ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

5 دام ذهنی متداول برای کارآفرینان

رابرت سوفیا مولفی موفق در حوزه کسب و کار است که کتاب های پر فروشی دارد و در زمان سخنرانی های عمومی اش به سختی می توان یک صندلی خالی پیدا کرد. او تاکنون جوایز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ تیر ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

رابرت سوفیا مولفی موفق در حوزه کسب و کار است که کتاب های پر فروشی دارد و در زمان سخنرانی های عمومی اش به سختی می توان یک صندلی خالی پیدا کرد. او تاکنون جوایز زیادی را به خاطر آثارش دریافت نموده و شرکت های مختلفی از مشاوره های ارزشمندش در حوزه مالی بهره گرفته اند.

آقای سوفیا تاکنون استراتژی های متعددی را در حوزه بازاریابی به 500 شرکت مطرح برگزیده از سوی مجله فورچون ارائه کرده و بنیانگذار یک شرکت مشاوره به نام Platinum Advisor Strategies است که در لیست 5000 شرکت خصوصی آمریکا با بالاترین میزان رشد جایگاه 362 را داراست و جایگاه دهم لیست مجله Agency را به خود اختصاص داده که صد شرکت دارای سریع ترین میزان رشد در خاک آمریکا را معرفی می کند.

روشن است که خودساخته بودن مزایای متعددی دارد و می توانید خودتان انتخاب کنید که با چه کسی، چه زمانی و در کجا کار کنید. از طرفی دیگر، زمانی که درآمدتان رابطه مستقیم با بهره وری شما داشته باشد، چالش های متفاوتی بر سر راهتان قرار خواهند گرفت.

آقای سوفیا می گوید: ظرف شش سال اخیر که موفق شده کسب و کار آنلاینش را به یک شرکت موفق چند میلیون دلاری با 30 کارمند تبدیل کند، با چالش های مختلفی روبرو شده و در دام های متعددی افتاده است.

وی ادامه می دهد، برخی از این تله ها باعث کند شدن روند فعالیت من شدند و برخی دیگر به من ضرر مالی زدند اما به واسطه آنها درس های گرانبهایی را آموختم. در ادامه قصد داریم به 5 دام مهمی اشاره کنیم که کارآفرینان را به دردسر می اندازند. با دیجیاتو همراه باشید.

1- کمال گرایی

عده ای از افراد باور دارند اگر کاری را خودشان انجام ندهند نمی توانند آن را به نحو احسن به سرانجام برسانند. بله این پدیده آشنایی است که تحت عنوان کمال گرایی از آن یاد می شود و خصوصیتی است که وجودش در کارکنان ارج نهاده می شود و از ارزش بالایی برخودار است اما این مساله می تواند برای کارآفرینان یک دام بزرگ باشد.

راهکار: اگر دوست دارید که در بازار دیجیتالی عصر کنونی در صدر حرکت کنید این را در نظر داشته باشید که تامین برخی از نیازهایتان از نیروهای غیر مقیم، دیگر امری اختیاری نخواهد بود. شاید محول کردن کنترل برخی امور به افرادی که در خارج از شرکت حضور دارند در وهله نخست امری پر خطر به نظر بیاید اما این مساله در نهایت می تواند آزادی عمل شما را افزایش دهد.

بهتر است برای شروع برخی وظایف و امور ساده را از طریق این نیروها به انجام برسانید و پس از آنکه از توانمندی هایشان اطمینان یافتید امور پیچیده تر را به آنها محول نمایید.

نکته دیگر اینکه، استارتاپ هایی که بودجه محدود دارند می توانند جذب کارآموز را در برنامه خود قرار دهند و در ازای یک حقوق ماهانه اندک اما معقول با او توافق نمایند که آموزش رایگان و تجربیات خود را در اختیارش قرار خواهند داد.

2- مدیریت ضعیف زمان

هنر مدیریت موثر زمان می تواند حتی برای کارفرمایان کهنه کار و با تجربه هم دشوار باشد. خبر خوب اینکه تکنولوژی می تواند نقش به سزایی در تغییر این مساله داشته و ما را در مدیریت هر چه بهتر زمان یاری دهد. اگر کسب و کاری آنلاین دارید می توانید از نرم افزارهای مختلف برای انجام اموری چون ارسال خودکار ایمیل استفاده نمایید و از این طریق در وقت خود صرفه جویی کنید.

3- اولویت بندی نامناسب

صاحبان مشاغل، در طول روز، نقش های مختلفی را بر عهده می گیرند و در برخی موارد پیش می آید که به جای به دست گرفتن یک پروژه کلیدی که می تواند کسب و کارشان را وارد سطوح تازه ای کند، وقت خود را صرف امور ساده و پیش پا افتاده نمایند.

راهکار: استخدام یک مربی یا مشاور می تواند روشی مناسب برای به دست آوردن دورنمایی کلی از کسب و کارتان باشد و شما را در یافتن نقاط ضعف یاری دهد. با این کار، نتنها در زمان و هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد بلکه می توانید از اشتباهات دیگران هم درس بگیرید.

4- در دست گرفتن پروژه های متعدد

در نظر داشتن جدیدترین گرایشات و تحولات شکل گرفته در استراتژی کسب و کار اهمیت بالایی دارد اما اینکه زمان و انرژی خود را صرف انجام امور مختلف نمایید هم می تواند شما را از پای درآورد.

راهکار: بهترین روش برای جلوگیری از این مساله این است که آنچه مفید واقع می شود را انجام دهید و کاری که نتیجه ای ندارد را کنار بگذارید و به تقویت نقاط قوت خود بپردازید.

5- مشکل در دنبال کردن امور

براساس قانون پارکینسون، انجام یک کار به قدری طول می کشد که همه وقت ما را پر کند. به بیان دیگر انسان این استعداد را دارد که امور را در بازه زمانی طولانی تری نسبت به آنچه نیاز دارند به انجام برساند. به طور مثال چنانچه کاری به دو ساعت زمان برای انجام دادن نیاز داشته باشد و شما هشت ساعت در اختیار داشته باشید ترجیح می دهید که آن را در هشت ساعت به انجام برسانید.

راهکار: یکی از خطرات کارفرما بودن این است که مهلت ها را جدی نمی گیریم چراکه شکست احتمالی مان هیچگونه پیامد آنی و یکباره برایمان ندارد.

در حالی که تهدید تنبیه شدن، یک انگیزشگر ثابت شده است، پاداش هم می تواند به همان اندازه موثر واقع شود. شما می توانید برای خود اهدافی را تعریف کرده و به صورت ماهانه و یا دوره ای، میزان پیشرفت خود را با سایر اعضای تیم در میان بگذارید و در صورت اتمام کار در پروژه تعیین شده برای خود پاداشی را در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ayoob
    Ayoob | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    ممنون، مطلب خوبی بود.
    تشکر.

  • ali-star
    ali-star | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    هر 5تا رو کاملا قبول دارم...

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۷ تیر ۱۳۹۴

    کمال گرایی رو من خیلی زیاد دیدم و تنها علتشم نداشتن اعتماده ، به نظرم اگر شخصی تو یه کاری خبره هستش باید چندتا آدم مثل خودش تربیت کنه تا بتونن راهشو ادامه بدن مثلا نمونه بارزش جانی آیو تو قسمت طراحی اپل باید چند نفر رو تربیت کنه تا مثل خودش باشن تا فلسفه طراحی رو بدونن اینجور هم برای خودش بهتره هم شرکتی که توش کار میکنه

    • عـــامـر
      عـــامـر | ۷ تیر ۱۳۹۴

      مدیریت زمان برای کسی که صاحب شغلی هستش که زمان تو اون حرف اول رو میزنه خیلی مهمه اما این مدیریت زمان نباید انقد رو کار شما تاثیر بزاره که مثلا کاری رو به خوبی انجام ندیدید مثلا شما 1 ساعت وقت بزارید برای جواب دادن به ایمیلتون حالا اگر 1 ساعت شد 1 ساعت و 10 دقیقا اشکال نداره ایجوری بهتر میتونید ایمیل هار رو جواب بدید تا اینکه تو 1 ساعت خیلی از ایمیلا رو ناقص جواب بدید

  • حسین
    حسین | ۷ تیر ۱۳۹۴

    تو مورد 3 اشاره به استخدام مشاور کرده، یکی میشه توضیح بده این مشاورش دقیقا چیه؟ رشتش چی باید باشه؟ کجا ها باید پیداش کرد؟

    دیجی جان یه لطفی کن یه مقاله بزار درباره راه های ارتباط و تعامل با مشاوران کسب و کار. واقعا احساس می کنم نیاز خیلی از ماها باشه، بسیار از کاربرای دیجیاتو توانایی هایی دارند که اگه با افراد مناسب آشنا بشن می تونن راهنمایی بگیرن و وارد تیم های مناسب کاری بشن. لطفا این لطف و بکن دیجی جان. ممنون

  • Positron5
    Positron5 | ۷ تیر ۱۳۹۴

    دیجی جون یه دقیقه میخوایم خودتو ببینیم هی رو ابرایی

مطالب پیشنهادی