ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر مهندسی اندروید از علل ایجاد سیستم مجوز دهی جدید در این سیستم عامل می گوید

یکی از تغییرات اساسی ایجاد شده در Android M روش نوینی است که برای مدیریت کردن مجوز اپلیکیشن ها در آن به کار گرفته شده. در این نسخه، گوگل عاقبت کنترل برخی از مجوزهای خاصی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

یکی از تغییرات اساسی ایجاد شده در Android M روش نوینی است که برای مدیریت کردن مجوز اپلیکیشن ها در آن به کار گرفته شده. در این نسخه، گوگل عاقبت کنترل برخی از مجوزهای خاصی که کاربران باید به یک اپلیکیشن بدهند را به خود آنها واگذار نموده و الگوی قبلی اش (که در آن مجوزها به صورت دسته ای و پیش از نصب اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار داده می شد) را کنار گذاشته.

هیروشی لاکمیر مدیر مهندسی اندروید و کروم که با گاردین در این رابطه سخن می گفت توضیح داد که چرا تغییر این رویه تا این اندازه برای شرکت متبوعش به طول انجامیده است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

لاکمیر در ابتدا به تبیین علل افزوده شدن و سپس حذف سریع App Ops پرداخت؛ قابلیتی که در اندروید 4.3 وجود داشت و به کاربران امکان می داد که مجوز اپلیکیشن های نصب شده را باطل کنند.

وی اظهار داشت: «اپلیکیشن های اندرویدی در زمان شروع عرضه شان یعنی سال 2008 به گونه ای ساخته نشده بودند که بشود برخی از کارکردهای آنها را غیر فعال نمود. کمی بعد App ops عرضه گردید؛ واقعا نیاز داشتیم که کل مشکل را حل کنیم نه اینکه صرفا این قابلیت را اضافه نموده و درخواست مجوز اپلیکیشن ها را از زمان نصب به زمان اجرا انتقال ندهیم.»

در دسامبر سال 2013 میلادی گوگل دسترسی به App ops را دراندروید 4.4.2 حذف کرد.

اندروید M (و حتی نسخه مربوط به کیت توسعه نرم افزاری مرتبط با آن) به گوگل این فرصت را داد تا انتقالی کنترل شده به این سیستم جدید داشته باشد؛ سیستمی که در زمان اجرای یک اپلیکیشن خاص و در صورت نیاز از کاربران در مورد مجوز مربوط به آن سوال می کرد.

لاکمیر می گوید: «ما از نسخه M آغاز می کنیم چون هر بار که یک به روز رسانی عمده ای را از این سیستم عامل عرضه می کنیم می توانیم این موارد را تغییر دهیم. همچنین ما موفق شدیم که APIهای جدیدی را برای مدیریت کردن این مساله بسازیم.»

باید در نظر داشت که تنها اپلیکیشن های طراحی شده برای کار کردن با کیت توسعه نرم افزاری اندروید M می توانند از این سیستم مجوزدهی جدید استفاده نمایند. توسعه دهندگان اپلیکیشن هم مادامی که برای API level 22 (اندروید 5.1) یا نسخه های قبل تر از آن برنامه می نویسند می توانند از همان سیستم قدیمی استفاده نمایند.

با این همه، اگر آنها بخواهند از امکانات جدید پشتیبانی شونده توسط Android M و همچنین نسخه های آتی آن بهره بگیرند لازم است که خود را با سیستم جدی وفق دهند.

گوگل امید دارد این مشوق به اندازه کافی قوی باشد که اکوسیستم فعلی را به سمت الگوی مجوز دهی تازه سوق دهد.

هیروشی لاکمیر امید دارد که فلسفه مجوزدهی جدید آنچه «حافظه انگشتی» می خواند را بشکند. بگذارید ساده تر بگوییم. در حال حاضر اغلب ما بدون آنکه نگاهی به موارد ذکر شده در داخل لیست مجوزهای یک اپلیکیشن بیاندازیم، صرفا روی دکمه قبول «Accept» کلیک می کنیم.

اما توسعه دهندگان باید روش هایی فکر شده و منطقی بیابند تا به کاربرانشان توضیح دهند که چرا برای استفاده از اپلیکیشنی خاص به کسب اجازه نیاز دارند و مسئولیت زمانی که درخواست مجوز رد می شود را نیز بر عهده بگیرند.

اما چه اتفاقی برای اپلیکیشن های قدیمی تر که برای نسخه های قبل از اندروید M طراحی شده اند رخ خواهد داد. در کنفرانس I/O گوگل اعلام گردید که کاربران همچنان قادر خواهند بود مجوز این اپلیکیشن ها را در اندروید M نیز باطل کنند.

به این ترتیب، اپ ها صرفا داده هایی خالی را دریافت خواهند کرد و صرفا آبجکت های خالی را نشان می دهند. برای نمونه اگر مانع از دسترسی Hangout به دوربین خود شوید، زمانی که یک چت ویدئویی را آغاز می کنید اپلیکیشن به جای فید دوربین صفحه ای خالی را برایتان نشان خواهد داد.

نظرتان در مورد سیستم مجوز دهی جدید Android M چیست؟ آیا گوگل کار درستی انجام داده یا اینکه همان روش قدیمی مدیریت کردن مجوزها خوب بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • dani
    dani | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    اين قابليت كه خيلى وقته براى گوشى هاى هواوى( مخصوصا )سرى آنر خيلى كامل وجود داره .

  • Mohammad Javad hTc
    Mohammad Javad hTc | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    آقای ادمین تایید کن دیگه ای بابا!ی عمره اینجاییم بازم باید تایید شیم؟

  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    دوستان باز این داستان مال اپل بود مال ویندوز بود مال اندروید بود شروع شد:\ مهم اول بودن وکارامد بودن اون ویژگی خب اگه ویندوز اول مولتی تسکینگ داشته خب کاربراش زود تر از بقیه از این ویژگی استفاده می کردن اگه مک ولینوکس دسکتاپ مجازی داشتن بازم همینطور واینو بدونین بلاخره این ویژگی ها بین سیستم عاملها جابجا میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی