ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهواره ای که به سبک «Pac-Man» قصد پاکسازی فضا را دارد

سوئیسی ها به خاطر تولید کم ضایعات شهرت دارند و این فلسفه را قطعا در مورد فضا نیز اجرا می کنند. پس از آنکه مرکز مهندسی هوا و فضای این کشور موسوم به EPFL نخستین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ تیر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

سوئیسی ها به خاطر تولید کم ضایعات شهرت دارند و این فلسفه را قطعا در مورد فضا نیز اجرا می کنند. پس از آنکه مرکز مهندسی هوا و فضای این کشور موسوم به EPFL نخستین ماهواره های مکعبی خود (به نام SwissCubes) را به مدار فرستاد، مرحله دوم این بود که فضاپیمای CleanSpace One این ماهواره ها را از مدار جمع آوری کند.

یکی از دلایل این کار آن است که پژوهشگران دوست ندارند با افزودن بر حجم زباله های فضایی، ماهواره ها و دیگر قضانوردانی که با سرعت 15000 مایل بر ساعت در حال حرکت هستند را به خطر بیاندازند.

اما هدف اولیه پژوهشگران این است که در وهله نخست زباله های فضایی با ابعاد نسبتا کوچک را از بین ببرند. این مرکز نیز پس از بررسی سیستم های مختلف، تصمیم گرفت راهکاری شبیه به Pac-Man را در فضا اجرا کند که ماهواره ها را با استفاده از یک شبکه توری مخروطی به دام می اندازد.

در  ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

پیدا کردن ماهواره هایی با ابعاد 4 در 4 اینچ کاری بسیار دشوار خواهد بود لذا مشخص نیست که آیا این پروژه می تواند با موفقیت روبرو شود یا خیر. با در نظر داشتن همین مساله پژوهشگران مشغول ساخت نوعی دوربین HDR و سیستم پردازش تصویر هستند که می تواند بازتاب های نوری ایجاد شده توسط ماهواره های مکعبی را در فضا تشخیص دهد.

گزینه های متعددی برای انجام این کار به تیم پژوهشگران سوئیسی ارائه شد که هیچکدام از آنها نتوانستند مورد موافقیت قرار بگیرند و از آن جمله می توان به کاربرد بازوهای رباتیک دارای پنجه اشاره نمود.

محققین اظهار داشته اند که سیستم جدید از اطمینان پذیری بالاتری برخوردار است و نسبت به یک پنجه یا بازوی رباتیک مانورپذیری بالاتری دارد.

اما پس از آنکه Clean Space One همه ماهواره های مکعبی را جمع آوری کرد، مسیر چرخش خود را تغییر می دهد و در مسیر بازگشت خود به زمین همه چیز را می سوزاند.

تیم پژوهشگران سوئیسی در حال حاضر فاز تولید نمونه اولیه را پشت سر گذاشته اند و امید دارند که به زودی نخستین مدل های مهندسی از آن را توسعه دهند و تا سال 2018 نیز پروژه جمع آوری زباله های فضایی را با استفاده از این ماهواره آغاز نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Young G
    Young G | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    فقط یدونه جغد رویت شد !

    • Great M
      Great M | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

      نه من استتار كرده بودم:)

  • Young G
    Young G | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    هزینه ساخت این خیلی زیاده بعدش خیلی کم میتونه اشغال جمع میکنه بعدش اینکه بازم ماهواره میفرستن خیلی هزینه بر میشه و فکر میکنم نتونه موفقیت امیز باشه !

  • حامی اندروید
    حامی اندروید | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    خیلی هم عالی .
    دستشون درد نکنه که اینقدر برای سلامت زمین تلاش میکنن.

مطالب پیشنهادی