ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی IBM از فناوری تولید چیپ های ۷ نانومتری پرده برداشت

کمپانی IBM خبر داده که توانسته چیپ هایی جدید و فوق العاده متراکم تولید کند که توان محاسباتی آنها حداقل چهار برابر چیپ هایی است که هم اکنون در کامپیوترها و سایر ابزارهای مشابه مورد ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ تیر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

کمپانی IBM خبر داده که توانسته چیپ هایی جدید و فوق العاده متراکم تولید کند که توان محاسباتی آنها حداقل چهار برابر چیپ هایی است که هم اکنون در کامپیوترها و سایر ابزارهای مشابه مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بالا بردن توان محاسباتی، از فراهم گشتن امکان کوچک سازی زیر ساخت اصلی تولید تراشه ها، یعنی ترانزیستورها ناشی می شود. تا به امروز تولید کنندگان قادر گشته اند ترانزیستورهایی تحت فناوری ۱۴ نانومتری بسازند و شنیده شده که برخی از آنها نیز به جد در حال حرکت به سمت نمونه های کوچک تر ۱۰ نانومتری هستند.

اما نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته IBM یک گام فراتر رفته و به ترانزیستورهای ۷ نانومتری دست پیدا کرده. برای اینکه در ذهن شما مقیاسی از کوچکی ۷ نانومتر شکل گیرد بد نیست یادآور شویم هر رشته DNA انسان ۲.۵ نانومتر محسوب می گردد.

شرکت مورد بحث می افزاید در تولید تراشه ی جدید خود به جای ترکیب سلیکونی رایج به سراغ ترکیب تازه ای از سیلیکون و ژرمانیوم رفته؛ این ماده جدید سبب گشته ترانزیستورها کوچک تر، سریعتر و کم مصرف تر شوند و لذا چیپ های حاصل از آنها متراکم تر، بهینه تر و کاراتر هستند.

در همین راستا IBM می گوید تولید پردازنده هایی با ۲۰ میلیارد ترانزیستور دور از دسترس نیست و با چنین تراکمی به یقین توان محاسباتی تراشه ها نسبت به نمونه های امروزی شان تا ۴ برابر افزایش خواهد یافت. البته این دستاورد تازه هنوز در مراحل تحقیقاتی-آزمایشی قرار دارد ولی با توجه به نزدیک بودنش به موفقیت تصمیم بر این گرفته شده تا اطلاعات مرتبط به آن به صورت عمومی منتشر گردد.

شایان ذکر است از این طریق قانون مور که گفته می شد در آینده ای نزدیک از بین خواهد رفت کماکان پا برجا باقی خواهد ماند. مطابق این قانون انتظار می رود هر دو سال یکبار تعداد ترانزیستورهای چیپ ها در هر اینچ مربع دو برابر شود و بدین ترتیب توان پردازشی بیشتری فراهم گردد.

IBM خاطر نشان نموده که تولید پردازنده های ۷ نانومتری احتمالاً  تا سال ۲۰۱۸ امکان پذیر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • sajjad khan
    sajjad khan | ۱۸ تیر ۱۳۹۴

    با عرض سلام خدمت دوستان...میخاستم بدونم میشه پی اس4 500گیگابایتی رو ب1ترا ارتقا داد؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی