ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسکن مغزی، آینده امنیت گذرواژه ها را رقم خواهد زد

با توجه به سابقه نامطلوب انسان در به خاطر سپردن گذرواژه های طولانی و دشوار و همچنین ناکامی اش در کاربرد پرسش های محرمانه برای حفاظت از اطلاعات خصوصی و شخصی، شاید زمان آن رسیده باشد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

با توجه به سابقه نامطلوب انسان در به خاطر سپردن گذرواژه های طولانی و دشوار و همچنین ناکامی اش در کاربرد پرسش های محرمانه برای حفاظت از اطلاعات خصوصی و شخصی، شاید زمان آن رسیده باشد که تکنولوژی تازه ای جایگزین سیستم ناکارامد فعلی گردد.

Brainprint مطالعه ای جدید است که بر واکنش های عصبی افراد به برخی کلمات به عنوان سیستم تشخیص اولیه و اصلی استوار است. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

به لطف این تکنیک دیگر وقت آن رسیده که با گذرواژه های مشتمل بر عدد و حروف و حتی اسکن شبکیه چشم خداحافظی کنید چراکه آینده تماما در مغز شماست.

این مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Neurocomputing منتشر شد، توسط جمعی از دانشمندان دانشگاه Binghamton در نیویورک انجام گرفت و در جریان آن، واکنش های 45 فرد داوطلب در زمان شنیدن 75 سرینام (کلماتی که حروف آن از سر واژه کلمات دیگری گرفته شده است) شامل FBI و DVD مورد ارزیابی قرار گرفت.

این پژوهشگران دریافتند که شرکت کنندگان در زمان شنیدن ترکیب های مختلفی از حروف واکنش های متفاوتی را از خود نشان می دهند و این تفاوت به قدری زیاد بود که یک سیستم کامپیوتری موفق شد آن را با نرخ درستی 94 درصد در میان داوطلبین تشخیص دهد.

اما چه چیز باعث خاص شدن این تکنولوژی در قیاس با اسکن شبکیه چشم می شود؟ نخستین دلیل اینکه سرقت آن تقریبا غیر ممکن است. در حالی که گذرواژه های سنتی به راحتی قابل سرقت هستند و حتی امکان کپی کردن شبکیه چشم و اثر انگشت هم وجود دارد، سرقت اسکن های مغزی کاری است بس دشوار.

Laszlo یکی از مولفان مقاله ای که در این رابطه منتشر گردید در این باره گفت: «اگر اثر انگشت فردی سرقت شود، دیگر نمی تواند یک انگشت جدید برای خود بسازد تا اثر انگشت به سرقت رفته را جایگزین نماید (احتمال سوء استفاده از اثر انگشت آن فرد برای همیشه وجود خواهد داشت).

اثر انگشت ها قابل لغو کردن یا تعویض نیستند و این در حالی است که اسکن های مغزی یا همان Brainprint به صورت بالقوه قابلیت لغو شدن را دارند. بنابراین چنانچه سارقین موفق شوند که از اسکن مغزی یک فرد دارای مجوز استفاده نمایند، آن کاربر می تواند اسکن خود را اصطلاحا «ری ست» کند.

پیش بینی نمی شود که تکنولوژی مذکور برای تنظیم گذرواژه ایمیل کاربران عادی مورد استفاده قرار بگیرد، اما با در نظر داشتن حملات سایبری اخیر به داده های حساس خصوصا علیه سازمان های دولتی از جمله دفتر مدیریت ستاد آمریکا، شاید این فناوری بتواند خط دفاعی جدیدی را برای مقامات بلند پایه دولتی و نظامی این کشور ایجاد نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Persian Soldier
    Persian Soldier | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

    یه سوال تو پستای قبلی پرسیدم. بچه ها تایید کردن که قیمت سی پیویی مثله اسنپ 800 مثلا 15 دلاره. حالا سواله اصلیم اینه که چرا رو گوشی های میان رده و حتی پایین رده مثلا اسنپ 808 رو نمیذارن؟؟ خب 15 دلار مگه چیه؟؟؟ نهایتش گوشی 50 هزار تومن گرون تر میشه فوقش خب. واقعا چراااا؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی