا از آنها برای انجام ماموریت های خود در سطح مریخ بهره خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • big bird
    big bird | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

    خیلی جالب نشون میداد که روش آزمایش و خطایی که حساب شده باشه چقدر به درد میخوره!!

  • اسمیگل
    اسمیگل | ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

    عصر ربات ها ایز کامینگ. خدا به دادمون برسه :))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی