ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل نباید تولید «مک» را متوقف کند؟

اول تیر ماه، مقاله ای برایتان ترجمه نمودیم تحت عنوان «چرا اپل باید تولید مک را متوقف کند؟». مقاله ای که از وال استریت ژورنال ترجمه شده و توسط نویسنده ای به نام Chris Mims به رشته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اول تیر ماه، مقاله ای برایتان ترجمه نمودیم تحت عنوان «چرا اپل باید تولید مک را متوقف کند؟». مقاله ای که از وال استریت ژورنال ترجمه شده و توسط نویسنده ای به نام Chris Mims به رشته تحریر درآمده بود.

حال وب سایت Vox در پی پاسخ به این اظهارات بر آمده و می خواهد بی ارزش بودن مقاله وال استریت را به اثبات برساند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به گفته های Vox.

محصولاتی که از نام مک بهره می گیرند، محبوب، با اعتبار و البته سودآور هستند و تا کنون پیش نیامده که یک شرکت، تولید محصولی با چنین مشخصاتی را قطع نماید.

۱- کمپانی های بزرگ بسیاری بیش از ۳ محصول عالی دارند

GettyImages-181938607.0-w600

Mims در وال استریت می نویسد: «در دنیای تکنولوژی، شرکت هایی که تمرکز خود را بر نهایتا دو مورد قرار داده اند، توانسته اند موفقیت های بیشتری را از آن خود نمایند. چنین تمرکزی نهایتا می تواند بر روی سه مورد قرار گیرد و اگر تعداد موارد بیشتر گردد، آن شرکت راه خود را گم خواهد کرد.»

وی سپس یک مثال بد برای این موضوع می زند که گوگل نام دارد: «به گوگل نگاهی داشته باشید؛ این شرکت در امر جستجو عالیست، اندروید را دارد و در نهایت نیز سرویس تبلیغات بر مبنای پلتفرم ها را پیش می راند که هر سه به خوبی جلو می روند. از طرف دیگر شرکت یاد شده دارای پروژه های فراوان دیگری نیز هست که گاهی یک کاربر عادی را نیز به خنده وا می دارند و گاهی نیز صرفا کورسویی از امید هستند در افقی دوردست.»

این پروژه های فراوان دیگر، شامل محبوب ترین سرویس به اشترک گذاری ویدیو [یوتوب]، محبوب ترین مرورگر اینترنت جهان [کروم] و یک سرویس ایمیل به شدت محبوب می شوند [جیمیل]. از سوی دیگر نباید Docs، Maps و Calendar را نیز فراموش کرد. بله، شاید سرویس نقشه های گوگل به اندازه جستجو پول ساز نباشد اما آیا گوگل باید به سرعت از کارکرد آن جلو گیری به عمل آورد؟ به دلیل اینکه لری پیج صرفا باید به سه محصول برتر کمپانی اش فکر کرده و آنها را توسعه دهد؟

۲- نگهداری از خطوط تولید قدیمی چندان هم مشکل نیست

920x920-w600

بیایید تصور کنیم که اپل هنوز وارد حوزه ساخت کامپیوترهای شخصی نشده و اکنون به تازگی می خواهد وارد چنین بازاری گردد؛ آن هم در حالی که فروش کامپیوترهای شخصی در سال های اخیر رو به کاهش رفته است. در چنین حالتی، کار اپل عقلانی نخواهد بود اما زمانی که این شرکت از سال ها پیش محصولات خود را توسعه داده و می داند کاربران نیز آنان را چگونه می خواهند، و از سوی دیگر سودآوری آنها نیز مشکلی ندارند، چرا باید تولید آنها را قطع کند؟

نمی توان گفت که سرعت نوآوری در مک کمتر از پیش نشده؛ این شرکت در سال ۲۰۰۷، مهندسان بسیاری را از کار بر روی مک معاف نمود و آنها را به کار بر توسعه آیفون گمارد.

اما اینها دلیلی نمی شوند تا بگوییم فروش مک، کاری خردمندانه از سوی اپل نیست. طراحی مک بوک پرو و مک بوک ایر سال هاست که دست خوش تغییر متحول کننده ای نبوده اند و تجربه نیز نشان داده که کاربران از همین طراحی بی نقص استقبال کرده اند. همین موضوع، استفاده مکرر از خطوط تولید قدیمی را آسان تر می سازد، بدون اینکه یک شرکت بخواهد به شکل کلی محصولی را از ابتدا ساخته و وقت بسیاری را نیز صرفش کند. اپل، مدت هاست که مک را ساخته؛ حال صرفا آن را بروز رسانی می کند.

۳- کامپیوترهای شخصی منقرض نشده اند

GettyImages-457316496.0-w600

Mims در مقاله اش می گوید که مک ها، تکنولوژی قرن پیش هستند. این اشتباه را نکنید؛ صرفا به این دلیل که پلتفرم های موبایل جدیدتر هستند و فعالیت بیشتری نیز حول محور آنها انجام می شود، به آن معنی نیست که کارایی، بهره وری و پویایی بیشتری از پلتفرم کامپیوترهای شخصی دارند. عده بی شماری از کاربران و تحلیل گران باوری اشتباه دارند مبنی بر اینکه نسل کامپیوترهای شخصی در حال انقراض است؛ تصوری که مشخصا صرفا در حد و اندازه یک سوءتفاهم قرار دارد.

برای درک بهتری از این مسئله، صرفا نگاهی داشته باشید به این موضوع که بیشتر سرورهای اینترنتی، از پلتفرمی مبتنی بر «یونیکس» بهره می گیرند؛ برای مثال، لینوکس. توسعه یونیکس به اوایل دهه ۷۰ میلادی بر می گردد و قاعدتا باید تصور کنیم که به شکل عجیبی قدیمیست، اما آیا کسی را می شناسید که یک وب سایت را بر روی یک آیپد میزبانی کند؟ این در حالیست که لینوکس می تواند چنین وظایفی را به بهترین شکل انجام داده و در آینده نیز پیشبینی نمی گردد که به این زودی ها جایگزینی برایش پیدا شود.

همین مثال در خصوص مک ها نیز صادق است. آنها به خوبی می توانند از پس بسیاری از فعالیت های کامپیوتری برآیند. ویرایش تصویر و ویدیو، ساخت اپلیکیشن، گیمینگ و... . کارهایی که به سادگی نمی توانید با یک آیفون و یا حتی آیپد انجام دهید. خیالتان راحت باشد که در آینده و با بکار گیری بهینه سازی های نرم افزاری نیز محصولات یاد شده نمی تواند جایگزینی برای کامپیوترهای شخصی بوده و وظایف پیچیده را به راحتی انجام دهند. در نتیجه، کاربران نیز همواره کامپیوترهای شخصی را خواهند خرید، حال چه از اپل و چه از سایر تولید کنندگان.

ضمنا باید به این نکته اشاره نمود که اگر اپل خط تولید مک را نداشت، مشخصا ویژگی های PC-مانند بیشتری را در آیپد می گنجاند تا بتواند کاربران بیشتری را به آن علاقه مند سازد. اتفاقی که مشخصا برای بسیاری از کاربران آیپد خوشایند نبود، زیرا یکی از دلایل محبوبیت آیپد، همواره سادگی بیش از حدش بوده است.

۴- مک، یک دارایی استراتژیک برای اپل است

apple-imac2011_q2-270-rear-lg-w600

اپل، مک های بسیار کمتری از آیفون را به فروش می رساند اما اگر تصور کنید که به همین دلیل، مک در برابر آیفون دارای اهمیت کمتری است، اشتباه کرده اید. کاربران مک، ارزش بسیار بالایی در استراتژی های تجاری اپل دارند.

فراموش نکنید که توسعه دهندگان از طریق مک، اپلیکیشن ها آیفون و آیپد را توسعه می دهند. داشتن یک کنترل کلی بر پلتفرم مک از سوی اپل، می تواند این شرکت را خاطر جمع کند که پروسه ساخت اپلیکیشن برای آیفون به بهترین شکل پیش می رود.

از سوی دیگر، اپل عاشق ساختن محصولاتی است که بتوانند به شکل هماهنگ با هم کار کنند. در نسحه های جدید iOS و OS X، قابلیتی به نام Handoff وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد به واسطه مک خود، به تماس های تلفنی پاسخ دهند. چنین نوآوری هایی که به شکل فرا-پلتفرمی ارائه می گردند، بسیار آسان تر خواهند بود اگر یک شرکت خودش هر دو پلتفرم را ساخته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • dani
    dani | ۹ تیر ۱۳۹۴

    درآمد اپل از مک اصلا بد نیست. اول اینکه برای برنامه نویسی روی iOS باید حتما مک بخری (که اصلا ارزون نیست و سود زیادی به اپل میده). دوم، اگه بخوای کار حرفه ای روش بکنی که باید اپلیکیشن بخری که باز هم درصد به اپل می رسه. سوم، باید اکانت دولوپر بخری و چون فقط روی مک کار می کنه نمیشه به هیچ وجه دورش زد و باید سالی 100 دلار سود خالص، هر دولوپر به اپل بده. چهارم اینکه این روند عوض نمیشه و اگه کسی بخواد در آینده سیستم بخره باز هم باید مک بخره. یعنی بعیده که مشتریای ثابقشو از دست بده. خب برای چی باید تولیدشو متوقف کنه؟ محصولی که از جهت های مختلف بهش سود می رسونه؟؟

  • مهدی
    مهدی | ۹ تیر ۱۳۹۴

    هدیه ایرانسل ویژه ماه رمضان
    به هرکاربری که اد کنه همان لحظه یک شارژ 200,000 هزار ریالی ارسال میکنه

    http://line.me/ti/p/%40zhi0746s

    فرصت را از دست ندهید و سریع تر اد کنید.

    www.irancell.ir

  • moji
    moji | ۹ تیر ۱۳۹۴

    آخيش... حرف دلمو بالاخره يكي زد...

  • MAC OS X
    MAC OS X | ۸ تیر ۱۳۹۴

    مک خیلی خووووووبه!!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی