ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ویدیویی دیجیاتو: بازدید از کارخانجات تولیدی ماتریس نماینده انحصاری MSI در ایران

در بازار کامپیوتر ایران اسامی مختلفی را مشاهده می کنید که خودشان را نماینده انحصاری و وارد کننده ی اصلی یک برند مشخص معرفی نموده و البته خدمات پس از فروش محصولات آن برند را ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در بازار کامپیوتر ایران اسامی مختلفی را مشاهده می کنید که خودشان را نماینده انحصاری و وارد کننده ی اصلی یک برند مشخص معرفی نموده و البته خدمات پس از فروش محصولات آن برند را نیز بر عهده می گیرند.

برخی از این شرکت ها عملکردی مطلوب و معقول دارند و برخی دیگر تنها برای مدت محدودی در این عرصه حضور یافته و اندکی بعد از همه ی مسئولیت هایی که پس از فروش بر عهده شان است کناره گیری کرده و از بازار محو می شوند.

ماتریس از جمله کمپانی هایی محسوب می شود که سابقه ای طولانی در زمینه بازرگانی قطعات سخت افزاری کامپیوتر در ایران دارد و تا به امروز واردات قطعات بسیاری از شرکت های نام آشنا در این زمینه را بر عهده گرفته و کوشش نموده پس از ارائه محصول به کاربر نهایی نیز آنها را تنها نگذاشته و خدماتی مناسب عرضه نماید.

کمپانی مورد بحث در طی سال های اخیر همکاری نزدیکی را با MSI تجربه نموده و به شکل وسیعی قطعات سخت افزاری برند مذکور را در اختیار کاربران ایرانی قرار داده است. ولی ماتریس با سایر شرکت های هم رده خود و فعال در عرصه بازرگانی یک تفاوت عمده دارد، آنهم اینکه بنا را بر این گذشته تا از واردات صرف فاصله گرفته و به تولید در داخل کشور بپردازد.

به همین منظور مدتی است که کارخانه تولیدی ماتریس در شهرک صنعتی پرند راه اندازی شده و به شکل رسمی و البته انحصاری به مونتاژ محصولات msi در ایران و عرضه ی آنها به بازار می پردازد. روز گذشته فرصتی دست داد تا به این کارخانه رفته و از نزدیک روند تولید در آن را نظاره کنیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بد نیست در ابتدا قدری بیشتر با کمپانی خارجی که با ماتریس باب همکاری را گشوده و اجازه ی مونتاژ محصولاتش در ایران را داده آشنا شویم. مایکرو استار اینترنشنال یا به اختصار MSI، شرکتی تایوانی است که در سال ۱۹۸۶ و توسط ۵ بنیانگذار بنا نهاده شده و تمرکز خودش را بر روی تولید کامپیوترهای شخصی و البته قطعات سخت افزاری مرتبط از جمله مادربرد و کارت های گرافیکی معطوف کرده است.

طی سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ MSI تصمیم می گیرد پا را از مرزهای خود فراتر گذاشته و با تاسیس کارخانجاتی گسترده در چین راه خودش را به بازارهای آسیا، اروپا، استرالیا و حتی آمریکای شمالی باز نماید.

جا افتادن یک برند تازه وارد در بازار PC ابداً کار آسانی نیست ولی کمپانی یاد شده با از سر گذارندان سختی های بسیار به این مهم نائل آمده، تا جایی که امروزه مین برد های تولیدی اش از نظر فروش با نام های بزرگی همانند ایسوس و گیگابایت رقابت می کنند. ضمن اینکه لپ تاپ های MSI هم در بازار جایگاه مناسبی پیدا کرده و سری گیمینگ آنها بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه کاربران قرار گرفته.

کارخانه ماتریس در شهرک صنعتی پرند، قطعات را از شریک تایوانی خود به صورت مستقیم دریافت و آنها را در خطوط تولیدش مونتاژ می نماید. در حال حاضر ماتریس می تواند قاب های پلاستیکی محصولات تا بیست اینچ را صرفاً خودش و با استفاده از دستگاهی مرتبط تولید کند، هر چند که گفته می شود در آینده آماده سازی بدنه ی مدل های تا ۲۷ اینچ نیز میسر خواهد شد.

اما روند مونتاژ بسیار دقیق و با نظم مشخص و معینی صورت می گیرد، قسمت هایی از آن به صورت اتوماتیک ولی بخش عمده ای از اسمبل قطعات توسط نیروی انسانی به سرانجام می رسد، هر چند که این نیروها از دستورالعمل هایی مشخص پیروی نموده تا کمترین خطای ممکن در کارشان پیش بیاید.

ضمناً تست های عملیاتی حین تولید و پروسه های کنترل کیفی متعددی نیز در نظر گرفته شده تا از مطلوب بودن محصول نهایی اطمینان حاصل گردد. برای مثال هر کامپیوتر پس از مونتاژ مورد چندین نوع آزمون استرس همانند ایجاد لود بالا روی پردازنده، رم و هارد دیسک قرار می گیرد تا مشخص شود کلیه قطعات و مونتاژ صورت پذیرفته وضعیت مناسبی دارند و از مشکل خاصی برخوردار نیستند.

در ویدئویی که در پایین آورده شده می توانید این موارد و روال کلی تولید در کارخانه ی ماتریس را به شکلی کوتاه مشاهده نمایید.

پس از بازدید از کارخانه فرصتی دست داد تا صحبتی کوتاه با جناب آقای دکتر نصیری، مدیر داخلی شرکت ماتریس، داشته باشیم. به صورت خلاصه از ایشان در مورد مزایای تولید کامپیوتر در داخل کشور و منفعتی که به کاربر نهایی می رسد پرسیدیم. وی بر این باور است از این روند باید دو هدف حاصل گردد، اول تنزل قیمت محصول نسبت به نمونه ی وارداتی و دوم فراهم آمدن خدمات پس از فروش بهتر.

آنطور که از شواهد پیداست شرکت ایرانی مورد بحث در برآورده نمودن هدف اول هنوز جای کار دارد و تفاوت قیمت ها چندان چشم گیر نبوده و حتی در برخی موارد رده های خاصی از محصولات گران تر یا هم قیمت نمونه های وارداتی تمام می شوند، ولی جناب نصیری اعتقاد دارد مجموعه ی متبوعش، در صورتیکه برای محصولاتشان مشکلی پیش بیاید می تواند بهترین خدمات ممکن را در قیاس با سایر برندهای فعال بازار عرضه نماید؛ فرقی ندارد کامپیوتری که تهیه کرده اید دچار چه نوع نقصانی شده، ماتریس به گفته ی مدیرانش قادر است با توجه به دسترسی کاملی که به قطعات سخت افزاری مورد نیاز دارد مسئله پیش آمده را رفع نماید.

مدیر داخلی ماتریس در ادامه ی صحبت هایش به این موضوع اشاره داشت که آنها تلاش دارند در آینده سهمی حداکثری از بازار را تصاحب نمایند، هر چند در مورد این سهم حداکثری به عدد و رقم خاصی اشاره نشد ولی آقای نصیری ذکر کرد برای تحقق این دیدگاه چالش هایی پیش رویشان قرار دارد.

او می گوید قاچاق کالا و ضعف هایی که در مقابله با آن موجود است یکی از همین چالش هاست که رقابت و حضور در بازار را برای تولید کننده ی داخلی بسیار دشوار می نماید، از سوی دیگر واردات به نظارت بیشتری نیاز دارد ضمن اینکه دستگاه های دولتی هم باید تخطی از قوانین را کنار گذاشته و نیازشان را از سازندگان کامپیوتر در داخل خاک ایران تامین کنند.

وی ادامه می دهد که برخی از نهادها به جای تهیه محصولات All in One که توسط ماتریس و در ایران تولید شده به سراغ خریداری کامپیوترهای دسکتاپ سنتی می روند و در نهایت مجبور هستند در مواقع ضرورت و برای تامین پشتیبانی آنها به جای یک شرکت با چندین شرکت مختلف ارتباط بگیرند، که این مسئله هزینه بر و زمان بر خواهد بود.

گفته های دکتر نصیری این مورد را در ذهن ما تداعی کرد که شاید ماتریس خواهان شرایطی باشد که در نهایت کاربر با انتخاب هایی محدود تر مواجه گشته و به سمت تولیدات داخلی سوق داده شود. همین نگرانی را با او مطرح نموده و پاسخش را نیز در این راستا شنیدیم.

مصاحبه ویدئویی دیجیاتو با دکتر نصیری، مدیر داخلی شرکت ماتریس:

آقای فدوی، مدیر فنی شرکت ماتریس دیگر فردی بود که توانستیم با او نیز گفتگویی داشته باشیم. از ایشان در مورد مشخصه های کارخانه و اینکه چه مواردی آنها را از یک اسمبل کننده ی عادی کامپیوتر متمایز می کند پرسیدیم. وی در پاسخ اظهار داشت مساحت کارخانه ی کنونی به ۴۰.۰۰۰ متر می رسد و سالن تولید آن نیز ۶.۰۰۰ متر است.

در این سالن ۶ خط تولید متغیر و منعطف با توانایی تولید نوت بوک و سیستم های All-in-One در نظر گرفته شده که هر خط می تواند روزانه ۱۰۰ الی ۱۲۰ کامپیوتر تولید کند.

وی خاطر نشان کرد در بحث تولید قطعات دیجیتالی تخلیه بار الکتریکی بدن انسان پیش از ورود به محیط کارخانه اهمیت بسیار بالایی دارد، این بار می تواند صدماتی را به قطعات وارد نماید که در ابتدا مشخص نباشند ولی پس از اندکی استفاده، مثلا ۳ الی ۶ ماه، به یکباره سخت افزار مورد بحث نقص پیدا کرده و به مسئله بر بخورد.

در همین راستا ماتریس تدابیر ویژه ای را در کارخانه ی خود اندیشیده، زمین آن استانداردهای معینی دارد و کارگران همگی از روپوش ها و دستبندهای مخصوصی استفاده می نمایند و ضمناً این نکات در مورد تجهیزات فنی به کار رفته نیز رعایت شده. همین موارد هستند که کارخانه ی تولیدی مورد اشاره را از سایر موارد مشابه متمایز می کنند.

در ادامه ی صحبت ها از جناب فدوی در مورد اینکه ماتریس چه قدر از محصولات را تولید و چه مقدار را صرفاً مونتاژ می نماید نیز پرسیدیم. ایشان معتقد هستند توسعه و ساخت بسیاری از قطعات رایانه ای در انحصار برندهایی مشخص هستند و تولید کنندگان بازار کامپیوترهای شخصی صرفاً به طراحی یک پلتفرم معین و در نهایت مونتاژ بر مبنای آن می پردازند.

البته ناگفته نماند طراحی این پلتفرم انحصاری خودش بسیار ارزشمند محسوب می شود و امیدواریم روزی این مهم در کشور خودمان نیز محقق گردد.

پس از این موارد از مدیر فنی ماتریس در مورد تنوع محصولات تولیدی، امکان سفارشی سازی آنها، برنامه هایشان در زمینه تحقیق و توسعه و مشکلات پیش روی تولید نیز سئوال هایی را پرسیدیم و نظرات ایشان در رابطه با این موارد را هم شنیدیم.

مصاحبه دیجیاتو با آقای فدوی، مدیر فنی شرکت ماتریس:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • ونوس
    ونوس | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    من حرفای حمایت از تولید داخل رو قبول دارم. اما برای ما که یه بار یه همچین پولی دستمون میاد واقعا ریسک کردن اشتباست.من تعریف msi رو خیلی شنیدم و واقعا موندم چی بگیرم .msi,asus,hp چون زحمت کشیدم پولامو جمع کردم

  • سارا حادرباشلو
    سارا حادرباشلو | ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    متاسفم برای حرفای بدون مدرک .

  • احسان
    احسان | ۲۶ خرداد ۱۳۹۴

    سلام به همه دوستان
    مطمئنا همه ما وایبر داریم و تو گروه های مختلف عضو هستیم توی روز کلی جک و چیزهای خنده دار کپی می کنیم و برای دوستامون می فرستیم و یا می گیریم.
    تا حالا فکر کردید که اگه کسی این جک ها رو تولید نکنه ما دیگه حتی نمی تونیم یک مطلب برای کسی بفرستیم
    داستان امم اس آی و شرکت های دیگه هم همینه تا وقتی که تولید تو کشور نباشه ما یک مصرف کننده هستیم و این خطرناکه
    شاید بعضی هاتون راست می کید که کیفیت خوب نباشه اما آیا اولین گوشی شرکت اپل ایراد نداشت. باید از جایی شروع کرد و این خودش موفقیت هست.
    این که یکسیری جوون تخصص پیدا کردند این یعنی ارزش افزوده برای کشور. اشتغالزایی و هزاران هزار مورد دیگه از فواید تولیده
    دوستای خوبم که گفتن اینا فقط قاب می زنن می شه بگید بقیه تولید کننده های دنیا چکاری فراتر از اینها می کنند؟
    اپل مانیتورش رو خودش می زنه؟
    نه سامسونگ می زنه
    هاردش برای خودشه؟
    نه
    رم برای خودشه؟
    نه
    همه همینطورن
    شروع شروع خوبی هست و مرسی از دیجیاتو که این موارد رو پوشش می ده

    • سارا حادرباشلو
      سارا حادرباشلو | ۲۰ تیر ۱۳۹۴

      موافقم با حرفتون واقعا درسته

  • محمد
    محمد | ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

    برای شروع هر کاری باید قدم اول را برداشت حالا که یه شرکت ایرانی برای ساخت و مونتاژ کامپیوتر در کشور شروع به فعالیت کرده باید حمایتش کرد و ایجاد نا امیدی و دل سردی نکرد. اگه ما ایرانیا خودمون از خودمون حمایت نکنیم پس کی میخوایم پیشرفت کنیم فکرشو بکنید اگه کشورمون این همه وسایل الکترنیکی که وارد میکنه فقط بخش اندکشم مونتاژ کنه چقدر ایجاد اشتغال میکنه. حتی کشورهای دیگه هم از مونتاژ شروع به تولید انبوه کردن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی