ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نکات مهم برای تقویت حس آینده نگری از دیدگاه استیو جابز

شاید تا به حال نام برند های معروفی مانند کداک، بلاکباستر و ریدیوشک به گوشتان خورده باشد. حال این سوال مطرح می شود که چرا بعضی از شرکت های به ظاهر قدرتمند و شکست ناپذیر ...

سهیل امید دزیانی
نوشته شده توسط سهیل امید دزیانی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

شاید تا به حال نام برند های معروفی مانند کداک، بلاکباستر و ریدیوشک به گوشتان خورده باشد. حال این سوال مطرح می شود که چرا بعضی از شرکت های به ظاهر قدرتمند و شکست ناپذیر با گذشت زمان و تغییر شرایط عرضه و تقاضا در بازار، به جای اینکه از فرصت های جدید و مختلفی که در آینده ممکن است پیش آید استفاده کنند، سرسختانه به دنبال این هستند که همچنان روش های قبلی خود را ادامه دهند.

اما در این بین شرکتی به نام اپل وجود دارد که از این قاعده مستثنی است و زمانی که جهانیان از کامپیوترهایی به اندازه یک اتاق استفاده می کردند، استیو جایز نبیانگذار این شرکت در حال ساخت سیستمی بود که بتوان آن را روی میز قرار داد.

در ادامه این مطلب شما را برخی از ویژگی های شخصیتی استیو جابز آشنا کنیم؛ موسس شرکتی که اکنون 98000 کارمند و ارزشی تقرییاً 742 میلیارد دلاری دارد. با دیجیاتو همراه باشید.

در دورانی که بسیاری از افراد از CDها و پلیر موسیقی هم اندازه با یک ظرف نهار سخن می گفتند، جابز رویای ساخت دستگاهی را در سر داشت که هم اندازه با یک آبنبات باشد و در جیب جای بگیرد و کاربران به لطف آن بتوانند تمام آلبوم های موزیک خود را در آن ذخیره کنند.

در حالی که دنیا مشغول ساخت لپ تاپ های سبک و کوچکتر بود، این مرد دور اندیش به این نتیجه رسید که ممکن است بسیاری از افراد داشتن تبلت را به لپ تاپ ترجیح دهند.
بنیان گذار اپل، به خوبی قدرت تکنولوژی در تغییر شرایط بازار و توانایی آن در انجام کارها را فهمیده بود. او توانست کاربران را درک کند و نیاز های آنها را تشخیص دهد و در حالیکه بقیه افراد، در زمان حال زندگی می کردند، او تلاش می کرد بر نحوه اثرگذاری بازار و گرایشات اجتماعی بر جهان پیرامون خود واقف آید.

این نوع نگرش توانست در نهایت جابز و اپل را برای آینده آماده کرده و آن را نسبت به تغییرات مقاوم کند.
به یاد داشته باشید که فقط یک استیو جابز وجود داشت و همه ی ما نمی توانیم مانند او باشیم، اما اگر به نشانه های اطرافتان و موقعیت شرکت و شغل خود توجه کنیم، قادر خواهیم بود که با در نظر داشتن گرایش بازار و تکنولوژی، صنایع مختلف و جهان پیرامون خود را به شکوفایی برسانیم.

برای شروع بد نیست برای شروع، این سوال ها را از خودتان بپرسید:

1-چه عواملی مشتری های شما را خسته می کند؟

استیو جابز زودتر از هر کس دیگری متوجه شده بود که آنچه اغلب کاربران را خسته می کند، پیچیدگی های مربوط به تکنولوژی است. او با اصرارهای مداومش به مهندسین شرکت اپل، آنها را متقاعد ساخت محصولاتی تولید کنند که کاملاً ساده و برای کاربران قابل لمس باشند.

بهتر است بدانید که چه چیزهایی مشتری های شما را بی حوصله می کند چون اگر ندانید، شخص دیگری خواهد آمد و با برطرف کردن نواقص، آنها را به سمت خود جذب می کند.

حالت ایده آل این است که شما و کارمندان تان، پیوسته با مشتری ها در ارتباط باشید تا بدانید که چه چیزهایی آنها را خوشحال یا ناراحت می کند و اگر بتوانید محصولاتی را برایشان بسازید که هنوز در هیچ نقطه ای از دنیا ارائه نشده اند، مطمئناً خوشحال تر هم خواهند شد.

2-مشتریانتان چه انتظاراتی دارند که هنوز خودشان هم نمی دانند؟

یکی از بزرگترین رازهای موفقیت این مرد بزرگ در این بود که می توانست پیش بینی کند در آینده، کاربران چه چیزهایی نیاز خواهند داشت؛ مسلماً این کار از عهده هرکسی بر نمی آید و ظاهراً وی تنها به کمک حس غریزی اش می توانست چنین پیش بینی هایی داشته باشد. البته روش هایی هم وجود دارند که مسیر درست را نشان می دهند. مثلاً اینکه سعی کنید در ابتدا به سوال شماره یک پاسخ دهید و تشخیص دهید که چه عواملی کاربران را دلسرد می کند.

این به شما کمک می کند تا ویژگی ها یا محصولاتی که می توانند دلسردی مشتریان را از بین ببرند، شناسایی کرده و در نتیجه مشتریان به شما و محصولاتتان علاقمندتر خواهند شد. در مرحله بعد به ویژگی ها و محصولات جدیدی فکر کنید که علاقه داشتید وجود داشته باشند و از دوستانتان نیز بخواهید که آنچه در ذهنشان ورق می خورد به شما بگویند.

بد نیست نگاهی به مجموعه های علمی-تخیلی بیاندازید. به تغییر شکل موبایل ها از انوع تاشو به تبلت ها دقت کنید و بدانید که بسیاری از محصولات به نمایش در آمده در این فیلم ها می توانند بعدها الهام بخش ساخت گجت های واقعی شوند.

3-تکنولوژی های جدید چه تاثیری روی محصولات شما و ارتقای آنها دارند؟

اگرچه بزرگترین استعداد جابز در طراحی محصولات بود و نه در مهندسی ساخت آنها، امّا وی نگاه بسیار تیز بینانه ای به بهبود و ارتقای محصولات ساخته شده و یا باز تولید آنها داشت.

اپل توانسته بود با تولید صفحه نمایش رتینا قدرت خود را به رخ جهانیان بکشاند. در واقع این شرکت در استفاده از آخرین نسل تکنولوژی برای بهتر کردن هرچه بیشتر محصولات خود، ید طولایی دارد و به همین دلیل توانسته است از سایر رقبای خود پیشی بگیرد.
اینجا درسی برای هر کارآفرین وجود دارد و آن این است که سعی کنید اغلب اوقات به محصولات و یا سرویسی که ارائه می دهید، نگاهی ژرف داشته باشید تا پی ببرید که چگونه تکنولوژی می تواند آن را بهبود ببخشد و یا رضایت مشتریان را بیشتر جلب کند و مطمئن باشید اگر این کار را نکنید، شخص دیگری آن را انجام حواهد داد.

4-چگونه باید به نیازهای بازار پاسخ دهید؟

یکی از آینده نگری های شرکت اپل، ایجاد اپ استور برای تلفن های همراه خود بود. جالب است بدانید که این تصمیم در ابتدا با مخالفت استیو جابز رو به رو شد. وی اصرار داشت که توسعه دهندگان دیگری که می خواهند این اپ ها را برای آیفون و دیگر وسایلی که تحت سیستم عامل ios هستند، تولید کنند، باید برنامه های مبتنی بر وب را طراحی کنند که در مرورگر ios نیز اجرا شوند اما این ایده به مزاق توسعه دهندگان نرم افزاری خوش نیامد و جابز به سرعت روشش را عوض کرد.

ایجاد اپ استور یک حرکت کاملاً هوشمندانه به حساب می آمد زیرا به اپل فرصت می داد تا خودش مستقیماً با مشتریان در ارتباط باشد و محصولاتش را بفروشد و در بسیاری از معاملات خرید و فروش، واسطه ها و خرده فروشان را حذف کند.

البته یکی دیگر از اهداف ایجاد اپ استور، بالا بردن امنیت محصولات اپل و از همه مهمتر تنظیم قیمت بازار و ارتباط مستقیم با کاربران محصولات بود. داشتن ارتباطی قوی با توسعه دهندگان نرم افزار امروز  از جمله دارایی های مهم این شرکت محسوب می شود و حتی از زمان عرضه اسمارتفون های اندرویدی به بازار، تعداد آیفون ها و برنامه های موجود روی مارکت گوگل نیز رشد فزاینده ای داشته است که این نیز نشان دهنده موفقیت اپل پس از راه اندازی اپ استور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • roeia
    roeia | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

    درود بر استیو جابز.مرگ بر مگسان گرد شیرینی.

  • Kamran
    Kamran | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

    هيچي بابا خواست جلب توجه كنه اهميت ندين - تو مملكت ما ديوونه زياده ديگه

  • KUQ
    KUQ | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    بابا بسه ديگه طرف پوسيده ديگه رفته مطلب ت... نذارين

  • سپهر
    سپهر | ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

    من هرچی فک می کنم نمیتونم درک کنم که چقدر یه انسان می تونه برای دنیا مفید باشه. واقعاً چرا این افراد باید با این راحتی از دست برن؟؟!! کاش هنوز زنده بود و مثه همیشه جهان رو با ایده های منحصر به فردش شگفت زده میکرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی