ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موجودات عجیب: مگسی که زیر پوست انسان رشد می کند

کریس کارلتون زیست شناس دانشگاه ایالتی لوئیزیاناست که چندی پیش به کشور Blize سفر کرد و همان کاری را انجام داد که بسیاری از گردشگران در آنجا انجام می دهند: با خودش سوغاتی آورد. پس ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

کریس کارلتون زیست شناس دانشگاه ایالتی لوئیزیاناست که چندی پیش به کشور Blize سفر کرد و همان کاری را انجام داد که بسیاری از گردشگران در آنجا انجام می دهند: با خودش سوغاتی آورد.

پس از سپری کردن حدود یک ماه در آمریکای مرکزی، کارلتون به خانه باز گشت و سوغاتی عجیبی که همراه با خود آورده بود کار دستش داد؛ مگسی که در زیر پوست سرش لانه کرده بود.

سر کارلتون در اصل لانه نوعی کرم انگلی شده بود که به داخل گوشت انسان زنده نفوذ می کند و از بافت های پیرامونش تغذیه می کند و عاقبت طولش به بیش از 3 سانتی متر می رسد.

کارلتون با یادآوری اتفاقی که در سال 1997 میلادی برایش رخ داده بود، می گوید: پس از بازگشت احساس نوعی ناراحتی دوره ای در سر خود می کردم و اصلا نمی دانستم که چرا چنین اتفاقی برایم رخ می داد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا در مورد اتفاقی که برای کارلتون رخ داد بیشتر بدانید.

او به خاطر حرفه اش در مورد این جانوران اطلاعات خوبی داشت اما تا زمانی که دردی وحشتناک با فاصله 15 تا 20 دقیقه را در سرش احساس نکرده بود، هیچ تصوری از دلخراش بودن رفتار این انگل نداشت.

این زیست شناس در ادامه می گوید: زمانی که شفیره این موجود به اندازه ای معین می رسد در داخل حفره کوچکی که درون پوست شما ایجاد کرده شروع به چرخیدن می کند و همین مساله است که باعث ایجاد درد می شود و آنجاست که متوجه می شوید کرمی به داخل بدنتان نفوذ کرده و باید آن را خارج نمایید.

کارلتون با کمک یکی از همکارانش به نام Victoria Bayless که معاونت موزه بندپایان لوئیزیانا را بر عهده دارد و قطعا سمت شغلی اش ارتباطی به جراحی و برداشتن شفیره انگل از بدن انسان پیدا نمی کند، روی آن منطقه از پوست خود مقداری برق ناخن قرار داد. شفیره که فضای تنفسش بسته شده بود جان خود را از دست داد و عاقبت فردی که کارلتون را برای خارج کردن آن از پوستش یاری می داد موفق شد که کرم را از جایش در آورد و خودش می گوید، انگار تکه ای از گوشتم کنده می شد.

کارلتون بیچاره یکی از هزاران توریستی بود که به نواحی مرکزی آمریکا سفر کرده و روحش هم خبر نداشت که چه اتفاق ناخوشایندی انتظارش را می کشد.

اما همه ماجرا با یک ناقل، معمولا یک پشه، شروع می شود که گونه های بالغ مگس پاشنه در هوا شکارش می کنند. در مرحله بعد، جانور بالغ تعدادی از تخم های خود را به قسمت تحتانی پشه می چسباند (معمولا با استفاده از بزاق خود).

botfly-1

زمانی که طعمه از آن محل دور شده و انسان یا پستاندار دیگری را برای تغذیه کردن پیدا می کند، گرمای بدن انسان باعث شکسته شدن تخم ها شده و شفیره ها از محفظه خود به بیرون ریخته می شوند.

این شفیره ها یا از طریق جراحات ایجاد شده روی بدن انسان به آن ورود پیدا می کنند یا اینکه از طریق فولیکول های مو و دیگر منافذ بدن به آن وارد می شوند.

لارو در مرحله نخست با سر وارد آن زخم و یا فولیکول های مو می شود و با استفاده از بخش های قلاب مانند دهان خود آن را می کَنَد. اما انتهای بدن این شفیره معمولا اندکی از سطح پوست بیرون می ماند و با این کار، علاوه بر اینکه جانور می تواند تنفس کند، زخم هم امکان بهبود یافتن پیدا نمی کند.

شفیره مگس پاشنه مدت سه ماه را در این وضعیت به سر می برد، از گوشت انسان تغذیه می کند، رشد می یابد و پوست اندازی می کند و به تعبیر کارلتون نوعی «حس سوزش مزمن سطح پایین را در بدن فرد ایجاد می کند».

در واقع شفیره از واکنش بدن انسان به وجود یک شی خارجی تغذیه می کند که شامل پروتئین ها و ذراتی (سلول های خونی مرده و مواردی مانند آن) است که در زمان ایجاد التهاب از بدن جدا می شوند.

کارلتون در ادامه به داستان دختری اشاره می کند که مرتبا از شنیدن صدای جویدن در بدن خود به مادرش گلایه می کرده اما جدی گرفته نمی شده. اما علت شنیده شدن آن صدا چه بود؟ شفیره مگس پاشنه که درست در پشت گوش به داخل پوست دختر بچه نفوذ کرده بود.

شفیره با در اختیار داشتن این غذا مرتبا رشد می کند و سه مرحله پوست اندازی را پشت سر می گذارد. لارو این انگل بافت نرمی دارد و به راحتی در پروتئین ها و مواد جدا شده از بدن انسان ادغام میگردد و به همین خاطر اگر چرخش هایش در داخل پوست نبود هیچگونه حسی دال بر وجود شی خارجی در پوست احساس نمی شد.

زمانی که لارو به مرحله بلوغ خود نزدیک می شود حفره ای که در آن به سر می برد را فراخ تر می کند و عاقبت از بدن جدا می شود، اما افرادی که تمام مدت آن را زیر پوست خود داشته و متوجه وجودش نشدند، جدا شدن لارو از بدن خود را نیز حس نخواهند کرد.

توجه: ویدئو حاوی صحنه های ناخوشایند است.

حال این سوال مطرح می شود که چرا مگس پاشنه چنین سیستم تولید مثل پیچیده ای را در پیش گرفته است؟

نخستین دلیل آنطور که کونلی (حشره شناس دانشگاه فلوریدا) می گوید این است که در این روش، رقابت زیادی وجود ندارد. اگر یک پشه ماده باشید و بتوانید نوزدا خود را به یک بدن گرم (انسان) برسانید قطعا به منبعی بی پایان از غذا دست پیدا می کنید که رقابت زیادی برای بدست آوردن آن وجود ندارد.

و چون شفیره در یک موقعیت مشخص در آن به سر می برد و از جایش تکان نمی خورد و به دیگر نواحی بدن حرکت نمی کند در نتیجه خطر آنکه هدف شکارچیان قرار بگیرد هم وجود نخواهد داشت.

البته یک خطر جان این انگل را تهدید می کند و آن انسان هایی هستند که ترجیح می دهند مانع از ماندن کرم روی بدنشان شوند و به عبارتی میزبان خوبی نیستند.

یازده سال پس از این ماجرا، کارلتون مجددا به سفر دیگری رفت و منتها این بار اکوادور را به عنوان مقصد خود انتخاب نمود و پس از بازگشت به خاک آمریکا احساس جالبی داشت.

او می گوید: دقیقا همان حس را تجربه کردم و با خود میگفتم که نه، این اتفاق نباید دوباره رخ دهد. آیا باز هم شفیره دیگری درست در همان نقطه روی سرم لانه کرده؟

باید بگوییم که دوباره همان اتفاق در حال رخ دادن بود و کارلتون مجددا از یکی از همکارانش برای خارج کردن کرم از بدن خود کمک گرفت. آنها با استفاده از ترکیب اتانول و اتیل استات کرم را از جایش خارج کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • Aminyn
    Aminyn | ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

    سلام دوستان بعد از خوندن این صفحه نمیدونم باید خوشحال باشم یا ناراحت
    من حدود ۳ ماه پیش با خار های کرم رنگ در پوست انگشتات دستم مواجه میشدم که اونهارو خارج میکردم از دستم اما بعد متوجه شدم بدون اینکه به چیزی دست بزنم این خارها هستن خلاصه به جایی رسید که احساس می‌کردم یه موجوداتی که کابوس بودن زیر پوستدمن زندگی میکنن وقتی موضوع رد مطرح کردم خانواده فکر کردن دچار وهم شدم تا جایی که منو میخواستن بزور بیمارستان روانی بستری کنن که فرار کردم این بیماری دقیقا همینه که اینجا خوندیم اما شدید شده زندگیمو نابود کرده از تمام بدنم صورتم دستگاه تناسلی حتی چشم هام بیرون میاد و درد شدیدی احساس میکنم رنگهای کرم سیاه و سفید و قرمز با اندازه های مختلف بیرون میان جوری بیرون میزنن که انگار بت خودکار خط ممتد دو بدنم کشیدن بعضی اوقات هم خیلی بزرگتر روی بدنم ظاهر میشن بیست کیلو وزن کم کروم هر داری میرم میگه دچار وهم شدی و نامه روانپزشک نوشتن برام دوستان من دارم میمیرم کمکم کنید

  • .comKamran
    .comKamran | ۲ آبان ۱۳۹۵

    من واقعا متاسفم برای اون هموطنی که اون مشکل رو.داشت که زیر پوست سرش لارو بود بدبختانه منم دچار همین مشکل شدم ودکترهای اینجا بخاطر فقرعلمی ونداشتن اطلاعات بروز از درک وحل مشکل من عاجزند و.نمیتونن باورکنن که همچین مشکلی هم وجود داره حتی رییس دانشکده انگل وحشره شناسی هم از حرفمو باور نکرد واز حل مشکل من عاجز موندو.من همچنان دارم دردمیکشم از دوستان وهموطنان عزیزیکه اطلاعاتی در زمینه نفوذ لار در زیر پوست دارن عاجزانه درخواست کمک دارم ممنون از این سایت که این امکان رو بهمه میده که مشکلاتشون رو مطرح کنن موفق وپیروز باشید

    • Aminyn
      Aminyn | ۲۶ خرداد ۱۴۰۲

      خواهش میکنم اگر اطلاعاتی در این زمینه دارین به من بگین یا راهی که بتونم خودمو نجات بدم میلیون ها لارو و مگس باِلغ از پوست تنم بیرون می آیند انگار رو تنم پودر فلفل سیاه میپاشن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی