ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

7 ربات انسان نما که شما را به وحشت می اندازند

این روزها ربات ها در عرصه های مختلفی حضور دارند؛ خودروهایمان را تولید می کنند، خانه هایمان را جارو می کنند و دیری نمی پاید که فرمان ماشین هایمان را هم در دست گرفته و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

این روزها ربات ها در عرصه های مختلفی حضور دارند؛ خودروهایمان را تولید می کنند، خانه هایمان را جارو می کنند و دیری نمی پاید که فرمان ماشین هایمان را هم در دست گرفته و ما را به این سو و آن سو ببرند.

برخی از ربات ها حتی می توانند راه بروند، حرف بزنند و ظاهری شبیه به مردم عادی داشته باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با هفت پروژه ساخت ربات انسان نما آشنا کنیم که پایان خوبی نداشتند و سازندگانشان هم نتوانستند اهداف تعریف شده برای ساخت آنها را عملیاتی کنند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1- «هان» -محصول شرکت Hanson Robotics

هان رباتی تعاملی و با ظاهر انسانی  است. شرکت سازنده آن یعنی Hanson Robotics در زمینه ساخت ربات های انسان نما تخصص دارد و اظهار داشته که هان در صنایع مختلفی چون پذیرایی از میهمان کاربرد دارد.

این ماشین روی کاغذ یک ربات بسیار پیشرفته است و از تعدادی دوربین و میکروفون برای تشخیص کلام و افرادی که سخن می گویند بهره می گیرد. صورت آن با استفاده از 40 موتوری که در داخلش کار گذشته شده اند، حس را منتقل می کند و پوستش نیز از ماده ای به نام Frubber ساخته شده که محصول انحصاری شرکت سازنده اش است و ظاهری شبیه به نمونه انسانی دارد.

اما متاسفانه زمانی که هان را در جایگاه یک کارمند هتل متصور می شوید چشمان وحشتناکش را در ذهن تداعی می کنید، در خواهید یافت که ساخت آن موفق نبوده است. ماشین ظاهر بسیار خوبی دارد اما در کل نمی توان آن را به جای انسان در حِرَف مختلف به خدمت گرفت.

2- Showa Hanak 2- ربات آموزش دندانپزشکی

رباتی که در تصویر می بینید محصول ژاپن است و برای آموزش دندانپزشکی در محیطی واقعی تر طراحی شده است. متاسفانه طراحان این ربات رویکردهای عجیبی را برای نزدیک کردن آن به انسان اتخاذ نمودند؛ برای نمونه در طراحی لب های آن بیش از اندازه به جزئیات توجه شده و که فاکتور زیبایی اهمیت زیادی برای تیم طراح آن داشته است.

با این همه جالب است بدانید که تجهیزات و قطعات رباتیک به کار گرفته شده در بدن هانوک 2 بسیار ساده بوده و در انتخاب آنها توجهی به جزئیات نشده.

رباتی که در تصویر می بینید می تواند پلک بزند و دهان خود را باز و بسته کند اما هیچ حسی در آن دیده نمی شود.

3- سرهای رباتیک خواننده- محصول کار Nthaniel Meller

تصویری که در بالا می بینید به یک پروژه هنری تعلق دارد و شامل سه سر رباتیک می شود که می توانند در یک لوپ 15 دقیقه ای برای شما آواز بخوانند.

این سه سر در سال 2009 میلادی به مبلغ 75 هزار دلار به فروش رفتند. بهتر است که  حرفی در مورد علل ناموفق بودن این سرها به میان نیاوریم و قضاوت را به خود شما واگذار کنیم.

4- دهان رباتیک- محصول دانشگاه Kagawa

شبیه سازی حرکات دهان انسان یکی از دشوارترین چالش های پیش روی دانشمندان است و بهترین ربات های ساخته شده با این قابلیت هم تا واقعیت، فاصله زیادی دارند.

حال برخی از دانشمندان ژاپنی تصمیم گرفته اند که این مشکل را به شیوه ای مبتکرانه حل کنند و مدلی از دهان و بینی انسان را با استفاده از ماده ای به نام Larynx بسازند که میتواند اصوات را مانند یک انسان بیان کند.

ایده ارائه شده در کل بسیار جالب به نظر می آید اما متاسفانه محصول کار بیشتر شبیه به یک تکه گوشت به نظر می رسد که می تواند جیغ بکشد.

صداهایی که این دهان تولید می کند در هیچ زبان زنده ای از دنیا پذیرفته نیستند و تولید نمی شوند و خود دهان هم ظاهری وحشتناک دارد. بدتر از همه اینکه، این ربات حتی نتوانسته هدف سازندگانش که همانا تقلید حرکات دهان است را حل کند.

5- CB2 محصول JST ERATO

این ربات با هدف مطالعه فرایند پرورش یافتن کودک در مراحل اولیه رشد طراحی شده است. سطح بدن CB2 از چندین دوربین و حسگر پوشانده شده که به محققان امکان می دهد داده های آن را دریافت نمایند و مشخص کنند که کودک از چه زمانی فرایند حرکت کردن، راه رفتن و کنترل بدن خود را یاد می گیرد.

این ربات عملکرد فوق العاده ای را از خود نشان می دهد و حتی اسکلت بدن آن نیز کاملا نرم و شبیه به یک کودک است، با این حال، بنابر برخی دلایل، تیم سازنده تصمیم گرفتند که سطح روی بدن آن را با پوستی پلاستیکی به رنگ سفید متمایل به خاکستری پوشش دهند که متاسفانه کمکی به شبیه تر شدن فرایند راه رفتنش به یک کودک نکرد و دانشمندان را برای سر پا نگه داشتن آن با مشکل روبرو ساخت.

6- Telenoid R1- محصول دانشگاه Osaka

این ماشین نوعی ربات حضور از راه دور است که توسط پژوهشگران دانشگاه اوزاکا ساخته شده و با استفاده از یک نرم افزار وب کم به صورت از راه دور توسط فردی دیگر هدایت می شود. دستگاه یاد شده با هدف ایجاد نوعی تجربه ملموس و فیزیکی تر از ارتباط راه دور در قیاس با اسکایپ ساخته شد که ایده ای کاملا قابل قبول و منطقی به نظر می آید اما تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با طراحی این ماشین نقاط مبهم و سردرگم کننده فراوانی دارند.

برای نمونه می توان به باله ها یا همان دست ها، صورت بدون جزء و چشمان خالی آن و در نهایت پوست کاملا سفیدش اشاره نمود و روش سر پا ایستادنش هم که دیگر جای خود را دارد.  این حقیقت که ربات مورد بحث صدایی شبیه به یک مرد بالغ را دارد اوضاع را از این هم بدتر می کند و اینطور به نظر می آید که روح مردی بالغ بدن یک کودک را به تسخیر درآورده که به هیچ وجه با هم همخوانی ندارند.

بازار هدف برای این ربات کجاست؟ آنها که دوست دارند از طریق اسکایپ با اقوام خود ارتباط داشته باشند قطعا ترجیح می دهند که چهره واقعی خود آن فرد را ببینند اما اگر قرار باشد که این ربات روزی به مرحله تولید انبوه برسد شاید استفاده از آن برای نیروهای پلیس چندان هم ایده بدی نباشد.

7- آیا این واقعا یک ربات است؟

این ربات نه محصول یک شرکت بزرگ بلکه حاصل خلاقیت و تلاش فردی در گاراژ منزلش است. سری که در تصویر می بینید ظاهری ترسناک و در عین حال مضخک دارد اما در هر صورت یک ربات است. کار این این فرد هرچند که در سطح حرفه ای قرار ندارد اما شایسته تقدیر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • مريم
    مريم | ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

    چه قدربيمزه ايد اههههه

  • SONY متقلب است.
    SONY متقلب است. | ۵ تیر ۱۳۹۴

    کیلومترها با واقعیت فاصله داریم
    فتبارک الله احسن الخالقین

  • حامی اندروید
    حامی اندروید | ۵ تیر ۱۳۹۴

    ظاهر یک ربات فاکتور خیلی مهمیه . که متاسفانه این هایی که دیدم ظاهر درخوری ندارن .
    چیزی ان در حد فاجعه !

  • یه دیجیاتویی
    یه دیجیاتویی | ۵ تیر ۱۳۹۴

    کیا اون هان رو وقتی دیدن یاد پایتخت افتادن ؟؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی