ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید نمایشگری با جنس و ضخامت شبیه به پوست توسط محققین

نمایشگرهای منعطف روز به روز با موفقیت در حال گستردن خود در دل گجت های دیجیتالی هستند، اما به نظر می آید تحقیقات در زمینه هرچه انعطاف پذیر تر کردن آنها نیز به این زودی ها قصد ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۰ تیر ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

نمایشگرهای منعطف روز به روز با موفقیت در حال گستردن خود در دل گجت های دیجیتالی هستند، اما به نظر می آید تحقیقات در زمینه هرچه انعطاف پذیر تر کردن آنها نیز به این زودی ها قصد آرام گرفتن نداشته باشد. در یکی از موفق ترین این تحقیقات تیم دانشگاه فلوریدای مرکزی تحت رهبری پروفسور Debashis Chanda موفق شده نمایشگری رنگی تولید کند که آنقدر منعطف و باریک است که بیشتر به پوست شباهت دارد تا صفحه نمایش.

روش توسعه یافته توسط این گروه، می تواند به تولید نمایشگرهای رنگی انعطاف پذیری منجر شود که قابلیت تعبیه شدن درون موادی مثل پارچه و پلاستیک را داشته باشند. این محققین موفق شده اند ضخامت صفحه نمایش تولیدی خود را به چند میکرومتر برسانند که حتی از موی انسان (۰.۱ میلی متر) هم باریکتر است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

گروه تحقیقاتی اعتقاد دارد با وجود چنین نمایشگری ساخت محصولاتی امکان پذیر می شود که تا پیش از این تنها در فیلم ها و بازی های تخیلی مشاهده شده بود، مثل تولید لباسهایی که کاربر بتواند طرح و رنگ آنها را به سلیقه خود تغییر دهد، ایده ای که برای طرفداران بازی Metal Gear Solid آشناست، هرچند ایده اصلی آن از طبیعت و حیواناتی مثل آفتاب پرست و اختاپوس گرفته شده است.

نمایشگرهای فعلی تعبیه شده در تلویزیون ها و تلفن های هوشمند برای عملکرد خود نیاز به منابع نور دارند که این نور می تواند توسط تکنولوژی هایی همچون OLED یا back-light تامین شود. نمایشگر تولید شده در دانشگاه دانشگاه فلوریدا اما از این قاعده پیروی نکرده و بجای اتکا به منبع روشنایی، با بازتاب نور از سطح خود نمایش رنگهای مختلف را امکان پذیر می کند.

برای رسیدن به این امکان، لایه ای باریک و کریستالی روی یک ساختار نانو فلزی کشیده شده که به شانه تخم مرغ شباهت دارد. این ساختار برخی طول موج های نور را جذب و برخی دیگر را دفع می کند و تعیین این مسئله نیز در روشی مشابه LCD های عادی، با عبور ولتاژهای متفاوت از سطح لایه کریستالی اتفاق می افتد.

تلاش برای ساخت نمونه های مشابه در گذشته منجر ایجاد نمایشگرهایی شده بود که از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و در نمایش رنگها هم محدودیت های زیادی داشتند. اما استفاده از ساختار نانوی فلزی و فعل و انفعال بین مولکولها و پلاسمون های سطحی لایه کریستالی در طراحی فعلی، ساخت صفحه نمایش را در ضخامت بسیار باریک و با قابلیت نمایش گستره بالای رنگها امکان پذیر کرده است.

گذشته از صنعت مد، محصولات دیجیتال مثل تلویزیون ها، لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند هم از جمله دستگاه هایی هستند که تکنولوژی جدید می تواند آنها را متحول کرده و به تولیدکنندگان امکان ساخت چنین محصولاتی را در ساختارهای جدید و بسیار باریک تر بدهد. این تکنولوژی تازه همچنین در کاهش مصرف انرژی و هزینه نیز نقش مثبت داشته و خرید محصولات دارای نمایشگرهای منعطف را برای عموم مردم امکان پذیر کند.

این نمایشگر حتی در زمینه محصولات الکترونیک پوشیدنی نیز می تواند تحول ایجاد کرده و امکان ساخت گجت هایی را فراهم کند که تا پیش از این ندیده ایم. هرچند پیش از آن لازم است توانایی تولید پردازنده، مدارهای الکترونیکی و باتری های مناسب جهت استفاده در چنین محصولاتی نیز ابداع شوند، اما این نمایشگر را می توان به عنوان قدم اول برای رسیدن به هدف در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Metal
    Metal | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    بازتاب نور در كل طبيعي تر از نور دهي مستقيم نمايشگرهاي فعلي است چون در جهان واقعي هم ما با بازتاب نور اجسام را ميبينيم براي همين به واقعيت نزديك است ،البته پروژكتورها هم با بازتاب نور عمل ميكنند ولي مشكلات زيادي دارند...
    اگر بتونه ميزان رنگهاي نمايش داده شده را افزايش دهد بسيار ماربردي خواهد بود
    طونارهاي نمايشگري
    خودكاري مه نمايشگر ازش بيرون ميزنه و مار گوشي و تبلت را انجام خواهد داد و ...

  • محمد
    محمد | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    جالبه دختره حجاب داره تو عکس بعد تحقیق واس دانشگاه خارجی هست..!

  • knight.bivatan
    knight.bivatan | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    کم کم باید شاهد دعوا و ادعاهای اپل و سامسونگ سر تملک بهترین دباغ خونه های شهر ری باشیم :-D
    دوستان شما هم آمار مثبت منفیاتونو نمیبینین یا مشکل از منه؟

    • ABBAS
      ABBAS | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

      مال همه همینجوریه

  • ABBAS
    ABBAS | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    بیشتر جنبه نظامی داره خوراک جاسوسیه .

مطالب پیشنهادی