ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سومین آزمایش موشک فالکون ۹ اسپیس اکس بازهم با شکست مواجه شد

اسپیس اکس در سومین سعی اش برای تاریخ ساز شدن باز هم با شکست مواجه گشت. کمپانی مورد بحث روز گذشته، یعنی یکشنبه صبح تلاش داشت تا یکبار دیگر موشک فالکون ۹ خودش را به آزمایش ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۸ تیر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۳

اسپیس اکس در سومین سعی اش برای تاریخ ساز شدن باز هم با شکست مواجه گشت.

کمپانی مورد بحث روز گذشته، یعنی یکشنبه صبح تلاش داشت تا یکبار دیگر موشک فالکون ۹ خودش را به آزمایش گذاشته و آن را بدل به اولین راکتی نماید که در پژوهش ها و عملیات های فضایی مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال یکبار مصرف نبوده و امکان بهره گیری مجدد را نیز دارا باشد.

اما این کوشش هم مانند دفعات قبل به ثمر ننشست و دقایقی پس از پرتاب، یا حتی اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم تنها بعده از ۲ دقیقه و ۱۴ ثانیه موشک اسپیس اکس در حالیکه با سرعت یک کیلومتر بر ثانیه در حرکت بود و در ارتفاع ۴۰ کیلومتری از زمین قرار داشت منفجر شد و به صدها قطعه تقسیم گشت.

ایلان ماسک (مدیرعامل اسپیس اکس) در همین رابطه اظهار داشته که احتمالاً فشار بالای مخزن اکسیژن در یکی از بخش های موشک سبب انفجار شده ولی داده ها باید دقیق تر و بیشتر بررسی شوند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در تصویر زیر نمایی از فالکون ۹ را پیش از پرتاب مشاهده می نمایید

screen shot 2015-06-28 at 10.12.44 am

حرکت فالکون ۹ به سمت فضا

screen shot 2015-06-28 at 10.23.19 am

فالکون ۹ از نمایی دیگر

screen shot 2015-06-28 at 10.23.33 am

و دقیقاً اندکی پس از ثبت تصویر بالا موشک اسپیس اکس منفجر و تکه تکه شد.

screen shot 2015-06-28 at 11.36.54 am

اسکات کلی فضانورد ناسا که از ایستگاه بین المللی فضایی شاهد پرتاب فالکون ۹ بوده توییت و تصویر زیر را ارسال نموده.

twitt

گفتنیست ایده ای که اسپیس اکس به دنبال اجرایی کردنش است و آن را تا کنون در سه آزمایش مرتبط به موشک های فالکون ۹ محک زده از جمله ایده هایی محسوب می شود که اهالی دنیای علم به آن بسیار امیدوار بوده و معتقدند در صورت محقق شدنش تحولی بزرگ در صنایع فضایی پدید خواهد آمد.

ساخت و به آزمون گذاشتن راکت های مذکور تا به اکنون میلیون ها دلار هزینه در پی داشته و البته هیچ یک از آنها برای استفاده مجدد قابل بهره برداری نبوده اند؛ یا به عبارت دیگر نتوانسته اند هدف اصلی آزمایش را محقق کنند.

فرود آوردن فالکون های ۹ بسیار دشوار است و تا به امروز سعی برای فرود موفق شان سرانجامی نداشته و هر بار با انفجاری بزرگ همراه شده. چنانچه یک فرود صحیح صورت پذیرد همانطور که اشاره شد در زمینه ی پروازهای فضایی تجاری شاهد دگرگونی عظیمی خواهیم بود و بدین ترتیب می توان در طول یک روز تنها با یک موشک چندین بار به فضا سفر کرد و دوباره بازگشت، درست همانند کاری که یک هواپیما انجام می دهد.

اسپیس اکس در ماه آوریل و در دومین آزمایشش تنها اندکی با یک فرود موفق فاصله داشت و موشک مورد استفاده لحظاتی پیش از آنکه به صورت کامل بر روی پلتفرم بنشیند کج شد و با اصابت بدنه اش به سطح زمین منفجر گشت.

متاسفانه آزمایش سوم هیچ موفقیتی در پی نداشته و موشک در میانه ی آسمان دچار خطا و در نهایت انفجار شده است. این آزمایش با تلفات جانی و انسانی همراه نبوده و تنها تجهیزاتی که برای ایستگاه فضایی بین المللی و سرنیشنان آن ارسال گشته بودند از بین رفته اند.

چارز بولدن، از مدیران ناسا، در همین رابطه ذکر نموده که اتفاق رخ داده ناراحت کننده است، ولی در مورد تجهیزات از بین رفته فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی جای نگرانی نیست. این افراد هنوز برای مدت قابل توجهی ابزار و آذوقه لازم در اختیار دارند. در عین حال وی تاکید کرده ناسا و اسپیس اکس کماکان دست از تلاش بر نخواهند داشت و کوشش می نمایند در آینده ای نزدیک به هدف شان دست یابند.

در پایان می توانید ویدئوی تهیه شده از پرتاب آزمایشی اخیر موشک فالکون ۹ را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Amir KH
    Amir KH | ۹ تیر ۱۳۹۴

    وستان حق از یک جهت با جناب آریا هست در دو آزمایش گذشته خود فضاپیما به مقصد رسیده ولی از جهت دیگه حق با دوستانه چون اصلا خود ماموریت ریکاوری استیج اول بود وگرنه ناسا خودش میتونست فضاپیما رو برسونه دیگه لازم نبود رو این شرکت سرمایه گذاری کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی