ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک دوراهی بزرگ؛ تبلت ها را دوست بداریم یا از آنها متنفر باشیم؟

این روزها به نظر می رسد که جهان تحت تاثیر موبایل های هوشمند قرار دارد؛ فروش، بالاست و رقابت در این حوزه هیچگاه چنین بی رحمانه پیش نرفته است. نمی توان ادعایی مشابه را در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

این روزها به نظر می رسد که جهان تحت تاثیر موبایل های هوشمند قرار دارد؛ فروش، بالاست و رقابت در این حوزه هیچگاه چنین بی رحمانه پیش نرفته است. نمی توان ادعایی مشابه را در خصوص بازار سرد تبلت ها داشت. محبوب ترین تبلت بازار به نام آپید نیز فروش چندان جالبی ندارد و می توان گفت به مقطعی از زمان برخورده ایم که جذابیت و کاربرد این نوع از گجت های الکتریکی از دیدگاه کاربران، روز به روز در حال کاهش است.

جالب اینکه اگر به چند سال پیش بازگردید، به موفقیت این نوع از محصولات بسیار خوشبینانه نگاه می شد. دوباره به زمان حال بازگردید، سپس نظرات فعلی را در خصوص تبلت ها جویا شوید تا عمق فاجعه برایتان مشخص گردد.

اوضاع تغییر کرده اند؛ کمپانی هایی نظیر سامسونگ و گوگل اکنون تصمیم گرفته اند از ابعاد تصویر ۴:۳ نیز در نمایشگر تبلت هایشان استفاده کنند، و از طرف دیگر نیز شایعاتی شنیده می شود مبنی بر اینکه امسال، گوگل قصد ندارد یک تبلت نکسوس را ارائه دهد.

در این مقاله، می خواهیم نگاهی داشته باشیم به بازار تبلت ها و درک کنیم چرا این محصولات در زمانه ای نه چندان دور آنقدر محبوب بودند و اکنون دیگر نمی توانند پا به پای موبایل های هوشمند خود را به سوی آینده ای روشن بکشند. و البته اینکه چرا هنوز هم استفاده از یک تبلت، غیر منطقی نیست. با دیجیاتو همراه باشید.

نگاهی از گذشته تا زمان حال

samsung_p1000_galaxy_tab-309-3-w600
گلکسی Tab P1000 از سامسونگ، صرفا در یک اندازه ارائه می شد و خبری از کلید Home هم در آن نبود. کاربران می توانستد آن را به عنوان یک موبایل (با استفاده از اسپیکر) نیز استفاده کرده و تماس صوتی برقرار کنند.

در درجه نخست، پیش از اینکه به سراغ مبحث تبلت ها برویم، باید ببینم ابتدایی ترین آنها کدام ها بوده اند؛ دست کم در مقر اندروید. اولین تبلت اندرویدی که توانست توجه کاربران را به خود جلب نماید، گلکسی تب نام داشت؛ اولین گلکسی تب. شاید باورش سخت باشد ولی زمانی بود که سامسونگ صرفا یک گلکسی تب تولید کرده بود.

این محصول در همان سالی که اپل، آیپدش را ارائه داد به بازار عرضه شد. سامسونگ تمایل داشت با ارائه ی این تبلت، ابتدا در اکوسیستم اندروید پیروز میدان گردد و سپس به سراغ رقیب خود یعنی اپل رفته و سهم بازار آیپد را نیز از آن خود کند.

گلکسی تب در بهترین حالت یک «گلکسی اس» عریض شده بود که پلتفرمش گاهی فراموش می کرد برای یک تبلت بهینه گشته نه یک اسمارت فون ۴ اینچی. ایسوس را می توان مدعی بعدی در اکوسیستم اندروید دانست زیرا این شرکت بود که اولین تبلت با رزولوشن نمایشگر 1080p را به بازار ارائه کرد و سپس نیز موتورولا با Xoom از راه رسید. محصولی که با نسخه ی Honeycomb از اندروید به بازار عرضه شد اما نام نکسوس بر آن قرار نگرفت.

WiFi-Motorola-Xoom1-w600

پس از موتورولا، تبلت های «غیر-نکسوسی» زیادی از طرف سازندگان آشنا و گمنام به تولید رسیدند. سپس ایسوس سری Transformer را معرفی کرد. خود گوگل نیز در سال ۲۰۱۲ دست به معرفی نکسوس ۷ زد، محصولی که با مشخصاتی قابل قبول، از قیمتی عالی بهره می برد.

به سال ۲۰۱۴ می رسیم، زمانی که بزرگترین تولید کننده تبلت ها در مقر اندروید را می شد سامسونگ دانست. این سازنده به واسطه ی پنل های صفحه نمایش Super AMOLED، از فروش بالایی برخوردار بود. به هر حال، تبلت ها، بخصوص آنهایی که در همین مقاله نامشان را آوردیم، زمانی بسیار محبوب بودند و همه سازندگان تلاش داشند بالاترین آمار مربوط به فروش آنها را نیز از آن خود کنند. گویی در نقطه ای از زمان، این محصولات از موبایل های هوشمند نیز مهم تر شده بودند.

دورآگاهی: چرا هیچ کس اکنون به تبلت ها اهمیت نمی دهد؟

اکنون که نگاهی به تاریخچه ی اولین و برترین تبلت های اندرویدی داشته ایم، بیایید به سراغ این سوال رویم که چرا به طور کلی در زمانه ی فعلی دیگر کاربران با همان شور و اشتیاق سابق، به سراغ گجت های یاد شده نمی روند. نموداری که مشاهده می کنید، از طرف موسسه آماری IDC تهیه شده است.

IDC_Tablet_Shipments-Q12015-w600

همانگونه که می بینید، در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ فروش محصولات مورد بحث تا ۶ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. آماری که البته بیشتر کاهشش به دو بازیگر بزرگ این بازار به نام های اپل و سامسونگ بر می گردد. به شکل تعجب برانگیزی، ال جی به واسطه ارائه ی G Pad تواسنت سهم خوبی را از این بازار به خود اختصاص دهد و از طرف دیگر اما ایسوس با بیشترین کاهش عرضه مواجه بوده است. علت چیست؟

برعکس موبایل ها که کاربران آنها را در جیب خود قرار داده و به راحتی به اطراف می برند، تبلت ها صرفا محصولاتی لوکس محسوب گشته که در خانه و هنگام مسافرت استفاده دارند. البته این قاعده برای همه صادق نیست اما در هر صورت برای بسیاری از کاربران چنین است. فرض کنید برای رفتن به سر کار خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید. در چنین حالتی به همراه داشتن یک تلفن همراه مشخصا ساده تر از حمل کردن یک دستگاه ۱۰.۱ و یا حتی ۱۲.۲ اینچی است.

مشکل اندازه

Alcatel-OneTouch-Hero-6-Inch-Phablet-Hands-On-20-645x362-w600
آیا یک تبلت در دست شماست؟ خیر صرفا یک موبایل غول آسا.

عجیب است که چگونه در گذشته در مکان های عمومی می تواستید کاربرانی را با تبلت های مختلف ببینید اما چنین موضوعی اکنون و در روزگار فعلی نمود ندارد. زمانی بود که آیپد و آیپد مینی، یا نکسوس ۷ و یا به طور کلی تبلت های گم نام و ارزان قیمت در دستان کاربران زیادی جای داشتند اما این روزها به سختی می توان شخصی را در حال کارکردن با چنین محصولی در مکان های عمومی دید.

یکی از بزرگترین مسائلی که باعث گشته کاربران از تبلت ها روی برگردانند، اندازه بزرگ آنهاست. در سال ۲۰۱۵ اما می توان موبایل هایی را در دستان کاربران دید که در دسته بندی فبلت ها گنجانده می شوند. نوعی از دسته بندی که سامسونگ آن را با موبایلی به نام نوت به کاربران و سایر تولید کنندگان گجت های الکتریکی شناساند. حتی آخرین موبایل گوگل، یعنی نکسوس ۶ نیز یکی از بزرگترین فبلت های بازار به شمار می رود. اکنون سامسونگ به گلکسی نوت ۴ رسیده و تا ماه های آینده نیز نوت ۵ را معرفی می کند؛ اندازه این سری در نوت ۳ و ۴ در ۵.۷ اینچ تثبیت گشته و می توان گفت این اندازه برای استفاده هایی نظیر وب گردی، مناسب است و یا دست کم، نیاز به تبلت ها را برطرف می کند. در نتیجه چرا باید محصولی را خرید که به آن نیازی نیست؟

فقدان انگیزه

samsung-galaxy-tab-s-10.5-vs-tabpro-10.1-1-of-8-710x399-w600
هویت دوگانه؛ این دو محصول کاملا از هم متفاوت هستند. می توانید حدس بزنید کدام گلکسی تب اس ۱۰.۵ اینچ و کدام گلکسی تب پرو ۱۰.۱ اینچ است؟

مشکل دیگری که تبلت ها با آن مواجه هستند، عدم خریده شدن نسخه های جدید آنهاست. نگاهی به موبایل های هوشمند و گران قیمت داشته باشید؛ ما آنها را با خود به همه جا برده و واقعا مورد استفاده قرار می دهیم. در نتیجه، موبایل ها دارای استهلاک بیشتری بوده و احتمال آسیب دیدنشان نیز بسیار بیشتر است. این در حالیست که تبلت معمولا در خانه و روی میز قرار دارد؛ از این موضوع گذشته، تبلت ها معمولا وظیفه ای سبک داشته و باید کارهای ساده ای را انجام دهند. پس می توان انتظار داشت که سال های بیشتری را در سلامت سپری کرده و نیازی هم به تعویضشان نباشد.

برخی استفاده کنندگان از محصولات الکتریکی، به طور کلی علاقه دارند تا همواره آخرین ها به همراه قدرتمندترین سخت افزار را داشته باشند؛ این دسته اندک از افراد جامعه را که فاکتور بگیریم، سایر مردم حاضر به پرداخت هزینه ای بالا برای جایگزین کردن تبلت خود که دارای نمایشگر Full HD است با یک تبلت جدید که مشمول نمایشگر 2K شده، نیستند. در واقع نمایشگر Full HD به خوبی برایشان تصاویر را به نمایش کشیده و نیازی به تغییرش نیز دیده نمی شود.

اینجاست که مشکل ریشه ای دیگری به نام «عدم قدرت تمایز با نسل قبلی» سر باز می کند. تبلت های جدید همواره در حال ارائه شدن هستند اما نمی توان تغییر خاصی را در آنها مشاهده کرد. جدا از اسپم گجتی سامسونگ، اپل نیز سال گذشته آیپد مینی ۳ را معرفی کرد که با مینی ۲ تفاوتی نداشت. صرفا یک تاچ آی دی و گزینه ی رنگ طلایی به آن اضافه شده بود.

بیشتر کاربران می خواهند تبلتی در حوزه قیمتی بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ دلار را خریداری کنند و مشخصات سخت افزاری نیز چندان برایشان اهمیتی ندارد؛ به هر حال این محصول قرار است بیشتر روز را بر روی یک میز سپری نماید.

تغییر قواعد بازی

Nexus-9-Magic-Cover-17-710x473-w600

گوگل برای اولین بار در سال گذشته از نسبت تصویر ۴:۳ در نکسوس ۹ استفاده کرد در حالی که قبلا همه ی تبلت های اندرویدی از نسبت تصویر 16:9 استفاده می کردند. تغییر جهت گوگل باعث شد تا سامسونگ نیز تصمیم بگیرد گلکسی تب A را با همین نسبت تصویر ساخته و به بازار بفرستد. اکنون ایسوس نیز در تبلت های جدیدش از همین نسبت استفاده کرده و می توان گفت کم کم در میان تبلت های اندرویدی، این موضوع نیز در حال فراگیر شدن است.

البته صرفا این تغییر جهت نمی تواند دنیای تبلت ها را زیر و رو کند. همانگونه که ذکر کردیم، شایع شده که گوگل در سال میلادی جاری قصد ندارد یک تبلت را تحت عنوان نکسوس معرفی کند. در صورت به حقیقت پیوستن این شایعه، برای اولین بار خواهد بود که گوگل پس از ارائه تبلت های سری نکسوس، در یک سال از ساخت آنها سر باز می زند.

اما بیایید اندکی هم به آینده نگاه کنیم؛ ببینیم که چگونه این محصولات می توانند بقای خود را حفظ کرده و تبدیل به محصولاتی کارا شوند.

این، احتمالا آینده ی تبلت هاست و در صورت تولید شدن، قطعا می تواند مشکلات بسیار این بازار را درمان کند.
این، احتمالا آینده ی تبلت هاست و در صورت تولید شدن، قطعا می تواند مشکلات بسیار این بازار را درمان کند.

تصویر فوق در روزهای گذشته فاش شد و گفته می شود سامسونگ در حال کار بر پروژه ای جدید به نام Project Valley است. آنچه مشخص است اینکه با یک تبلت تا شونده رو به رو هستیم؛ محصولی که می تواند یک باز-تعریف از تبلت ها را به ارمغان آورد. چنین گجتی قادر بوده تا توجه بسیاری را به خود جلب نموده و البته کاربردهای خوبی نیز داشته باشد، مخصوصا اگر مشمول یک نرم افزار بهینه برای کاربرد های جدیدش گردد.

جمع بندی (یا چرا همچنان به یک تبلت نیاز داریم؟)

sony-xperia-z4-tablet-15-710x399-w600
هنر تعادل؛ محصولی نظیر تبلت اکسپریا Z4 آنقدر باریک، سبک و خوش دست است که اندازه اش به هیچ عنوان آزارتان نخواهد داد.
  1. تبلت ها برای افرادی که از چشمانی نه چندان قوی برخوردار هستند، عالی اند؛ مخصوصا تبلت های ۱۰ اینچ. گاهی اوقات افراد پا به سن گذاشته که از ضعف چشم برخورداند، از مطالعه کتاب ها نیز محروم می شوند در حالی که با یک تبلت می توانند به راحتی بر متون زوم کرده و آنها را ببینند. در نتیجه این محصولات خواندن کتاب ها را بسیار آسان تر می کنند.
  2. گجت های مورد بحث برای افرادی که از قدرت دید عالی برخوردار هستند نیز محصولاتی بی نظیر هستند. تصور کنید در یک پرواز ۱۴ ساعته قرار گرفته اید. در چنین حالتی همه آن کاری که می خواهید برای سرگرمی انجام دهید، با یک موبایل هوشمند نیز قابل انجام است اما آیا واقعا در آن شرایط داشتن یک نمایشگر ۱۰ اینچ بهتر از ۵ اینچ نیست؟
  3. تبلت ها برای کودکان محصولاتی آرمانی هستند و باز هم علت این موضوع، اندازه ی بزرگ آنهاست. به واسطه ی ابعاد گسترده نمایشگر، کودکان با سنین پایین نیز قادر هستند تا با گجت های مورد بحث به تعامل بپردازند. این روزها تبلت ها آنقدر در میان کودکان پرطرفدار شده اند که برخی از سازندگان، چنین محصولاتی را صرفا برای استفاده خردسالان تولید کرده و یا دست کم حالت استفاده برای کودکان در محصولات جدیدتر گنجانده شده است.
  4. می توان گفت تبلت ها برای کاربران عادی که از موبایل هایی با نمایشگر بزرگ بهره نمی جویند نیز انتخاب خوبی هستند؛ کاربرانی که علاقه دارند موبایلی با نمایشگر زیر ۵ اینچ را در دست گیرند.
  5. تبلت ها برای اشخاصی که می خواهند محیط کاری و شخصی خود را با هم ادغام نکنند، مفید هستند. برای مثال شخصی را در نظر بگیرید که علاقه ندارد بازی های ویدیویی را بر روی موبایل هوشمندش داشته باشد. جدا از دلایل شخصی، بازی در اسمارت فون ها باعث کاهش شدید عمر باتری می گردند و از سوی دیگر نیز گاه و بی گاه زمانی که در جلسه ای حضور دارید، می خواهند به شما نوتیفیکیشن دهند تا دوباره به آنها سر بزنید. در یک تبلت اما، باتری بسیار قدرتمندتری وجود داشته و به واسطه حجم بالای آن، می توان مدت زمان بیشتری را به بازی پرداخت. از سوی دیگر اصولا بازی ها در نمایشگری بزرگتر جذاب ترند.
  6. اگر نمی خواهید برای داشتن یک نوت بوک هزینه ی بیشتری را بپردازید، تبلت ها تا حدی قادر به انجام امور کاری شما هستند. برای مثال تایپ کردن و پاسخ دادن به ایمیل ها در یک تلفن هوشمند برای بسیاری از کاربران عادی، امری راحت محسوب نمی گردد در حالی که به واسطه ی وجود کلید های مجازی بزرگ تر در تبلت ها، عملیات تایپ کردن نیز آسان تر می گردد. از طرفی دیگر مجموعه نرم افزارهای اداری نیز برای این دسته از گجت ها منتشر شده اند که می توانند تجربه ای مناسب را برای استفاده کنندگان به ارمغان بیاورند؛‌ تجربه ای که البته به پای یک نوت بوک نخواهد رسید، اما خاطرتان باشد که از همان ابتدا قرار بود تا تبلت جایگاهی میان یک اسمارت فون و یک نوت بوک داشته باشد.
  7. تبلت ها برای افرادی که در مورد کاهش سریع عمر باتری نگرانی هایی دارند، محصولاتی بسیار بهتر از موبایل های هوشمند هستند. این روزها تعداد پیکسل ها در موبایل های هوشمند بیشتر و بیشتر می گردد و از آن طرف، مصرف باتری نیز بیشتر شده و مدت زمان قابل استفاده بودن یک موبایل کاهش می یابد. می توانید برای مقایسه، موبایل و تبلت را کنار هم گذاشته و برای ده دقیقه، به شکل آنلاین به استریم ویدیو بپردازید و سپس خود نتیجه را ببینید که هر کدام، چه مقدار کاهش درصد باتری داشته اند.

همانگونه که گفتیم، این روزها کاربران دنیای دیجیتالی ترجیح می دهند تا از موبایل های هوشمند و قدرتمندی که همواره در کنارشان است استفاده کنند تا محصولاتی دیگر. اما در هر حال، صرفا ۷ دلیل را برایتان ذکر کردیم که چرا هنوز هم داشتن و یا حتی خریدن یک تبلت، می تواند انتخاب بدی نباشد؛ هرچند که شاید بروز رسانی مکرر آنها همانند موبایل های هوشمند اکنون و در زمانه ی فعلی، منطقی به نظر نرسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • hossein jami
    hossein jami | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    فقط تب اس 10.5 با اندرویید 5 و نوت 3 با اندرویید 5

  • مهدی
    مهدی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

    همتون اشتباه می کنید
    با اومدن سی پی یو های جدید و ارزان اینتل تبلت های ویندوزی خوبی از طرف چینی ها ساخته میشه. قیمت فوق العاده پایینی داره با کیفیت ساخت بالا مثل
    Teclast x98 air 3g که قیمتی معادل ۷۰۰ هزار تومان داره ولی قابل مقایسه با لپ تاپ های یک میلیونیه با ضخامت ۷ میلیمتر....

  • حمید
    حمید | ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

    سلام.دیجیاتویی هایی که کلش بازی می کنید بیایید به کلن دیجیاتو .تا الان کلنو لول ۲ کردیم .تشریف بیاورید تا بزرگش کنیم و یه کلوبی برای بچه های دیجیاتو ایجاد کنیم.کلن گروه تلگرام هم دارد و در انجا بحث های تکنولوژیکی می شود.منتظرتان هستیم.

  • mostafa
    mostafa | ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

    متاسفانه یه کانفیگ درست و درمون سرفس نزدیک چهار تومن در میاد با اون پول من یه لپتاپ گیمینگ با صفحه 4کی میگرم با کارت گرافیک درست حسابی بازی هم میشه باهاش کرد
    در کنارش یه فبلت هم میگیرم که استفاده عادیمو جواب بده تمام
    البته میشه با چهار تومن پی سی گیم محشر جمع کرد
    الان تبلت بدرد بخور با قیمت رقابتی فقط ایر2(با اینکه اصلا از اپل و سیستم عامل مسخرش خوشم نمیاد ) و همچنین نکسوس9 و تب اس و زد3 تبلت کامپکت

  • محمد
    محمد | ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

    بنظر من تبلت ها وسیله بدی نیستند و کاربردی هست البته حملش سخته درسته.
    ولی من خودم همیشه یک تبلت کنار موبایلم دارم وسیله کارامدی هست از نظر من.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی