ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمازون حق تالیف برخی از نویسندگان خود را به صورت صفحه ای پرداخت می کند

آمازون درصدد معرفی سیستم تازه ایست که سبک پول در آوردن مولفان و ناشران از کتاب هایشان را به کلی متحول می کند. به موجب این طرح که از ماه آینده آغاز خواهد شد، شرکت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

آمازون درصدد معرفی سیستم تازه ایست که سبک پول در آوردن مولفان و ناشران از کتاب هایشان را به کلی متحول می کند. به موجب این طرح که از ماه آینده آغاز خواهد شد، شرکت یاد شده براساس تعداد صفحات خوانده شده از یک کتاب به مولفانشان پول می دهد، نه بر پایه تعداد نسخه های فروخته شده از آن.

البته ناگفته نماند که این تغییر از نظر مقیاس و وسعت اجرا در حد محدود قرار دارد اما انتظار می رود که سیستم جدید نحوه دریافت حق امتیاز بابت کتاب های ثبت شده در کتابخانه امانتی آمازون و یا سرویس Kindle Unlimited را که هر دویشان از الگوی اشتراکی استفاده می کنند، متحول نماید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

قوانین جدید به خصوص در مورد مولفانی اعمال می شود که در برنامه آمازون موسوم به انتشار مستقیم از طریق کیندل (KDP) مشارکت داشته باشند. گفتنی است که این برنامه به مولفان امکان می دهد خودشان آثارشان را منتشر کنند.

هنوز مشخص نشده که سیستم جدید چگونه و چه زمانی در رابطه با کتاب های منتشر شده از سوی ناشران مهمی که نامشان در کاتالوگ کتابخانه امانتی آمازون آمده است، اعمال می گردد.

لازم به ذکر است که هم کتابخانه و هم سرویس Kindle Unlimited مبلغی را به صورت ماهانه (این ماه 3 میلیون دلار) میان مولفان منتخب برنامه KDP تقسیم می کنند و این بار، حق تالیف آنها براساس تعداد صفحاتی مشخص می شود که خوانندگان کتاب هایشان تورق کرده اند و دیگر به تعداد دفعات دانلود آثار یا امانت برده شدن آنها مربوط نمی شود.

به این ترتیب اگر تا پیش از این با هر بار دانلود یک اثر، سهم مولف آن نیز افزایش پیدا می کرد، از این پس، این تعداد صفحات خوانده شده است که سهم صاحب اثر را مشخص می کند.

اما شاید جالب ترین بخش قضیه سیستم شمارش صفحات استاندارد کیندل (موسوم به KENPC v1.0) باشد که یک صفحه «واقعی» را تعریف می کند.

آمازون اعلام کرده: «ما هر صفحه را بر مبنای تنظیمات استاندارد (شامل فونت، طول خطوط، ارتفاع آنها و موارد دیگر) اندزه گیری می کنیم و با استفاده از این سیستم است که تعداد صفحات ورق خورده از هر کتاب را مشخص می کنیم.»

این بدان معناست که مولفان دیگر نمی توانند از ترفندهای قدیمی نظیر زیاد کردن حاشیه صفحه یا بالا بردن اندازه فونت برای افزایش درآمد خود استفاده نمایند. نکته دیگر اینکه، عکس ها، نمودارها و تصاویر موجود در صفحات نیز در این سیستم محاسبه خواهند شد و لازم است که خواننده زمان کافی را روی یک صفحه صرف کند، تا مولف بتواند پولی بابت خوانده شدن آن دریافت کند.

آمازون اعلام کرده که این تغییر در پاسخ به شکایات مطرح شده از سوی مولفان کتاب های طولانی تر صورت گرفته که تصور می کردند در سیستم قدیمی در حق آنها اجحاف شده است. این شرکت مدعی شده که مولفان مرتبا از برابری مبلغ پرداختی آمازون بابت کتاب های مختلف گلایه می کرده اند و آنها نیز عاقبت مجاب شده اند که باید این موضوع را تغییر دهند.

اما شرکت مذکور به جای آنکه حق امتیاز بیشتری را بابت کتاب های طولانی تر به مولفان بپردازد دست به اقدامی کاملا عجیب زد. یکی از سخنگویان این شرکت اظهار داشته: «این گامی به سمت جلو است و هدفمان طبق معمول ایجاد نوعی سرویس مبتنی بر پاداش برای مولفان است که به خاطر آثار ارزشمندشان در اختیار آنها قرار می گیرد و پیش بینی می کنیم که از این طریق خوانندگان بیشتری را جذب کرده و آنها را بیشتر به مطالعه تشویق کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱ تیر ۱۳۹۴

    بارها شده که بخاطر قیمت زیاد یه کتاب حجیم از خریدش یا منصرف شدم یا به خودم قبولوندم که این کتاب رو لازم ندارم با این روش هم قیمت کتاب ناشر میره بالا هم مصرف کننده حالا یه بخاطر تحقیقش برای استفاده از قسمتی از کتاب مجبور نیست کلی پول بده مثلا پولا 10 تا صفحشو که میدونه به دردش میخوره رو میده و کارشو انجام میده

    • مـــــــتیــــــن
      مـــــــتیــــــن | ۱ تیر ۱۳۹۴

      من الان دو تا کتاب دارم همزمان میخونم یکیش سینوهه پزشک مخصوص فرعونه یکیشم خواجه تاجدار سینوهه جلد سوم امشب تموم میشه دیگه از فردا فکس میکنم رو خواجه تاجدار {متاب تاریخی خاستید بخونید فقط ترجمه ذبیح الله منصوری}

      • عـــامـر
        عـــامـر | ۱ تیر ۱۳۹۴

        وای سینوهه رو وقتی خوندم بعضی وقتا باهاش گریه کردم
        بخصوص وقتی بین خدای جدید و قدیم دعوا شد و زن سینوهه رو کشتن و بعدش فهمید پسری که تا اونموقع بزرگش کرده بود هم فرزند اصلی خودش بود :(

    • مـــــــتیــــــن
      مـــــــتیــــــن | ۱ تیر ۱۳۹۴

      ولی عامر جان این نکته هم هست این سیستم تو کتابهای رمان_تاریخی به ضرر خانندس چون اونطور که مشخصه اگه این سیستم راه اندازی بشه قیمت کلی کتاب افزایش پیدا میکنه این کتاب ها نیز مجبور هستیم کامل بخونیم که نتیجه دار باشه

  • Metal
    Metal | ۱ تیر ۱۳۹۴

    فعلا بهترين روش را اپل داره انجام ميده
    شخص كتاب و ميخره و براي هميشه صاحبش هست
    اين آمازون هم زورش مياد دو زار پول بده به صاحب اثر !!!
    حالا اگر اپل بود يك ٧٠ درصد پولي كه اشخاص ميدادند ميرسيد به صاحبان اثر بر اساس ميزان فروششون

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۱ تیر ۱۳۹۴

      هیچ کمپانی تاکید می کنم هیچ کمپانی قدرت رقابت با kindle امازون رو نداره هم از نظر میزان فروش کتاب های دیجیتالی هم میزان دستگاه های سخت افزاری kindle

    • مـــــــتیــــــن
      مـــــــتیــــــن | ۱ تیر ۱۳۹۴

      در ذهنیت شما اپل همیشه بهترین کاررو میکنه...

    • اَلِــــــــکــــــس
      اَلِــــــــکــــــس | ۱ تیر ۱۳۹۴

      داداش من که -تا حدی- طرفدار اپلم بازم میگم به آمازون نمیرسه. نه گوگل نه اپل به آمازون در این زمینه نمیرسن. مخصوصا اون فروشگاه کتاب صوتیش که در موردش یه چیزایی شنیدم... میشه در مورد Audible برام توضیح بدید که چطوریه و حق اشتراکش چقده ... میخوام از اپ استور دانلودش کنم.

      -___________________________-

      رفقا یه گروه زدم توی واتس اپ برای دیجیاتو ممنون میشم شمارتون رو ایمیل کنید تا اددتون کنم:

      ahmadpazhouhande@gmail.com

مطالب پیشنهادی