ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل واچ در حال سقوط است؟

ساعت اپل، علی رغم سال ها تبلیغ و هیجانی که پشت آن بود، به نظر می رسد که حالا توان ماندن در بازار را ندارد. وقتی که اعلام شد اپل آمار فروش واچ را نمی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

ساعت اپل، علی رغم سال ها تبلیغ و هیجانی که پشت آن بود، به نظر می رسد که حالا توان ماندن در بازار را ندارد.

وقتی که اعلام شد اپل آمار فروش واچ را نمی خواهد به ما بگوید، نشانه خوبی نمی توانستیم دریافت کنیم. جالب اینجاست که Slice Intelligence می گوید فروش اپل واچ ها از زمان عرضه تاکنون 90 درصد کاهش داشته.

اپل شاید توانسته باشد شرکت های نوپایی چون پبل را شکست دهد اما رقبایی چون Fitbit، از کوپرتینویی ها در حال حاضر فروش بیشتری دارند.

تصور کنید چند ماه پس از عرضه آیپد، متوجه می شدیم که محصول جدید آن ها موفق به از دور خارج کردن تبلت های اندرویدی نشده. سقوط 90 درصدی فروش آن هم تنها چند ماه پس از عرضه نشانه خوبی نیست.

آیا اپل واچ (بررسی دیجیاتو) هم می تواند همانند آیپد و آیفون در عرض دو تا سه سال، 100 میلیون واحد فروش داشته باشد؟ به نظر نمی رسد و این اتفاق برای اپل ناخوشایند است.

بنابراین چگونه این اتفاق رخ داد؟ طراحی؟ عملکرد؟ یا تجمیع همه موارد؟ در حال حاضر اپل واچ نه کارایی بالایی دارد و نه آنقدرها دنیای مد را زیر و رو کرده.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

3048375-inline-i-1

بررسی های اولیه به این مسئله اشاره خوبی داشتند که چرا باید در حال حاضر یک اپل واچ داشته باشید وقتی اصلا کاربرد چندانی ندارد. نیویورک تایمز می گوید برای یاد گرفتن اینکه چگونه با واچ کار کنیم، نیاز به 3 روز طولانی و طاقت فرسا بود.

دیگران نیز مسئله عملکرد تکنیکی و خلا اپ ها و برنامه های واقعا کاربردی را پیش کشیدند. عده ای دیگر نیز به صراحت اعلام نمودند: "این ساعت برای همه نیست".

توسعه دهندگان، پیش از عرضه ساعت گلایه های شان را نسبت به بسته بودن پلتفرم اعلام کردند. از نگاه آن ها، اپل واچ به قدری بسته است که ساخت برنامه های کاربردی درست و حسابی با غنای کافی روی آن مشکل است.

واچ برای داشتن سخت افزاری مناسب، کوچک و غیر قابل اعتماد است و به همین دلیل بسیاری از ویژگی های آن محدود شده اند؛ محدودیت هایی که تاحدودی توسط آیفون جبران می شود. اما اپل می داند که این شیوه پاسخگو نیست، بنابراین SDK جدیدی منتشر شده تا در حد امکان این محدودیت ها برداشته شود.

از منظر تجربه کاربری، مشخص نیست که آیا اپل به این مسئله توجه داشته یا نه. آیا اپل می داند مردم قرار است چگونه با ساعت تعامل داشته باشند؟ با در نظر گرفتن 4 مدل اعلام نوتیفیکیشن مختلف، به نظر می رسد اپل هنوز هم نتوانسته راهی پیدا کند تا وسیله ابداعی جدیدش از آن طریق کارایی داشته باشد. عمده مواقع اپل واچ شما را به سمت استفاده از آیفون تان ترغیب می کند.

3048375-inline-i-3-why-the-apple-watch-is-flopping

علاوه بر این موارد، در واچ، سه مدل تعامل لمسی برقرار شده: تعامل عادی، فورس تاچ و دکمه Digital Crown، اما با این وجود باز هم اپل واچ شدیدا به سیری وابسته است.

تمرکز مدل های خاص اپل واچ روی صنعت مد و فشن سبب شد تا در اوایل عرضه، این تکنولوژی جدید را در ظاهر خوانندگان و افراد مشهور بسیاری ببینیم. از مدل های فرانسوی و آمریکایی گرفته تا بازیکنان فوتبال، بازیگران هالیوود و خوانندگان محبوب.

اما مسئله اینجاست که ستاره های هالیوودی عادت ندارند هر روز با یک ظاهر دیده شوند. به همین دلیل، با ثبت تصاویر سلفی و آپلود آن ها در اینستاگرام، مخاطبین خود را عادت داده اند تا هر بار منتظر ظاهری جدید باشند. اپل واچ چند بار می تواند بلیت حضور در این نمایش بزرگ را کسب کند؟ شاید انتشار یک عکس با تکنولوژی جدید اپل کافی باشد، حتی اگر اپل واچی با دستبند طلا داشته باشند. اما آیا برای تبلیغات اپل هم کافی است؟

اپل با طراحی های مختلف برای واچ، از خام بودن تجربه تکنولوژیکی آن کاسته اما می بینیم که نقشه دوم هم جواب نداده و واچ محصول محبوب ستاره های هالیوود نیست.

اما واچ آنقدرها هم لوکس و بی مصرف نیست. اگر فراموش کنید ساعت رولکس تان را همراه بیاورید، اتفاق خاصی رخ نمی دهد اما اگر اپل واچ را در خانه جا بگذارید، چگونه می خواهید بدون خارج کردن تلفن همراه از جیب، ایمیل های تان را چک کنید یا پرداخت های تان را انجام دهید؟

مسئله اینجاست که شاید تلفن همراه همه این کارها را انجام دهد اما با محصولی تلفیقی روبرو هستیم. نه یک تلفن همراه است، نه یک ساعت لوکس و بی خاصیت. اما به عنوان یک محصول 350 دلاری، هنوز کم ارزش است.

طراحی صنعتی یا تجربه کاربری؟

در زمینه طراحی صنعتی اپل بهترین ها را در اختیار دارد و می داند دقیقا باید چه کند تا محصول مقبول عموم جامعه واقع شود اما طراحی نرم افزار و تجربه کاربری در اپل واچ به قدری ضعیف است که حتی ظرافت طراحی صنعتی هم نمی تواند آن را پوشش دهد.

اپل واچ به این دلیل در حال سقوط است که بسیار عالی مدیریت شده اما طراحی کلی آن چنگی به دل نمی زند. اگر می خواهید از گجت خود استفاده بسیاری ببرید و آن را راهگشای مسائل انبوه زندگی خود بدانید، واچ هنوز به آن مرحله نرسیده. اگر هم می خواهید صرفا برای هم پا شدن با مد از آن استفاده کنید، باید بدانید که واچ آنقدرها هم ناب و عالی نیست.

مشخص نیست که با حل این مشکلات آیا اپل واچ می تواند میلیون ها میلیون واحد فروش کند یا نه اما کوپرتینویی ها باید به فکر اصلاح باشند. تا آن زمان، "این ساعت برای همه نیست" و البته به نظر نمی رسد برای همان جمعیت کوچک هم چندان کاربردی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    اپل نیازی به ترسیدن نداره، وقتی شیخ نشین ها هستند و با مدل های گران قیمت سفارش میدن، اپل نگران نیست چون حاشیه سود ساعت هوشمندش بالاست

  • محمدجواد
    محمدجواد | ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    دیجیاتو به عنوان مهمترین منبع خبری درباره تکنولوژیه!!!
    ولی چیزی که آزارم میده اینه خبراش ضد و نقیض..
    یه روز میگه اپل باعث شده ساعت سوئیسی فروشش کم شه
    یه روز میگه اپل سفارش ساخت ساعتو بالا برده
    یه روز مثله امروز میاد میگه چرا ساعت اپل خریدار نداره
    همین اخبار رو هم با شباهت هایی درباره سامسونگ گالاکسی 6 هم در دیجیاتو زیاد دیدم..حرفمو قبول ندارید برید از طریق تگ های خبری دنبال کنید ببینید به حرفم میرسید یا نه..
    برای یه سایت بزرگ خبری که اولین منبع اخبار تکنولوژی در کشورمونه
    دوس دارم کمی بیشتر دقت شه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی