ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برترین تصاویر نجومی سال 2014 به انتخاب رصدخانه گرینویچ

آسمان شب زیباست، به شرط اینکه از قفس شهرهای بزرگ آزاد باشید و بتوانید در خلوت شب، کرانه بی نهایت بالای سرتان را با دقت به نظاره بنشینید. دنیای اطراف ما به قدری بزرگ است ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

آسمان شب زیباست، به شرط اینکه از قفس شهرهای بزرگ آزاد باشید و بتوانید در خلوت شب، کرانه بی نهایت بالای سرتان را با دقت به نظاره بنشینید. دنیای اطراف ما به قدری بزرگ است که کره زمین ما به تنهایی ذره ای ناچیز به حساب می آید، آنقدر کوچک که حتی نمی توان در عدد و رقم آن را گنجاند.

به لطف پیشرفت علوم فضایی طی دهه های گذشته، بشر به شناخت بالایی از دنیای پیرامون خود رسیده و اطلاعات ارزشمندی را دریافت کرده. رصدخانه گرینویچ برای هفتمین سال متوالی، مسابقاتی را برگذار می کند که طی آن به تصاویر برتر نجومی جوایزی اهدا می شود.

امسال نیز عکاسان بسیاری از 60 کشور مختلف دنیا، 2700 تصویر فوق العاده برای مسابقات ارسال کردند و شانس خود برای برنده شدن را آزمودند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا مروری بر این تصاویر حیرت انگیز داشته باشیم.

2236
عکاس: Terry Robinson. اتا کارینا، یک مجموعه ستاره ای در صورت فلکی شاه تخته است. در این تصویر اتا کارینا را می بینید که در حال جوشش به سمت بیرون است. گازها و غبارها سحابی کارینا را تشکیل داده اند که به نوعی اتا کارینا به این وسیله شناخته می شود. این سحابی به شکل بی حد و مرزی بزرگ و عظیم است، به قدری که اندازه آن از سحابی اوریون 4 برابر بزرگ تر محاسبه شده.
3429
عکاس: Gary Palmer - این همان ستاره خودمان است. جوشش های سوزاننده و پرتاب شعله های آتش شاید از این فاصله خیلی بزرگ نباشد اما فرض کنید چنین شعله ای می تواند کل زمین را در بر بگیرد و در کسری از ثانیه آن را به خاکستر و بخار تبدیل کند. بزرگ ترین شعله خورشیدی که تا به حال به ثبت رسیده، 800 هزار کیلیومتر ارتفاع داشته (بلندترین نقطه روی سطح کره زمین، تقریبا 9 کیلومتر بلندی دارد). 90 هزار کوه اورست را که روی هم بگذارید، می شود یکی از این شعله های خروشان.
3085
عکاس: Patrick Gilliland. سحابی اوریون یا سحابی شکارچی، بیش از هزار سال نوری با زمین فاصله دارد اما با این حال یکی از شناخته شده ترین اجزای کهکشان پیرامون ماست. در کنار این مجموعه، می توانید سحابی سر اسب، سحابی مرد دونده و لوپ بارنارد را نیز مشاهده کنید.
5100
عکاس: Brad Goldpaint. به ندرت پیش می آید که چنین صحنه ای را بتوانید از سطح کره زمین مشاهده کنید اما اگر خودتان را بالای کوهی بلند و دور از هر شهری برسانید، این منظره شما را جادو خواهد کرد. راه شیری به تنهایی عظمتی زیبا دارد، حال تصور کنید شهاب سنگی هم از کنار آن گذر کند.
3543
عکاس: Julie Fletcher. چنین نمایی واقعا سحرانگیز است. ابرها بخشی از آسمان را پوشانده اند در حالی که از این ناحیه می توان راه شیری را با جزئیاتی بالا مشاهده نمود. در همین حال یک رعد و برق می تواند نمایی خیالی ایجاد کند.
3543 (1)
عکاس: Jan R Olsen. شفق سبز شمالی دقیقا بر مبنای قطب های مغناطیسی زمین، بالای دریاچه ای در نروژ به رقص در آمده اند. اتم های اکسیژن در تماس با ذرات پر انرژی خورشیدی، رنگ سبز را ایجاد می کنند.
3608
عکاس: Stefano de Rosa. ماه کامل بر فراز کوه های آلپ. تنها دقایقی پیش از طلوع خورشید، در تورین ایتالیا این تصویر به ثبت رسیده است.
4000
عکاس: László Francsics. سحابی مرداب از زمین 5 هزار سال نوری فاصله دارد. این سحابی از معدود اجرام نجومی است که می توان آن را با چشم غیر مسلح نیز تماشا کرد.
3232
عکاس: Patrick Gilliland. این توده خاکستری که می بینید، باقی مانده ابرنواختر IC 443 نام دارد. در واقع 30 هزار سال پیش، در این ناحیه ستاره ای وجود داشته که پس از اتمام عمرش متلاشی می شود.
5496
عکاس: Juan Ignacio Jimenez. سحابی روزِتا قطری معادل 50 سال نوری دارد. در مرکز این سحابی، ستاره های جوان حرارتی معادل 6 میلیون کلوین ایجاد می کنند و سبب انتشار مقادیر عظیمی از اشعه اکس می شوند.
4495
عکاس: Rune Engebo. باز هم شفق شمالی و رقص نورهای سبز در پس زمینه آسمان پر ستاره آبی.
4898
عکاس: Marcella Giulia. لایه لایه سنگ های رسوبی روی هم نشسته اند و کوه Monte Antelao را در ایتالیا به وجود آورده اند، کوهی که با دانه های سفید برف پوشانده شده، بالای سر خود ماه بزرگی را می بیند.
5616
عکاس: Dan Barr. کالیفرنیا، دریاچه ای کوچک، آتشی شعله ور و ستاره هایی که در تعقیب یکدیگرند.
5760
عکاس: Kris Williams. در سواحل جنوبی ایسلند می توانید شفقی به شدت نایاب را مشاهده کنید. شفقی به رنگ زرد و قرمز که در نتیجه نشر اکسیژن در ارتفاع بسیار بالاست.
5400
عکاس: Adam Block. کلاهخود تور، یکی از اساطیر اسکاندیناوی، یک سحابی گسیلشی است و در حدود یازده هزار سال نوری با ما فاصله دارد.
3007
عکاس: Michael Jaeger. ستاره دنباله دار Lovejoy در حال گذر از منظومه شمسی است که رد آبی رنگ خود را بر جای می گذارد.
3780
عکاس: Xiaohua Zhao. خیال انگیز تر از این وجود دارد؟ لایه ای باریک از آب در Salar de Uyuni واقع در بولیوی، آسمانی که تلالو آن روی زمین دیده می شود و خورشیدی که مشخص نیست طلوع می کند یا غروب.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • MA725
    MA725 | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    عالی بودن.. دیجیاتو دمت گرم

  • محمد
    محمد | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    wooooooooooooooooooooooooooooow

  • ALI-R
    ALI-R | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    دوستان لینک منبع هم تصاویرش با کیفیته ولی برای save کردنشون باید page رو در حالت آفلاین save کنید

    • ALI-R
      ALI-R | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

      این لینکی که دوستمون Abdollah داده تصاویرش از لینک منبع هم با کیفیت تره!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی