ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس
بررسی موبایل

بررسی دیجیاتو: +Xperia Z3؛ پرده آخر [به همراه بررسی ویدیویی]

سال جاری روی هم رفته برای تولیدکنندگان موبایل سال مثبتی بود و کمپانی های بزرگ موفق شدند دوباره کاری را کنار گذاشته و در محصولات خود تحولات مثبتی ایجاد نمایند. از سامسونگ که بالاخره بدنه پلاستیکی پرچمدارش ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۰

سال جاری روی هم رفته برای تولیدکنندگان موبایل سال مثبتی بود و کمپانی های بزرگ موفق شدند دوباره کاری را کنار گذاشته و در محصولات خود تحولات مثبتی ایجاد نمایند. از سامسونگ که بالاخره بدنه پلاستیکی پرچمدارش را کنار گذاشته و به شیشه و فلز روی آورد، تا ال جی که در رویه ای جدید تمرکزش را بر روی ارائه یک دوربین فوق العاده و طراحی بدنه کاملا تازه قرار داد.

سونی اما در تمام این مدت نسبت به تحولات محصولات رقبا بی تفاوت نشان داده و به شدت خود را با اعمالی همچون رساندن آخرین دستاوردهای سازندگان چیپست به خط تولید پرچمدارانش و انجام حداکثر بهبود های سخت افزاری مشغول کرده بود تا بتواند هر ۶ ماه سریع ترین و قوی ترین سخت افزار ممکن را به دست مصرف کنندگان برساند.

چنین رویه ای هرچند در ابتدا جذاب به نظر می رسید، اما پس از مدتی کاربران دیگر از یکنواختی پرچمداران سونی دلزده شده و سازنده کهنه کار ژاپنی هم کم کم متوجه شد دیگر نمی تواند صرفا با قرار دادن قوی ترین پردازنده موجود در درون پوسته پرچمدارش، خریداران را راضی نگه دارد.

سونی که از مواجهه با این واقعیت غافلگیر شده از یک سو برنامه ریزی های لازم برای ایجاد تحولات عمده در پرچمدارش را نداشت و از سوی دیگر هم، ادامه روند انتشار همان مدل قبلی با نام کاملا جدید بازار را راضی نمی کرد، پس در تصمیمی منطقی و با پذیرش ضمنی شکست رویه سابق، جانشین مدل Z3 را در سطح جهان بجای Z4 با نام +Z3 رونمایی کرد.

سال آینده شاید همانطور که شایعات جسته و گریخته حکایت دارند، پرچمدار سونی محصولی کاملا متفاوت باشد، رویه جدید را باید صبر کرد و دید، در حال حاضر اما حقیقت این است که هرچند با تغییر فرمول نام گذاری، اما در هر حال «اکسپریا زد ۳ پلاس» آخرین پرچمدار ارائه شده توسط سونی است و این شرکت همان کاری را کرده که بهتر از همه بلد بوده است، یعنی اعمال بیشترین بهبود های ممکن در نسل قبلی.

برای بررسی عملکرد سونی در این زمینه «زد ۳ پلاس» را در دیجیاتو مورد بررسی قرار دادیم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم ژاپنی ها این بار تا چه حد در رفع ایرادات پرچمدار قبلی و ارائه مدل تازه با بیشترین بهبودهای ممکن موفق عمل کرده اند.

بررسی ویدیویی دیجیاتو

طراحی

Screen Shot 2015-06-17 at 10.56.05 PM

سونی همانطور که توقع می رود کماکان به بهبود دادن زبان طراحی «اومنی بالانس» که برای پرچمدارانش در نظر گرفته ادامه می دهد. هرچند این تغییرات معمولا آنقدر جزئی هستند که در نگاه اول تشخیص مدل های مختلف پرچمداران سونی را از یکدیگر سخت می کند، اما در عمل نقش زیادی در بهبود تجربه کاربری دستگاه خواهند داشت. اگر بخواهیم از مهمترین این تغییرات در «زد ۳ پلاس» نسبت به پرچمدار پیشین شروع کنیم، باید مستقیم به سراغ حذف درپوش پلاستیکی درگاه USB دستگاه برویم.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

سونی خصوصیت کلیدی پرچمدارانش را ضد آب بودن آنها انتخاب کرده است، اما همین قابلیت ویژه تا پیش از این و به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی، تا حدی باعث زایل شدن تجربه کاربری و سختی استفاده از دستگاه شده بود.

چرا که کاربران مجبور بودند هربار برای شارژ تلفن همراه خود (و در نسل های قبل تر موقع اتصال هدفون) درپوش پلاستیکی درگاه مربوطه را باز کنند. این عمل با ایجاد استهلاک در قطعه مربوطه در نهایت می توانست به خرابی درپوش و از بین رفتن مهمترین ویژگی دستگاه، یعنی ضد آب بودن منجر گردد.

بالاخره اما این امر میسر شد و سونی موفق شد ابتدا در مدل میان رده و ضد آب Xperia M4 Aqua (که پیشتر برایتان بررسی آن را نیز انجام داده ایم) و حالا در «زد ۳ پلاس» به عنوان اولین پرچمدار، این ایراد بزرگ بر سر راه تجربه کاربری موبایل های ضد آبش را کنار بزند.

Screen Shot 2015-06-17 at 10.57.03 PM

پرچمدار سونی همچنان و مانند نسل های پیشین از گواهینامه های IP68 و IP65 برای مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار بهره می برد، که این امر غوطه ور شدن دستگاه تا عمق ۱.۵ متری و به مدت نیم ساعت را بدون ایجاد مشکل میسر می کند. البته در نظر داشته باشید در هنگام این اتفاق باید درپوش قسمت سیم کارت کاملا بسته بوده و آب هم نباید آب شور دریا باشد.

سونی هر شش ماه با کاهش ضخامت و وزن پرچمدارانش، ارگونومی آنها را از نسل قبلی بهتر می کند. این بار اما تفاوت ضخامت پرچمدار جدید با مدل قبلی تفاوت معنی داری نداشته و «زد ۳ پلاس» با پهنای ۶.۹ میلی متری خود تنها ۰.۴ میلی متر از مدل پیشین باریکتر است که به نظر می رسد این موضوع بیشتر به درد کمپین های تبلیغاتی می خورد.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

از نظر سنگینی اما این پرچمدار تازه با وزن ۱۴۴ گرمی خود، ۸ گرم از مدل قبلی سبک تر است که همین تفاوت به نظر ناچیز بطور محسوسی در بهبود ارگونومی دستگاه تاثیر گذاشته، خصوصا وقتی هر دو دستگاه را برای مقایسه در دستان خود گرفته باشید، اما متاسفانه در پرچمدار جدید یک فاصله بسیار کم بین نوار آلومینیومی و شیشه بدنه وجود دارد که حالت تیزی داشته و حس خوبی را به دست منتقل نمیکند.

بخشی که پرچمدار جدید در آن پسرفت کرده اما، رنگ نایلون های استفاده شده در ۴ گوشه نوار آلومینیومی دور دستگاه است. چرا که در «زد ۳» این قطعات پلاستیکی به زیبایی درون نوار فلزی استتار شده بودند و توجهی را به تفاوت جنس خود جلب نمی کردند. در مدل جدید اما حضورشان کاملا در نگاه اول به چشم آمده که این اندکی در میزان زیبایی دستگاه تاثیر منفی گذاشته است.

البته این نکته را نیز نباید از یاد برد که در هر حال حضور این گوشه های پلاستیکی در نفس خود جای تقدیر دارد، چرا که با وجود آنها دستگاه در صورت زمین خوردن صدمه کمتری خواهد دید.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

انتقال اسپیکرهای دستگاه به درون نوار فلزی دور بدنه است که هرچند به زیبایی تمام انجام شده، اما با استتار اسپیکرها حاشیه های بزرگ بالا و پایین نمایشگر هرچه بیشتر به چشم آمده و این سوال را ایجاد می کند که چرا سونی علاوه بر اینکه تلاشی برای کاهش این حاشیه ها نمی کند، حتی مشکلی هم با هرچه بیشتر در چشم بودنشان ندارد.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

یک نکته جالب هم در مورد ضخامت «زد ۳ پلاس» وجود دارد؛ و آن اینکه این تلفن هوشمند هرچند پهنایی برابر با پرچمداران بزرگترین رقبای خود یعنی سامسونگ و آیفون دارد، اما طراحان آن موفق شده اند قطعات دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی اش را با سنسور و همه لنزهای مربوطه طوری درون بدنه جا دهد تا قسمت پشتی کاملا صاف باشد و هیچ گونه بیرون زدگی در آن وجود نداشته باشد. این عملی است که هیچکدام از ۲ رقیب گردن کلفت یعنی آیفون ۶ و گلکسی اس ۶ موفق به انجام آن نشده اند.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

به عنوان آخرین تفاوت هم لازم است به حذف کانکتور dock اشاره کنیم که پیشتر در مدل میان رده M4 Aqua هم اتفاق افتاده بود. این تفاوت نیز از مواردی است که علاوه بر بهبود ارگونومی، به افزایش یکدستی و زیبایی ظاهری دستگاه نسبت به قبل کمک کرده است.

نمایشگر

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

این سومین و احتمالا آخرین پرچمدار پیاپی سونی است که از همان نمایشگر ۵.۲ اینچی IPS با رزولوشن ۱۰۸۰p و تراکم پیکسلی ۴۲۴ بهره می برد. هرچند این رزولوشن بالاترین کیفیت موجود در بازار نیست، اما شفافیت و جزئیات تصاویر به نمایش درآمده در آن آنقدر خوب است که لازم نباشد به عدم افزایشش خرده ای بگیریم. ضمن اینکه سونی اعلام کرده بهبودهایی در نمایشگر بکار رفته در «زد ۳ پلاس» ایجاد کرده است.

یکی از این بهبود ها به عملکرد تاچ دستگاه در شرایطی که خیس است باز می گردد (این موضوع را می توانید در بررسی ویدیویی ابتدای مطلب بطور عملی مشاهده نمایید) بر خلاف مدل پیشین که هنگام خیس بودن لمس و کارکردن و با نمایشگر آن تقریبا غیر ممکن بود، اکنون «زد ۳ پلاس» در زمانی که خیس باشد نیز کارایی مطلوبی را از خود بروز می دهد هرچند که این تکنولوژی هنوز به نهایت بلوغ خود نرسیده و گهگاه خطاهایی را از خود نشان می دهد.

Screen Shot 2015-06-17 at 10.52.47 PM

بهبود دیگر اما در زمینه روشنایی صفحه نمایش انجام شده و سونی میزان حداکثر روشنایی تولید شده توسط این تلفن هوشمند را ۷۰۰ نیت اعلام کرده است. برای بررسی ادعای سازنده نمایشگر را با روشنایی ۱۰۰ درصد در محیط بسته و همچنین زیر نور خورشید مورد بررسی قرار دادیم که بالاتر بودن روشنایی «زد ۳ پلاس» بخصوص در محیط های باز محسوس بود.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

البته باید در نظر داشت که نمایشگرهای IPS از این لحاظ نسبت به نمونه های AMOLED در رده پایین تری قرار می گیرند و نمی توان زیر نور خورشید توقع بالاترین شفافیت ممکن را از آنها داشت، اما «زد ۳ پلاس» در این زمینه نسبت به رقبای دیگر که از تکنولوژی مشابه استفاده کرده اند، مثل LG G4 و HTC One M9 بهتر عمل کرده است.

از دلایل عملکرد بهتر سونی می توان به استفاده از تکنولوژی هایی مثل TRILUMINOS اشاره کرد که به دست مهندسین بخش Bravia ابداع شده و امکان نمایش پهنه رنگی بیشتری (تا حداکثر ۱۳۰ درصد استاندارد sRGB) را ممکن کرده است، همچنین موتور تصویر X-Reallity که پویایی بالایی را برای تصاویر را به ارمغان می آورد.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

در مجموع می توان گفت سونی همانطور که ادعا کرده موفق شده نمایشگر بسیار خوب پیشین را بهبود داده و محصولی ارائه کند که تصاویر را با جزئیات و کیفیت بسیار چشم نوازی به نمایش می گذارد، اما تنها یک نکته وجود دارد که نسبت به مدل پیشین پسرفت داشته و آن نمایان شدن نوارهایی از نقاط نورانی زیر تابش مستقیم خورشید است. این اتفاق احتمالا به دلیل ایجاد تغییرات در عملکرد لمسی نمایشگر و اضافه شدن امکان کار کردن با آن در حالت خیس پیش آمده است.

از دیگر امکانات نمایشگر «زد ۳ پلاس» نیز می توان به تنظیم دستی white balance، امکان روشن کردن صفحه نمایش با ۲بار ضربه زدن، قابلیت کارکردن با دستکش، افزایش دستی پویایی رنگها و حالت Daydream اشاره کرد که عملکردی همانند اسکرین سیور در کامپیوترهای رومیزی دارد.

SC1

نکته نهایی این بخش نیز روش فعال و غیر فعال کردن adaptive brightness است که برای تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر بکار می رود و برای انجام آن باید به منوی تنظیمات و بخش صفحه نمایش مراجعه نمایید چرا که دکمه ای برای این منظور در قسمت نوتیفیکیشن ها در نظر گرفته نشده است.

سخت افزار

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

سونی برای جدیدترین پرچمدارش آخرین نسل از چیپست های کوالکام یعنی اسنپدراگون جنجالی ۸۱۰ را در نظر گرفته است. این چیپست ۶۴ بیتی ۸ هسته ای از ۴ هسته Cortex-A57 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز تشکیل شده که ۳ گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی Adreno 430 آن را همراهی می کند. چنین ترکیب قدرتمندی هرچند خیال کاربر را از لحاظ توانایی های پردازشی دستگاه آسوده می کند، اما با توجه به مدل چیپست استفاده شده، نگرانی هایی را از بابت مشکل داغ شدن بیش از حد دستگاه در هنگام اجرای عملکرد های سنگین بوجود می آورد.

برای بررسی این موضوع از «زد ۳ پلاس» با نسخه ۶۴ بیتی اپلیکیشن Antutu بنچ مارک گرفتیم که گرم شدن بدنه در اثر اجرای تست ها کاملا محسوس بود، اما نکته اینجاست که با هرچه گرمتر شدن دستگاه امتیاز بنچ مارک نیز کاهش پیدا می کرد، اما در شرایط دمایی مناسب توانستیم به رقم حدود ۵۰ هزار امتیاز دست یابیم.

Z3Plus SC2

برای اینکه ببینیم این داغ شدن در کارایی دستگاه بطور عملی چه تاثیری دارد، اقدام به اجرای بازی های گرافیکی سنگین و پخش ویدیوهای HD کردیم که با وجود کاملا محسوس بودن گرمای ایجاد شده در بدنه «زد ۳ پلاس»، مشکل خاصی در اجرای هیچ کدام از بازی ها و پخش ویدیو ها مشاهده نشد و همگی بدون تاخیر و پرش انجام شدند.

Screen Shot 2015-06-17 at 11.30.08 PM

تنها بخشی که سونی موفق به رفع آن نشده از کار افتادن عملکرد دوربین دستگاه در اثر داغ شدن است که در بخش مربوطه به آن خواهیم پرداخت، در مجموع اما می توان گفت از لحاظ عملکرد تفاوت معناداری بین آخرین پرچمدار سونی با رقبای دیگر وجود ندارد و «زد ۳ پلاس» را می توان یکی از قدرتمند ترین های بازار در حال حاضر دانست، هرچند به هر حال بهتر است به توصیه های سونی در زمینه مشکل یاد شده عمل کرد تا این شرکت آپدیت های نرم افزاری لازم را ارائه دهد.

دیگر خصوصیات سخت افزاری دستگاه نیز شامل قابلیت های ارتباطی 4G، با پشتیبانی از LTE Cat 6، بلوتوث، Wifi دوبانده و NFC می گردد. «زد ۳ پلاس همچنین» به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز است که البته قابلیت ارتقا تا ۱۲۸ گیگابیت از طریق درگاه MicroSD را هم داراست. گفتنیست این امکان با توجه به گرایش روزافزون دیگر سازندگان به حذف درگاه فوق، قابلیتی مطلوب و کاربردی به شمار می رود.

نرم افزار

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

«زد ۳ پلاس» یکی از نخستین موبایل های سونی است که با اندروید ۵.۰.۲ ارائه می شود، اما این شرکت برخلاف سازندگان دیگر تغییرات زیادی را در سیستم عامل گوگل ایجاد نکرده و ترجیح می دهد تجربه ای نزدیک به اندروید خالص را تنها با اعمال برخی تغییرات کوچک به کاربر ارائه کند.

برای بررسی خصوصیات نرم افزاری دستگاه با فشردن دکمه power (که سمبل زبان طراحی اومنی بالانس سونی نیز به شمار می رود) وارد صفحه قفل «زد ۳ پلاس» می شویم. این بخش شامل ساعت و نوارهای نوتیفیکیشن ها می شود و در پایین صفحه نیز ۳ میانبر برای ورود به بخش تماس، دوربین و بازکردن قفل دستگاه وجود دارد.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

پس از ورود به صفحه home با چیدمان معمول اندروید مواجه می شویم که در آن آیکون ها و ویجت ها و دکمه های اصلی اندروید به شکل نرم افزاری حضور دارند. تعداد صفحاتی که با سوایپ به چپ و راست بینشان جابجا می شویم تا ۷ عدد قابل افزایش، و بخش dock پایین صفحه که آیکون های آن در تمام صفحات ثابت هستند قابلیت ساخت فولدر و قرار دادن چندین اپلیکیشن درون آن را داراست.

نکته جذاب اما با نگه داشتن انگشت روی عکس زمینه پدیدار می گردد. در این بخش علاوه بر قابلیت تغییر theme و عکس زمینه و اضافه کردن ویجت ها، یک آیکون جدید به نام home settings اضافه شده که با استفاده از آن می توانید ضمن تغییر سایز آیکون های صفحات خانگی، جهت نمایش صفحات را نیز بین افقی و عمودی تغییر دهید. وجود این قابلیت امکان استفاده از کیبوردهای فیزیکی و بهبود تجربه کاربری در هنگام تایپ را به همراه خواهد داشت.

Screenshot_2015-06-17-23-12-29

با سوایپ عمودی وارد بخش اعلان ها و تنظیمات سریع یا toggle ها می شویم که از طریق آنها می شود عملکردهای مختلفی همچون NFC، Wifi، بلوتوث، چراغ قوه، دیتای سیم کارت و غیره را فعال یا غیر فعال کرد. این بخش ها از لحاظ ظاهری تفاوتی با اندروید خالص ندارند اما امکان اضافه ای که سونی برای آن در نظر گرفته امکان تغییر در چینش و دکمه های موجود در قسمت یاد شده است که از طریق علامت مداد کنار چرخ دنده در بالای صفحه انجام می گیرد.

Z3Plus SC3

دیگر قابلیت اختصاصی که سونی به سیستم عامل گوگل افزوده برنامک ها یا small apps هستند که با زدن دکمه مولتی تسکینگ اندروید به آنها دسترسی خواهید داشت. این اپلیکیشن ها نسخه ساده شده اپلیکیشن های مختلفی هستند که تعدادشان به ۱۰ عدد رسیده و از طریق آنها می توانید بدون خارج شدن از اپلیکیشنی که در حال اجرای آن هستید، به عملکردهایی مثل ماشین حساب، مرورگر اینترنت، تایمر، یادداشت، تقویم، پخش کننده موسیقی، ایمیل و غیره دسترسی داشته باشید. در صورت نیاز به عملکردهای بیشتر نیز می توانید از طریق گوگل پلی به دانلود برنامک های موجود دیگر بپردازید.

با ورود به صفحه اپلیکیشن ها نیز فرمت همیشگی اندروید ظاهر می گردد که در آن می توانید با سوایپ به راست بین صفحات و لیست اپلیکیشن ها جابجا شده و یا با رفتن به سمت چپ به منویی که سونی برای حذف کردن برنامه ها و تغییر ترتیب آنها یا جستجو بینشان درنظر گرفته دسترسی داشته باشید.

Z3Plus SC4

از عملکردهای کلی سیستم عامل که بگذریم به اپلیکیشن های اختصاصی می رسیم که سونی در تلفن هوشمند خود قرار داده. اولین این اپلیکیشن ها lifelog نام دارد که در طول شبانه روز اطلاعات مختلفی را از تعداد قدم ها تا محل هایی که در آن حضور داشته اید، تعداد عکس و فیلم های گرفته شده و بسیاری جزئیات دیگر را ثبت و تحلیل کرده و داده های آماری حاصله را در اختیار شما قرار می دهد. این اپلیکیشن قابلیت های فراوانی را زمینه کاری خود دارد که البته برای نهایت استفاده از آن بهتر است نسبت به خرید ساعت ها دستبندهای هوشمند سونی اقدام کنید. ضمنا در نظر داشته باشید که استفاده از این اپلیکیشن با وجود کارکردهای جالب تاثیر زیادی در مصرف باتری دستگاه داشته و بخش زیادی از آن را به خود اختصاص خواهد داد.

Z3Plus SC5

اپلیکیشن بعدی Movie Maker نام دارد که قادر است با ترکیب عکس ها و فیلم های کاربر و انتخاب موسیقی زمینه، یک کلیپ ویدیویی یا اسلاید شو از آنها بسازد. اپلیکیشن های دیگری که سونی در نظر گرفته Playstaion و PSN و Remote Play هستند مختص کاربران کنسول پلی استیشن بوده و از طریق آنها به ترتیب می توان به خرید بازی، کنترل پروفایل کاربری آنلاین و حتی انجام بازی های کنسول روی تلفن هوشمند بجای تلویزیون (از طریق دانگل) اقدام کرد. گفتنیست مورد آخر روی همه اسمارت فون های سونی موجود نبوده و برای انجام آن لازم است مدل های خاص عموما رده بالا را خریداری نمایید که «زد ۳ پلاس» یکی از آنهاست.

Screenshot_2015-06-18-02-46-24

اپلیکیشن بعدی Smart Connect نام دارد که قابلیت اتوماسیون را به تلفن همراه آورده و از طریق آن می توان عملکردهای خودکار خاصی را تنظیم کرد. برای مثال کاربر می تواند تعیین کند که در بازه زمانی خاصی، یا با متصل کردن موبایل به شارژر، دستگاه در حالت سایلنت قرار گرفته و اپلیکیشن ساعت برای تنظیم alarm باز شود. یا با اتصال هدفون بلندی صدا به درجه خاصی تغییر یافته و اپلیکیشن موسیقی (که تا پیش از این Walkman نام داشت و در نسخه فعلی رابط کاربری، به Music تغییر نام داده) باز شود یا پخش قطعه ای که از پیش تنظیم شده آغاز گردد.

Screenshot_2015-06-18-02-53-56

از دیگر اپلیکیشن ها نیز می توان به نرم افزار نقاشی، اپلیکیشن تشخیص موسیقی در حال پخش، مجموعه office، فایل منیجر، ویدیو پلیر زیبا و قدرتمند با پشتیبانی از زیرنویس فارسی و فرمت های ویدیویی متنوع اشاره کرد. امکانات نرم افزاری رابط کاربری سونی نیز شامل موارد مختلفی همچون منشی تلفنی، ثبت اسکرین شات یا ویدیو از محیط سیستم عامل، رادیو اف ام، بخش contacts با امکان گروه بندی افراد است.

Screenshot_2015-06-02-19-13-49

کیبورد سونی یکی از بهترین نمونه های دارای قابلیت سوایپ است که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. این کیبورد قابلیت تغییر پوسته را نیز داشته و شکلک های emoji هم بطور پیش فرض درون آن تعبیه شده اند.

یک امکان جالب در نظر گرفته شده برای کیبورد فارسی سونی، قابلیت حدس زدن و پیشنهاد دادن جملات بعدی مورد نیاز شما را نیز داراست که امکان کاربردی و جالبی به شمار می رود! مثلا در ابتدای شروع به نوشته کلمه «سلام» را پیشنهاد داده و در صورت انتخاب آن کلمه پیشنهادی بعدی «بر» و سپس «شما» و به همین ترتیب خواهد بود.

Z3Plus SC6

سونی همچنین امکاناتی را برای افراد کم توان یا مسن در نظر گرفته که از جمله آنها می توان به Slow Talk برای کاهش سرعت پخش صدای مکالمه برای شمرده تر شدن و همچنین حالت Simple Home اشاره کرد که با انتخاب آن ۱۵ آیکون بزرگ برای انتخاب قابلیت های اصلی دستگاه روی صفحه نقش می بندد تا دسترسی و استفاده از آنها تا حد ممکن ساده شود.

«زد ۳ پلاس» همچنین امکان استفاده از ۲ سیم کارت بطور همزمان را داراست که تنظیمات هر سیم کارت نیز بطور جداگانه قابل انجام است. برای مثال می توان سیم کارت مورد استفاده برای اینترنت را تعیین کرده و زنگ و منشی تلفنی هرکدام را بطور جداگانه تنظیم نمود. در هنگام ارسال پیامک نیز ۲ علامت فلش در اختیار کاربر قرار داده می شود که با فشردن هرکدام، پیامک تایپ شده با سیم کارت مربوط به همان فلش ارسال خواهد شد.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

همچنین برای قرار دادن سیم کارت ها در دستگاه یک قاب کشویی در کنار جایگاه MicroSD قرار داده شده که با بیرون کشیدن آن جای خالی ۲ سیم کارت مشاهده می شود. گفتنیست یکی بودن درپوش جایگاه حافظه و سیم کارت در راحت تر شدن تجربه کاربری نقش مثبت داشته اما جایگاه کشویی سیم کارت تقریبا به سختی از محل خود بیرون آورده می شود و بهتر است برای این منظور از یک وسیله کمکی مثل سوزن های مخصوص بیرون آوردن سیم کارت استفاده نمایید.

دوربین

Screen Shot 2015-06-17 at 10.53.51 PM

«زد ۳ پلاس» هم با همان دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی همیشگی سری Z ارائه شده است. این دوربین از گشادگی دهانه لنز f2.0 بهره برده و ایزوی قابل تنظیم تا ۱۲۸۰۰ برخوردار است. دوربین «زد ۳ پلاس» تصاویر را در حالت دستی با رزولوشن تا حداکثر ۲۰.۷ مگاپیکسل (۳۹۳۶ در ۵۲۴۸) و روی حالت تنظیمات خودکار با کیفیت حداکثر ۸ مگاپیکسل (۲۴۴۸ در ۳۲۶۴) ثبت می کند. فلش LED همراه آن نیز از نوع ۲گانه نبوده اما از پس وظایف خود به خوبی بر می آید.

دکمه شاتر فیزیکی دستگاه نیز ۲ مرحله ای است و باز کردن قفل/انجام فوکوس و سپس ثبت تصویر استفاده نمود. وجود این دکمه خصوصا در مواقع عکاسی زیر آب ضروری است چرا که نمایشگر دستگاه در حالت غوطه ور در آب از کار افتاده و لازم است تصاویر را با دکمه فیزیکی ثبت نمایید.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

محیط نرم افزاری دوربین «زد ۳ پلاس» به ۲ بخش تقسیم شده و در سمت راست کلید های شاتر گرافیکی، انتخاب حالت های مختلف عکاسی و شاتر مربوط به فیلمبرداری قرار داشته و در سمت دیگر تنظیمات جزئی تری برای ایزو و وایت بالانس و حالت HDR و رزولوشن تصویر و تثبیت کننده دیجیتالی قرار داشته که البته بسیاری از این موارد تنها در حالت Manual قابل دسترسی هستند.

Z3Plus SC8

اپلیکیشن هایی که از سمت راست قابل دسترسی هستند شامل موارد متنوع و متعددی هستند که علاوه بر Manual و +Superior Auto، شامل پانوراما، Timeshift، فیلمبرداری 4K، افکت های واقعیت افزوده و قابلیت Multi camera برای دریافت تصویر از چند منبع مختلف و ترکیب آنها می گردد.

بسیاری از این اپلیکیشن ها جنبه تفریح و سرگرمی داشته و از نمونه های جدید اضافه شده در این بخش می توان به AR mask اشاره کرد که بطور زنده یک ماسک مجازی را بر روی صورت کاربر قرار می دهد.

Screen Shot 2015-06-17 at 10.54.12 PM

دوربین «زد ۳ پلاس» بطور پیش فرض تصاویر را روی حالت خودکار و با رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می کند که برای تغییر آن و افزایش رزولوشن یا انتخاب حالت هایی همچون HDR لازم است تنظیمات دوربین را روی حالت Manual قرار دهید.

در حالت دستی سناریوهای متعددی از پرتره گرفته تا منظره قابل انتخاب هستند که نهایت تعداد ترکیبات ممکن را به رقم ۵۲ سناریو می رسانند. نسبت تصویر نیز در این حالت بین ۴:۳ و ۱۶:۹ قابل انتخاب است.

Z3Plus SC10

 

دوربین جلوی دستگاه نیز از رزولوشن ۵ مگاپیکسلی، سنسور Exmor RS و لنز ۲۵ میلی متری واید برخوردار است.

برای آزمایش کیفیت دوربین «زد ۳ پلاس» در شرایط مختلفی اقدام به عکاسی کردیم و بطور خلاصه می توان این طور جمع بندی کرد که کیفیت تصاویر ثبت شده عالی بوده دوربین در هر ۲ حالت تنظیمات دستی و خوکار عملکرد بسیار مناسبی را از خود بجا می گذارد.

نکته آزار دهنده اما پیغام مبنی بر داغ شدن دستگاه است که تقریبا بطور دائم (و خصوصا در هنگام عکاسی در گرمای روز) به کاربر اطلاع می دهد که درجه حرارت «زد ۳ پلاس» در حال افزایش بوده و لازم است اپلیکیشن دوربین بطور خودکار برای خنک شدن بسته شود.

Z3Plus SC9

ظاهر شدن چندین باره این پیغام تنها نکته منفی تجربه کاربری عکاسی با «زد ۳ پلاس» بود، هرچند مشکل به سونی مربوط نبوده و همانطور که پیشتر اشاره شد به دلیل استفاده از چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ بوجود آمده است، اما امید است سازنده هرچه سریعتر نسبت به ارائه آپدیت های مورد نیاز برای رفع این مشکل اقدام کند تا کاربران بتوانند از دوربین با کیفیت این تلفن هوشمند قدرتمند حداکثر استفاده را ببرند.

در ادامه می توانید گالری تصاویر گرفته شده با دوربین «زد ۳ پلاس» را مشاهده و با عکس های «زد ۳» مقایسه بفرمایید. توضیح اینکه سونی ادعا کرده با وجود استفاده از سخت افزار یکسان، تصاویر گرفته شده توسط پرچمدار فعلی به دلیل انجام پردازش های نرم افزاری «کمتر» از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

کیفیت صدا و مکالمه

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

سونی پیش از آنکه سازنده تلفن های همراه باشد به عنوان غول پر سابقه در صنعت صوتی تصویری به شمار می رود، در نتیجه بیراه نیست اگر توقع داشته باشیم موبایل هایش هم در زمینه پخش موسیقی بی نقص عمل کنند. در همین راستا لازم است بدانید که اگر بخواهید «زد ۳ پلاس» را به عنوان منبع پخش موسیقی به آمپلی فایر یا باند وصل کنید توقع شما بطور کامل تامین خواهد شد چرا که این تلفن هوشمند عملکرد بی نقصی را در این زمینه از خود به نمایش گذاشته و سطحی از بلندی و شفافیت را در اختیار می گذارد که جای هیچگونه اعتراضی را باقی نمی گذارد.

شرایط با استفاده از هدفون ۲۰ دلاری ارائه شده همراه دستگاه (با شماره مدل mh410c) هم هرچند در سطح یک پرچمدار نیست، اما به گونه ای هم نیست که غیر تحمل باشد و در فضاهای بیرونی بلندی و تفکیک نسبتا قابل قبولی در اختیار کاربر گذاشته می شود. با ورود به فضای داخلی و ساکت اما شرایط دگرگون شده و با مشخص شدن سطح دیستورشن و تداخل فرکانس ها قابلیت های سونی به عنوان یک شرکت کهنه کار در زمینه فناوری های صوتی مورد پرسش قرار می گیرد.

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

سونی در طی این سالها آنقدر تکنولوژی های نرم افزاری و امکانات مختلف خلق کرده که از طریق آنها بتواند امکان انجام انواع تنظیمات صوتی را مهیا کرده و کاربر را قادر سازد به شخصی سازی جزء به جزء موسیقی در حال پخش بپردازد.

از جمله این تکنولوژی ها می توان به قابلیت +ClearAudio اشاره کرد که اولی برای افزایش شفافیت موسیقی در حال پخش بکار می رود، قابلیت دیگر نیز Dynamic normalizer نام دارد که از طریق آن می توان سطح بلندی صداهای در حال پخش را یکدست کرد که این مورد خصوصا در مواقعی که در playlist مجموعه متنوعی از موسیقی ها در سبک ها و از منابع مختلف وجود داشته باشد کاربرد مثبت دارد.

Z3Plus SC11

اکولایزرها و حالت شبیه ساز صدای فراگیر نیز از دیگر مواردی است که برای کاربر در نظر گرفته شده و بطور کلی می توان تنظیمات نرم افزاری سونی در زمینه موسیقی را برای شخصی سازی خصوصیات موسیقی در حال پخش کافی و کامل ارزیابی کرد.

Screenshot_2015-06-18-03-57-02

بخش نهایی این قسمت را نیز به آزمایش اسپیکرهای زیبای دستگاه اختصاص دادیم که با قرار گیری در محل جدید هرچند از لحاظ ظاهری چشم نواز تر شده اند، اما تا پیش از امتحان کردن نمی توان پیشبینی کرد این جاگذاری تازه در کارایی آنها چه تاثیری گذاشته.

بررسی این موضوع متاسفانه یکی از ضعیف ترین عملکردهای «زد ۳ پلاس» را نمایان کرد. این بخش راضی کننده نبود و علاوه بر عدم توانایی تولید صدای بلند، تفکیک صدا هم در سطح یک پرچمدار نبود و به محض بلند کردن صدا مقدار زیادی دیستورشن اضافی به گوش می رسید و در کل کیفیت صدا نسبت به نسل قبلی پسرفت کرده بود.

باتری

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

سونی بر خلاف رویه معمول در بازار، باز هم از حجم باتری نسل جدید پرچمدارش کاسته و آن را از ۳۱۰۰ به ۲۹۳۰ میلی آمپر رسانده است. این مقدار احتمالا برای کاهش اندازه دستگاه فدا شده، در نتیجه لازم است برای رسیدن به ادعای عمر ۲ روزه «زد ۳ پلاس» کاهش فیزیکی از طریق بهبود های نرم افزاری و بهینه سازی عملکرد سخت افزارها جبران شود. برای بررسی این موضوع باتری دستگاه را تست کردیم که در نهایت زمان آماده باش آخرین پرچمدار سونی به حدود ۷۰ ساعت رسید. این رقم هرچند نسبت به نسل پیشین کمتر است، اما باز هم در مقایسه با رقبا عملکرد مناسبی محسوب می شود.

ضمن اینکه برای دستیابی به عمر باتری بیشتر سونی حالت Stamina و Ultra Stamina مود را نیز در تلفن های هوشمندش تعبیه کرده است. با فعال کردن این حالت تنها به ۱۰ عدد از عملکردهای ضروری دستگاه دسترسی خواهید داشت که شامل تماس، پیام رسانی، دوربین، دوربین، ساعت زنگدار، تقویم، رادیو، آلبوم عکس و بخش کانتکت ها می شود، اما در عوض زمان روشن ماندن موبایل در این حالت تا چندین برابر افزایش می یابد.

گفتنیست مزیت این قابلیت سونی نسبت به رقبایی چون سامسونگ، تمام رنگی بودن آن است. ضمنا فعال کردن Ultra Stamina Mode حدود ۱۵ ثانیه زمان برده و غیر فعال کردنش نیز به ریستارت شدن دستگاه نیاز دارد که از زمان فشردن دکمه تا راه اندازی کامل مجدد حدود ۱ دقیقه زمان خواهد برد. این تلفن هوشمند همچنین از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام پشتیبانی می کند، اما از قابلیت شارژ بی سیم بی بهره است.

جمع بندی

sony xperia z3 plus سونی اکسپریا زد 3 پلاس

«زد ۳ پلاس» بهترین ساخته سونی در حال حاضر است و هرچند دیگر طراوت پرچمداران روزهای اول را ندارد، اما در عوض تا حد زیادی به بلوغ رسیده و ایرادات پیشین تا جای ممکن در آن رفع شده اند. تصمیم گیری برای خرید آن هم ساده است و ۲ حالت بیشتر ندارد:

اگر کاربر سری Z نیستید و نیاز دارید تلفن هوشمند زیبا و با کیفیتی داشته باشید که روی زمین و زیر آب عکس های با کیفیتی بگیرد و عمر باتری و سرعت پردازنده آن هم از بهترین های بازار باشد، «زد ۳ پلاس» کاملا خواهد توانست توقعات شما را بر طرف کند.

برای کاربران فعلی سری Z اما تصمیم گیری سخت تر است، آیا بدست آوردن عملکرد لمسی بهتر، عمر باتری بیشتر، کارکرد بهتر دوربین و پایان دوران کلنجار رفتن با درپوش پلاستیکی درگاه USB برایتان ارزش هزینه کردن دارد؟

در هر حال اگر شایعات به حقیقت نزدیک باشند، پرچمدار بعدی سونی ممکن است محصول کاملا دگرگون شده ای باشد. پس اگر سادگی زبان طراحی اومنی بالانس و ویژگی های مختص محصولات بهره برده از آن باب طبعتان است، «زد ۳ پلاس» ممکن است پرده آخر داستان سری Xperia Z و آخرین فرصت شما برای بدست آوردن بهترین نمونه تولید شده از آنها باشد.

زد ۳ پلاس هم اکنون با قیمت 2.190.000 تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • ضد آب و گرد و خاک
  • عملکرد خوب دوربین
  • نمایشگر خوب

نکات منفی:

  • داغ کردن چیپست و از کار افتادن دوربین
  • اسپیکر ضعیف
  • طراحی تکراری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (73 مورد)
  • m 78
    m 78 | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من خیلی تحقیق کردم تو این رنج قیمت وحتی تا سیصد تومن بیشتر یکی این و یکی هم honor 7 از همه بهتره که البته این دو گوشی هر کدوم امکانات متفاوتی دارند.اگر زد آب بودن و قابلیت فست شارژ براتون مهم نیست هواوی بهتره.من بین این دوتا به شدت گیرکردم ممنون میشم اگر بیشتر کمکم کنید

  • behnamporvaly
    behnamporvaly | ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

    نوکیا از همه بهتره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی