ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی لپ تاپ

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ Acer Aspire V3-772G

ایسر در سری V3 خود رنج متنوعی از انتخاب های سخت افزاری را ارائه می دهد و در آن می توان لپ تاپ هایی با امکانات معمول همچون ۴ گیگابایت رم و پردازنده i5، تا ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

ایسر در سری V3 خود رنج متنوعی از انتخاب های سخت افزاری را ارائه می دهد و در آن می توان لپ تاپ هایی با امکانات معمول همچون ۴ گیگابایت رم و پردازنده i5، تا بالاترین spec های قابل ارائه را پیدا کرد اما نقطه اشتراک بین تمام این مدل ها صرفه اقتصادی نسبت به قدرت به شمار رفته و ایسر در این گروه محصولات تلاش کرده محصول جامعی تولید کند که هرچند از ویژگی های متمایز و تبلیغاتی در ساخت آن استفاده نشده، اما در عوض قادر باشد نیازهای عمده هرنوع کاربری را از سطح عادی تا حرفه ای رفع کند.

مدل 772G هم به عنوان یکی از محصولات رده بالای سری v3 از همین خصوصیت کلی بهره می برد، اما سوالی که همیشه در مورد محصولات اقتصادی مطرح می شود این است که برای پایین آوردن هزینه چه چیزهایی فدا شده اند؟ و اینکه آیا این موارد تنها در کاهش قیمت و صرفه اقتصادی خرید موثر بوده اند؟ یا در تجربه کاربری دستگاه هم اثر منفی خواهند گذاشت؟

برای پرداختن جزئی تر به این موضوع با بررسی اختصاصی دیجیاتو از لپ تاپ Acer Aspire V3-772G همراه باشید.

طراحی

IMG_6299

طراحی به عنوان ویژگی لپ تاپ های سری V3 محسوب نشده و مدل Aspire V3-772G هم در ادامه همین روند، از یک ظاهر کاملا معمولی با بدنه و پنل های پلاستیکی بهره می برد که قرار است آلمینیوم آدونیزه و برس خورده را شبیه سازی کند. شاید تا پیش از لمس در این کار موفق هم باشد، اما با کمی فشار مشاهده می کنیم سطح پشتی مانیتور کاملا به داخل فرو رفته و استعداد جذب اثر انگشت نیز در تمام سطح بدنه بسیار بالاست. هرچند مدلهای پیشین این سری که در آنها از بدنه با طراحی مشبک استفاده شده زیباتر بودند، اما پس از بلند کردن این لپ تاپ ۳ کیلو و ۲۰۰ گرمی از سازنده تشکر می کنید که حداقل به سراغ جنس های سنگین تر نرفته است.

IMG_6286

کیبورد در محل خود کمی به سمت داخل عقب نشینی دارد تا تایپ راحت تر شده و کل قسمت بالای کیبورد هم به بلندگوی طویل دستگاه اختصاص داده شده. لولاهای بزرگ هرچند کمی سفت هستند اما در عوض وزن نمایشگر ۱۷.۳ اینچی را به خوبی تحمل کرده و فن های کاملا بی صدا نیز گرمای حاصله را از دریچه تعبیه شده در سمت چپ دستگاه خارج می کنند.

هرچند طراحی V3-772G خصوصیت متمایزی ندارد اما ایراد عمده ای هم نمی توان از آن گرفت، به هر حال نباید کاربری این محصول را فراموش کرد، ایسر با ساخت چنین لپ تاپی سعی کرده یک محصول متعادل و غیر ریسکی بسازد که هر نوع کاربری بتواند آن را برای خرید در نظر بگیرد.

نمایشگر

IMG_6426

نمایشگر ۱۷.۳ اینچی این لپ تاپ از نوع LCD بوده و رزولوشن آن نیز ۱۰۸۰p است. این صفحه نمایش از تکنولوژی ComfyView ایسر بهره می برد که در آن لایه مات روی صفحه نمایش موجب کاهش بازتاب نور شده و در نتیجه تصاویر به نمایش درآمده حتی در شرایط پرنور نیز از وضوح مناسبی برخوردار خواهند بود.

برای بررسی بیشتر صفحه نمایش را با پخش تیزر های فول اچدی فیلم های بلاک باستر پر از حرکت و رنگ امتحان کردیم، نتیجه اینکه رزولوشن Full HD باعث شده این نمایشگر وسیع، هرچند از بالاترین تراکم پیکسلی بازار بهره نمی برد، اما با این حال مشکلی در پخش جزئیات تصاویر نداشته باشد. رنگ ها نیز با گرمی مطلوبی به نمایش درآمده و روشنایی صفحه نمایش با وجود لایه ماتی که بر روی آن استفاده شده کافی است. تنها ایراد را می توان در TFT بودن پنل و لمسی نبودن آن به شمار آورد.

IMG_6272

هرچند لمسی نبودن نمایشگر قیمت تمام شده دستگاه را پایین آورده و استفاده از تاچ هم، روی لپ تاپ هایی که لولای آنها قابلیت باز شدن را ندارند چندان مرسوم نیست، اما با توجه به اینکه V3-772G آنقدرها قابلیت حرکت ندارد و بیشتر به عنوان جایگزین کامپیوتر رومیزی ارائه شده، لمسی بودن نمایشگر ۱۷.۳ اینچی آن می توانست کاربردی باشد.

صدا

IMG_6271

برخلاف نوت بوک های قابل حمل، لپ تاپ های بزرگ و خصوصا نمونه هایی مثل V3-772G که از ابتدا به عنوان جایگزین کامپیوتر رومیزی طراحی شده اند محدودیتی در جای گذاری تجهیزات صوتی درون بدنه ندارند. اسپیکر این لپ تاپ هم در همین راستا تمام بخش بالایی کیبورد را به خود اختصاص داده و حک شدن نام تکنولوژی مبتنی بر سینمای خانگی Dolby نیز توقعات را پیش از آزمایش کردن کیفیت صدای این دستگاه بالاتر می برد.

IMG_6270

این اسپیکر عریض و طویل را با پخش صدای تیزرهای مورد استفاده در تست نمایشگر، پخش قطعات موسیقی و درنهایت هنگام بازی کردن به بوته آزمایش سپردیم. نتیجه برای اقناع توقعات پیشین کافی بود و می توان گفت V3-772G صدای بلندی دارد و تفکیک صدا هم در آن به حد کافی مناسب است. سرچشمه استفاده از نام Dolby را نیز باید در ارائه نسخه چهارم نرم افزار Dolby Advanced Audio پیدا کرد که در بهبود کارایی اسپیکرها خصوصا افزایش بیس تاثیر محسوسی داشته و از اکولایزر دقیق و حالت های پیش فرض آن را می توان برای شخصی سازی صدای پخش شده طبق سلیقه و نیاز کاربر استفاده کرد.

کیبورد و تاچ پد

IMG_6276

کیبورد V3-772G از طراحی معمول صفحه کلیدهای سایز کامل ایسر تبعیت کرده و با گودتر بودن محل قرار گیری اش نسبت به سطح مچ، ارگونومی مناسبی را برای تایپ در اختیار می گذارد. فاصله دکمه ها از یکدیگر مناسب بوده و حرکت انگشت بین کلید ها به راحتی انجام می شود و حساسیت کلیدها به ضربه نیز آنقدری هست که نیاز به فشردن بیش از حد در هنگام تایپ نباشد. تنها نکته منفی برای برخی کاربران شاید طراحی کلید Enter و کوچک بودن کلید های جهت باشد که باعث می شود گاهی اشتباها کلیدهای اطراف را فشار دهید. البته در نظر داشته باشید همه اینها برای شرایط نورانی بوده و در محیط های تاریک به دلیل backlit نبودن کیبورد، تجربه تایپ کردن تا حدی با افت همراه خواهد شد.

IMG_6267

تاچ پد دستگاه به سمت چپ متمایل بوده و فضای بزرگ حدود ۱۰ در ۷.۵ سانتیمتر را در اختیار کاربر می گذارد. حساسیت این تاچ پد به اشاره نیز مناسب است اما گاهی حرکت انگشت را اشتباها سوایپ تشخیص داده و نوار charm ویندوز ظاهر می شود. حرکت های ۲ انگشتی مثل اسکرول و زوم قابل انجام بوده و با فشار دادن گوشه پایین سمت راست عمل کلیک راست انجام می شود. این تاچ پد در مجموع برای استفاده عادی کارایی مناسبی دارد و تجربه نامناسبی را ارائه نمی کند، اما حساسیت آن به لمس به اندازه کلیک کردن نیست و در صورتی که بخواهید از صدای کلیک کردن لذت ببرید لازم است فشار زیادی به انگشتان خود وارد کنید که بعد از مدتی استفاده خسته کننده خواهد شد. ضمنا محل قرار گیری در سمت چپ نیز باعث شده فضای زیادی برای استراحت دست وجود نداشته باشد و هنگام تایپ گاهی دست چپ با سطح تاچ پد برخورد کند.

امکانات

IMG_6284

در بخش امکانات نرافزاری نکته ی درخشان و قابل ذکری وجود ندارد. کمپانی سازنده تمامی تلاش خود را در بکارگیری سخت افزارهای قدرتمند به خدمت گرفته و در بخش نرم افزار تنها به رفع نیاز کاربران بسنده کرده‌ است. دستگاهی که در اختیار ما قرار گرفته فاقد سیستم عامل است و به رسم معمول درایورها در قالب یک CD همراه با دستگاه در اختیارمان قرار گرفت که البته نصب همه آنها تنها با یک کلیک انجام شد. 

IMG_6293

با یک نگاه کلی به اطراف V3-772G می توان دریافت ایسر با قصد تولید یک محصول جامع، تمامی درگاه های پرکاربرد را برای محصول خود در نظر گرفته است. در سمت راست بدنه نیز درگاه شارژ، جک های ۳ میلی متری هدفون و میکروفون، ۲ پورت مبتنی بر USB 2.0 و درایو نوری با قابلیت رایت و پخش DVD و پشتیبانی از دیسک های مبتنی بر تکنولوژی M-Disc مشاهده می شوند.

IMG_6278

لازم به ذکر است این مدل با وجود نمایشگر Full HD از دیسک های بلوری پشتیبانی نمی کند، اما از سوی دیگر جک میکروفن ارائه شده که در بسیاری از لپ تاپ های امروزی غایب است. در سمت چپ بدنه هم درگاه‌های Ethernet، VGA و HDMI وجود دارند و ۲ پورت مبتنی بر USB 3.0 نیز برای تبادل اطلاعات با سرعت بیشتر در نظر گرفته شده اند و در جلوی دستگاه نیز درگاه حافظه SD تعبیه شده است. نکته منفی این بخش اما وب کم ۰.۹ مگاپیکسلی دستگاه بود که حداقل روی نمایشگر ۱۰۸۰p  خود دستگاه کیفیت آن اصلا قابل قبول نبود.

مشخصات سخت افزاری

IMG_6283

این بخش خصوصیت اصلی و نقطه قوت V3-772G به شمار می رود. چرا که درون بدنه ی پلاستکی و بی آلایش این لپ تاپ جشنواره ای از بهترین های دنیای سخت افزار برپاست. پردازنده نسل چهارم Core i7 4702MQ ساخت اینتل در کنار ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3 و پردازنده گرافیکی میان رده اما قدرتمند NVIDIA GeForce GT 750M به شکل غیر مجتمع، ترکیبی مناسب برای کاربران بالاتر از سطح عادی و انجام پردازش های نسبتا سنگین فراهم آورده است.

Screen Shot 2015-06-24 at 8.36.45 PM

عملکرد پردازش گرافیکی این دستگاه که از DirectX 11.2 پشتیبانی می کند در آزمایش های ما مناسب بود و بازی های کمی قدیمی تر مثل Far Cry 3 با بالاترین درجه کیفیت و بدون هیچ مشکلی اجرا می شدند، اما در اجرای نسخه بعدی همین بازی در بالاترین رزولوشن تا حدی افت فریم محسوس بود. البته باید درنظر گرفت این دستگاه در دسته محصولات گیمینگ قرار نمی گیرد اما نسبت به هزینه پرداختی می توان کارایی این بخش را مطلوب ارزیابی کرد. همچنین گفتنیست V3-772G در حالت اولیه خود و تحت ویندوز ۸، پس از فشردن دکمه power ظرف مدت حدود ۱ دقیقه آماده به کار می شود.

Screen Shot 2015-06-24 at 8.36.56 PM

حافظه داخلی دستگاه از نوع HDD با سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه و با ظرفیت ۱ ترابایت در نظر گرفته شده است. ما در آزمایش این قطعه به سرعت انتقال حدود ۲۲ مگابایت در ثانیه رسیدیم و شاید بهتر بود سرعت چرخش این هارد با درنظر گرفتن پشتیبانی این لپ تاپ از USB 3.0 بالاتر باشد. ضمنا مدل ارائه شده به ما برخلاف نمونه های موجود همین سری از حافظه کمکی مبتنی بر SSD نیز بهره نمی برد، اما عملکرد آن در مجموع برای کارکردهای روزانه قابل قبول بود.

Screen Shot 2015-06-24 at 8.36

با توجه به چنین سخت افزار قدرتمندی وجود یک سیستم خنک کننده بی نقص حیاتی می شود. در این بخش نیز ایسر عملکردی قابل تقدیر داشته و با سیستم قدرتمند تهویه خود گرما را از این مجموعه قدرتمند فراری می دهد. یک باتری قابل تعویض ۶ سلولی ۴۲۰۰ میلی آمپری وظیفه تامین انرژی دستگاه را بر عهده دارد، اما پردازنده ای از خانواده ی MQ و چیپست گرافیکی NVIDIA GeForce GT 750M چالشی بزرگی برای باتری دستگاه به شمار رفته و نمی توان توقع عمر زیادی از آن داشت. این موضوع در تست های ما نیز تایید شد و لپ تاپ ایسر بسته به استفاده کارکردی زیر ۴ ساعت را ارائه کرد، اما باید توجه داشت این محصول در رده قابل حمل ها معرفی نشده و کارکرد کم باتری را خصوصا با توجه به قیمت آن نمی توان آنقدر ها هم به عنوان نکته منفی به شمار آورد.

جمع بندی

IMG_6287

Acer Aspire V3-772G محصولی نیست که با مهمان های منزل در مورد تمایزها و ابداعاتش به بحث بنشینید، اما درگاه های ارتباطی متنوع، کیفیت صدا و تصویر خوب و قدرت پردازشی بالا آن را به محصول جامعی تبدیل کرده که هرچند از چشم نواز ترین طراحی بهره نبرده و قابلیت جابجایی زیادی هم ندارد، اما در عوض قادر است با هزینه کمی نقش کامپیوتر رومیزی کاربر را به عهده گرفته و به شکل مطلوبی نیز از پس ایفای این عملکرد برآید.

نکات مثبت

  • نمایشگر Full HD
  • اسپیکر باکیفیت
  • صرفه اقتصادی قدرت سخت افزاری

نکات منفی

  • طراحی معمولی
  • سرعت هارد
  • عمر باتری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • Shazdeh
    Shazdeh | ۵ تیر ۱۳۹۴

    همین امکانات رو لب تابهای HP سری پاویلیون میشه پیدا کرد؟ با این طراحی لب تاب hp-pavilion-r002


    لب تابی که قیافه و طراحی نداشته باشه بدرد نمیخوره (نظرشخصیم ) هست به سهامداران شرکتهای مختلف برنخوره لطفا

  • س
    س | ۴ تیر ۱۳۹۴

    من لبتاب ایسر مدل وی3 571جی دارم الان 3 ساله که مث ساعت کارمیکنه و یجوری میشه گفت عالیه

  • ارمی
    ارمی | ۴ تیر ۱۳۹۴

    با توجه به برچسب سبز روی لبتاب و اطلاعات نرم افزار تستی که گذاشنین مدل گرافیک این لبتاب GT هستش. نه GTX . لطفا اصلاج بفرمایید.‌
    پ.ن: برچسب سری GTX مشکی هستش!

  • صادق
    صادق | ۳ تیر ۱۳۹۴

    سلام
    به نظرتون تا 8 میلیون چه لپتاپی بگیرم.

  • mohammad aalizadeh
    mohammad aalizadeh | ۳ تیر ۱۳۹۴

    منتظره بررسی ویدیویی جی4 ایم :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی