ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت چگونه در تلاش برای حذف پسورد از ویندوز ۱۰ است؟

در دنیای آنلاین امروزی، بزرگ ترین مانعی که ما را در برابر حملات سایبری ایمن نگه می دارد، گذرواژه است. اگر بخواهیم با هم صادقانه سخن گوییم، همه ی ما معمولا از یک پسورد خاص، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

در دنیای آنلاین امروزی، بزرگ ترین مانعی که ما را در برابر حملات سایبری ایمن نگه می دارد، گذرواژه است. اگر بخواهیم با هم صادقانه سخن گوییم، همه ی ما معمولا از یک پسورد خاص، برای بیش از یک وب سایت استفاده کرده و می کنیم.

البته گاهی هم حاضریم به دلایل امنیتی ویژه، پیچیدگی بیشتری به گذرواٰژه ها دهیم؛ برای مثال در حساب های کاربری که از طریق بانک ها در اختیارمان قرار می گیرد. چنین حساب هایی مشخصا برایمان ارزش بیشتری داشته و می کشویم تا آنها را امن نگه داریم.

مایکروسافت اما در ویندوز ۱۰ برنامه های دیگری برایمان دارد. غول دنیای نرم افزار می خواهد نگرانی هایمان را کاهش دهد؛ می خواهد دیگر، دغدغه ی امنیت پسورد نداشته باشیم. همین موضوع یکی از خاص ترین ویژگی های ویندوز ۱۰ بوده که شاید پیشتر بسیار کمتر از موارد دیگر در موردش گفتگو شده باشد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مایکروسافت برای بالا بردن امنیت حساب های کاربری و حذف گذرواژه ها، از دو قابلیت به نام های Windows Hello و Passport در ویندوز ۱۰ بهره گرفته.

Hello به شما اجازه می دهد تا به جای پسورد، از مشخصه و داده های بیومتریک خود بهره گیرید، که مشخصا ضریب امنیت بالاتری نسبت به گذرواژه ها دارند.

به واسطه Hello، می توانید از کامپیوتر مجهز شده به ویندوز ۱۰ خود بخواهید تا چهره ی شما را اسکن کند. در ابتدا شاید این تکنولوژی به نظرتان اندکی منسوخ آید؛ گوگل نیز این قابلیت را سال ها پیش در اندروید قرار داده که البته ضریب اطمینان چندان بالایی نیز ندارد.

برای بالا بردن اطمینان، مایکروسافت برای استفاده از چنین قابلیتی نیاز به استفاده از سخت افزار مخصوص در کامپیوتر شما دارد. برای مثال، یک دوربین اینفرارد (مادون قرمز) به ویژگی یاد شده در ویندوز ۱۰ اجازه می دهد تا یک نقشه سه بعدی از صورت شما را در خود ذخیره نماید. همین موضوع باعث می گردد تا اگر شخصی بخواهد به واسطه نگه داشتن یک عکس از شما در برابر دوربین کامپیوتر، به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند، نتواند به مقصود خود دست پیدا نماید. به همین واسطه، می توان به راحتی سیستم شناخت صورت موجود در اندروید را دور زد.

در خصوص نگرانی های موجود مبنی بر حریم خصوصی، مایکروسافت اذعان داشته که به هیچ عنوان اطلاعات شخصی و بیومتریک کاربر را جمع آوری نخواهد کرد و همه اطلاعات در خود کامپیوتر باقی خواهند ماند. کامپیوتر، به شکل مستقل کاربر را شناسایی خواهد کرد و برخی اطلاعات رمز گذاری شده در قالب یک «public key» به مایکروسافت فرستاده می شوند که حتی اگر یک هکر بتواند به آنها دسترسی پیدا کند، هیچ مورد کاربردی در آنها نخواهد یافت. لازم به ذکر است که مایکروسافت برای انتقال اطلاعات نیز از روش «رمزگذاری نامتقارن» بهره می گیرد.

آنچه اهالی ردموند با Hello انجام داده اند، در صورتی که از سوی سازندگان سخت افزاری نیز پیشتیبانی شود و سخت افزار مورد نیز در محصولات جدید جای گیرند، می تواند تا حد بسیار زیادی مشکلات امنیتی را حل کند. شما می توانید یک پسورد کلی داشته باشید که یا به شکل سنتی آن را وارد کنید و یا به شکل نوین، به واسطه بیومتریک شناسایی گردید. اطلاعات شما نیز به شکل رمزگذاری شده در سرورهای مایکروسافت ذخیره می گردند.

نمی توان گفت آنچه مایکروسافت ارائه می دهد، به شکل کامل بی نقص است، اما مشکل بزرگ کاربران اکنون این بوده که از گذرواژه ها استفاده صحیحی نمی کنند و آنها را در نمونه های آسان انتخاب کرده و یا در موارد بسیار زیاد تکرار می کنند؛ ایده ی مایکروسافت، تلاش دارد تا با این مشکلات مقابله کرده و آنها را نیز حل کند.

لازم نیست گذرواژه ای را به خاطر بسپارید، - دست کم فعلا بر روی کاغذ - وارد شدن به سایت های مختلف نیز به آسانی و سرعت امکان پذیر است.

این قابلیت ها هنوز به دست کاربران نرسیده و مشخص نیست که آنچه مایکروسافت اظهار می کند تا چه حد به واقعیت نزدیک است، از سوی دیگر نمی توان حدس زد که چه موقع همکاران سخت افزاری این شرکت تلاش خواهند کرد تا سخت افزار مورد نیاز را در محصولات خود بگنجانند اما در هر صورت، باید گفت که قدم های ابتدایی در این راه برداشته شده اند؛ قدم هایی که می توانند راحتی و اطمینان بسیاری را برایمان به ارمغان آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • fateme ehsani
    fateme ehsani | ۱۸ دی ۱۳۹۴

    ببخشید میشه راهنمایی کنید چجوری باید رمز حساب مایکروسافت ویندوز 10 رو برداریم؟؟یا اصلا خود accountرو از روی لب تاب پاک کنیم؟؟
    ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی