ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کدام چیپست ها پس از گرم شدن با کاهش بهره وری رو به رو می شوند؟

اسنپدراگون ۸۱۰ از زمان حضورش در موبایل ها چنان توجه همه را به تولید گرمای بیش از حد خود جلب نمود که شاید بتوان گفت هنوز یک مقایسه جامع در میان این چیپست و ساخته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

اسنپدراگون ۸۱۰ از زمان حضورش در موبایل ها چنان توجه همه را به تولید گرمای بیش از حد خود جلب نمود که شاید بتوان گفت هنوز یک مقایسه جامع در میان این چیپست و ساخته ی سامسونگ به نام اگزینوس و البته چیپست به کار رفته در آیفون ۶ یعنی A8 و سری اتم از اینتل و البته نمونه های قدیمی تر خود اسنپدراگون صورت نگرفته است.

وب سایت فون آرنا در اقدامی تصمیم گرفته تا این چیپست های کاملا متفاوت از هم را با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج را به ما نشان دهد. البته این مقایسه، قصد ندارد نمایانگر این موضوع باشد که کدام چیپست، از قدرت بالاتری برخوردار است؛ بلکه قصد دارد نشان دهد که در هر موبایل، پس از اینکه چندین بار یک تست را انجام می دهید و حرارت بالا می رود، چه اتفاقی برای چیپست موجود در آن روی داده و چگونه از خود عکس العمل نشان می دهد. وب سایت فون آرنا از دیتابیس کلی و فرا-پلتفرمی Geekbench برای ارائه این آمار استفاده کرده. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در این مقایسه، موبایل اچ تی سی One M9 برای اسنپدراگون ۸۱۰،  آیفون ۶ برای پردازنده A8، گلکسی اس ۶ برای اگزینوس ۷۴۲۰، نوت ۴ برای اگزینوس ۵۴۳۳ و اسنپدراگون ۸۰۵، ال جی جی ۴ برای اسنپدراگون ۸۰۸ و در نهایت نیز Zenfone 2 از ایسوس برای تست چیپست اتم Z3580 از اینتل مورد استفاده قرار گرفته.

Snapdragon-vs-Exynos-vs-Apple-vs-Atom-chipset-throttling-tests

آمار ارائه شده در دیتابیس Geekbench برای اسنپدراگون ۸۱۰ بسیار متفاوت هستند. به این معنی که اگر شما بنچمارک Geekbench را بر One M9 اجرا کنید، برای بار اول به نتایج خوبی دست پیدا خواهید کرد اما اگر این اقدام را ۵ الی ۱۰ بار تکرار کنید، تلفن همراه یاد شده داغ گشته و نمی تواند آماری به خوبی پیش ارائه کرده و قابلیت هایش تا ۶۵ درصد کاهش می یابند.

به نظر می رسد پس از داغ شدن موبایل، کلاک پردازشی نیز کاهش یافته و از ۲ به ۱.۵ گیگاهرتز و یا حتی کمتر، کاهش پیدا می کند. قبلا دیده ایم که همین اتفاق برای جی فلکس ۲ نیز روی داده که البته از اولین نسل اسنپدراگون ۸۱۰ بهره گرفته.

Snapdragon-vs-Exynos-vs-Apple-vs-Atom-chipset-throttling-tests (1)

چیپست A8 از اپل اما در این زمینه بسیار ثابت قدم بوده و با اجرای چندین باره ی تست، نهایتا ۱۰ درصد کاهش بهره وری را در آن شاهد خواهید بود. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این چیپست از کلاک پردازشی ۱.۴ گیگاهرتز بهره مند است.

Snapdragon-vs-Exynos-vs-Apple-vs-Atom-chipset-throttling-tests (2)

سپس باید گفت مشکلی که در موبایل ساخته ی اچ تی سی دیده می شد، در گلکسی اس ۶ نیز مشهود بوده و ساخته ی سامسونگ پس از چندین بار تست، با ۴۲ درصد کاهش قدرت رو به رو می شود. این در حالیست که از سوی دیگر، پردازنده اتم که در موبایل ساخته ی ایسوس به کار گرفته شده، با کلاک ۲.۳ گیگاهرتزی خود، صرفا دچار کاهش ۲۰ درصدی بهره وری می شود.

از نتیجه ی این آزمایش می توان دریافت که سری های اول ساخته شده از اسنپدراگون ۸۱۰، پس از تولید گرمای بیش از حد، کلاک پردازشی خود را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند. در نسخه های بعدی البته این مشکل تا حدی رفع گشته اما هنوز هم می توان آن را دید. هرچند باید در نظر گرفت که اسنپدراگون ۸۱۰، به حدی قدرتمند است که می تواند حتی با کلاک پردازشی پایین خود نیز هرآنچه که دستور دهید را انجام دهد. در نهایت باید گفت که مشکل تولید گرمای این چیپست به حدی فراگیر بوده که حتی اپراتورها نیز در خصوص این موضوع به کاربران هشدار داده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • بهروز
    بهروز | ۹ تیر ۱۳۹۴

    عاقا از 801 هرچی ساختن تاحالا خوبه دستشون درد نکنه :)

  • مهران م.
    مهران م. | ۹ تیر ۱۳۹۴

    @#BOZORG

    دوستِ خوشگل!
    با اشراف نداشتن به مباحث علمی نظر تخصصی ندین لطفا؛ کسی دلش برای شما استادِ گرامی تنگ نمی‌شه، اگر نظر ندین... : )
    اگر کمی مطالعه کنید به اینا پی می‌برید که:
    یک‌ام: همه‌ی CPUهای ساخته شده به دست بشر، در صورت کشیدن بار بیش از حد، گرم خواهند شد... درست مثل هم. چون هر سی‌پی‌یو از تعداد مشخصی ترانزیستور ساخته شده که در صورتی که تعدادشون زیاد باشه، ظرفیت CPU بالاتره و پتانسیل گرم شدنش کمتره قطعا.
    دوم: ‌‌‌پردارنده ‌‌‌‌A8 دارای دو میلیارد ترانزیستور با انداره ۸۹ میلی‌متر خودش و تکنوژی ۱۴ نانومتری یه شاهکار مهندسی و تکنولوژیکی هست که خیلی از شرکتا قادر به ساختش نیستند. (با یه جستجوی مختصر متوجه می‌شی)
    سوم: شما نباید توسط فرکانس و تعداد هسته یه پردازنده گول بخورید... چون صرفا یک حقه‌ی تبلیغاتی‌ای بیش نیست؛ چرا که قدرت یه پردازنده به عواملی مثل راندمان مفید و سیستم‌عامل و... شدیدا بستگی داره.
    چهارم: قدرت مهم نیست مگه؟! شما با یه تحقیق کچیک می‌تونی به قدرت ‌A8 پی ببری بی‌دردسر! بعد می‌فهمی در عین قدرت، کاراییش با داغ شدنش کاهش آنچنانی نداره! چون Over Heat نمی‌شه هیچ موقع.

  • Mr. Android
    Mr. Android | ۹ تیر ۱۳۹۴

    جالبه کوالکوم توی انسپ 820 میخواد دوباره از هشت هسته اونم با کلاک 3 گیگاهرتز استفاده کنه من که بعید میدونم مشکل گرما توی این پردازنده ی هشت هسته ای هم حل بشه
    اگه لیست رو دقت کنید به ترتیب پردازنده دوهسته ای شش هسته ای و در اخر هشت هسته ای گرمای کمتری رو تولید میکنن که این نشون میده بهتره کوالکوم دوباره از پردازنده های 4 هسته ای استفاده کنه ولی هسته های بزرگ
    افزایش کلاک و تعداد هسته هیچ سودی نداره

  • بهداد
    بهداد | ۹ تیر ۱۳۹۴

    من هم روی ایسوس از اتم اینتل راضی بودم الان با این سمسانگ و اسنپ مشکل داغ شدن که مشخصه و تاخیرها هم که بدفرم زیاد میشن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی