ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آسمان خراش های چینی چطور ظرف چند هفته ساخته می شوند؟

اوایل ماه فوریه بود که کارگران ساختمانی در کارگاهی واقع در شهر چانگشا در مرکز چین گرد هم آمدند تا پروژه ای تازه را کلید بزنند و کمتر از سه هفته بعد، آسمان خراشی 57 ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اوایل ماه فوریه بود که کارگران ساختمانی در کارگاهی واقع در شهر چانگشا در مرکز چین گرد هم آمدند تا پروژه ای تازه را کلید بزنند و کمتر از سه هفته بعد، آسمان خراشی 57 طبقه را در همان نقطه احداث کرده و به کارفرما تحویل دادند.

برج ساخته شده که «Mini Sky City» نام داشت حاصل فعالیت شرکتی به نام Broad Sustainable Building بود؛ یک کمپانی چینی که در زمینه تهیه پیش سازه و ساخت و ساز با استفاده از آنها فعالیت می کند.

این شرکت اعلام داشته که پیش از شروع فرایند ساخت، بیش از 2700 ماژول را تهیه کرده و از حدود چهار ماه قبل در کارخانه نگهداری نموده و به همین خاطر توانسته روزانه کار ساخت سه طبقه را به اتمام برساند.

در اوایل ماه می میلادی، تایم لپسی از فرایند ساخته شدن این آسمان خراش در وبسایت های چینی منتشر گردید و سپس با راه یافتن به رسانه های و سایت های خبری غربی باعث شگفتی بسیاری شد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با این شرکت آشنا شوید.

اهمیت سرعت

6e9cf5e4953b51a84c867112eab2

برای آنکه درک بهتری از سرعت ساخت و ساز این شرکت پیدا کنید باید به اطلاع تان برسانیم که پروسه ساخت برج 37 طبقه Walkie Talkie در لندن که در ماه اوت سال 2014 میلادی به مرحله بهره برداری رسید، حدودا 5 سال طول کشید.

ممکن است برخی مدعی شوند که پروژه ساخته شده در شهر چانگشا از نظر معماری با Walkie Talkie (که نام رسمی اش هم 20 Fenchurch Street است) قابل مقایسه نیست با این همه، این آسمان خراش چینی که بیش از 800 آپارتمان و دفتر کار را برای 4000 کارمند در خود جای داده باز هم یک سازه قابل توجه به شمار می رود.

مدیر عامل BSB در توضیح اصول و روش های ساخت ساز شرکت متبوعش اظهار داشت که صد در صد اجزا و قسمت های مورد استفاده در این پروژه در کارخانه تولید شده اند. او در ادامه گفت: «ما هیچ ماده ای را به هدر نمی دهیم و در محل احداث ساختمان هم هیچ کارگری را بیکار نمی یابید چراکه ما برنامه ریزی بسیار خوبی داریم.»

او در ادامه گفت، فرایندهای دنبال شونده توسط شرکت، همچنین بسیار هم مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست هستند و در جریان ساخت و ساز آنها هم هیچگونه مشکلی را برای اهالی منطقه ایجاد نمی کنند.

براساس گزارشات، این شرکت در نظر دارد که تکنیک های مورد استفاده خود را تحت آزمایشات دشوارتری قرار داده و هم اکنون به دنبال کسب مجوز برای احداث ساختمانی به ارتفاع 838 متر در چانگشاست که خبر مربوط به آن نخستین بار در سال 2013 میلادی منتشر گردید.

اگر برنامه ریزی های این شرکت چینی درست از آب در بیایند و موفق شود که در یک بازه زمانی ده ماهه کار احداث ساختمان را به پایان برساند، Sky City تا پیش از اتمام پروسه ساخت برج سلطنتی در جده عربستان سعودی عنوان بلندترین برج دنیا را از آن خود خواهد کرد.

جالب است بدانید که روزنامه رسمی چین، به نام People's Daily این پروژه را در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی Weibo تقبیح کرده و از آن با عنوان «پرستش کور آسمان خراش های فوق بلند» یاد کرده. Zhang Yue رئیس این شرکت هم در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته برای این ساخت و ساز، نامه ای سرگشاده را منتشر کرد.

در این نامه، علاوه بر بی مورد شمرده شدن نگرانی های مطرح شده در مورد ساخت و سازهای آتی، به امکان صادرات تکنیک های BSB به مناطقی خارج از شهر چانگشا اشاره شد.

چین کشوری است که در آن نیاز به ساخت و ساز سریع به شدت احساس می شود. سرزمین اژدهای سرخ که عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا را در اختیار دارد 1.4 میلیارد نفر را در خود جای داده و چندی است که شاهد مهاجرت عمده روستا نشینان به مناطق شهری اش است.

براساس آمار منتشر شده از سوی بانک جهانی، در سال 1995 میلادی، تنها 31 درصد از جمعیت این کشور در شهرها ساکن بودند و تا سال 2013، شهر نشینان این کشور به حدود 51 درصد رسیدند که این یعنی مهاجرت 300 میلیون نفر دیگر به این مناطق.

در چین سیستمی به نام Hukou پیاده می شود، بدان معنا که دسترسی مهاجران به خدمات اجتماعی نظیر آموزش و خدمات درمان، زمانی که از زادگاه خود دور می شوند، محدود می گردد و روشن است که اگر چنین سیستمی وجود نداشت، جمعیت شهر نشین این سرزمین از این هم فراتر می رفت.

150519143326-mini-sky-city-bikes-exlarge-169

ژیانگ یکی از مدیران این شرکت می گوید: «ما به این نوع ساخت و ساز نیاز داریم؛ نه تنها برای زندگی مردم بلکه به خاطر محیط زیست.»

شرکت مورد بحث باور دارد که می تواند این پیام را به دیگر نقاط دنیا برساند و براساس اطلاعات موجود در وبسایت آن، گروه Broad هم اکنون محصولات و خدمات خود را در بیش از 70 کشور دنیا عرضه می کند که عموما به حوزه انرژی و سیستم های گرمایش و سرمایی محدود می شوند و به ساخت و ساز ارتباط پیدا نمی کنند.

گفتنی است که BSB، ساخت یک هتل 15 طبقه در 6 روز و هتلی 30 طبقه در 15 روز را در کارنامه خود دارد و آنها را در زمره دستاوردهای دیگرش در سایر شهرهای چین قلمداد می کند.

کاملا پیش ساخته؟

به گفته آستن ویلیامز، استادیار معماری در دانشگاه Xi'an Jiaotong-Liverpool شهر Suzhou، پروژه های ساخت و ساز سریع نظیر Mini Sky City می توانند برای رفع نیازهای موجود در حوزه ساخت و ساز در سایر شهرهای جهان مفید باشند.

فرایند شهری شدن هم اکنون با نرخی بسیار سریع در بخش های مختلف آسیا و آفریقا رخ می دهد. طبق گزارش سازمان ملل متحد در مورد چشم اندازهای شهری شدن در سال 2014 میلادی، تا سال 2050 میلادی، بیش از 2.5 میلیارد نفر دیگر به جمعیت شهر نشین دنیا اضافه خواهند شد که از این میزان تقریبا 90 درصد آنها در شهرهای آسیا و آفریقا متمرکز خواهند شد.

ویلیامز اظهار داشته که چون استفاده از پیش سازه توسط شرکت BSB «شکلی از معماری فرهنگی» به شمار نمی رود (یعنی سبکی که به هویت ملی و فرهنگی مشخصی مرتبط باشد)، نمی توان گفت که صرفا به چین منحصر می شود.

ویلیامز در ادامه می گوید، با وجود آنکه Mini Sky City فوق العاده به نظر می رسد، جزئیات دقیق تر مربوط به آن را نمی توان تا پیش از بازدید سایت و ساحتمان احداث شده مورد قضاوت قرار داد.

اما پاره ای مسائل کلی تر در مورد برنامه ریزی و ساخت و ساز وجود دارد که صرفا به چین مربوط می گردد. ویلیامز می گوید: مردم نیاز به خانه دارند و چین هم خانه را برایشان می سازد؛ این یک معادله ساده است.

در سال های اخیر «خانه های خالی از سکنه» به مشکلی جدی برای دولت چین بدل شده اند و برنام ریزی های ناکامل ساخت و ساز و همچنین فقدان قوانین مناسب در این حوزه نیز بر شدت آن دامن زده است.

اینها مشکلاتی است که رایان اشمیت استادیار و رئیس واحد تکنولوژی های یکپارچه در مرکز معماری دانشگاه یوتا و همچنین متخصص کاربرد پیش سازه ها، از آنها یاد می کند.

اشمیت زمانی که تایم لپس مربوط به این پروژه ساختمان سازی را مشاهده کرد اظهار داشت: «من تا به حال چیزی با این سرعت رشد را ندیده بودم.»

150519141408-mini-sky-city-changsha-interior-exlarge-169

وی در ادامه صحبت های خود در مورد برابری تدابیر امنیتی و روش های کاری مورد استفاده توسط این شرکت در جریان ساخت این آسمان خراش با آنچه در کشورهای غربی دیده می شود، اظهار تردید نمود و مدعی شد که با توجه به سرعت ساخت و ساز این بنا، مطمئن نیست که تدابیر امنیتی لازم در جریان ساخت و ساز آن اتخاد شده باشد.

با این همه، اسلاید شوی دقیق و همراه با جزئیات منتشر شده از شرکت سازنده Sky City نشان می دهد که ساختمان های این کمپانی همگی توسط «کارگرهای حرفه ای» ساخته می شوند نه «افراد روزمزد».

این شرکت حتی از اشمیت دعوت به عمل آورد تا از دفتر اصلی گروه Broad دیدن کرده و از نزدیک با فرایندهای ساخت این پیش سازه ها آشنا گردد.

اما تعهدات این استادیار او را از پذیرش پیشنهاد یاد شده منع می کرد، با این همه، او سفر دیگر کارکنان شرکت متبوعش به مقر اصلی این شرکت و بازدید از تاسیسات ساخت و ساز آن را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال مدعی شده که این سفر پرسش های بدون پاسخ فراوانی را در مورد راز سرعت عمل بالای این شرکت در ذهن آنها باقی گذاشته است که فاش نشدن این اسرار از سوی BSB نیز کاملا قابل درک است.

با این همه، تفکر مثبت تیم عازم به دفتر این شرکت هم نتوانست اشمیت را مجاب کند که تردیدهایش در مورد ایمنی سازه های BSB را کنار بگذارد و سرعت عمل بالای این شرکت هم که تاکنون رقیبی برای آن پیدا نشده، این مساله را در ذهن او بغرنج تر می کند.

ناپلئون و هرم

جالب ترین نکته ای که در گزارشات ارائه شده به اشمیت به چشم می خورد سلیقه «عجیب» ژنگ یو مدیر عامل این شرکت در طراحی داخلی این ساختمان هاست.

در گزارشی که چندی پیش در یکی از خبرگزاری های بزرگ دنیا منشر گردید، آقای یو را از این لحاظ به استیو جابز شبیه دانستند. در این گزارش همچنین به مدلی از کاخ Buckingham، مجسمه ناپلئون بناپارت و همچنین هرم طلایی رنگی به ارتفاع 40 متر اشاره شده بود که در دفتر اصلی این شرکت خودنمایی می کردند.

اما اشمیت علیرغم عدم اطمینانش به فرایندهای ساخت و ساز، تردیدی نسبت به تخصص BSB در مورد بهینه سازی کارخانجات تولید پیش سازه اش ندارد.

وی می گوید: «کاری که در این کارخانجات انجام می شود بیشترین میزان بهینه سازی را نسبت به هر جای دیگری در دنیا دارد. آنها قطعات و پیش سازه های مربوط به هر طبقه را تولید می کنند و سپس آنها را از طریق کامیون به محل احداث بنا می برند.» وی در ادامه، این کار را بزرگ ترین نوآوری صورت گرفته خواند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • MA725
    MA725 | ۷ تیر ۱۳۹۴

    دمشون گرم! بجای مربی خاجی برا تیم ملی شهردار خارجی بیارن فک کنم بیشتر به نفع مملکتمون باشه!

  • جناب خان
    جناب خان | ۶ تیر ۱۳۹۴

    آسمان خراااااااااااش چیههههه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی