ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین تزریق خون مصنوعی تا سال 2017 انجام می شود

برای درمان بهتر بیماران توسط متخصصین، دانشمندان و محققین چند سالی می شود که با سلول های ارگانیگ و آزمایشگاهی سر و کله می زنند. برای سرویس سلامت همگانی (ان اچ اس) تامین منابع خونی در ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۵ تیر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

برای درمان بهتر بیماران توسط متخصصین، دانشمندان و محققین چند سالی می شود که با سلول های ارگانیگ و آزمایشگاهی سر و کله می زنند. برای سرویس سلامت همگانی (ان اچ اس) تامین منابع خونی در اولویت کاری است. بنابراین برای جبران کمبود اهدای خون، به راه دیگری اندیشیده اند: تولید خون مصنوعی.

این ترفند که طی دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید، می تواند درمان بیماران با مشکلات خونی پیچیده را دچار تحولی عظیم کند. متخصصین سازمان سرویس سلامت همگانی در ارتباط نزدیک با دانشمندان دانشگاه های بریستول و کمبریج هستند تا بتوانند سلول های خون را از طریق سلول بنیادی فرد بالغ و خون بند ناف به دست آورند.

سپس خون تولید شده به میزان 5 الی 10 میلی متر به 10 داوطلب تزریق می شود و نتایج آن با تزریق خون واقعی مورد مقایسه قرار می گیرد. با افزایش درخواست خون و ناکافی بودن اهدای آن در بریتانیا، ان اچ اس سعی دارد قیمت سلول های خونی را به حداقل ممکن برساند. با استفاده از خون مصنوعی، محققین می توانند تزریق خون به افرادی با بیماری های خاص را ساده تر کنند. برای مثال در کم خونی داسی شکل، فرد نیاز به سلول های خونی مشابه خود (هم گروه) دارد.

دکتر نیک واتکینز می گوید: "ما مطمئنیم تا سال 2017، تیم ما قادر خواهد بود اولین فاز کلینیکی را روی داوطلبان اجرا کند."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مصی
    مصی | ۶ تیر ۱۳۹۴

    یاد سریال
    true blood
    افتادم
    :-D

  • aria
    aria | ۵ تیر ۱۳۹۴

    بله درست میفرمایید.حواسم نبود.

  • aria
    aria | ۵ تیر ۱۳۹۴

    اینجارو دقیقا متوجه نشدم........ برای مثال در کم خونی داسی شکل، فرد نیاز به سلول های خونی مشابه خود (هم گروه)دارد...........منظور از هم گروه یعنی A,AB,B,و یا O هست؟ اگه آره خب پس ربطی به داسی شکل بودن نداره.خون تزریقی قطعا باید هم گروه باشه.

    • Arian
      Arian | ۵ تیر ۱۳۹۴

      خیر دوست عزیز، برای افراد معمولی اگر مطالعه کنید متوجه میشید گروه خونی A، می تواند به گروه های AB و A خون اهدا کند و از گروه های خونی A و O خون دریافت کند. گروه خونی B، می تواند به گروه های AB و B خون اهدا کند و از گروه های خونی B و O خون دریافت کند. گروه خونی AB، تنها می تواند به گروه خونی AB خون اهدا کند ، ولی از تمام گروه های خونی می تواند خون دریافت کند. گروه خونی O، به تمام گروه های خونی می تواند خون اهدا کند، اما فقط می تواند از گروه خونی O خون دریافت کند.

      • javad.H
        javad.H | ۵ تیر ۱۳۹۴

        البته این نکته هم هست که،خون مثبت و منفی هم داریم،مثلا خودم گروه خونی o منفی دارم و فقط از گروه خونیO منفی خون دریافت می کنم و به تمام گروه خونی ها چه مثبت چه منفی چه o چه a می توانم خون اهدا کنم.
        خلاصه:AB+ از AB- میتونه خون بگیره اما منفی نمیتونه از مثبت خون بگیره

مطالب پیشنهادی