ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کولر آبی یا کولر گازی؛ کدامیک به‌ صرفه‌ تر است؟

با گرم شدن هوا و فرا رسیدن تابستان بسیاری از ما به سراغ کولرهای آبی می رویم تا با استفاده از آنها تحمل این فصل از سال برای مان آسان تر شود. اما با توجه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۰

با گرم شدن هوا و فرا رسیدن تابستان بسیاری از ما به سراغ کولرهای آبی می رویم تا با استفاده از آنها تحمل این فصل از سال برای مان آسان تر شود. اما با توجه به بحران کم آبی که با آن مواجه هستیم و معضلات این نوع وسایل خنک کننده، شاید طی سال های اخیر استفاده از آنها دیگر همانند گذشته منطقی و مقرون به صرفه نباشد.

در همین راستا دفتر روابط عمومی ال جی در تهران بیانیه خبری را برای دیجیاتو ارسال نموده که به قیاس کولرهای گازی و آبی با یکدیگر پرداخته و مزایا و معایب هر یک را بیان می نماید. در ادامه ی مطلب از شما دعوت به عمل می آوریم تا این بیانیه را مطالعه و در این زمینه آگاهی بیشتری کسب کنید.

با دیجیاتو همراه باشید.

امروزه در شهرهای بزرگ به علت شرایط محیطی و صنعتی شدن گرمای هوا رو به افزایش است. این مسئله سبب شده تا کولرهای آبی دیگر همچون گذشته پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نباشد.

کولرهای آبی به علت خنک کردن محیط از طریق افزایش سطح رطوبت، تنها قابلیت استفاده در مناطق خشک را دارند. افزون بر این، محدودیت خنک‌سازی محیط مشکل دیگر این نوع کولرهاست و این بدان معناست که حتی در هوای خشک زمانی که دمای هوا خیلی بالا برود کولر آبی توانایی خنک کردن محیط تا دمای آسایش را نخواهد داشت.

طبق پیش‌بینی‌ها متأسفانه اکثر شهرهای کشور ما در 10 الی 20 سال آینده دچار بحران شدید آب خواهند شد. مسلماً این بحران یکی از سخت‌ترین دوران‌های زندگی در این کشور را رقم خواهد زد زیرا نه تنها هزینه تصفیه و انتقال آب بسیار گزاف است، بلکه مناطق مرکزی ایران از هر طرف با منابع آب فاصله زیادی دارند.
هر کولر آبی بسته به ظرفیت آن به طور متوسط بین 30 تا 45 لیتر آب در ساعت مصرف می‌کند (یعنی در شبانه‌روز مقداری تقریباً معادل 700 لیتر). به بیانی ساده، واحدی مسکونی با مساحت 150 تا 170 متر با کولر 7000 CFM تقریباً 800 لیتر آب را در طی شبانه‌روز تبخیر می‌کند.

Next plus_front_close

متوسط مصرف برق یک کولر آبی بسته به ظرفیت آن حدود 500 تا 900 وات ساعت است. از طرفی کولر گازی ۲۴۰۰۰ بی تی یو با کلاس مصرف +A که میتواند یک سالن 75 متری واحد مسکونی را کاملاً خنک کند، در حالت بیشینه حدود ۲۰۰۰ وات برق مصرف می‌کند و در ساعات خنکتر، این مقدار تا حدود ۳۰۰ وات کاهش پیدا می‌کند.

باید در نظر داشت در استفاده از کولر آبی برای یک واحد مسکونی یا اداری که دارای بخش های متفاوتی برای تهویه است، هیچ کنترلی در دست مصرف‌کننده نیست که کدام بخش از فضا خنک شود در حالی که در استفاده از کولر گازی اگر در شرایط استاندارد استفاده شود و برای هر فضا که نیاز به تهویه دارد دریچه جدا در نظر گرفته شود، شما می توانید هر بخش را جدا از سایر فضاها خنک نمایید. بنابراین، میزان برق مصرفی کولر گازی به دلیل وجود این توانایی بسیار مناسب و معقول خواهد بود. قابل ذکر است در صورت انتخاب کولر گازی با ظرفیت مناسب با فضا و بهره‌برداری صحیح از آن، میزان برق مصرفی از کولر آبی کمتر خواهد بود‌.

البته مقدار انرژی مصرفی در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که می‌توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) اشاره نمود.

یکی دیگر از مشکلات کولر آبی استفاده از هوای بیرون برای خنک‌کردن می‌باشد. این هوا در اکثر موارد آلودگی بسیاری را با خود به همراه دارد. از جمله این آلودگی‌ها می‌توان به انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، ذرات آلرژی‌زا و انواع آلودگی‌های هوا اشاره کرد. این مسئله به هیچ عنوان در کولرهای گازی وجود ندارد. علاوه بر آن اکثر کولر گازی‌های موجود در بازار دارای فیلتر‌های مختلف تصفیه هوا هستند که تأثیر زیادی در شهرهای بزرگ و آلوده خواهد داشت.

در ضمن یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی کولرهای گازی و آبی فقدان ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی است. بنابراین این نوع کولرها قادر به مدیریت زمان روشن بودن با توجه به دمای محیط نیستند. همچنین، به علت روشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب این امکان وجود دارد که سبب سرما خوردگی و بیماری افراد استفاده‌کننده از این نوع کولر شود.

Next plus_left_close

شرکت ال‌جی الکترونیکس و شرکت تهویه گلدیران ، مرزهای استانداردهای رایج در عرصه سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی را در نوردیده‌اند و اکنون به عنوان پیشرو در بازار، با معرفی جدیدترین مدل‌های سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی ، استانداردهایی جدید برای مصرف انرژی تعریف کرده‌اند.

فناوری نوآورانه اختصاصی Inverter V در کولرهای ال‌جی به تنهایی اجازه می‌دهد تا این دستگاه‌ها تا 60 درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشند. ، قابلیت اسکن هوشمند (Smart Scan) با استفاده از فناوری حسگر هوشمند (Intelligent Sensor) برای نظارت بر حرکت و فعالیت کاربران تهویه مطبوع ، مصرف انرژی را تا 13 درصد دیگر کاهش می‌دهد. زمانی که اسکن هوشمند تشخیص دهد که اتاق خالی است، به صورت خودکار خروجی خنک‌کننده را کاهش می دهد و اجازه می‌دهد دمای داخلی در هر 20 دقیقه یک درجه سلسیوس افزایش پیدا کند و این افزایش دما تا دمای 28 درجه سلسیوس ادامه خواهد داشت تا هرچه بیشتر در مصرف انژی کاهش ایجاد شود .

به منظور کمک به سلامت مصرف‌کنندگان و خانواده آنها، کولرهای گازی ال‌جی آخرین فناوری پاکسازی هوای شرکت ال‌جی را به خدمت گرفته است. Plasmaster Ionizer Plus با تولید سه میلیون یون پلاسمستر و ایجاد یونهای مثبت و منفی باعث استریلیزه کردن محیط تا 9/99 درصد و همچنین بوزدایی از خانه می شود و به طور مؤثر ماندگاری بوهای نامطبوع را کاهش می‌دهد. فیلتر Multi Protection که با فناوری 3M تجهیز شده است با استفاده از بارهای الکتروستاتیکی مواد حساسیت‌زای معلق در هوا و ویروس‌ها را تا 9/99 درصد ظرف 10 تا 15 دقیقه نابود می‌کند.

در نتیجه استفاده از کولرهای گازی نسبت به کولر آبی در شرایط مناسب و استاندارد از لحاظ مصرف انرژی و پاکیزگی محیط مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌باشد.

بحران انرژی مسئله‌ای جدیست و با وجود کم آبی و خشکسالی در سالهای اخیر این بحران در بدترین شرایط خود قرار دارد . این موضوع سبب می شود تا تک تک مصرف کننده ها در این رابطه احساس مسئولیت کنند و قدمی برای بهبود شرایط موجود بردارند و سعی در استفاده درست و بهینه از انرژی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • R- Sh
    R- Sh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    توی شهری مثل قم یک کولر آبی حدودا مصرف آبش 20 لیتر در روزه یعنی در فاصله زمانی 11 صبح تا 7 عصر مصرف برقشم که گفتم الان کولر گازی ها به قدری کم مصرف شدن که با یک کولر آبی هم توان در خنک کردن فضای مورد نظر برابری میکنن از طرفی هزینه نگهداری بسیار پایین دارن و وقت آدمم نمیگیرن باکتری و بوی بد و خاک هم وارد خونه آدم نمیکنن ، رطوبت زیاد هم خوب نیست مخصوصا که کولر آبی به وجود بیاردش که باعث درد در استخوان ها میشه ،برخی دوست دارن تو گذشته بمونن عذاب بدن خودشونو
    خلاصه در خرید کولر گازی شک نکنید نه جهت صرفه جویی در آب و این صحبت ها فقط به خاطر سلامتی و راحتی خودتون موفق باشید

  • R- Sh
    R- Sh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    کاش قبل از اینکه به آب نرسیدیم شلوارمون رو نکنیم
    نمیدونم شما میدونید یا نه حدود 3 سال تمام شرکت ها تمام سعیشون رو کردن تا کم مصرف ترین کولر گازی رو به بازار ارائه کنن
    کولر گازی با کمپرسور کم مصرف معروف به روتاری و یا کمپرسور های اسکرول مجهز به گاز r410 و قرارگیری در دو نوع t1 و t3 برای استفاده های خاص مکانی جهت مصرف بهینه ی برق
    کولر آبی قطعا در بهترین حالت 3 آمپر کف مصرف در مدل های کوچیکشه که یک فضای 50 متری رو پوشش میده با در نظر گرفتن اینکه در زمان روشن بودن مثلا 5 ساعت چیزی از اون آمپراژ مصرفی کاسته نمیشه اما کولر گازی مثلا 12000 بدون اینورتر حتی با متور روتاری مصرفش 3 الی 4 آمپر که باید در نظر داشت که اگر 5 ساعت هم روشن باشه 3 ساعتش در حالت اتوماتیک و خاموشه و فن پنل داخلی مصرف ناچیزی در حد لامپ 25 وات داره

  • ch
    ch | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    متاسفانه هر برندی که تو بازار معروف میشه فقط دنبال منفعت خودشه
    اگه شما یک اینورتر 24 ال جی داشته باشین که در کمترین حالت در ساعت 6 آمپر برق بکشه در 24 ساعت میشه چیزی حدود 30 آمپر که همین هم حداقل قبضتون با مصارف دیگه کمتر 400 هزار تومان نخواهد بود
    تا وقتی که تعرفه های برق در مناطقی که از نظر اداره برق عادی محسوب میشن هیچ کولری کم مصرف نیست
    یه نکته هم راجب به کولرهای بانه ای که معروفشون کارتن نارنجیه جنراله من خودم 30 هزار شو دارم 11 آمپر مصرف میکنه 90 متر و تو کرمانشاه میکنه فریزر فوق العاده هم کاریه
    اختلاف قیمتش با یه کولر برند بازار تقریبا نصف میشه
    گول برند خالی رو نخورین

    • R- Sh
      R- Sh | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

      در مناطق خاصی که اداره برق تعیین کرده مثل قم اراک زاهدان بندرعباس هرمزگان بوشهر و خیلی دیگه که یادم نیست مصرف برق در سه الی 4 ماه گرم سال تعرفش به یک سوم کاهش پیدا میکنه که میتونید فایل مربوته رو در سایت توانیر دانلود کنید ببینید خودتون در مناطق تعرفه عادی هوا خیلی گرم نیست و کولر گازی بازم در حالت بهینه کار میکنه و مصرفش بسیار پایین و به صرفه هست

  • m Safari
    m Safari | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    کولرهای آبی متأسفانه دارای استهلاک زیادی می‌باشند ، هیچ استانداردی هم ندارند ، جان عده‌ی زیادی رو تا حال گرفته ، هر سال باید چند ده هزار تومان خرجش کرد ، اول شب چون هوا گرمه روشن میذاری بعد وسط شب سردت میشه از خواب ناز بلند میشی خاموشش میکنی تازه بعدشم بدن درد و سرماخوردگی و . . .
    با این محاسبات فکر کنم کولرگازی بهتر باشه.
    از همه‌ی اینا گذشه من نمیدونم چرا یه شرکتی پیدا نمیشه یه کولر آبی خیلی مرغوب و استاندارد تولید کنه که چندین سال عمر کنه؟!

  • علی کاسیاس
    علی کاسیاس | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    فقط کولر گازی سامسونگ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی