ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با نسخه نهم iOS، آیپد به آرزوی دیرینه اش می رسد؛ کامپیوتر شخصی مدرن در قالب یک تبلت

نسخه نهم از iOS همراه با بهبودهای قابل توجهی از لحاظ عملکردی و همچنین امکانات تازه از جمله دستیار صوتی هوشمندتر و جدید خود به زودی عرضه خواهد شد. همانطور که احتمالا می دانید تمامی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

نسخه نهم از iOS همراه با بهبودهای قابل توجهی از لحاظ عملکردی و همچنین امکانات تازه از جمله دستیار صوتی هوشمندتر و جدید خود به زودی عرضه خواهد شد.

همانطور که احتمالا می دانید تمامی دستگاه های مبتنی بر این سیستم عامل که تاریخ تولیدشان فراتر از سال 2011 نمی رود، پس از عرضه رسمی پلتفرم جدید (در فصل پاییز) از آن بهره مند خواهند شد، با این حال، این بار آیپد (به طور مشخص جدیدترین نسخه آن) به صورت اختصاصی بروز رسانی می شود.

اپل با معرفی iOS 9 ثابت کرد که بیش از هر زمان دیگری آیپد را به عنوان یک ابزار ویژه بهره وری جدی گرفته است. این گجت مرتبا در حال رشد و پیشرفت است و اهالی کوپرتینو نیز صحنه را برای درخشش بیشتر آن و تبدل کردنش به ابزاری قدرتمندتر در آینده بسیار نزدیک آماده می کنند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

همانطور که تایید خواهید کرد آیپد همواره چیزی بیشتر از یک «آیفون بزرگ» بوده و این هم بیشتر به خاطر وجود اپلیکیشن هایی بوده است که برای نمایشگر بزرگ تر آن طراحی شده اند. نسخه ویژه آیپد یک اپلیکیشن مشخص (مثلا اوت لوک یا فیسبوک) می تواند شامل دو پنجره باشد و در یک بازه زمانی مشخص، اطلاعات بیشتری را در قیاس با آیفون به نمایش بگذارد.

اما به غیر از ژست های مالتی تاچ متعدد مختص به این دستگاه، نحوه کار کردن iOS روی آن تفاوت چندانی با عملکردش روی آیفون ندارد. در این گجت، اپلیکیشن ها تجربیاتی کیفی هستند که در یک لحظه تنها یکی از آنها قابلیت پخش شدن دارد و برای استفاده از اپ های دیگر، لازم است که مجددا به صفحه هوم باز گردید و آن را انتخاب نمایید یا اینکه روی دکمه هوم دبل کلیک کنید تا یکی از همان اپلیکیشن های موجود روی آیفون را باز نمایید.

اما iOS 9 این تجربه را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد. به لطف این نسخه، برای اولین بار می توانید بیشتر از یک اپلیکیشن را روی نمایشگر آیپد اجرا کنید و به عنوان مثال، همزمان که ایمیلی را می نویسید یا مقاله ای را می خوانید حواستان به توئیتر هم باشد.

در این نسخه، می توان بر حسب نیاز، اپلیکیشن ها را با نسبت برابر یا 70 به 30 در کنار یکدیگر روی نمایشگر آیپد داشت و این در حالی است که هر دوی آنها، خاصیت تعاملی خود را به صورت همزمان حفظ می کنند و حتی می توانید عکس یا محتواهای دیگر را از یک سوی صفحه کشیده (درگ کرده) و در سمت دیگر رها (دراپ) نمایید.

اپل اعلام کرده که این قابلیت روی آیپد ایر 2 وجود خواهد داشت و تردیدی نیست که مهم ترین امکان ارائه شده پاییز امسال از سوی اهالی کوپرتینو خواهد بود.

iPadAir2_iOS9_SplitView-PRINT.0

نسخه های دیگر این دستگاه شامل ایر، مینی 2 و مینی 3 امکان استفاده از مد تقسیم صفحه را نخواهند داشت و در عوض می توانند از سایر مزایای iOS 9 در حوزه مالتی تسکینگ بهره ببرند.

برای مثال کاربران این دستگاه ها به لطف وضعیتی به نام Slide Over می توانند برای پاسخگویی به پیام های متنی دریافتی یا چک کردن فید توئیتر خود اپلیکیشن مورد نظرشان را روی اپی بکشند که مشغول کار در محیطش هستند.

پلیر ویدئویی تصویر در تصویری هم که به نسخه نهم iOS اضافه شده به شما امکان می دهد که بدون نیاز به ترک کردن اپلیکیشنی که مشغول کار با آن هستید، ویدئو کلیپ مورد نظرتان را مشاهده نمایید. این پلیر با سرویس تماس تصویری FaceTime یا پلیر ویدئویی اصلی اپل کار می کند (البته هنوز مشخص نیست که آیا پلیر جدید با اپ های ویدئویی شخص ثالث نظیر یوتوب هم کار می کند یا خیر اما کمپانی ارائه دهنده، برای نشان دادن قابلیت هایش آن را همراه با سرویس استریم ویدئوی HBO Now به نمایش گذاشت، پس امید می رود که چنین مساله ای امکان پذیر باشد).

کیبورد آیپد نیز تولبار تازه ای را دریافت می کند که دکمه های مختلفی برای کات کردن، کپی، چسباندن و بسیاری موارد دیگر دارد و علاوه بر این، امکان انتخاب متون روی آن راحت تر شده و تعدادی دکمه میانبر نیز برای سوئیچ کردن بین اپلیکیشن ها و انجام اقدامات دیگر برایش در نظر گرفته شده. همچنین اپل اعلام کرده که میانبرهای صفحه کلید آیپد با کیبوردهای بلوتوثی نیز کار می کنند.

اما همه این امکانات جدید یک وجه مشترک دارند: کار کردن روی آیپد را برای کاربران ساده تر می کنند. هم اکنون بسیاری را می توان یافت که با آیپد خود ایمیل هایشان چک کرده یا حتی مطالعه می کنند یا اینکه در زمان حضور در محل کار با آن توئیت می کنند و برخی هم با استفاده از کیبوردهای بلوتوثی تایپ خود را نیز از طریق آیپد انجام می دهند که به لطف بروز رسانی ذکر شده انتظار می رود انجام این امور برایشان ساده تر شود.

با این همه نمی توان گفت که مالتی تسکینگ روی آیپد با در نظر داشتن قابلیت های فعلی اش خوب است. در حال حاضر اگر مشغول تایپ نوشته ای روی این دستگاه باشید و بخواهید در این میان، توئیت هایتان را چک کنید یا به ایمیل های دریافتی خود پاسخ دهید مجبورید که اپلیکیشن نوشتاری را ترک کنید که این مساله می تواند تا حدود زیادی از سرعت شما کم کند و حتی گاهی اوقات این مساله به ذهنتان خطور می کند که چرا از لپ تاپ استفاده نکنید.

اما در iOS 9 می توانید سافاری را در کنار پنجره مربوط به تایپ خود داشته باشید یا حتی اوت لوک را روی آن کشیده و بدون آنکه از اپلیکیشن نوشتاری خود خارج شوید پیام های دریافت شده جدید را هم مشاهده نمایید.

البته اینها امکاناتی هستند که رقبای اپل پیشتر به آنها دست یافته بودند: قابلیت تقسیم صفحه iOS 9 یکی از امکانات کلیدی ویندوز 8 و سرفس مایکروسافت محسوب می شود و سامسونگ نیز از مدت ها قبل فبلت ها و تبلت های خود را به مالتی تسکینک تقسیم صفحه مجهز کرده بود.

اغلب ما این سبک کار کردن (انجام همزمان بیش از یک وظیفه) را به سیستم های دسکتاپی یا لپ تاپی نسبت می دهیم، با این حال، اپل، سامسونگ، مایکروسافت و دیگران تصمیم گرفتند که آن را به دستگاه های سبک تر و قابل حمل تری بیاورند.

آپگریدهای iOS 9 تلاش های اخیر اپل برای ورود به حوزه سازمانی را بیش از پیش توجیه می کند. چندی پیش، آیپد اپل به موجب قراردادی که این شرکت با IBM به امضا رساند، میان هزاران کارمند سازمانی که نسبت به کاربران معمولی انتظارات بیشتری از تبلت خود دارند، توزیع شد.

آنها همچنین با این اقدام شرایط را برای ورود آیپد پرو هموار کردند؛ دستگاهی بزرگ که هنوز به صورت رسمی از سوی اهالی کوپرتینو معرفی نشده اما شایعات زیادی در مورد رونمایی قریب الوقوعش شنیده می شود. از طرفی، همانطور که تایید خواهید کرد، مالتی تسکینگ و تقسیم صفحه روی نمایشگرهای بزرگ تر کاری منطقی تر به نظر می آید و آنطور که شایع شده، آیپد جدید نمایشگری در محدوده 12 اینچ خواهد داشت.

احتمالا هم اپل به همین خاطر قابلیت فوق را به آیپد ایر 2 محدود ساخته و دلیل دیگر هم این است که مالتی تسکینگ نیازمند قدرت پردازشی بالایی است که مدل های قدیمی تر و کوچک تر آیپد فاقد آن هستند.

مدت هاست که از تبلت ها و به طور مشخص آیپد تحت عنوان دستگاه های مربوط به دوران «پس از پی سی ها» یاد می شود و این در حالی است که محصولات یاد شده هزینه، وزن، توان و تعهدات زمانی لپ تاپ ها و سیستم های دسکتاپی را ندارند. اما با افزوده شدن این قابلیت های جدید به iOS 9، آیپد بیش از هر زمان دیگری به لپ تاپ ها شباهت پیدا می کند و به همین خاطر، به ابزاری ایده آل برای انجام امور کاری بدل خواهد کرد.

در هر صورت iOS 9 از آیپد یک پی سی جدید می سازد و دستگاهی که هم اکنون برای چک کردن ایمیل، مرور وب، نوشتن مطالب و هدر دادن وقت در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد را وارد سطوح تازه ای از کارایی می کند.

iOS 9 می تواند همان چیزی باشد که آیپد برای یافتن جایگاه واقعی اش به آن نیاز دارد. همانطور که می دانید با عرضه فبلت هایی نظیر iPhone 6 Plus، این دستگاه جذابیتش را برای بسیاری از مردم از دست داد چراکه اختلاف اندازه یک تلفن هوشمند و تبلت بیش از هر زمان دیگری در حال کم شدن است.

امکانات و قابلیت های این نسخه از سیستم عامل موبایلی اپل در حوزه بهره وری نیز این اختلاف را بیش از هر زمان دیگری محسوس می کنند (ابتدا از لحاظ مجازی) و اگر اپل نسخه بزرگ تری از آیپد را ارائه کند به لحاظ فیزیکی و در نهایت می توانند آیپد را به جایگزینی وسوسه برانگیز برای لپ تاپ ها بدل نمایند.

در این صورت دیگر نمی توان عصر کنونی را دوران پس از پی سی خواند و در عوض با جهانی روبرو هستیم که در آن یک آیپد تقریبا همان کامپیوتر شخصی است و شاید این دقیقا همان چیزی است که باید باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • رامین
    رامین | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    این حالت تقسیم صفحه برا 6 پلاس نمیاد؟

  • CCR
    CCR | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    چرا دارین دعوا میکنین
    اینکه خیلی سادس اگه همین اپل نیود و اولین تبلت رو نزده بود بقیه برندا هنوز داشتن گوشی با صفحه کلید درست میکردن و با سیمبیان پز میدادن
    والا رو هم تا حدی خوبه داشته باشین

    • Dark_Master
      Dark_Master | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

      خیلی ببخشید ها
      مث اینکه شما کلا یه ساله تو نتی
      اینو بدون که مخترع تبلت مایکروسافت بود نه اپل
      درسته اپل شرکت خیلی خیلی بزرگیه و بهترین محصولات رو ارائه میده ولی دلیل نمیشه شما به خاطر اپل ... هم بدی. شاید شما سهام دار اپل باشی که اون بحثش جداس. مثلا من مایکروسافت یا گوگل(فقط مثال زدم) رو دوس دارم دلیل نمیشه بخاطرش ... هم بدم.
      نمیدونی الکی نگو...

  • رضام
    رضام | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    فقط Metal
    نمونش بازی Vainglory.
    اندرویدشم ببینید، ۲۵ فریم. اما روی ایپد و ایفون ۶۰ فریم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی