ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت نوعی ربات با قابلیت شبیه سازی رفتار سوسک ها در برخورد با موانع

پژوهشگران دانشگاه برکلی موفق به ساخت نوعی ربات سوسکی شده اند که می تواند از میان کوچک ترین منافذ راهش را به بیرون پیدا کند. این تیم کار خود را با مطالعه روی سوسک های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ تیر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران دانشگاه برکلی موفق به ساخت نوعی ربات سوسکی شده اند که می تواند از میان کوچک ترین منافذ راهش را به بیرون پیدا کند.

این تیم کار خود را با مطالعه روی سوسک های حقیقی آغاز کردند تا دریابند که این حشرات چگونه از میان سطوح پوشیده از گیاه جنگل های حاره ای حرکت کرده و مسیرشان را باز می کنند.

آنها در جریان بررسی های خود دریافتند که سوسک ها در حین حرکت بعضا از روی برخی از موانع عبور می کنند و برای رد شدن از منافذ هم مرتبا بدن خود را در زاویه 90 درجه قرار می دهند.

گام بعدی این بود که روی این سوسک ها پوسته های مصنوعی قرار دهند و بررسی نمایند که این مساله تا چه اندازه بر تحرک آنها اثر می گذارد. نتیجه روشن بود: هرچه پوسته ها شکل دایره ای خود را بیشتر از دست می دادند، عملکرد سوسک ها هم برای تغییر جهت خود ضعیف تر شده و مانور پذیری شان پایین می آمد.

پس از اتمام فرایند مشاهده و پایش، دانشمندان نوعی ربات شش پا با پوسته ای دایره ای شکل ساختند که می توانست بدون نیاز به برنامه نویسی بیشتر یا احتیاج به حسگری خاص، از موانع عبور کند و این رفتار جدید در واقع با همان تغییر زاویه بدن در حین حرکت در آن ایجاد شده بود.

تیم پژوهشگران سازنده این ربات امید دارند که با بررسی دیگر اشکال و موجودات زنده در طبیعت توانایی ربات ها برای حرکت در سطوح ناهموار را بهبود ببخشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • سعید
    سعید | ۸ تیر ۱۳۹۴

    آقا به زور اسلحه به شما گفتن از آپارات استفاده کنید!!!؟
    به صورت محلی بافر نمیکنه دشمن ترافیکه! حالا کاش تا آخر درست نمایش بده و وسطش قطع نشه!!!
    به خاطر یه خطای کوچیک تو خود برنامه دوباره باید تمام ویدیو رو از اول دانلود کنه!!!
    ول کنید این آپاراتو!

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۸ تیر ۱۳۹۴

    آقا باز بگم میگن بیکاری میشینی سوسکارو میبینی
    این سوسکا کلا دیوونه هستن مثلا میبنی روبروت وایسادن تو هم هیچ کاریشون نداری یه دفه شروع میکند به سرعت نور دویدن حالا وقتی اوج میگیرن میفهمن ترمز ندارن محکم میخورن به دیوار و وارونه میشن حالا اگر کسی راستشون کنه که هیچ و اگرنه در همین حالت میمونن تا بمیرن :D روی سرامیک این حرکن بیشتر مشاهده شده :D

  • آرتمیس
    آرتمیس | ۸ تیر ۱۳۹۴

    چندش.

  • ام سی آرزد
    ام سی آرزد | ۸ تیر ۱۳۹۴

    به چه چیزایی فکر میکنن این خارجیا!
    اینجا که انجام دادن احکام دینی کل وقت آدمو میگیره دیگه وقتی نداریم که بشینیم فکر کنیم سوسک موقع برخورد با دیوار چه شکلی میشه و رباتشو بسازیم.

مطالب پیشنهادی