ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل چگونه کابوس تهیه نسخه پشتیبان از تصاویر را به یک حقیقت شیرین بدل ساخت؟

یک سال پیش، ویک گاندترا از گوگل رفت؛ شبکه ی اجتماعی که او ساخته بود را دیگر کسی نمی خواست. گزارش ها حاکی از آن بودند که گوگلِ، به آرامی تیم گاندترا را از هم پاشید؛ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

یک سال پیش، ویک گاندترا از گوگل رفت؛ شبکه ی اجتماعی که او ساخته بود را دیگر کسی نمی خواست. گزارش ها حاکی از آن بودند که گوگلِ، به آرامی تیم گاندترا را از هم پاشید؛ جذاب ترین قسمت این جدایی نیز، مربوط به بخش تصاویر گوگل پلاس می شد. کارکنان حاضر در این قسمت، به ساختمانی جداگانه منتقل گشتند تا بر روی پروژه ای دیگر، اما مشابه با کار قبلی خود یعنی «تصاویر» کار کنند.

گوگل یک ابزار بسیار قدرتمند ساخت تا تصاویر ما را ذخیره و نگه داری نموده و از آن مهم تر،‌ سازماندهیشان کند. اما اشتباه جایی بود که سرویس مذکور را در میان شبکه اجتماعی ترد شده ی خود قرار داد تا بلکه بتواند علاقه افراد را به آن جلب کند؛ اکنون ولی، این محصول عالی بالاخره به شکلی جداگانه و آنطور که باید، در اختیار کاربران برای استفاده قرار گرفته شده است.

در مراسم Google I/O، مردم سراسر جهان توانستند برای اولین بار با محصولی مستقل به نام Photos، آشنا گردند؛ راهکار جدید گوگل برای سازماندهی میلیاردها تصویری که به شکل روزانه از طریق کاربران به ثبت می رسد. این سرویس مستقل، اکنون دارای اپلیکیشن هایی بسیار سبک برای مک و PC نیز شده تا بتوانید محتوای تصویری و ویدیویی موجود بر روی کامپیوتر خود را نیز به آرشیوتان بیافزایید. تصاویر از طریق شبکه های عصبی الگوریتم گوگل به چند دسته مختلف تقسیم شده و قادر هستید به راحتی دسته بندی های مختلف آنها را به تماشا بنشینید. همانطور که پیشتر نیز برایتان گفته ایم، رزولوشن تصاویر تا ۱۶ مگاپیکسل و رزولوشن ویدیوها می تواند تا ۱۰۸۰P باشد؛ از Photos می توان به عنوان سخاوتمندانه ترین پلتفرم برای ذخیره آنلاین محتوای تصویری نام برد. با دیجیاتو همراه باشید.

Photos از گوگل که اکنون بر روی وب، اندروید، iOS موجود بوده و نشانگر علم در حال رشد گوگل در زمینه ی داده هاست، اما از آن مهم تر، بیانگر درسی است که این کمپانی از گوگل پلاس گرفته.

Anil Sabharwal، مسئول پروژه ی فوتوز می گوید: «یک شبکه ی احتماعی، مکانی نیست که شما بخواهید تمام تصاویر و ویدیوهای شخصی خود را آپلود نمایید. ما نیاز داشتیم راهکاری در جلوی پای کاربران بگذاریم که برخی تصاویر را که می خواهند، با بقیه به اشتراک گذاشته و سایر محتوا را به شکل شخصی نگهداری نمایند.»

new_photos.0.0

گوگل پلاس نیز البته در آن زمان، راهکارهای خود را داشت. زمانی که این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ در اختیار کاربران قرار گرفت، آنها می توانستند به راحتی آشنایان و دوستان خود را دسته بندی کرده و در Circle های مختلف قرارشان دهند. اما افراد کمی قادر بودند همواره به خاطر داشته باشند که چه شخصی را در بخشی قرار داده اند. در نتیجه ی همین سردرگمی، گوگل نیز پی برد که کاربران علاقه ای ندارند تا تصاویر شخصی خود را بر روی یک شبکه اجتماعی ذخیره سازند. Sabharwal می گوید: «نیاز بود تا گامی به عقب برداشته و مشکلات را ریشه یابی کنیم، نیاز بود تا گامی به عقب برداشته و همه چیز را از نو شروع کنیم.»

پس از انتقال تیم مربوط به تصاویر گوگل پلاس به ساختمانی دیگر، اهالی این مجموعه شروع به اندیشیدن در خصوص مشکلات کارشان کردند. اگر قرار بود از مردم بخواهند تا عکس های خود را بر روی گوگل آپلود کنند، نیاز بود تا ابتدا اعتماد ها جلب گردد. که این موضوع، همان «فارغ التحصیلی» فوتوز از شبکه ی اجتماعی گوگل پلاس بود. چنین اعتمادی با داشتن یک خانه به نام «photos.google.com» جلب می شد؛ اینکه سرویسی ساخته شود تا بهره گیری از تصاویر قدیمی را لذت بخش نماید؛ همه ما تصاویر را ثبت می کنیم اما چه زمانی واقعا به آنها رجوع کرده و از دیدنشان لذت می بریم؟ گاهی این پروسه آنقدر دشوار است که به طور کلی از جستجو برای یک تصویر قدیمی، منصرف می شویم. اکنون این تیم امید دارد تا مردم به فوتوز اعتماد کنند؛ به عنوان یک سرویس مستقل، امن، شخصی و پویا از طرف گوگل.

David Lieb در سال ۲۰۱۳ به گوگل پیوست و بیشتر خلاقیت های به کار رفته در Google Photo، از سوی او انجام گرفته بود. Lieb توضیح می دهد که چگونه اپلیکیشن فوتوز می تواند تصاویر را دسته بندی کرده و سازماندهی کند: «وقتی که تمام تصاویر خود را به شکل یکجا داشته باشید -شخصا در حال حاضر ۱۰۰.۰۰۰ تصویر به شکل یکجا دارم- نیاز دارید تا به شیوه ای راحت بتوانید آنها را مرتب کنید.» وی سپس با کشیدن انگشتش در میان تصاویر، به سال ها پیش می رود. می توانید با اسکرول کردن تصاویر مربوط به سال و ماه های مختلف را تماشا کنید.

بر روی آیکون آبی رنگ و آشنای ذره بین در قسمت سمت راست و پایین صفحه کلیک نمایید تا تصاویر به شکلی دسته بندی شده برایتان به نمایش کشیده شوند. در این دسته بندی ها، مکان هایی که بیشترین عکس ها را ثبت کرده اید دیده می شوند؛ به طور کلی، لیست هایی شخصی از مواردی که معمولا از آنها عکس گرفته اید به نمایش کشیده خواهند شد.

google-photos-app-7434.0

در میان همه قابلیت های این سرویس، تشخیص چهره شما را شگفت زده خواهد کرد. هیچ نیازی نیست تا تصاویر خود را برچسب گذاری کنید، گوگل صرفا همه تصاویری را که از اشخاص گرفته اید را به شکلی مرتب در اختیارتان قرار می دهد. نکته جالب یا ترسناک اینکه یادگیری ماشینی در این سرویس تا حدی پیشرفته است که می تواند تمام تصاویر یک فرد را در سن و سال مختلف تشخیص دهد. قابلیت تشخیص چهره به حدی قدرتمند است که شاید برخی از کاربران ترجیح دهند آن را به شکل کلی غیرفعال کنند. این سرویس می تواند در میان تصاویرتان یک آلبوم از شخص مورد نظر شما را تهیه کرده و به آسانی شگفت زده تان کند.

گوگل ابزارهای هوشمندانه ای را نیز برای اشتراک گذاری این فایل ها در اختیارمان گذاشته؛ یک تصویر را انتخاب کنید و سپس انگشت خود را بر روی تصاویر کناری بکشید تا به راحتی آنها نیز انتخاب شوند. سپس می توانید یک آلبوم آنلاین از آنها ساخته و لینکش را در اختیار افراد مورد نظرتان بگذارید. حقیقت این است که اگرچه اکنون بیش از هر زمان دیگری تصاویر را ثبت می نماییم اما کمتر از هر زمان دیگری اقدام به مرتب سازی عکس های گرفته شده می کنیم.

google-photos-app-7399.0

یاهو در سال میلادی جاری، نسخه ی جدیدی از Flickr را در اختیار کاربران گذاشت که بر روی کامپیوترهای دسکتاپ، موبایل های اندرویدی و iOS قرار می گرفت. خواص یادگیری ماشینی نیز در آن دیده می شد که حتی شاید بهتر از گوگل باشند؛ کافیست عبارت «صبحانه» را جستجو نمایید تا همه تصاویر مربوط به صبحانه که قبلا ثبت کرده اید برایتان نمایش داده شود. از طرفی، یاهو صرفا یک ترابایت فضای رایگان برای ذخیره سازی تصاویر در فلیکر، به کاربران اهدا می کند. هر چند این میزان از فضا برای بسیاری از کاربران کافیست اما در هر صورت، مشکل اصلی فلیکر این است که می خواهد یک شبکه اجتماعی باشد و تقریبا همه اشتباهات گوگل پلاس در آن تکرار شده اند.

سرویس های یاهو و گوگل هر دو عالی بوده و از انتخاب های چند ماه پیش ما، بسیار فراتر هستند. شاید بتوان گفت این دو شرکت توانستند یک شبه، از Amazon Prime Photos، OneDrive و دراپ باکس پیشی گیرند.

هیچ یک از بازیگران اصلی این کارزار تا کنون تلاشی به این جدیت انجام نداده بود؛ تحقیقات نشان می دهند که تجارت ذخیره سازی تصاویر برای کمپانی ها سودآور نیست، حتی گوگل. (بر عکس فلیکر، بخش تصاویر گوگل فاقد تبلیغات است.) گوگل فوتوز اکنون ساده و راحت ترین سرویس ذخیره و به اشتراک گذاری تصاویر برای کاربران همه ی پلتفرم هاست، مگر اینکه برخی ترجیح دهند بایت به بایت تصاویری که با دوربین های DSLR ثبت کرده اند به شکل همسان در فضاهای ابری قرار گیرد.

Sabharwal می گوید که دنیای تکنولوژی پیشرفت های شگرفی را به خود دیده، از خودرو های بدون راننده بگیرید تا درون هایی که می توانند بسته های خریداری شده را تحویل مشتری دهند: «اما هنوز یکی از نیاز های ساده ما، یعنی دسته بندی شدن خودکار تصاویر و قابلیت اشتراک آنها با گروهی کوچک از دوستان، تا کنون صورت نپذیرفته بود.» با گوگل فوتوز، اهالی مانتین ویو تلاش کرده اند یک بار دیگر برتری های تکنولوژیک خود را به اثبات رسانده و وقت آزاد بیشتری را به کاربران هدیه کنند؛ وقتی که می توانست صرف سازماندهی تصاویر ثبت شده گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Yahya
    Yahya | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

    حجم اینترنت از کجا بیاریم ؟

  • کاهو
    کاهو | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

    ببخشید می خواستم بدونم واسه گیم پی سی بگیرم یا کنسول؟
    اگه پی سی باشه بودجم 4 میلیونه
    خواستم بدونم با توجه به این که سی پی یو بالاترینش ای 7 هستش که یک میلیونه مادربوردم احتمالا هفتصد
    بقیه سیستمو چطوری بریزم؟؟؟

  • Divan Greedy (Aj Lee)
    Divan Greedy (Aj Lee) | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

    فقط یه سایت مثل the verge پیدا می شه که به جای اینکه سرویس رو داخل محصولات اندروییدی چک کنن داخل ایفون می کنن/ همانا که iverge لقب بسیار زیبایی برای این سایته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی