ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

برای یک میلیارد بعدی؛ آیا گرایشات کاربران بازار موبایل های هوشمند را شکل می دهند؟

اکنون بیش از یک میلیارد نفر در کره زمین از موبایل های هوشمند بهره می گیرند؛ دستاوردی که در سال گذشته حاصل گشت. گوگل در این میان روزی متصور بود که می تواند با پروژه ی Android ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اکنون بیش از یک میلیارد نفر در کره زمین از موبایل های هوشمند بهره می گیرند؛ دستاوردی که در سال گذشته حاصل گشت. گوگل در این میان روزی متصور بود که می تواند با پروژه ی Android One، یک میلیارد بعدی را نیز به زمین بازی بکشاند. در حالی که چنین گفته می شود که یک میلیارد بعدی از سوی سازندگان تلفن های همراه ارزان قیمت اندرویدی در آسیا به زمره دارندگان موبایل های هوشمند خواهند پیوست.

اکنون در کره ی زمین، مناطقی که دارای چنین استعداد و تقاضایی باشند کم نیستند. از سوی دیگر گرایش کاربران و البته گرایش های منطقه ای نیز نقش بسیار مهمی در رسیدن به هدف فعلی سازندگان، یعنی رسیدن به دو میلیارد بازی خواهد کرد. بیایید نگاهی داشته باشیم به یک میلیارد بعدی؛ اینکه از کجا خواهد آمد و چه کسی می تواند این مقدار مشتری را به زمین بازی بکشاند. با دیجیاتو همراه باشید.

رشد بازار همچنان ادامه دارد

گمانه زنی های کمپانی های تحقیقاتی، با هم تفاوت های اندکی دارند اما در هر صورت همه موافق هستند که رسیدن به یک میلیارد دوم، بسیار آسان تر از رسیدن به میلیارد اول خواهد بود.

پس از دستاورد یک میلیاردی سازندگان موبایل های هوشمند، بازار به شکلی باور نکردنی اسمارت فون ها را از سازندگان طلب کرده و رشد آنها نیز بسیار بیشتر از پیش گشته است؛ رشدی که باور می رود تا پایان دهه میلادی فعلی، ادامه خواهد داشت و کم هم نمی آورد.

آنچه در ذیل مشاهده می کنید، چارت هایی هستند که از طریق موسسات تحقیقاتی BI Intelligence و eMarketer منتشر شده اند و جالب اینکه هر دو نیز معتقدند در نقطه ای از سال ۲۰۱۶، به دستاوردی ۲ میلیاردی در زمینه فروش موبایل های هوشمند خواهیم رسید.

2-billion-smartphones-in-2016-840x316-w600

موسسات تحقیقاتی دیگر نظیر IDC و ABI Research اما باور دارند که این مهم اندکی بیشتر و تا سال ۲۰۱۷ و یا حتی ۲۰۱۸ به طول خواهد انجامید؛ آماری که بیانگر نزدیک بودن بیش از حد ما به رقم یاد شده است.

بر اساس آمار موسسه BI Intelligence، تعداد ۱.۳ میلیارد موبایل هوشمند در سال ۲۰۱۴ به فروش رسیده اند که نشانگر رشدی ۲۹ درصدی در برابر آمار مشابه در سال ۲۰۱۳ است. هرچند، سال ۲۰۱۳ نیز به نسبت سال قبل شامل رشد ۴۵ درصد می شد. در نتیجه می توان گفت که سال به سال، این رشد در حال کاهش یافتن است اما در هر صورت BI Intelligence باور دارد که تا سال ۲۰۲۰، تعداد ۳.۴ میلیارد موبایل هوشمند عرضه خواهند شد؛ جالب اینکه نمی توان گفت شگفتی ساز چین خواهد بود، بلکه باید هند را نیز به حساب آورد.

کشورهای در حال توسعه، کلید رشد فروش موبایل های هوشمند

نرخ رشد فروش موبایل های هوشمند، حاصل بروز رسانی های انجام شده توسط کاربران در کشورهای توسعه یافته و از سوی دیگر نیز به واسطه تعویض موبایل های ساده با تلفن های همراه هوشمند در کشورهای در حال توسعه خواهد بود. همین موضوع، اکنون نیز در هند در حال روی دادن بوده و به راحتی می توان چنین ادراکی را از نحوه فروخته شدن اسمارت فون ها در آینده به دست آورد. اکنون حتی برخی از کمپانی ها‌ (ی چینی) متمایل گشته اند تا کارخانه هایی را در این کشور تاسیس نمایند. این در حالیست که نرخ رشد در مناطق پیشرفته، بسیار هسته تر به پیش رانده می شود. در حقیقت، موسسه eMarketer باور دارد که در ابتدای سال ۲۰۱۶، بازار هند از آمریکا نیز جلو خواهد افتاد.

Screen Shot 1394-04-09 at 14.23.09

به نمودار فوق نگاهی داشته باشید؛ می توان گفت که از یک میلیارد موبایل هوشمند بعدی، ۲۴۰ میلیون در چین، ۱۷۰ میلیون در هند، و حدود ۳۰ الی ۵۰ میلیون واحد دیگر نیز در سایر کشور هایی که در نمودار فوق آمده فروخته خواهند شد.

از سوی دیگر جای تعجبی هم نیست که بازارهایی نظیر هند، صرفا به محصولات ارزان قیمت علاقه نداشته و به محصولات گران قیمت تر سامسونگ و اپل نیز وفادار هستند. به چین که نگاه کنید، هر دو سازنده را در کنار شرکت هایی نظیر هوآوی، لنوو و شیائومی خواهید دید.

در حالی که رشد بازار موبایل های هوشمند در کشور چین، بیشتر از کارخانه های وطنی حاصل گشته، در هند به هیچ عنوان چنین نیست. هندوستان نیز البته کارخانه هایی وطنی در کشور خود دارد که موبایل هایی ارزان قیمت را تولید می کنند اما در هر صورت بیشتر اسمارت فون هایی که در این کشور فروخته می شوند، وارداتی هستند.

شیائومی، وان پلاس، لنوو (موتورولا) صرفا چند کارخانه بزرگ هستند که محصولات خود را در هند به فروش رسانده و شانس زیادی را برای کارخانه های وطنی نظیر مایکرومکس، لاوا و Karbonn باقی نمی گذارند. هرچند، بالاترین فروش موبایل های هوشمند در هند اکنون در دست سامسونگ و سپس مایکرومکس است که با هم، توانسته اند ۴۸ درصد از بازار کشور یاد شده را تصاحب نموده و ۵۲ درصد باقی مانده را نیز به دیگران واگذار می کنند.

Screen Shot 1394-04-09 at 14.22.59

نمودار سهم بازار چین در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۵

اما زمانی که به سراغ برند های با اعتبار ژاپنی و کره ای می رویم، می بینیم که بیشتر به دنبال حضور در بازارهای در حال توسعه هستند تا بتوانند از برآوردهایی که در خصوص پایین آمدن رشد فروش موبایل های هوشمند در آینده ای دورتر می شود جلوگیری به عمل آورند.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که چنین شرکت هایی همواره می توانند مشتری را ترغیب نمایند تا از محصولاتی پیشرفته تر استفاده کند. این در اصل همان کاریست که اپل و سامسونگ در کشور چین انجام داده و اکنون سایر شرکت ها نیز می خواهند همین رویه را در پیش گرفته و در سایر بازارها نیز عملی اش کنند.

برای مثال، ال جی اکنون خط تولید میان رده هایش را برای بازار آمریکای جنوبی تقویت کرده و از سوی دیگر نیز ۱۵۵ میلیون دلار را نیز صرف تحقیق و توسعه در هند نموده و می خواهد به زودی ۱۰ درصد از بازار موبایل های فروش رفته در این کشور را از آن خود نماید.

مدل های تجاری جدید برای بالا بردن تقاضا

حضور در مناطق جدید، نیازمند فداکاری هایی نیز هست؛ برندهای معتبر حاضرند برای داشتن سهمی در کشورهای در حال توسعه که سود خوبی هم برایشان دارد، نحوه تولید را تغییر داده و به نیاز های آن کاربران پاسخ گویند. موبایل های دو سیم کارت، تا چند سال پیش وجود نداشتند و هنوز هم به راحتی نمی توان آنها را در بازار غرب یافت.

از طرف دیگر، قیمت نیز یکی دیگر از عوامل در تمرکز بر مناطق در حال توسعه بوده است. بیشتر شرکت های نوپا، تلاش کرده اند از طریق فروش اینترنتی هزینه های خود را در کنترل خویش درآورند و در نتیجه بهای تمام شده ی کمتری را نیز از مشتری طلب کنند.

همین موضوع باعث گشته تا در هند، چینی ها بتوانند برندهای قدیمی تر را تضعیف نمایند.

India-smartphone-market-share-w600

برآورد دقیق از موجودی و تقاضای بازار نیز این روزها، تبدیل به یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم در تجارت اسمارت فون ها شده، زیرا همانگونه که می بینید، چرخه بروز رسانی موبایل ها به دلایل مختلف در حال کوتاه تر شدن است و داشتن تعداد زیادی از یک محصول قدیمی در انبار، می تواند زیان های زیادی را برای یک کمپانی به ارمغان بیاورد.

همچنین باید در نظر داشت که انتظار می رود قیمت تمام شده و فروش موبایل های هوشمند و میان رده، تا زمانی که به مرز ۲ میلیارد برسیم، کاهش پیدا کند. موسسه IDC باور دارد میان رده ها تا سال ۲۰۱۷ به قیمتی برابر با ۲۶۵ دلار دست خواهند کرد که البته در بازار آسیا، این قیمت به ۲۱۵ دلار می رسد.

Worldwide-Smartphone-Average-Selling-price-2017-w600

رفتن به سوی تولید منطقه ای، قدم بعدی در جنگ قیمت هاست. بخصوص که باید توجه داشت که ایجاد شبکه های عظیم توزیع، امری بسیار پیچیده، زمان گیر و البته هزینه بر است. در نتیجه برندهای معتبر تلاش خواهند کرد تا تولید خود را نزدیک تر به کانال های خرده فروشی خود تاسیس نمایند تا در نهایت هم قیمت کاهش یافته و هم سرعت تولید و فروش بالاتر رود. هرچند جنگ پایین آوردن قیمت ها بالاخره در نقطه ای به پایان خواهد رسید و همین حالا هم در کشورهای چین و هند، به شدت کند شده.

آنچه بازار اسمارت فون ها را بسیار جذاب نموده، وجود دو مدل تجاری کاملا متفاوت از هم است. مدل هایی که اکنون شانه به شانه ی هم در حال به پیش رفتن هستند و می توان گفت صرفا زمان تعیین کننده ی برنده خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Sajjad
    Sajjad | ۹ تیر ۱۳۹۴

    دوستان عوامل محترم سایت چرا مقایسه سامسونگ و ال جی به پیوندها وصل میشه نمیتونم بخونم کمکم کنید لطفا ): ):

    • Sajjad
      Sajjad | ۹ تیر ۱۳۹۴

      :( :( چرا اینجور شده رسیدگی کنید

  • زاخار
    زاخار | ۹ تیر ۱۳۹۴

    جایی که مایکروسافت خیلی راحت میتونه جولان بده
    یادم میاد 1 پست بود نارنجی: که فروش لومیا نوکیا از همرده های اندرویدیش خیلی بهتر و بیشتر بوده تو برزیل
    باید دید چطور میتونه مدیریت کنه بازاری که داخلش تمام همرده هارو له میکن ویندوز

    • Mr. Android
      Mr. Android | ۹ تیر ۱۳۹۴

      ماکروسافت تمام سعیش رو کرده عزیز. ببین چقدر اسپم دیوایس به عنوان میان رده داده بیرون. اونم با قیمت های بیشتر از همرده های اندرویدی .. شرکت ها هم چون ماکروسافت خودش تولید کننده هستش روی خوش بهش نشون نمیدن از طرفی بخاطر بسته بودن این سیستم عامل نمیتونن تغییرات خودشون رو توش اعمال کنن . با این تفاسیر شما چجوری توقع داری بتونه سهمی از بازار رو بگیره؟

      • زاخار
        زاخار | ۹ تیر ۱۳۹۴

        همون بحث همیشگی !!!!!
        اندروید خیلی تو میان رده و پایین رده ضعیفه خیلی خیلی هم ضعیفه این ضعف رو از خیلی وقت پیش داره و حالا حالا هم حل نمیشه فک کنم
        دلیل دوم اینه مایکروسافت برای تمام دستگاه هایی وینفون دارن به سرعت اپدیت هایی که اماده میکنه رو ارئه میده(البته یکم اپدیت هاش طول میکشه اما کاچی بهتر از هیچی :) )
        سومین م دستگاه های ویندوزی معمولا کیفیت بهتری دارن چه سخت افزار و چه جنس بدنه و طراحی و معمولا قیمت کمتری هم دارن

        • Mr. Android
          Mr. Android | ۹ تیر ۱۳۹۴

          این حرفو اگه شما سال 2013 میزدی کاملا قابل قبول بود ولی هر گوشی لومیا در نظر بگیری یه نمونه اندرویدی با همون قیمت ولی قدرتمند تر از لومیا هست . مثلا لومیا 830 با اسنپ 400 الان 1 تومن قیمتشه. صد البته این قیمت منصفانه نیست و شما میتونی چند تا نمونه بهتر اندرویدی حتی پرچمداران سابق که اپدیت هم میگیرن توی این رنج بخری

  • Mehrdad
    Mehrdad | ۹ تیر ۱۳۹۴

    دیجی جون اینقدر سرعت داری یکم وقتتو رو اطلاح کاربرا بزار اینقدر سخته همه رفتن الکسا میزان بازدید هر بازدید کننده رو به چهار دقیقه کاهش داده با نزول 17 درصد دیگه از ما چیزی بر نمیاد

  • عیسی
    عیسی | ۹ تیر ۱۳۹۴

    به عنوان یک دوست دار مایکروسافتی از یه جهت ناراحتم که چرا تو عکس از لومیا خیری نیست ، از یه جهت امیدوارم که یک میلیارد بعدی نصیب وین فون و مایکروسافت بشه

    پ.ن: نظر شخصی و فقط بر حسب علاقه :)

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۹ تیر ۱۳۹۴

      به خاطر اینکه عکس و موضوع رو android authority نوشته یه سایت وابسته به اندرویید / ویندوز فون الان 9.5 درصد اروپا رو داره بالاترش ios با 18.7 درصد

مطالب پیشنهادی