ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ چگونه می تواند آینده ای روشن را برای خود رقم بزند؟

سامسونگ زمانی تبدیل به چهره اصلی اندروید شد که از اولین گلکسی اس رونمایی به عمل آورد. از آن پس بود که هیچ سازنده ای نتوانست به اندازه شرکت کره ای، به شکل جهانی موبایل ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

سامسونگ زمانی تبدیل به چهره اصلی اندروید شد که از اولین گلکسی اس رونمایی به عمل آورد. از آن پس بود که هیچ سازنده ای نتوانست به اندازه شرکت کره ای، به شکل جهانی موبایل بفروشد؛ به طور کلی حتی چنین عقیده ای در میان کاربران عام به وجود آمده بود که برند گلکسی، خود اندروید است.

موارد یاد شده البته در حال تغییر هستند؛ دست کم در کشورهای پر جمعیت، بخصوص چین و هند که بزرگترین بازار مصرف کنندگان موبایل های هوشمند اندرویدی را تشکیل می دهند. چنین بازارهایی البته در سال های نه چندان دور، محل تاخت و تاز سامسونگ نیز بوده اند اما اکنون به واسطه حضور رقبای نوظهور نظیر هوآوی، شیائومی، اوپو، وان پلاس، لنوو و ZTE و همچنین بالا گرفتن رقابت در میان همه ی آنها، کره ای ها نتوانسته اند محبوبیت سابق را حفظ کنند. مشکل تنها محدود به این دو بازار نمی گردد و از جایی شروع می شود که تمام برندهای چینی یاد شده، در نهایت سودای جهانی شدن در سر دارند.

مشکل، صرفا محدود به بازار تلفن های هوشمند نیز نمی گردد و همین برندهای چینی، تلاش کرده اند تا بازار لوازم خانگی را نیز از چنگ سامسونگ خارج کنند؛ زلزله ای که حاصل اتحاد از هم گسیخته ی برندهای چینی بود، برای اولین بار قصر امپراتوری گلکسی S5 را به لرزه درآورد.

کره ای ها اندکی دیر از خواب غفلت بیدار شده و متوجه گشتند که به محصولاتشان، از همه سو حمله می شود. چینی ها از یک طرف الگوی ساخت موبایل هایی همانند سری S  و Note را کپی برداری کرده و آنها را با قیمت های بسیار ارزان تری ارائه می دادند و از آن سوی ماجرا نیز آیفون هایی با نمایشگر بزرگ تر، بالاخره و در بدترین زمان ممکن از راه رسیدند؛ درست هنگامی که سامسونگ در حال غوطه خوردن در انتقادات برای طراحی تکراری و پلاستیکی اش بود.

اکنون سامسونگ همانند شخصی می ماند که از یک کابوس، توسط سطل آب سردی از خواب پریده باشد. کهکشانی های جدید عالی اند؛ بازخورد بسیار خوبی هم داشته اند اما صرفا یک محصول بی نظیر، کره ای ها را از وضعیتی که دارند، رها نمی سازد. سامسونگ با دوقلوهای Galaxy S6 صرفا توانسته برای خود زمان بخرد. با دیجیاتو همراه باشید.

سامسونگِ امروز

گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج بازخورد بسیار خوبی در برخی بازارها داشته اند. در ماه گذشته اما شایعاتی شدت گرفته بود مبنی بر کاهش تقاضا برای اسمارت فون های جدید در خود کره ی جنوبی که البته سامسونگ آنها را رد می کند. از طرف دیگر بازار ژاپن نیز هیچگاه روی خوشی به کره ای ها نشان نداده و این بار هم گلکسی های جدید شامل استثنا نمی گردند.

galaxy-s6-edge-gold

گلکسی های جدید کیفیتی هم ردیف با HTC One و آیفون دارند. 

موبایل های یاد شده از باتری قابل تعویض و همچنین جایگاه کارت حافظه محرومند اما با اینحال، استفاده از اجزاء مرغوب در ساخت، باعث گشته تا با محصولی رو به رو گردیم که حس یک تلفن هوشمند اعلا را منتقل می کند. حسی که می تواند با سری One از HTC و همچنین آیفون، در یک ردیف قرار گرفته شود. از طرف دیگر نیز نباید دو فاکتور بسیار عالی به نام های نمایشگر و دوربین را در کهکشانی های جدید از یاد برد.

گلکسی اس ۶ البته تنها موبایل مرغوب ساخته شده توسط سامسونگ نیست و سال گذشته، این شرکت با سری A، توانایی خود را در ساخت محصولات فلزی محک زد. در حالی که A3 و A5 همانند دو میان رده هستند، A7 را می تواند پدر گلکسی اس ۶ دانست هرچند که در کهکشانی های جدید صرفا از فلز استفاده نشد و سامسونگ تصمیم گرفت شیشه را نیز در کنار فلز به کار بگیرد.

Samsung-Galaxy-A7-710x444-w600

سامسونگ نیازمند تصمیمات نو و حتی عجیب است.

البته شرکت کره ای به تازگی فلز را در محصولات دیگر نظیر Galaxy J و همچنین Galaxy E نیز به کار برده که محصولاتی میان رده و یا اقتصادی محسوب می شوند. موبایل های این دو سری، با مشخصات سطح پایینی ارائه می گردند و هدفشان نیز مشخص است، مشکل اما از جایی شروع می شود که رقبای چینی، با همان قیمت می توانند محصولاتی بهتر ارائه دهند و یا محصولی با سخت افزار مشابه را به ازای دریافت پول کمتری از کاربر به وی بفروشند. مشکل مشابه برای تبلت های سری Tab A سامسونگ نیز وجود دارد، هرچند که اخیرا این شرکت با اضافه کردن یک قلم هوشمند از نوع S-Pen، تلاش کرده تا حس مرغوبیت بیشتری به آنها ببخشد.

داشتن محصولات اقتصادی با برچسب قیمت اقتصادی، این روزها برای سامسونگ، جهت مقابله با برندهای چینی یک الزام است. می توان گفت که شرکت مذکور در این حوزه، بازیگر چندان قابلی نیست.

سامسونگِ فردا

سامسونگی که فردا خواهیم دید، نتیجه مستقیم تصمیماتی خواهد بود که مدیران این شرکت امروز می گیرند. کره ای ها اکنون دقیقا در نقطه ای قرار گرفته اند که برای کامیابی در آینده، نیازمند اتخاذ تصمیمات نو و حتی عجیب هستند. در ادامه مقاله قصد داریم چهار تصمیم که در بقای رو به رشد سامسونگ موثر خواهند بود را مرور کنیم.


 تمرکز کامل بر تولید محصولات اعلا

حضور شرکت کره ای در بازار محصولات ارزان قیمت و اقتصادی بی فایده است؛ از یک طرف حاشیه سود این محصولات بسیار اندک هستند و از سوی دیگر نیز رقبای چینی آن بازار را به شکل کامل در دست گرفته اند.

درصورتی که سامسونگ خود را از تولید موبایل های مورد بحث معاف کند، می تواند تمرکز خود را در ساخت تلفن های هوشمند بهتر معطوف سازد. این شرکت صرفا در حالی می تواند در این بخش حضور مفیدی داشته باشد که قیمت های خود را شکسته و سعی کند با چینی ها به یک رقابت اساسی بپردازد که البته این راهکار نیز بی فایده است، زیرا با این حساب، سودی برایش باقی نمی ماند.

سامسونگ اکنون با گلکسی اس ۶ اعتباری برای خود به هم زده اما به خط تولید میان رده تا اقتصادی هایش که نگاهی داشته باشید، متوجه می گردید که این موبایل ها به شدت از فقدان «پرستیژ» رنج می برند و شرکت یاد شده صرفا سیاست های «اعلا-سازی اش» را در خطوط تولید پرچمداران به کار می برد و در بقیه محصولات ارزان تر، همان سامسونگ قدیمی، با همان راهکارهای کهنه ی قدیمیست.

در این نمودار، بیایید نگاهی داشته باشیم به پنج فروشنده برتر موبایل در بازار چین، در مقطع زمانی سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۵.

samsung-loses-50-of-its-china-smartphone-market-sh-1431344174.06-4363879-710x710-w600

اپل در مقطع زمانی فوق، با توجه به اینکه صرفا بر ساخت اسمارت فون های گران قیمت تمرکز می کند، با این حال توانسته جایگاهی عالی را در زمینه فروش موبایل در چین کسب کند. نتیجه می گیریم که تمرکز در بخش تولید اسمارت فون های پرچمدار، چندان هم غیر منطقی نیست زیرا همواره کاربران مشتاق به خرید این دسته از محصولات حاضر هستند و حاشیه سود آنها نیز مشخصا از تولیدات دیگر بیشتر است.

تولید نشدنی ها را تولید کن

Samsung-5.7-inch-flexible-AMOLED-w600
پیشرفته ترین نمایشگرها باز هم به یک منبع انرژی نیاز دارند.

جدا از تمرکز بر تولید محصولات اعلا، این کمپانی باید به سوی تصمیمات جدید برود و راستش را هم بخواهید، هیچ شرکتی به خوبی سامسونگ نمی تواند چنین ایده هایی را پیاده کرده و یا به طور کلی آنها را در ذهنش جای داده و یا به طور کلی منابع مورد نیاز را در اختیار داشته باشد.

نسخه ی اج از گلکسی اس ۶ اکنون از تکنولوژی AMOLED خمیده بهره می برد، پتنت های ثبت شده خبر از نمایشگرهای تاشو و یا با قابلیت خم شدن می دهند؛ محصولاتی که به نظر می رسد واقعا تا چند سال آینده در دستان مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت.

چینی ها انحنا دادن را بلد نیستند. 

نکته ی مهم اینکه سامسونگ در زمینه تولید انبوه گجت های خمیده، تقریبا رقیبی به جز LG ندارد. بزرگترین رقیبی که به احتمال زیاد تا سه الی چهار سال آینده وارد چنین عرصه ای خواهد شد، Japan Display است و سامسونگ می تواند مطمئن باشد که در آینده ای نزدیک، دست کم چینی ها نمی تواند این منبع سودآور را از او بگیرند. برای درک بهتر این موضوع، به کپی برداری هایی که در آینده چینی ها از گلکسی اس ۶ خواهند کرد، نگاه کنید، اما نکته اینجاست که توانایی کپی کردن نسخه ی خمیده ی آن یا همان Edge را نخواهند داشت. کره ای ها هزینه های هنگفتی را صرف تحقیق و توسعه ی این تکنولوژی نموده اند و به راحتی سایرین نخواهند توانست لبه های موبایل هایشان را خم کنند.

Flexible-OLED-Displasy-Samsung-CES-2014-645x429-w600
هم اکنون نیز تلویزیون های خمیده ی بسیاری در بازار برای فروش دارد اما قیمت آنها، مشتری را از خرید منصرف می کند.

در دنیای تکنولوژی، انحنا زیباست و البته داشتنش نیز هزینه بر است. از طرف دیگر، اولین محصولات از هر نوعی، در ابتدای راه به تکامل نرسیده و گاهی نیز با مشکلاتی رو به رو هستند. گاهی محصولات اینچنینی، با قیمتی ارائه می گردند که حتی ثروتمندان را نیز برای خریدشان مردد می کنند. تلویزیون های 4K و خمیده ی سامسونگ، حز بهترین های بازار هستند اما آیا واقعا تعداد زیادی از آنها به فروش رفته است؟

کمتر، بیشتر است

به طور واقع بینانه که به داستان غول کره ای نگاه کنیم، حقیقت این است که سامسونگ به این زودی ها تولید موبایل های اقتصادی اش را رها نخواهد کرد. آنها اعتقاد دارد، «چیزی»، بهتر از «هیچ چیز» است و ترجیح می دهند تا حتی در رتبه ی دهم برای فروش اسمارت فون در چین هم پایین بروند، اما باز هم در آن بازار حضور داشته باشند.

یکی از مشکلات بزرگ سامسونگ این است که تلاش می کند برای هر نوع نیاز ممکنی، یک دستگاه بسازد. سال گذشته اهالی کره صرفا ۵ تبلت کاملا حرفه ای و قدرتمند را به بازارها فرستادند که تنها تفاوت های بسیار اندکی با هم داشتند؛ گلکسی تب پرو، نوت پرو، تب ۴، تب اس و همچنین تب اکتیو. لازم به ذکر نیست که هر کدام از سری نوت و تب اکتیو، خود دارای مدل های مختلفی بودند و همه اندازه ای هم در آنها پیدا می شد. آیا واقعا چنین کاری لازم است؟ سامسونگ سری تب پرو را روانه بازار می کند و صرفا چند ماه بعد سری تب اس را در پیشخوان فروشگاه ها می ببینید.

سامسونگ عنوان کرده بود که در سال ۲۰۱۵ از سیاست اسپم گجتی دست خواهد کشید و کیفیت را به کمیت ترجیح خواهد داد؛ از حق نگذریم، این اتفاق تا حدی افتاده اما هنوز هم موبایل های این شرکت از تنوع بیش از اندازه ای برخوردار هستند و طرفداران خود را نیز هنگام خرید، دچار سردرگمی می نمایند. هنوز به نیمه ی ۲۰۱۵ نرسیده ایم و تا کنون علاوه بر نسخه ی اکتیو، سه گلکسی اس ۶ داشته ایم، مشخصا دو نوت خواهیم داشت و سری های A، E و J جدیدی نیز روانه بازار خواهند شد. موبایل هایی با نام های عجیب و غریب تر در میان اقتصادی ها را نیز نباید به دست فراموشی سپرد.

سامسونگ قدم برداشتن در جاده ی درستی را شروع کرده اما هنوز هم باید پیش رود تا به یک تولید کننده ی ایده آل از همه نظر تبدیل گردد.

فروش گسترده تایزن

Tizen-in-the-Big-Picture-710x437-w600
سامسونگ ایده های بزرگی برای تایزن در سر دارد.

شرکت کره ای باید حقایقی را قبول کند؛ اینکه شاید هیچ زمانی نتواند سودآوری های چند سال اخیرش را دوباره تکرار نماید، همان مشکلی که سونی نیز از اوایل قرن بیست و یکم با آن مواجه است. سامسونگ هوشمندانه تلاش کرده از دچار شدن به سرنوشتی مشابه، دوری کند و به همین دلیل نیز دست به توسعه ی پلتفرم اختصاصی خود به نام تایزن زده؛ پلتفرمی که می تواند نوید دهنده ی آینده ای روشن باشد.

تئوری: سامسونگ، قابلیت اپل، گوگل یا مایکروسافت شدن را داراست. 

گوگل، اکنون برنده ی میدان در بازی ساخت موبایل های اندرویدیست و تا زمانی که چنین محصولاتی تولید می شوند، برایش اهمیتی ندارد که چه کسی آنها را ساخته و می فروشد. اهالی مانتین ویو در نهایت از گسترش اندروید سود برده و در ازای قرار دادن سرویس هایشان در اختیار سازندگان، از آنها پول دریافت می کنند. [هسته ی اندروید خام مجانیست، سرویس های گوگل قیمت گزافی دارند.]

سامسونگ با توسعه ی پلتفرم اختصاصی اش، تلاش می کند تا در نهایت «روزی» از زیر بار سلطه گوگل خارج گشته و همه ی سود را نیز برای خود نگه دارد. [همانگونه که در سال جاری از زیر بار سلطه کوالکام و چیپست هایش خارج شد و همانطوری که در نهایت روزی از زیر بار خرید سنسور دوربین از سونی خارج می گردد.]

Samsung-Z1-Product-Specifications-710x658-w600
اگرچه در ابتدا قرار بود Z با مشخصاتی در حد یک پرچمدار ارائه گردد [و منابع نزدیک به سامسونگ نیز همین امر را گواهی می دادند.] اما در نهایت Z۱ به عنوان اولین اسمارت فون مجهز به پلتفرم تایزن، با مشخصاتی پا به میدان گذاشت که اشک هر طرفدار سامسونگ را در می آورد.

اگر سامسونگ می خواهد واقعا تایزن را به یک پلتفرم پیشتاز بدل نماید، باید ریسک را به جان خریده و آن را به آرامی در محصولاتی در حد پرچمدار ارائه دهد. HTC، سال گذشته یک نمونه ی ویندوزی از One M8 را ارائه داد که با استقبال خوبی هم رو به رو شد، سامسونگ چرا نتواند چنین کاری را برای پلتفرم خانگی اش کرده و گلکسی اس ۶ را با تایزن هم ارائه دهد؟

با چنین راهکاری، کره ای ها می توانند دامنه فروش موبایل های تازنی خود را فرا تر از هند و بنگلادش [بازارهایی که Z1 اکنون در آنها به فروش می رسد] ببرند.

سامسونگ، قابلیت این را دارد که بدل یه یک کمپانی نرم افزاری بزرگ نظیر اپل، گوگل و یا مایکروسافت شود؛ البته به شکل تئوری.

نگاه آخر

samsung-galaxy-s5-vs-sony-xperia-z2-2-of-14-710x400-w600
سامسونگ وقتی برای از دست دادن ندارد و سریعا باید با تغییر روش، از تبدیل شدن به «سونی» دوم جلوگیری به عمل آورد.

سامسونگ، غول عجیبیست که می تواند با تصمیمات درست، در سال های آینده بخت و اقبال بسیاری را به سوی خود رهسپار کند. از طرفی بازار محصولات اقتصادی به شدت از طرف سازندگان چینی در حال کنترل است و شرکت کره ای مجبور است یا به طور کلی چنین بازاری را فراموش کرده و یا قیمت های خود را کاهش دهد. بسیار بعید به نظر می رسد رشد گلکسی های بزرگ و کوچک در آینده و در چارت های مربوط به فروش موبایل در کشورهای هند و چین را مشاهده کنیم.

از طرف دیگر، شاید جالب باشد بدانید که همان Z1 که ما به مشخصاتش با اکراه نگاه می کنیم، توانسته در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، پر فروش ترین موبایل در بنگلادش گردد. اما زمانی که در مورد اسمارت فون های اندرویدی سخن می گوییم، به نظر می رسد بهتر باشد این غول کره ای، تغییر زمانه و اوضاع را پذیرفته و به استراتژی هایش نیز نیم نگاهی تازه داشته باشد. استراتژی هایی که شامل ساخت بهترین سخت افزار، بهترین نرم افزار، بهترین پشتیبانی از نسخه های جدید اندروید یا به کارگیری تایزن گردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Mr reza
    Mr reza | ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    ماشالا z1. سونی اگه قیمتارو بیاره پایین و ارزون بفروشه با سود کم زود به صدر جدول نزدیک میکنه خودشو چون از لحاظ برندینگ اون حس اعتمادو جلب کرده. من الان خیلیارو میبینم که هنوز مایل هستن z1 بخرن.

  • داش مجید اگرسیو
    داش مجید اگرسیو | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    تحلیل گرای بزرگ و مارکت آنالیستای شرکتای چندملیتی میلیارد دلاری نشستن ببینن این بدبختایی که هیچ کجا کار بهشون نمیدن و مجبور میشن با یه کار رسانه ای چیپ توی TheVerge و AndroidAuthority و BusinessInsider و ... نون شبشونو دربیارن چه چرت و پرتی تفت میدن!!

  • aromin
    aromin | ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

    همین الانشم سامی تونسته خودش رو از رقبا متمایز کنه
    xiaomi _ meizu _ lg _ htc _ sony _ one plus
    از اسنپ دراگون استفاده میکنند و سامی از اگزینوس
    صفحه super amoled هم کیفیت متمایزی از رقبا رو ارائه میده
    دوربین سری note و s هم نسبت به رقبای چینی خیلی خیلی بهتره
    سامی اگه بتونه تو چیپ و صفحه و دوربین با همین روند چند قدمی از رقبا جلوتر حرکت کنه تو فروش پرچمدارها به مشکلی بر نمیخوره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی