ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هنرمندی برای نمایش عظمت ویکی پدیا تصمیم گرفته آن را چاپ کند

چاپ کامل ویکی پدیا کاری است بسیار دشوار و البته زمان بر که از نظر خیلی ها وقت تلف کردن به حساب می آید. مایکل مندیبرگ اما نظر دیگری دارد و جدیدترین فردی است که دست به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

چاپ کامل ویکی پدیا کاری است بسیار دشوار و البته زمان بر که از نظر خیلی ها وقت تلف کردن به حساب می آید. مایکل مندیبرگ اما نظر دیگری دارد و جدیدترین فردی است که دست به چنین اقدامی زده و در نظر دارد که آثار خود تحت عنوان From Aaaaa to ZZZap (یا از الف تا ی) را در گالری Denny نیویورک در معرض دید عموم قرار دهد.

البته باید در نظر داشت که در این نمایشگاه نسخه کامل چاپ شده از ویکی پدیا موجود نخواهد بود و در عوض آنطور که در توضیحات مربوط به آن آمده، هدف از برگزاری این نمایشگاه «جلب توجه به ابعاد محتوی این دانشنامه و نمایش ناممکن بودن تهیه یک نسخه فیزیکی از آن در شکلی معین و بدون تغییر» است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اما رویکرد مندیبرگ برای این منظور تهیه نرم افزاری بوده که این دانشنامه آنلاین را به اندازه کتاب در می آورد و سپس آنها را روی پلتفرم چاپ خودکار Lulu.com آپلود می کند.

علاقمندان به استفاده از نسخه های چاپی می توانند هر یک از کتاب های تهیه شده از این مجموعه را در ازای پرداخت 80 دلار خریداری نمایند.

این قیمت کاملا منطقی به نظر می آید اما آنطور که مندیبرگ گفته کل مجموعه که در 7600 جلد کتاب جای می گیرد در حدود 500 هزار دلار تمام خواهد شد اما این رقم تقریبا 100 هزار دلار ارزان تر از خرید کتاب ها به صورت تکی است.

PrintWikipedia-Humanism-2000.0

فرایند آپلود محتوی روی پلتفرم یاد شده بین 11 الی 14 روز طول می کشد و به صورت آنی هم از طریق پروژکتوری که در گالری قرار دارد نمایش داده می شود و همزمان با آن، یک اکانت خودکار در توییتر با شناسه کاربری @PrintWikipedia اتمام چاپ هر یک از جلدها را اعلام می کند.

کاغذ دیواری خاص طراحی شده در گالری نیز نخستین سری 1980 جلدی چاپ شده از کتاب ها را به تصویر خواهد کشید در حالی که 106 جلد کتاب فیزیکی تهیه شده (که هر کدام 700 برگ دارند) از آنها برای تورق و خرید در اختیار باز دیدکنندگان قرار می گیرند.

مندیبرگ در جریان مصاحبه ای که با نیویورک تایمز انجام داده توضیح می دهد که عناوین کتاب های چاپ شده در این پروژه به قدری متنوع بوده اند که موفق شده با استفاده از آنها شعر بسازد. او می گوید، شاید بخش بندی ویکی پدیا به این شیوه و پرینت آن کمی عجیب به نظر بیاید اما از پرینت یکباره آن در قالب یک جلد بهتر است.

جالب است بدانید در تلاشی که پیشتر برای چاپ تنها چند صد مقاله بلند این سایت صورت گرفت، کتاب نهایی عنوانی با یک متر طول داشت.

با این همه، مندیبرگ در صحبت های خود یادآور شده که قصد پرینت همه 7600 جلد یاد شده را ندارد و در عوض قصد دارد که با چاپ بخشی از این دانشنامه درک اندازه و مقیاس غیر قابل تصور آن را برای افراد ساده تر کند.

او در ادامه مصاحبه خود با نیویورک تایمز می گوید: برای درک بزرگی و جامع بودن یک چیز نیازی به داشتن همه آن نیست و اگر تنها یک قفسه از این دانشنامه را به صورت پرینت شده در برابر خود بیابیم، ذهن و مغز ما به اندازه ای قدرتمند هست که مابقی آن را تصور کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Aryan
    Aryan | ۱ تیر ۱۳۹۴

    ای لعنت خدا بر وجود نحس این آدم نفهم بی عقل که میخواد کاغذ ها رو هدر بده حتما میدیدمش مشتی ناقابل به صورت نحس و کم ارزشش میزدم و بعد دستم رو ضدعفونی میکردم.آدم بیکار امیدوارم بلایی سرش بیاد اینجوری اکسیژن خیلی از مردم هدر نمیره.لعنت به این آدم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی