ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گفتگوی Forbes با موسس وان پلاس؛ استارتاپی که کابوس بزرگان صنعت اسمارت فون شد

دو تن از نویسندگان وبسایت فوربس به نام های Paul Nunes و Larry Downes در سفر اخیرشان به کشور چین، تصمیم می گیرند با Pete Lau، مدیرعامل استارتاپ وان پلاس نیز گفتگویی داشته باشند. وان پلاس ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

دو تن از نویسندگان وبسایت فوربس به نام های Paul Nunes و Larry Downes در سفر اخیرشان به کشور چین، تصمیم می گیرند با Pete Lau، مدیرعامل استارتاپ وان پلاس نیز گفتگویی داشته باشند.

وان پلاس به عنوان یک استارتاپ، در دسامبر سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد و دفتر اصلی خود را در شهر شنژن بنا نهاد. استارتاپ مورد بحث توانست اولین محصول خود که تلفن همراه هوشمندی به نام OnePlus One بود را با قیمت ۲۹۹ دلار، بدون هیچگونه قراردادی به فروش برساند؛ اسمارت فونی که با قیمت اندک خود، برای پرچمداران پرآوازه رقیب، یک همتا به حساب می آمد، پرچمدارانی که دو برابر این موبایل قیمت داشتند.

وان پلاس را می توان یک پدیده ی بزرگ دانست؛ استارتاپی که در عمر اندک خود، محصولی می سازد که با موبایل های رقیب برابری می کند. این استارتاپ، تا کنون زخم های زیادی بر پیکر سایر تولید کنندگان و نحوه تجارتشان زده. بزرگان این صنعت، با توجه به علم بازاریابی تلاش می کنند تا مشتریان را متقاعد به خرید محصولاتشان کنند در صورتی که نحوه تجارت وان پلاس، شیوه ای کاملا متفاوت را در پیش گرفته بود.

آقای Lau، پیشتر در سمت معاون ارشد کمپانی Oppo خدمت کرده؛ یکی از بزرگترین تولید کنندگان موبایل های هوشمند در چین. وی اکنون با نویسندگان وب سایت فوربس به شکل رو در رو به گفتگو نشسته و می خواهد در خصوص دلایل موفقیت استارتاپ اش، نحوه عجیب تعامل با مشتریان و تامین کنندگان و اینکه چگونه با برنامه های آینده اش می خواهد بزرگان صنعت تولید تلفن همراه را آزار دهد، سخن گوید. در ادامه از شما دعوت می کنیم با دیجیاتو همراه بوده و مصاحبه وبسایت Forbes را با پیت لاو مطالعه کنید.

Paul Nunes و Larry Downes از فوربس: بیایید با رموز موفقیتتان شروع کنیم؛ شما چه کردید که رقبای بزرگتان انجام نداده بودند؟

Pete Lau: از همان ابتدا، هدف جهانی شدن را برای خودمان انتخاب کردیم. موقعیت های بزرگی را در زمینه تولید تلفن هوشمند و همچنین استفاده از سرویس های اینترنتی در موبایل ها را در مرزهای خارج از چین می دیدیم. زمانی هم که به کشور خودمان، چین، نگاه می کردیم، متوجه شدیم که رقابت در این کشور از هر جای دیگری در دنیا پیچیده و سخت تر است.

kloneplus_leekl_4-w600

در نتیجه ی این افکار، تصمیم گرفتیم ابتدا تمرکز خود را بر روی بازارهای جهانی معطوف سازیم. تیم ما، صرفا از مردم چین تشکیل نشده و کارکنانش از همه جای دنیا آمده اند. و این افسانه نیز واقعیت دارد که یک تیم جهانی، به شما ایده می دهد تا بتوانید بعضی کارها را با روش هایی متفاوت به سرانجام برسانید.

فوربس: پس می توان گفت تمرکز بین المللی شما، باعث شده تا بتوانید بازارها و موقعیت های کشف نشده ی جدیدی را کشف کنید. به نظر می رسد مردم هم عاشق اولین محصول ساخته شده توسط شما شده اند؛ چه مواردی باعث شد تا بتوانید محصولی چنین خاص را خلق کنید؟

بازار چین پیچیده است؛ بازارهای جهانی را برای شروع کار انتخاب کردیم.

ما به سخت افزارمان اعتماد و اعتقاد داریم؛ مهندسان ما تجربه بسیاری در این امر دارند. اکنون کمپانی های اندکی هستند که سخت افزارشان می تواند هیجان زده ام کند؛ یکی از آنها، اپل است. مشخصا سخت افزار قدرتمند بارزترین ویژگی ماست و به آن اطمینان کافی داریم. برای بقیه موارد اما، حاضر هستیم با شرکای درست، همکاری داشته باشیم.

معمولا زمانی که یک استارتاپ شروع به کار می کند، بیشترین تلاش خود را برای «بقا» صرف می نماید. ما نیز در ابتدای کار تصمیم گرفتیم با شرکتی آمریکایی به نام CyanogenMod همکاری خود را آغاز کنیم. از طرفی سیانوژن طیف گسترده ای از مشتریان داشت و از سوی دیگر نیز ما می خواستیم منابع نرم افزاریمان را گسترش دهیم.

فوربس: زمانی که در مورد خلاقیت خود در بحث سخت افزار سخن می گویید، منظورتان این است که می توانید خودتان سخت افزار مورد نیاز را طراحی کنید یا صرفا استعداد قرار دادن قطعات درست (که توسط دیگران طراحی شده اند) در کنار یکدیگر و اسمبل کردنشان را دارید؟

همه می توانند از نوعی سخت افزار بهره گیرند که باعث موفقیتشان گردد.

وقتی در مورد سخت افزار صحبت می کنم، منظور یک دستگاه فیزیکیست. یک محصول فیزیکی، متشکل از چند بخش است: طراحی و دیزاین، اجزاء تشکیل دهنده و پروسه ساخت که همه ی آن ها برای داشتن یک محصول کامل،‌ حیاتی هستند. در طول سال هایی که در این صنعت کار کرده ایم، توانسته ایم به درک درستی از نیاز کاربران برسیم؛ اینکه چه متریال و اجزایی را در کنار چه سخت افزاری استفاده کنیم. برای مثال، قبل از اینکه محصولمان را به فروش برسانیم، یکی از برندهای معروف به علت استفاده از درب پشتی تلفن همراه از جنس پلاستیک، همواره مورد انتقاد قرار می گرفت. به هر حال همین موضوع باعث شد تا سایر تولید کنندگان از درب های فلزی استفاده کنند.

OnePlus-One-600x340-w600

درسی که از این موضوع می توان گرفت، این نیست که مشتریان از «پلاستیک» متنفرند، بلکه آنها بیشتر این مشکل را دارند که پلاستیک به خودی خود نمی تواند درک درستی از یک موبایل مرغوب را انتقال دهد. اصلا برای کاربران مهم نیست که موبایلشان با چه متریالی ساخته شود، بلکه حسی که زمان در دست گرفتن آن احساس می کنند، بالاترین درجه اهمیت را برایشان دارد.

مشتریان از پلاستیک متنفر نیستند؛ از حسی که پلاستیک ساده به آنها می دهد متنفرند. 

پس از اینکه وان پلاس وان به بازارها راه یافت، کسی را ندیدیم که به درب پشتی آن که از جنس پلاستیک ساخته شده بود گلایه ای داشته باشد. بیشتر مشتریانمان حتی نمی فهمند که این درب، پلاستیکیست و زمانی که من این موضوع را به آنها می گفتم، با تعجبشان رو به رو می گشتم. آنها صرفا به کیفیت ساخت بالا و حسی که در زمان در دست گرفتن موبایل به آنها منتقل می شود اهمیت داده و لذت می برند.

در بحث سخت افزار داخلی موبایل ها، هیچ انحصاری وجود ندارد و همه می توانند از نوعی سخت افزار بهره گیرند که باعث موفقیتشان گردد. برای مثال، موبایل های اپل توسط کمپانی فاکسکان به تولید می رسند. منابع تحقیقاتی این اسمبل کننده ی تایوانی، برای ما هم در دسترس هستند اما پرسش اصلی این است که هر سازنده و یا حتی ما، با چنین منابعی چه می کنیم و چه استفاده ای از آنها خواهیم داشت؟

فوربس: بیشتر استارتاپ ها هم در ابتدای کار خود می خواهند کیفیتی عالی ارائه دهند اما در هر صورت، به واسطه ترسی که از سرمایه گذاران دارند، نمی توانند یا جرات نمی کنند ایده های نو را پیاده سازی کنند. شما چگونه با این مشکل مقابله کردید؟

بیشتر کمپانی ها با این مشکل رو به رو هستند. اما راه و رسم ما چنین است که هر کس بخواهد در شرکتمان سرمایه گذاری کند، باید به ارزش ها و اهدافمان نیز احترام بگذارد. سال گذشته، با معاونین ارشد بسیاری از کمپانی های سرمایه گذاری مختلف ملاقات داشتیم و من پیش از اینکه هر گونه مذاکره ای را آغاز کنم، ابتدا برخی شرایط و قوانین خاص کمپانی خود را برایشان می گفتم. اگر از همان ابتدا در این مسائل اختلاف نظری وجود داشت، به طور کلی مذاکره ای انجام نمی دادیم.

4a54d2bd-63d9-4ecb-af0b-454a5939583a-w600

وان پلاس وان بهترین گزینه تا ۳۵۰ دلار است.

برای مثال، اگر یک سرمایه گذار دائما از من بپرسد که چه زمانی می خواهم سهام شرکت را به شکل عمومی درآورده و در بازار بورس به فروش برسانم، کارم با او تمام است. ما به دنبال همکاری با کمپانی هایی نیستیم که در پی سود کوتاه مدت هستند. راز کار ما - که البته راز هم نیست - این است که تلاش می کنیم محصولاتی با کیفیت و بهتر ارائه دهیم. من این جملات را در هر جلسه ای که با شرکت های سرمایه گذاری دارم به زبان می آورد؛ بقیه موارد، در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

بازار تلفن های هوشمند از محصولاتی تشکیل گشته که به شدت از هم متمایز هستند و به هیچ عنوان نمی توانید یک تلفن همراه یا یک برند خاص را به عنوان موبایل یا سازنده برتر بازار انتخاب کنید. اما من قادر هستم بگویم که وان پلاس، بهترین موبایل را در میان اسمارت فون های اندرویدی با قیمت نهایی ۳۵۰ دلار تولید می کند.

oneplus-540x303-w600

فوربس: از فروش دعوتنامه ای و همچنین فروش اینترنتی محصولاتتان، بازخورد بسیار مثبتی دریافت کرده اید. آیا صرفا برای پایین آوردن هزینه هایتان در ابتدای راه دست به این کار زدید یا به طور کلی رویکرد استراتژیکتان این است؟

هر دو. فروش آنلاین محصولات برای استارتاپ ها عالیست. فروشگاه های فیزیکی حقیقتا نمی توانستند در ابتدای راه به ما کمک کنند و همانطور که گفتید، فروش اینترنتی و آنلاین سهم زیادی در کاهش هزینه هایمان داشت. با این روش صرفه جویی های بسیاری کردیم که بعدا می توانیم در بحث تحقیق و توسعه از آنها استفاده کرده و محصولاتی بهتر را به دست کاربران برسانیم.

فروش دعوتنامه ای یک حرکت استراتژیک بود که «تردید» را در ذهنمان از بین برد. 

اما فروش دعوتنامه ای، یک استراتژی بود. با این کار «تردید» را در ذهن خود از بین بردیم. نمی دانستیم در ابتدای کار چه تعداد مشتری به محصول تازه به بازار آمده و گمنام ما روی خوش نشان خواهند داد. در نتیجه این استراتژی به ما کمک کرد تا بتوانیم از وضعیت خود، یک برآورد کلی داشته باشیم. برای مثال اگر موبایلتان را با قیمت ۲۰۰ دلار می فروشید و ۵۰.۰۰۰ درخواست دریافت کرده اید،‌ می توانید انتظار درآمدی ۱۰ میلیون دلاری را داشته باشید. ۱۰۰.۰۰۰ درخواست برابر با ۲۰ میلیون دلار درآمد (ناخالص) خواهد بود و... .

برای تولید این تعداد تلفن همراه نیز به سرمایه گذاری عجیبی نیاز بود که مشخصا ریسک بالایی داشت. در نتیجه این استراتژی به طور کلی کمک بسزایی به ما کرد و توانستیم از طریق دعوتنامه ها، میزان محبوبیت خود را سنجیده و تولیدمان را با آن هماهنگ کنیم.

فوربس: مدل تجاریتان با مدل تجاری کمپانی DELL مطابقت داشت؟ به این معنی که ابتدا پول را دریافت می کردید و سپس محصول را تولید کرده و تحویل می دادید؟

در صنعت موبایل، بیشتر اوقات شکست ها از اعتماد به نفس بیش از حد حاصل شده اند.

خیر. کاربران ابتدا دعوتنامه را دریافت می کردند و سپس می توانستند با دعوتنامه، سفارش خود را در سایت به ثبت برسانند. اگر یک دعوتنامه داشتید به این معنی بود که یک وان پلاس وان در انبارها برای شما موجود است و به سرعت برایتان ارسال می گردد. نهایتا تا سه روز.

اگر احساس می کنید که یک میلیون دستگاه خواهید فروخت، به سرعت نمی روید یک میلیون دستگاه بسازید؛ ما صرفا ۸۰۰ هزار دعوتنمامه فرستادیم. در صنعت موبایل، بیشتر اوقات شکست ها از اعتماد به نفس بیش از حد حاصل شده اند؛ سازندگان با تصور اینکه از موبایلشان استقبال بی نظیری به عمل می آید، گاهی به سرعت شروع به تولید انبوهی تلفن همراه می کنند.

فوربس: با توجه به مشکلات درک نیاز مصرف کنندگان، آیا وان پلاس در ابتدا مخاطبی خاص از بازار مصرف کنندگان را مورد هدف قرار داد؟

تلاش کردیم تا به کوچکترین جزییات در طراحی توجه کرده و هیچ کاستی در امر ساخت نیز نداشته باشیم.

به طور سنتی، کمپانی ها با توجه به سطح درآمد، سن، جنسیت و محل زندگی مشتریان خود را دسته بندی می کنند. اما ما تلاش نمودیم تا روی سبک زندگی و نحوه گرایش مشتریان تمرکز کنیم. برخی از مصرف کنندگان موبایلی می خواهند که بسیار قدرتمند بوده و کارایی زیادی داشته باشد، برخی دیگر می خواهند که موبایلشان ویژگی های خاصی را مشمول گردد.

ما ترجیح دادیم هدف خود را بر روی قشر جوان جوامع قرار دهیم که کیفیت موبایل مورد استفاده برایشان در درجه اول اولویت قرار داشته باشد. تلاش کردیم تا به کوچکترین جزییات در طراحی توجه کرده و هیچ کاستی در امر ساخت نیز نداشته باشیم. این، همان برتری ماست. مشتریانمان حاضرند برای محصول ما پول بشمارند زیرا می دانند از کیفیت بالایی برخوردار است.

فوربس: درک می کنیم که کیفیت برای مشتریان با اهمیت است؛ اما نیازهای بعدی آنها را چگونه پاسخ می دهید؟

10300895_497874836984993_2471151910980806318_n-w600

راستش را به خواهید ما نظرسنجی های بسیار کمی را برگزار می کنیم؛ من به طور کلی با نظرسنجی از مشتریان مشکل دارم. «استیو جابز» نیز از همین نقطه نظر برخوردار بود. سخت می توان درک کرد که کدام ویژگی ها، در نظرسنجی های انجام شده برای مشتریان از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. ما بیشتر تلاش می کنیم روی مشاهدات خودمان تمرکز کرده و محصولات بهتری را بسازیم.

هرگز، ساده راضی نشوید.

شعار ما «Never Settle - هرگز رضایت نده» است. این شعار زمانی به ذهنم رسید که با یک کاربر، به طور اتفاقی به گفتگو پرداختم. آن زمان هنوز وان پلاس وان نیز معرفی و عرضه نشده بود. یک تلفن همراه به دست شخص یاد شده دادم و از او پرسیدم نظرش در مورد آن چیست. او هم خیلی راحت نگاهی به موبایل انداخت و گفت مشکلی با موبایل ندارد و «بد نیست». از او در مورد طراحی و کیفیت ساخت پرسیدم، دوباره نگاهی انداخت و گفت که آنها هم «مشکلی ندارند».

در نهایت او چنین نتیجه گیری کرد که برای خرید چنین موبایلی با قیمت ۳۲۵ دلار مشکلی ندارد. آنچه من از این مکالمه برداشت کردم اما بسیار با ارزش بود. من درک کردم که او برای «نداشتن مشکل»، «رضایت» می دهد، در صورتی که من می توانم با ۳۲۵ دلار، موبایلی بهتر بسازم که «رضایت» بیشترش را هم جلب کنم. شما نمی توانید چنین بازخوردی را از یک نظرسنجی آنلاین دریافت کنید.

فوربس: شما پروسه ساخت و سر هم بندی قطعات را به منابع خارجی می سپارید. آیا این هم یک تصمیم استراتژیک است، و آیا به طور کلی مشکلی ندارید که چنین همکارانی در دراز مدت داشته باشید؟

منابع بسیاری برای ساخت در دسترس هستند. همانطور که گفتم، فاکسکان برای اپل نیز موبایل تولید می کند. چرا نتواند برای ما موبایل اسمبل کند؟ امروزه شرکت های بسیاری هستند که تمایل به در دست گرفتن پروسه ی ساخت موبایل ها را دارند. برای همین هم فاکسکان خودش به سراغ ما آمد. خوشبختانه فاکسکان بر اساس حجم تولید تصمیم به همکاری نمی گیرد.

برای کمپانی های کوچک تر نظیر وان پلاس، مهم ترین بخش جهت ایجاد انگیزه در تولید کنندگان برای همکاری، کیفیت بالا و تمایز داشتن از سایرین است. این دو مورد، سازندگان را جذب شما خواهد کرد. اگر حجم تولیدتان بالا باشد اما موبایل هایتان تمایز خاصی برای ارائه دادن نداشته باشند، کسی به سراغ شما نخواهد آمد؛ زمانی به سراغتان می آیند که بیش از حد روی بحث کیفیت تمرکز کنید، حتی اگر تولیدتان نیز بسیار کم باشد.

فوربس: همانگونه که بزرگتر می شوید و فروشتان نیز افزایش پیدا می کند، آیا ریسک کنترل شدن توسط سازنده - اسمبل کننده و تامین کننده قطعات نیز بزرگ تر می شود؟ تولید بالاتر منجر به تاخیرات و بدقولی های آنها نیز می گردد؟

فلسفه ای در مورد زنجیره ی تامین کنندگان برای خود قرار داده و از آن پیروی می کنیم که افراد کمی از آن خبر دارند؛ به هیچ عنوان هم پیچیده نیست. اگر به سراغ کسی می روم، به دنبال یک همکاری استراتژیک هستم. نباید همیشه متصور باشیم که تامین کننده می خواهد جیبمان را خالی کند؛ آنها صرفا تلاش می کنند تا قیمت های خود را دیکته کرده و بعضی اوقات زمان های مشخص شده را به تعویق بیاندازند.

1398337195_605186_1398337307_noticia_normal-w600

رابطه خود با تامین کنندگان را بر اساس اعتماد می سازیم.

مشکل از جایی شروع می شود که ما فکر می کنیم تامین کنندگان به خودی خود بد ذات هستند. آنها صرفا باید منطق پذیر باشند و زمانی که یک رابطه از ابتدا به شکل استراتژیک شکل گرفته باشد، اینگونه نیز خواهند شد. سایر کمپانی ها زمانی که می خواهند ۵ میلیون واحد از یک دستگاه را بسازند، تلاش می کنند تا تخفیف گرفته و قیمت تمام شده را پایین تر بیاورند. در صورتی که من چنین کاری را نمی کنم. در حقیقت به طور کلی نیز در مورد قیمت بیش از حد مذاکره نمی کنیم. در مذاکرات، بیشتر تمرکز خود را روی قوانین و شروط می گذاریم. اگر سامسونگ بیاید و برای مثال ۵ میلیون عدد چیپ از یک تامین کننده بخرد، مشخصا باید به ازای هر واحد، قیمتی کمتر از من که ۱ میلیون سفارش می دهم پرداخت کند اما به طور کلی، صرفا تلاش می کنم آن اضافه مبلغی که پرداخت می کنم، منطقی باشد.

پس از امضای قرارداد نیز دیگر به دنبال تامین کنندگان دیگر نمی رویم. اینگونه، رابطه ی خود را با اعتماد رشد می دهیم. این در اصل مهم ترین بخش از کار ماست، زمانی که مذاکره کردیم و به نتیجه ی منطقی نیز رسیدیم، بقیه امور ساده می شوند. بدین شکل، این بخش از ماجرا را متفاوت از سایرین انجام می دهیم.

فوربس: تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و قابلیت هایی که هر روز می توانید به یک موبایل اضافه کنید نیز در حال افزایش هستند. بهترین راه برای ارتقای محصولاتتان چیست؟ آیا طراحان خودتان را دارید یا وظیفه طراحی را نیز به تامین کنندگان سپرده اید؟ یا هر دو؟

زمانی که هنوز تجارت ریشه های محکمی ندارد، بهتر است از تامین کنندگان و مشاوران بیرونی استفاده کنید، با این روش، ارتقا محصولات آسان تر خواهد شد. برای مثال زمانی که هنوز با برچسب استارتاپ شناخته می شوید، طراحی یک چیپست کاری چندان عقلانی نیست. هرچند می توانید خواسته هایتان را شفاف بیان کرده و آنها را مجبور کنید تا بهترین را به شما تحویل دهند.

اکنون امید داریم تا ده سال آینده، کاربران به ما به عنوان یک پلتفرم بنگرند تا یک سازنده تلفن هوشمند.

در مقطع کنونی اما، نیاز داریم تا تمرکز خود را روی تولید محصولات بهتر قرار دهیم. برای اینکار نیز استعداد های زیادی علاوه بر سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه را نیازمندیم. اکنون بخش های تحقیق و توسعه زیادی را در مراکز مختلف دایر کرده ایم.

حال بیشترین تمرکزمان روی سخت افزار قرار دارد اما روزی با افتخار پلتفرم نرم افزاری خود را معرفی خواهیم کرد و سازنده ی یک اکوسیستم خواهیم شد. اکوسیستمی که متن باز خواهد بود و به راحتی می تواند قابلیت های امروزی را با سرویس های اینترنتی ادغام کند.

فوربس: تا کنون، بازار بسیار جوان موبایل های هوشمند توسط چند کمپانی بزرگ به دست گرفته شده. آیا تکه تکه شدن سهام این بازار را در آینده متصور هستید؟ حتی می توانید تصور کنید که روزی استارتاپ هایی مانند خودتان به وجود آمده، از شما جلو زده و در نهایت نیز رهبری تغییر را در دست گیرند؟ تکامل بازار اسمارت فون ها را چگونه می بینید؟

این بازار رقبای تازه تر زیادی را به خود خواهد دید. اول، بازار اسمارت فون ها از سایر گجت های الکتریکی کاملا متفاوت است و امکان ندارد صرفا چند بازیگر بزرگ بتوانند برای همیشه اختیارش را در دست داشته باشند. دوم، بسیاری از کاربران جوان، باز بودن پلتفرم ها و برابری را خواهان هستند. یکی از برتری های ما این است که با مشتریان خود در جایگاهی برابر ایستاده ایم و می توانیم به راحتی به گفته هایشان گوش دهیم.

فوربس: آیا به تولید موبایل های اعلا و گران قیمت علاقه ای دارید یا این مبحث خارج از علاقه ی وان پلاس قرار دارد؟ به بیانی دیگر، منظورمان تولید یک پرچمدار است.

موبایل هایمان را تقریبا با قیمت تمام شده به فروش می رسانیم. 

ما تلاش نمی کنیم تا به یک نقطه قیمت مشخص برسیم. هزینه ساخت یک تلفن همراه از نوع پرچمدارش، معمولا بین ۳۰۰ الی ۳۵۰ دلار است. ما تا کنون موبایل خود را با حاشیه سود بسیار اندکی و تقریبا با قیمت تمام شده به فروش رسانده ایم. یکی از دلایلی که می توانیم این کار را انجام دهیم البته فروش کم هزینه از طریق کانال های آنلاین بوده. قیمت تمام شده ی سایر سازندگان تلفن همراه به این دلیل بیشتر است که از طریق این کانال اقدام به فروش محصولاتشان نمی کنند و همین موضوع بر «سایر هزینه هایشان» می افزاید.

facebook-w600

اگر موبایل های اندرویدی بهتر شوند، اپل هم مجبور به پایین آوردن قیمت ها می شود. 

اپل البته یک نمونه ی بخصوص است و به دلیل یکتایی خاص محصولاتش، می تواند قیمت بالایی را طلب کرده و حاشیه سود بیشتری را نیز از سایرین به جیب بزند. نکته اما اینجاست که هیچ کس نمی داند شرایط بازار در ۵ سال آینده به چه شکل خواهد بود. اگر موبایل های اندرویدی ما بتوانند با آیفون رقابت کرده و برتری جویند، در نهایت اپل هم مجبور به پایین آوردن قیمت هایش خواهد شد.

بسیاری اذعان دارند که مردم محصولات اپل را صرفا به دلیل برندش می خرند، اما نظر من این است: برند، سخنگوییست برای محصولات. در میان کالاهای الکتریک، برند لوکس و اعلا صرفا یک توهم است. اپل اکنون از فروش محصولات گران قیمت و حاشیه سود بالایش لذت می برد زیرا رقیبی برایش پیدا نمی شود. اما در نهایت رقابت در بازار محصولات الکتریکی بسیار سهمگین خواهد بود.

فوربس: شما قیمت پایینی برای محصولاتتان طلب می کنید؛ با توجه به فشار تورم، افزایش قیمت اجزا مختلف و موارد بسیار دیگر، اگر روزی مجبور شوید قیمت هایتان را بالاتر ببرید، آیا باز هم مشتریان به سراغتان خواهند آمد؟ زیرا آنها را به قیمت های پایین خود به همراه امکانات زیاد عادت داده اید.

قیمت، توسط بازار تعیین می شود. زمانی که بتوانید مانند اپل محصولاتی عالی طراحی کنید، سپس می توانید هر برچسب قیمتی که دلتان بخواهد رویشان بچسبانید. هرچند، زمانی که از طرف رقبا تهدید شوید، نمی توانید دست به چنین کاری زده و قیمت مشخصی را برای خود تعیین کنید.

فوربس: بیایید در مورد وان پلاس ۲ صحبت کنیم. برای وان پلاس وان، بازخورد های بسیار مثبتی را دریافت کردید. انتظار دریافت چه بازخوردی را برای وان پلاس ۲ دارید؟ یا تجربه قبلتان به شما آموزش داده که از پیش نباید در خصوص چنین مسائلی انتظار زیادی داشت؟

ما امسال دو موبایل جدید معرفی خواهیم کرد و می خواهیم تا پایان سال میلادی جاری، ۳ الی ۵ میلیون واحد از آنها را به فروش برسانیم. شاید برای استارتاپی نظیر وان پلاس بیان کردن چنین اعدادی اندکی دور از انتظار باشد اما به کیفیت محصولاتمان باور داریم و فکر می کنیم می توانیم به این رقم دست پیدا کنیم.

می خواهیم تا پایان سال، ۳ الی ۵ میلیون موبایل به فروش برسانیم. 

البته باید بگویم که هدف اصلی ما بالا بردن حجم تولید نیست؛ ما می خواهیم همچنان بازخورد های مثبتی را از سوی مشتریانمان دریافت کنیم. سال گذشته قادر شدیم یک میلیون وان پلاس وان به فروش برسانیم و به دلیل کیفیت بالای محصولمان نیز به شهرت بسیار خوبی دست پیدا کردیم. تمایل دارم امسال بتوانم ۳ میلیون دستگاه موبایل بفروشم و همچنان بازخورد مثبت را داشته باشم تا اینکه به رقم ۵ میلیون دست پیدا کنم و مشتری هم راضی نباشد و برخی بازخورد های منفی هم در مورد ما منتشر گردند.

DSC_08682-w600

«سود را دنبال نکنید، اجازه دهید سود شما را دنبال کند.»

هدفمان حجم بالای تولید نیست، بلکه کیفیت و نتیجه است. ماموریت خود را ساخت محصولات بهتر از آنچه اکنون در بازار یافت می شود می دانیم. تلاشمان برای دریافت رضایتمندی مشتریست. فروش و سود صرفا نتیجه هستند. برای مثال، به طور کلی تصور نمی کردیم سال گذشته بتوانیم به سودآوری دست پیدا کنیم. خود را برای زیان دهی در دو سال ابتدایی فعالیت آماده کرده بودیم اما در کمال تعجب، توانستیم به سود خالص هم دست پیدا کنیم.

ما به گفته ی کارآفرین سرشناس ژاپنی به نام Kazuo Inamori اعتقاد داریم که می گوید: «سود را دنبال نکنید، اجازه دهید سود شما را دنبال کند.»

نباید همیشه فکر کنیم که چگونه می توانیم بالاترین سودآوری را داشته باشیم؛ در عوض، باید بر ساخت محصولات و سرویس های بهتر تمرکز نماییم. ایجاد سود، صرفا نتیجه ی به سرانجام رسیدن همین ماموریت خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Sohfalp560
    Sohfalp560 | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    من هنوز نتونستم تا آخر بخونم، اعصابم نمی‌کشه!!! میخوام یدونه بخرم ولی هرچقد گشتم واسه ی راه برای درست خریدنش نشد (درسته اینجا هم میفروشن ولی حتی دوبرابر قیمت هم دیدم، الان هم تخفیف گذاشتن و وقت خریدشه) حیف این سیستمش به درد ما نمیخوره(باید اون‌یکی سیستم رو هم کنار این بزاره تا دست ما هم برسه یا به ایران هم پست کنه)

  • Notam
    Notam | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا بعضیا وقتی موضوع یا محصولی و درک نمیکنن میزنن جاده خاکی و فحش و بد و بیرا میگن و بدون دانش و شناخت قضاوت بیهوده میکنن!
    هر ایده و نظری،یه احترامی هم داره.
    چشم نداری ببینی که شرکتی داره محصولی هم رده با گوشی ها و کمپانی های پر زرق وبرق ولی با قیمت پایین تر تولید میکنه و با استقال خوبی هم مواجه میشه؟! یا بهت فشار اومده که رفتی کلی پول دادی اپل گرفتی! ولی تقریبا با نصف قیمت میتونستی همون کارایی و کیفیت و با محصول دیگه داشته باشی.
    خوب یکی ایفون و فقط به خاطر IOS داشتنش ترجیح میده نه چیز دیگش.در غیر این صورت گزینه های بهتر بسیار داره.

  • Notam
    Notam | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    جهت سفارش خرید گوشی وان پلاس وان و گوشی های شیائومی به آدرس زیر مراجعه کنید.
    iranxiaomi.avablog.ir

  • Yahya
    Yahya | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    واقعا ممکنه اپل قیمت‌ها رو پایین بیاره ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی