ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

9 دلیل برای اینکه بدانید کمبود خواب، موفقیت شما را نابود می کند

تحقیقات در مطالعه ای که اخیراً توسط مراکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا انجام شده است، نشان می دهند که 30 درصد از پاسخ دهندگان که تقریباً معادل با 40.6 میلیون کارگر باشند، روزانه ...

سهیل امید دزیانی
نوشته شده توسط سهیل امید دزیانی | ۲ تیر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

تحقیقات در مطالعه ای که اخیراً توسط مراکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا انجام شده است، نشان می دهند که 30 درصد از پاسخ دهندگان که تقریباً معادل با 40.6 میلیون کارگر باشند، روزانه کمتر از 6 ساعت می خوابند. لولی داسکال، نویسنده، مدیر و سخنران آمریکایی می گوید: « همه ما می دانیم آنچه که مغز شما بعد از یک روز پر تنش به شدت به آن نیاز دارد، استراحت کافی است».

در ادامه این مطلب شما را با بعضی از روش هایی که به داشتن یک خواب راحت کمک می کنند آشنا می نماییم، با دیجیاتو همراه باشید.

همواره سعی کنید به ذهن خود آرامش و روحیه مثبت بدهید. تحقیقاتی که در دانشگاه روچستر آمریکا انجام شده است، برای اولین بار شواهدی را ارائه کرد، که نشان می داد چرا مغز انسان به شدت به خواب احتیاج دارد. محققان دریافتند که وقتی شما در خواب هستید، مغزتان در حال از بین بردن نوعی پروتئین سمّی به سر می برد که در بیداری و در اثر فعالیت های روزانه تان به وجود آمده است.

اگر خواب کافی نداشته باشید، این پروتئین ها در سلول های مغری تان باقی مانده و در نتیجه مشکلات زیادی را به وجود خواهند آورد زیرا توانایی درست فکر کردن را از شما می گیرد و شرایطی برایتان ایجاد می شود که هرچقدر هم کافئین بخورید، مشکلی حل نخواهد شد.

اگر در شرکت یا سازمانی مشغول به کار باشید، مطمئناً کمبود خواب باعث اختلال در عملکرد مغزتان خواهد شد و همچنین توانایی شما را در پردازش اطلاعات و حل مسائل کاهش داده، خلاقیت شما را از بین برده، استرس شما را افزایش داده و حافظه تان را رو به تباهی خواهد برد.

بر اساس تحقیقات، 9 روش ساده ای که به شما کمک می کنند خواب راحتی داشته باشید عبارتند از:

1- تا دیروقت کار نکنید

کار کردن تا پاسی از شب سبب می شود که در یک وضعیت آماده به کار و تحریک شده باقی بمانید؛ در حالیکه باید به خودتان استراحت و آرامش داده تا بتوانید برای خواب آماده شوید. سعی کنید بعد از یک زمان مشخص، هیچ کاری انجام ندهید. مطمئن گردید زمان کافی برای آرامش یافتن در قبل از خواب دارید تا بتوانید استراحت مناسبی داشته باشید.

2- بعد از ساعت 3 بعدازظهر، نوشیدنی های کافئین دار نخورید

ban-coffee

بسیاری از افرادی که دچار کمبود خواب می شوند، در تمام طول روز برای اینکه سرحال باشند، قهوه می نوشند یا نوشیدنی های کافئین دار دیگری را مصرف می کنند. به یاد داشته باشید کافئین تا 7 ساعت در سیستم بدن فرد باقی می ماند؛ بنابراین مصرف کافئین در بعدازظهر می تواند سبب تداخل در برنامه خواب افراد شود.

در هر صورت اگر نتوانستید نوشیدنی های کافئین دار نخورید، حداقل از مصرف آنها در بعدازظهر بپرهیزید.

3- موبایل خود را خاموش کنید

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهند، نور آبی رنگی که از موبایل، تبلت یا لپ تاپ شما صادر می شود، می تواند سطح هورمون ملاتونین را که در مغز تولید می شود و به تنظیم چرخه خواب کمک می کند، کاهش دهد.

ناگفته نماند که تولید ملاتونین بطور طبیعی در بدن، به میزان نور و روشنایی بستگی دارد. از خاطر نبرید کاهش سطح این هورمون می تواند خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها را افزایش دهد. بنابراین هنگامی که در رختخواب هستید، تلفن همراه یا هر وسیله دیگر را کنار گذاشته و بجای آن چند صفحه کتاب بخوانید.

4- در معرض نور طبیعی باشید

محققان دریافته اند افرادی که در محل کارشان هیچ پنجره ای وجود ندارد، بطور متوسط 46 دقیقه کمتر از افرادی می خوابند که هنگام کار در کنارشان پنجره وجود دارد. نور طبیعی به تولید هورمون ملاتونین کمک می کند. فراموش نکنید اگر در روز 2 تا 3 ساعت در معرض نور طبیعی باشید، خواب بهتری خواهید داشت. همواره سعی کنید در نزدیکی یک پنجره کار کنید و اگر امکانش نبود، بیرون رفته و کمی قدم بزنید.

5- خیال نکنید کم خوابیدن بازدهی شما را افزایش می دهد

آیا تا به حال شده است برای اینکه نشان دهید کارمند یا مدیر توانمندی هستید، جلوی دیگران پز داده و بگویید من کم می خوابم؟ طبق تحقیقات انجام شده در بخش مطالعات خواب در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا، راندمانی که از طریق کم خوابیدن حاصل شود، پایدار نخواهد بود و به دلیل اثرات مخربی که کمبود خواب بر حالت روحی، توانایی تمرکز و عملکرد مغزتان دارد، به سرعت از بین خواهد رفت.

6- نگرانی ها را کنار بگذارید

اگر شما از اینکه خواب کافی نداشته اید نگران باشید، همین موضوع سبب خواهد شد که دیگر نتوانید راحت و با آرامش بخوابید؛ این یک واقعیت است.

قبل از خواب، هرگونه عوامل استرس زا را از خود دور کنید. اگر لیستی برای انجام کارهای روزانه تان دارید، کارهایی را که امروز انجام داده اید کنار گذاشته و وظایفی را که فردا باید انجام دهید، یادداشت کنید؛ با این کار راحت تر به آرامش می رسید زیرا که دیگر نگران فراموش کردن چیزهای مهم نیستید.

7- تلویزیون را خاموش کنید

asleepinfronttv

بجای دیدن اخباری که شما را نگران یا عصبی می کند، کمی از وقت خود را صرف تفکر یا گوش دادن به موسیقی های آرامبخش کنید تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید. تماشای تلوزیون قبل از خواب و بدتر از آن خوابیدن در مقابل تلوزیون روشن، هیچ کمکی به داشتن یک خواب شبانه خوب نمی کند. 30 دقیقه قبل از خواب تلوزیون را خاموش کرده و به خودتان آرامش دهید. خواندن چند ورق کتاب یا مجله، بهترین راه آماده شدن برای داشتن یک خواب راحت است.

8- عادت به کم خوابیدن اتفاق مطلوبی نیست

تحقیقات در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده است که اگر شخصی برای 2 هفته پیاپی، روزی فقط 4 ساعت بخوابد، شاید کمتر احساس خواب آلودگی کند زیرا بدن شما به این وضعیت عادت می کند اما توجه داشته باشید که تاثیر مخربی در قدرت فهم و درک شما می گذارد.

9- عادت های خوب و سالم داشته باشید

خواب یک بخش مهم در برنامه سلامتی هر فرد است که همچنین باید با ورزش، رژیم غذایی سالم و مراقبت های بهداشتی منظم از خود همراه باشد. شکی نیست که اگر به اندازه کافی بخوابید، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت، سالم خواهید بود، قدرت جسمی و ذهنی خوبی خواهید داشت، از زندگی لذت خواهید برد و بجای باری به هر جهت بودن، توانایی زندگی کردن با افکار مثبت را پیدا خواهید کرد. به یاد داشته باشید هرگاه خود را در وضعیت بد، غیر مفید، بی تاثیر و بی انرژی دیدید، بدان معناست که نیاز به استراحت بیشتر و بهتر دارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • سيد
    سيد | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    قبلا ميگفتن هر كس روزي 8 ساعت بايد بخوابه تا بگن به اندازه كافي خوابيده ولي تحقيقات جديد نشان داده اين براي افرادي كه فعاليت بدني زياد دارن و تا پايان سن جواني لازمه و افراد بالاي 30 سال هرچه سنشان زيادتر ميشه به خواب كمتري نياز دارن و بطور ميانگين 6 ساعت خواب كافيه .
    2ساعت قبل تا 2ساعت بعد از نيمه شب تنها زماني است كه مغز ميتواند استراحت كند و اگر در اين 4ساعت استراحت نكنه هر چقدر هم كه بخوابيم بازهم احساس كمبود خواب و خستگي ميكنيم .

  • کیارش
    کیارش | ۹ تیر ۱۳۹۴

    آره خود من به شخصه همش دنبال استرسم نه اینکه اون بخوادسراغ من بیاد، الکی دنبال حاشیه می گردم ...سیستم خوابو که نگوووو!! واویلاااا، من نمیدونم کی قراره درست زندگی کنم ؟!

  • amir
    amir | ۴ تیر ۱۳۹۴

    ای بسوزه دل پیری من تا چهار ساعت کلش بازی نکنم نمیتونم بخوابم پنج صبح میخوابم تا دوازده

  • xoder
    xoder | ۳ تیر ۱۳۹۴

    من شنیدم برای داشتن پوستی سالم و خوب و کشیده بدون جوش بهتره که شب ها در محیطی کاملاً تاریک و بدون هیچ نوری بخوابیم
    اینو یه مانکن حرفه ای خارجی میگفت !
    من چند بار امتحان کردم دیدم تاثیری داره ...
    هنگام خواب در تاریکی کامل شبها یه نوع باکتری ...میکروب... چه بدونم در روی پوست فعال میشه باعث تولید ملا چی چی میشه که باعث میشه پوست صورت دارای کیفیت خوبی باشه :دی
    اگه از خواب بیدار شین میبینین که یه نوع سطح چربی روی صورتتون هست که نشانی از این هست ! ولی در صورت خواب روزانه و بیداری شبانه علاوه بر هم زدن ساعت متابولیسمی بدن باعث میشه که این روند که عرض کردم درست در بدن اجرا نشه و پوست صورت دچار افت شه !
    من چند سال شبا بیدار میموندم روزا خواب(اگه هم صبح جایی کاری داشتم و دانشگاه داشتم اصلاً نمیخوابیدم) در این چند سال شاهد افت کیفیت کاریم شدم ... مثل آدم حسابیا حوصله کار کردن نداشتم ... درسته آرامش و تاریکی شبانه باعث آرامش کاری میشه ولی همچنین باعث میشه که آدم به بدن و مغز خودش ضررهایی غیر قابل جبران بزنه ...

  • سارا
    سارا | ۲ تیر ۱۳۹۴

    مرسی خیلی عالی بود! درد دل همه ماهارو گفتی. یاد شب امتحانام افتادم که تا 4 سیح بیدار بودیم!! خخخخخ ! راستی من دو سه هفته ای هست با دیجیاتو آشنا شدم، جالبه برام مطالبی که میذارن چه از تکنولوژی چه از مدیریتی و کارآفرینی...خیلی خوبه خوشم اومده ازتون....ادامه بدین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی