ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوآلکام از نقش خود در ارائه تکنولوژی های ترکیبی فوکوس خودکار برای موبایل می گوید

تکنولوژی دوربین تلفن های هوشمند با ارائه پرچمدارن امسال بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت و حالا کوالکام متواضعانه به یادمان می آورد که برخی از امکانات مفید این دوربین ها مدیون فعالیت ها و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

تکنولوژی دوربین تلفن های هوشمند با ارائه پرچمدارن امسال بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفت و حالا کوالکام متواضعانه به یادمان می آورد که برخی از امکانات مفید این دوربین ها مدیون فعالیت ها و تلاش های آن است.

سیستم های فوکوس فازی (PDAF) و فوکوس خودکار لیزری از جمله تکنولوژی هایی هستند که کوآلکام آنها را به خود نسبت داده و با افتخار از تلاش هایش برای ارائه آنها سخن می گوید.

به همین دلیل بر آن شدیم که توضیحی هر چند مختصر در رابطه با این دو فناوری ارائه نماییم. با دیجیاتو همراه باشید.

PDAF یکی از تکنولوژی های مطرح در حوزه فوکوس خودکار تلفن های هوشمند است که معمولا در دوربین های DSLR یافت می شود و اخیرا هم در حسگر اسمارت فون ها به خدمت گرفته می شود.

چون شرکت های سازنده موبایل می توانند این فناوری را مستقیما در حسگر تصویر محصولات خود قرار دهند و برای این منظور نیازی به هیچگونه قطعه سخت افزاری اضافه ندارند، PDAF از محبوبیت بالایی نزد آنها برخوردار است.

تکنولوژی مذکور با استفاده از تعدادی پیکسل پوشیده شده در کنج های مقابل به حسگر کار می کند. فاصله موجود میان آنها بدان معنا خواهد بود که نور، کمی دیرتر به حسگرها وارد می شود. از طرفی، می توان تا زمانی که پیکسل ها در یک فاز قرار بگیرند، از این مساله برای اصلاح لنز استفاده نمود.

با این همه، فرایند یاد شده تا حدودی به آزمون و خطا متکی است و در محیط های تاریک به صورت کامل و بدون نقص انجام نمی شود.

Laser-auto-focus-840x499

فوکوس خودکار لیزری تکنولوژی تقریبا متفاوتی در  مقایسه با PDAF است. این فناوری نور مادون قرمز را به خارج از قطعات سخت افزاری می فرستد و با اندازه زمان بازگشت این نور، طول اشیاء فیزیکی مقابل به دوربین را مشخص می کند.

احتمالا با شنیدن نام این فناوری به یاد موبایل های G4 و G3 الجی افتاده یا اسمارت فون وایب شات لنوو را به خاطر آورده اید. تکنولوژی یادشده با سرعتی بسیار بالا می تواند فوکوس دوربین دستگاه را  زمانی که فاصله زیادی با سوژه ندارد، تغییر دهد و تنها محدودیت واقعی در رابطه با این فناوری برد لیزر است.

اما کوالکام ادعا می کند که با ادغام این دو فناوری امکان فوکوس در هر محیطی را برای شما فراهم آورده است. ویدئویی که در زیر مشاهده خواهید نمود، خلاصه ای از عملکرد دو تکنولوژی یاد شده به تصویر می کشد.

سیستم های فوکوس خودکار سنتی در تلفن های هوشمند روی تکنیکی به نام فوکوس تضاد رنگ (contrast focus) تمرکز دارند که در آن، چیپست دستگاه تصویر کامل را تحلیل کرده تا با بررسی همه نقاط ممکن برای فوکوس، بهترین آنها را انتخاب نماید.

روشن است که عملکرد این فناوری به زمان بیشتری در قیاس با سیستم هیبریدی پیش تر ذکر شده نیاز خواهد داشت و نمی توان از آن برای دریافت اطلاعات کامل در رابطه با عمق تصویر استفاده نمود و این مساله دنبال کردن سوژه های در حال حرکت را دشوارتر می کند.

اما با وجود سر و صدای زیادی که سیستم های هیبریدی به پا کرده اند باید بگوییم که این تکنولوژی ها امر تازه ای در دنیا تلفن های هوشمند محسوب نمی شوند.

برای نمونه می توان به موبایل G3 (پرچمدار سال قبل الجی) اشاره کرد که از فوکوس تضاد رنگ و لیزری بهره می برد یا از موبایل گلکسی S5 نام برد که ترکیبی از تکنولوژی فوکوس کنتراست و تشخیص فازی را در خود دارد.

اما روشن است که بهترین انتخاب، ترکیبی از هر سه این تکنیک ها خواهد بود که البته با قیمت بالاتری در اختیار خریداران موبایل قرار خواهد گرفت.

ناگفته نماند که شرکت های سخت افزاری متعددی هم اکنون این فناوری ها را به مشتریان عرضه می کنند اما برای آنکه بتوانند آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن و در قالب طیف گسترده ای از محصولات در اختیار کاربران قرار دهند لازم است که چیپست دستگاه های موبایل از این تکنولوژی ها پشتیبانی کنند.

چیپست میان رده اسنپدراگون 615 کوآلکام از فوکوس خودکار لیزری پشتیبانی می کند و اسنپدراگون 810 نیز در صورتی که کمپانی های تولید کننده موبایل بخواهند هم از فوکوس لیزری و هم PDAF پشتیبانی خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • m.replay
    m.replay | ۱ تیر ۱۳۹۴

    کوالاکام که پرچمداران 2015 رو داغون کرد !
    مخصوصا با اون اسنپ دراگون 810 !
    :)

  • samsungmobile
    samsungmobile | ۱ تیر ۱۳۹۴

    "ویدئویی که در زیر مشاهده خواهید نمود، خلاصه ای از عملکرد دو تکنولوژی یاد شده به تصویر می کشد."
    کدوم ویدیو؟:|
    معلومه اصلا متن نمیخونه هیشکی :|

    • MeysaM
      MeysaM | ۱ تیر ۱۳۹۴

      هه اومدم همینو بنویسم، شما زودتر متوجه شدی!
      کلاً نصفه متنا الکیه. بیشتر همه کامنت میخونند تا متن ;)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی